Forget your carving ski...
17.11.2017 22:11:31 #1
HighTech Carving 25 roků už vládne „Carving“ na všech sjezdovkách. Chtěli bychom vám tady představit novou variantu „Carvingu“.
Ano, zkrátili jsme dlouhou carvingovou hranu na jednu desetinu její délky a upevnili ji na obou stranách lyže pod patou lyžaře. A tuto krátkou, carvingově zahnutou čepel ještě uprostřed přerušili. Přední část naší „carvingové hrany“ řeže úzkou rýhu do sněhu, zadní část jede v této „kolejnici“ a vede lyži do oblouku. Nebotˇ je zahnutá jako carvingová hrana sama.

Proč to všechno? Dnešní „carvingová lyže“ se chová jako vlak, který si svýma kolama sám hloubí kolejnici. A ta pak vypadá podle toho: nemá dostatečnou hloubku a pevné okraje, aby vedla vlak do rychlé zatáčky. Vlak potom musí vykolejit…
Podobně na dnešních sjezdovkách: uprostřed oblouku prorve „carvingová hrana“ svoji vlastní rýhu a lyže tak uklouzne na hraně. Oblouk pak „dojede“ smykem jako před 30 lety. Tak jezdí i nejlepší slalomáři, když musí ostře zatočit na nerovném povrchu, ledu atd. Protože váha lyžaře působí na celou délku hrany a nikde nemůže vzniknout dostatečný tlak na centimetr hrany, aby vyryla pevnou rýhu do tvrdého sněhu.
Nová lyže neuklouzne na hraně a nemusí zatáčet smykem – zanechává čistou stopu na sjezdovce. Oblouk se začíná – jako u každé jiné lyže – lehkým nahnutím do zatáčky, tím se lyže „postaví na hranu“. Ale v dalším průběhu oblouku se nová lyže odlišuje od všech dnešních lyží: “krájí“ oblouky opravdu „na hraně“, tedy bez smyku.
Jak je to možné? Váha lyžaře a odstředivá síla působí přímo na pěticentimetrovou „čepel“ pod patou lyžaře. A ta vyrývá pevnou rýhu („kolejnici“), ve které jede vlastní „carvingová hrana“ a svým zahnutým tvarem natáčí celou lyži do oblouku. Tím jsme zavedli u sjezdové lyže dva nové elementy řízení: „cutting edge“ řeže do sněhu rýhu pro „tracking blade“, která vede lyži do zatáčky. Jejich centrální poloha pod patou lyžaře a malá délka dovoluje lyžaři natočit lyži trochu více nebo méně do plánovaného oblouku a tak volit jeho poloměr.
Musím se naučit nějakou novou techniku jízdy? Ne, prostě se nahnout do zamyšleného oblouku a lyže už točí sama. Nové je jenom, ze ti lyže při větší odstředivé síle „neustřelí“. A že s jednou jedinou lyží zvládneš „carvovat“ oblouky s poloměry mezi jedním metrem a třiceti metry… A tyhle oblouky budeš jezdit i na rozryté, neupravené sjezdovce nebo dokonce mimo sjezdovku. Tam, kam ses předtím ani neodvážil jet.
A že tahle lyže – jinak než radikální „carvery“ – netrhá vazy v kolenou! Tím bere práci chirurgům v podhorských nemocnicích, protože nová lyže přeložila celé řízení ze špice lyže pod patu lyžaře nebo ještě dál dozadu. Obě lyže se pak automaticky natáčí do směru jízdy. Tak se stalo katastrofální strhnutí jedné lyže podle všech fyzikálních zákonů jednoduše nemožným.
Když už teda řídím jen pomocí „cutting edge“ a „tracking blade“ – nemůžu je namontovat na štíhlou lyži bez široké carvingové „lopaty“ vpředu? A bez ocelových hran po celé délce?
Můžeš! Yes, you can!
HighTech Carving je nejnovější produkt skupiny lyžařských nadšenců a vynálezců. První prototypy a testy v březnu 2017, patent podaný v červnu 2017, going public říjen 2017.
Tento mezinárodní team existuje už 10 let pod názvem „Rax Ski“, „Ski with rear fins“ nebo také „Lyže s vodícími lamelami“. Svoje výsledky prezentuje na všech lyžařských internetových forech, organizuje předváděčky (USA, Francie, Chopok juh, česká střediska, v Rakousku od Arlbergu po Semmering) a prodává své vynálezy na webové stránce www.raxski.com
18.11.2017 13:12:34 #7
>> #1, Tom/ Austria, 17. 11. 2017 22:11:31
Dekuji za (po letech zopakovanou) nabidku „lyzi“ (i v uvozovkach tomu fandim presprilis), ktere reaguji presne dle meho uvazeni.
Neni rozumejsi si na prezentovany styl jizdy zakoupit nejaky lyzarsky simulator/hru na pocitac? Usetrim tim za postavani u bufetu, neb misto toho muzu postavat doma u lednice.
18.11.2017 13:52:07 #8
>> #7, valerius, 18. 11. 2017 13:12:34
Kedze je to „polovicna“ lyza,tak bude aj polovicna cena.
A to se vyplati! Vas Hansi.
caute Harry
18.11.2017 15:11:46 #9
>> #1, Tom/ Austria, 17. 11. 2017 22:11:31
Je to paráda, hod' tu nějakou ukázku jak na té lyži mastíš kopce v Rakousku. Předozadní stabilita asi nebude hlavní devizou té lyže, ale pro čistý carving se musí nějaká ta drobnost překousnout. Smýkání je na hovno, i v nějakém úzkém žlebu bych nejradši nesmýknul ani o milimetr. Koho je mi líto, jsou chirurgové v podhorských nemocnicích, jak píšeš..
18.11.2017 15:48:12 #10
>> #9, Vvladimir, 18. 11. 2017 15:11:46
V minulosti již zde toho bylo… Jen ne ty super new patented. Takže třeba orba důkladnější, kdo ví.
18.11.2017 15:51:49 #11
>> #10, Boryš, 18. 11. 2017 15:48:12
Teď tam mají prostou předradličku, časem to určitě dotáhnou na kotoučové krojidlo. Držím jim palce!
18.11.2017 15:53:27 #12
>> #8, Harry, 18. 11. 2017 13:52:07
Polovicni cena oproti pocitacove hre?
18.11.2017 15:56:23 #13
Furt nechápu k čemu se tam montují ty půlky lyží, když jsou stejně věčně ve vzduchu. Úplně by stačily ty jako že brusle na řemínky. Nevím jestli se to ještě dělá, byly to na každé noze dvoje jakože brusle vedle sebe. Něco jako profil U. Asi to bylo z duralu, nebo pozink ocel. Daly se přidělat na jakékoli boty.
18.11.2017 16:04:48 #14
>> #13, Boryš, 18. 11. 2017 15:56:23
Dělá, pozink, kačenky se tomu říká. Uprostřed to je rozsouvací, zajištěno šroubem s křídlovou matkou. Nová verze má SNB ráčny, stará byla s řemínky, na kterých do kovové přezky krásně namrzala tříšť.

18.11.2017 17:48:06 #15
>> #14, ˘Ö˘Krab, 18. 11. 2017 16:04:48
Super farba,chlapcensky model.
>> #12, valerius, 18. 11. 2017 15:53:27
Nemozem sluzit,nepoznam do detailu cenovu politiku.
Ale kedze som dobru lyziarsku pocitacovu hru ktora by ma zaujala este nehral,treba pockat kym nieco nacpu do VR helmy,tam by to cenovo mohlo sediet.
caute Harry
18.11.2017 17:51:49 #16
Chlapi, jste všichni tak geniální, že bez jediného testu víte, jak ten krám funguje? Ok, konec mystiky a primitivních předsudků typu „už 120 let lyže není nic jiného než ohnuté prkno se železnou hranou, co ten si to vůbec dovoluje?“
Takže: kdo může najít nějaký reálný argument, proč „HighTech Carving“ nebude „carvovat“ lépe nez ostatní lyže?
18.11.2017 18:12:12 #17
>> #16, Tom/ Austria, 18. 11. 2017 17:51:49
Pred par lety jsem u dvou paru naladenych (skluznice, hrany) lyzi delky 195cm premyslel nad tuhostmi, vnitrkem, co se muze lisit a proc se dvoje lyze stejne znacky i parametru zdaji na noze tak odlisne. Jedny extatzi zpusobujici a druhe…ne. Samotny MSKI i Lustinec si drbali hlavy, ze by to fakt melo byt stejne. To neporovnavam lyze mezi znackami, ani ruzne delky.
A ty tu opakovane prezentujes neco-jako-spise brusle, ze nahradi carving. Ja bych dal (skoro) ruku do ohne, ze tu nebetycnou extazi, co mi da GS lyze (i oproti jine lyzi, napr. typu SL), mi tebou bombasticky prezentovana lyzo-brusle neda. Treba si pomylene myslim, ze kouzlo lyzi a lyzovani je umozneno tvary, delkami a tvrdostmi tak, jak je nyni zname, vcetne patky bez brusli. Ale co ja vim, spousta veci se meni, obcas nekdo neco noveho objevi.
Jak se tva lyze bude chovat na firnu v takovych 70km/h a zahraneni >60–70°? Da mi alespon stejny zazitek, jako oblouky krouhane na GS lyzich? Nebo na SL lyzich, ktere maji take sve kouzlo?
Kazdopadne tva super-prezentace smrdela uz pred lety, smrdi i nadale a je velmi lehke zacit s zerty. I z toho duvodu, ze je cpes do oblasti, kterou raxski tezko muzou obsahnout.
18.11.2017 18:59:28 #18
Máš pravdu, Valerius, teorie sjezdoveho lyžováni je na kočku! Zavodni teamy a vyvojova oddeleni kaslou na diferentialni rovnice (ty vylucuji jakykoliv smyk pri carvovem oblouku) a radeji testuji az do zblbnuti. Apropos: Milan Lustinec pro nas dela lyze od sameho zacatku.
Ty se ptas: „..da mi alespon stejny zazitek, jako GS..SL“? No ja nevim, protoze pri „70km/h a zahraneni >60–70°“ ti bude chybet adrenalin. HighTech Carving jede jako na kolejich – je to nuda! Je to jako strilet sniper-flintou na ptaky: s lukem je to vetsi zazitek!
Tady je nejake video z Hintertuxu carving off-piste
18.11.2017 19:32:47 #19
>> #18, Tom/ Austria, 18. 11. 2017 18:59:28
HighTech Carving jede jako na kolejich – je to nuda! Lyžuju proto, že mě to baví. I některé lyže klasického střihu mi připadají nudnější než jiné.
To video z Tuxu mi nepřipadá jako lyžování,ale vrávorání na něčem, co neposkytuje žádnou oporu.
18.11.2017 19:53:56 #20
>> #19, Vvladimir, 18. 11. 2017 19:32:47
To video je naozaj dobré, to musí presvedčiť každého …
18.11.2017 19:56:28 #21
Tak to s tou nudou na HighTech Carving to nebude tak akutni, Vladimire! Da se proti tomu neco delat: jezdit tam, kde to nikdo na normalnich lyzich nezvladne, jako tahle mala holka Raxie na Hintertuxu „Lärmstange 2“
nebo v tehle firnove rokli v cervenci
18.11.2017 20:02:24 #22
>> #19, Vvladimir, 18. 11. 2017 19:32:47
HighTech Carving jede jako na kolejich – je to nuda!
HighTech Carving sice nuda je, dle vyse linkovaneho videa bych se nebal rict extremni nuda (alespon z pohledu lyzare), ale zas je to bezpecne dle vsech soucasnych i planovanych bezpecnostnich predpisu pro pohyb na sjezdovce i mimo ni.
18.11.2017 20:15:10 #24
>> #21, Tom/ Austria, 18. 11. 2017 19:56:28
Ukaž něco takového zajetého na raxski…
To je v rychlosti první co jsem našel. Pak ještě nějaký funcarving. jsem na to zvědavý.
18.11.2017 20:21:38 #25
>> #14, ˘Ö˘Krab, 18. 11. 2017 16:04:48
To je přesně ono, s lepším upínáním. Jen jako kačenky mám zafixované něco jiného. Nízké brusle s kulatou špicí, bývalo to taky na klíček.
Trochu tomu rozehnout zadní „nože“ a šup na řezání. Co sem furt ten reklamní agent háže mě přesvědčuje o tom, že ty poloviny lyží jsou jen zbytečná zátěž. Navíc to prodražuje nejen o ty části lyží ale i o vázání.
18.11.2017 20:38:49 #26
>> #25,
Boryš, 18. 11. 2017 20:21:38
Pišeš „jako kačenky … Nízké brusle s kulatou špicí, …na
klíček.“ Boryši, s prominutim: NEKECAT, VYZKOUSET
… a dál „Ukaž něco takového zajetého na raxski…“ Jak si muzes myslet, ze v tomhle videu ukazana odstrediva sila a naklon lyzare do oblouku neni mozna na raxski, ktera se zarezava do ledu svou „cutting edge“ ? Vysvetli mne, prosim, proc by se mela 180cm hrana zarezavat hloubeji do sjezdovky nez 5cm čepel? Na ktere stoji cela tvoje vaha.
18.11.2017 20:55:32 #27
>> #26, Tom/ Austria, 18. 11. 2017 20:38:49
Nepropaguješ pilu ale lyže. Nejde o hloubku zařezávání. Sám ale píšeš, že k dosažení zábavy nutno jet nestandardní terén. Znovu prosím o video technicky dobře provedené jízdy na tebou propagovaném produktu.
18.11.2017 21:17:57 #29
>> #1, Tom/ Austria, 17. 11. 2017 22:11:31
Tome, nepochází někdo z autorů raxski z vesnice Lukomir ?
Podívej se na video v čase 4:52 (mimochodem to video sem dal kolega
Korsičan, díky za něj)
Tady je video a lyže Lukomirky (Lukomir-ski) v akci
https://www.youtube.com/watch?…
18.11.2017 21:19:21 #30
>> #27, Vvladimir, 18. 11. 2017 20:55:32
„Nepropaguješ pilu ale lyže. Nejde o hloubku zařezávání.“ Nojo Vladimire, on ten „Carved turn“ = „carvingovy oblouk“ bez rezani ryhy do snehu proste nefunguje. To je fyzika! Vsechno ostatni je smyk jako pred 30 lety.
„…technicky dobře provedené jízdy“.. Tja, my jsme tihle kacíři na lyzarske scene. Jako kdysi Jan Hus. Nechtej po nas, abychom jezdili jako cvicene opicky z lyzarskych kurzu! Nase moto zni od sameho zacatku: „Feel free to ride as you like“ – my ti k tomu dame lyze, na kterych bezpecne predjedes cvicene opicky na ledovych sjezdovkach nebo na strmem terenu.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.