Domů Diskuze Lyžařské boty Montáž vázání do desky

Montáž vázání do desky

08.04.2011 23:05:09 #1 

Příspěvků: 157

RadKov

Po několikatýdenním výběrovém martyriu jsem pořídil nové Nordica Dobermann Pro EDT 130. Nepůjdou mi však upnout do vázání, neboť jeho rozsah nastavení na patě na jejich krátkou délku skeletu (315mm) při současném stavu namontování nestačí. Je třeba vázání přešroubovat, o což se chci poprvé pokusit sám. (Mám na to bezva šroubovák:-) Vázání je Head, resp. Tyrolia Freeflex +14 a na lyžích jsou Head desky. Lze z přiložených snímků nějak navést, do kterých otvorů by měly šrouby vázání optimálně přijít? Připomínám, že délka skeletů činí 315mm.

Předek desek

Zadek desek

09.04.2011 11:23:36 #2 

Příspěvků: 6648

HonzA_ muž

>> #1, RadKov, 08. 04. 2011 23:05:09

Na špičce do děr označených 312 – 351 + těch dvou úplně vpředu (vázání má 4 šrouby do obdélníka).

Na patě do děr 305 – 326 + 3. řada odzadu (šrouby do lichoběžníka).

Můžeš to tam zkusit označit, jestli jsi to pochopil správně (mám v poslední době potvrzené poruchy na vysílači, tak abychom předešli nedorozumění :-) ).

Já Igorovi ve Špindlu nesmrdím!

09.04.2011 19:08:26 #3 

Příspěvků: 157

RadKov

>> #2, HonzA_, 09. 04. 2011 11:23:36

Jo, to zní celkem logicky a i já bych právě takhle nejspíš postupoval. A jak by tedy potom měla vycházet pata vázání? Nějak na střed rozsahu nastavení v kolejnicích, aby šla v případě potřeby posunout dopředu i dozadu? Snad takhle rozumně výrobce přemýšlí.

Btw, i přes můj výkonnostně rozkolísaný přijímač mohu prohlásit, že tvůj vysílač v tak dezolátním stavu jistě není. Díky. ;-)

09.04.2011 20:45:07 #4 

Příspěvků: 6648

HonzA_ muž

>> #3, RadKov, 09. 04. 2011 19:08:26

„Btw, i přes můj výkonnostně rozkolísaný přijímač mohu prohlásit, že tvůj vysílač v tak dezolátním stavu jistě není.“

Díky za dobré zprávy!

Já Igorovi ve Špindlu nesmrdím!

13.04.2011 09:38:52 #5 

Příspěvků: 129

jardax muž

>> #3, RadKov, 09. 04. 2011 19:08:26

Neboj, pata ti vyjde rozumně, jen ji potom v kolejnicích musíš posunout tak, aby jsi měl správně nastaveno předpětí vázání.

17.04.2011 18:09:23 #6 

Příspěvků: 157

RadKov

>> #5, jarda, 13. 04. 2011 09:38:52

Zjišťuju , že se ještě do rozsahu posuvu paty v kolejnicích vejdu. Přešroubování do optimálního středu si tedy nechám na vlahé letní večery. K tomu předpětí… Chápu správně, že jde v zásadě o to, aby byla pružina paty stále v akci, tedy napružená? Pokud totiž patu posunu o další nejbližší stupeň dopředu, pozoruju, jak při nástupu boty do vázání už se její opatek na vrchní hraně podivně deformuje. A když ponechám patu o jeden stupeň vzad, vše je v pohodě a pružina pustí patu oproti dorazu v klidové poloze cca o 3mm dozadu. Stačí to?

25.04.2011 13:48:12 #7 

Příspěvků: 129

jardax muž

>> #6, RadKov, 17. 04. 2011 18:09:23
Patu posuň tak, aby se ta čárkovaná část na jezdci, kterým posouváš patku, dostala na hranu plastu ve kterém je uložená – viz obrázek tyrolia. Čím více bude jezdec zasunut, tím větší předpětí, ale jelikož má Tyrolia posun patky jen po skocích, tak při velkém štěstí budeš mít možnost volit mezi 2 polohama patky.

18.01.2012 22:16:13 #8 

Příspěvků: 157

RadKov

Téměř po roce otevřu ještě své „vázací“ téma.

Pakliže je řeč o předpětí a jeho rozdílnosti s ohledem na pozici paty vázání. Cožpak to neovlivní vypínací síly vázání, tedy jeho primární funkci? Člověk si nechá v servisu na přístrojích vázání přeměřit a nastavit a pak si může doma sám posunout patu, aniž by rozházel ono draze zaplacené servisní nastavení?

19.01.2012 07:55:24 #9 

Příspěvků: 129

jardax muž

Draze zaplacený servis by měl správně nastavit nejen vypínací sílu, ale i zmíněné „předozadní předpětí“. Dokonce předpokládám, že vypínání bude fungovat správně pouze při správném předpětí.
Snad všechna?, nebo alespoň ta slušnější vázání mají, jak ve svých návodech, tak na patce vyznačeno, kterak to správné předpětí má vypadat.
Doma si sám můžeš udělat cokoliv :-) třeba si draze nastavených 6,5 posunout na 14 :-)))

19.01.2012 13:54:05 #10 

Příspěvků: 2

RomanaSKU

Dobrý den, po přečtení výše uvedeného mám pocit,že si nechci nechat namontovat vázání na nové lyže od manžela, ale nechám to udělat v servisu,kolik to asi tak může stát? Mám nové lyže Fischer RX8PRO s deskou a vázání Fischer FS10… Díky předem otázkou je, zda mi to namontují rychle, nové lyže chci vyzkoušet už o víkendu

19.01.2012 14:12:04 #11 

Příspěvků: 162

mr_tom muž

Je to otazka par minut, cenik viz skiservis…

19.01.2012 14:21:10 #12 

Příspěvků: 2

RomanaSKU

díky za info…

19.01.2012 19:37:47 #13 

Příspěvků: 157

RadKov

>> #9, jarda, 19. 01. 2012 07:55:24

V tomto kontextu je tedy naprostý nesmysl provádět i jakkoli triviální úpravy vázání svépomocí. Samotný posun patky v kolejnicích není nic složitého. Když však délka boty dovolí její uložení do dvou různých pozic, nikdy není možné dosáhnout totožného předpětí. Pak tedy vždy jen servis s měřícími přístroji.

Nicméně loni u věhlasného Vancla ve Vrchlabí mi bylo řečeno, že pata Tyrolky by měla být v pozici, kdy plastový okraj tunelu vychází zhruba do středu šrafování kovové zajišťovací packy. Další nastavení vypínacích sil už je samozřejmě prováděno šrouby na špičce a patě vázání.

20.01.2012 16:22:02 #14 

Příspěvků: 4267

ivan

>> #8, RadKov, 18. 01. 2012 22:16:13

>> #13, RadKov, 19. 01. 2012 19:37:47

Radku, tejně tak můžeš vzít šroubovák a změnit nastavení vypínacích sil. Předpokládá se ale, že lyžař nemá důvod s předpětím hýbat. Trochu to vypínání ovlivní, ale málo. A nastavit úplně špatné předpětí nejde: buďto bys hned vypadl, nebo botu nezašlápl.

Poté, cos kdysi zjistil, že Ježíšek není a děti nenosí ani čáp, ani vrána, ti nezbývá než se smířit i s tím, že seřízení resp. nastavení vázání není ani rocket science, ani precision engineering, nýbrž směs přibližnosti a zdánlivé přesnosti. Asi jako když něco poměříš 10× od oka a pak z toho na tři desetinná místa vypočteš „exaktní“ průměr.

Celý princip tabulky podle ISO/DIN 11088 je založený na statistikách, jak by to pro většinu lyžařů (či jakéhosi zprůměrovaného lyžaře v rozmezí daných parametrů) mělo fungovat.

Hmotnost 79–94 kg. To je sakra rozpětí! Bota 311–330 mm. Zdatnost podle neověřitelného vlastního tvrzení!

Také proto jsou při kontrolách tak vysoké tolerance, 20% je “zelená” čili OK a až přes 30% je „červená“ čili špatně.

Takže trocha pootočení šroubovákem je vlastně legrace. To, že ti někdo podle tabulek spočítá, že máš mít konkrétní vypínací momenty na špičce a na patě, vypadá úžasně, ale neznamená, že jiné o 10 Nm na špičce nebo o 30 na patě jsou „špatně“.

Někde tady v diskusi už je i víc, probíralo se to.

22.01.2012 21:06:30 #15 

Příspěvků: 157

RadKov

>> #14, ivan, 20. 01. 2012 16:22:02

Jasně, pokud nejsme zrovna profíci, je vesměs celé nastavení o přibližnosti.

>> #7, jarda, 25. 04. 2011 13:48:12

Teoreticky by tedy mělo stačit, když po upnutí boty do vázání bude plastový tunel třeba jen na první čárce šrafování, hlavně když se pružina paty napruží. A mně se napruží (pružina! :-) ) asi o 3 milimetry. Bude to stačit? Nebo je nějak na závadu, že je pata vázání šroubovaná do jiných (zadnějších) děr v desce, než které jsou pro moji délku bot svým rozmezím předurčeny?

22.01.2012 22:34:10 #16 

Příspěvků: 4267

ivan

>> #15, RadKov, 22. 01. 2012 21:06:30

Každé nerentalové/ne-demo vázání mívá v patě předozadní posun +/- 20 mm. To umožňuje bez převrtání umístit botu o číslo, možná až o dvě delší/kratší. K tomu by pak mělo sedět předpětí. U té Tyrolky a jejích klonů bez šneku by u nastavení vypínacích sil na nízké hodnoty mohlo být předpětí „měkčí“ a u vyšších „tvrdší“. V rámci běžných vypínacích momentů do cca 80–90 Nm (špička) a 350–380 Nm (pata), tedy na stupnici do DIN 10, je vhodné předpětí okolo středové polohy v rámci „ryskového pole“.

22.01.2012 23:02:39 #17 

Příspěvků: 157

RadKov

>> #16, ivan, 22. 01. 2012 22:34:10

Předpokládám, že parametr DIN představuje onu maximální hodnotu nastavení vypínacího momentu. Paliže mám tedy DIN 14, je tu jakási možnost ono nižší předpětí vykompenzovat lehkým zvýšením vypínacího momentu, není-liž pravda.

22.01.2012 23:15:29 #18 

Příspěvků: 4267

ivan

>> #17, RadKov, 22. 01. 2012 23:02:39

Bohužel není. I kdybys vázání utáhl na DIN 30, předpětí se tím nezmění. A když by ses dostal do counterflexové situace (lyže prohnutá negativně = konce dolů, jako když doskočíš na bouli), vyletíš z něj bez ohledu na to, jaké vypínací momenty máš, protože ono tě „vypustí“ i bez otevření paty.

To ale neznamená, že hlavně na rovných pistách nebudeš bezproblémově sjíždět i s maličko nižším předpětím. Vázání má nutně nějakou elasticitu a leccos vychytá. Ale k DIN 14, tedy dost nadstandardnímu nastavení, už patří i předpětí počítající se situacemi, které u jezdce vyžadujícího takové nastavení nastávají.

23.01.2012 00:17:49 #19 

Příspěvků: 157

RadKov

>> #18, ivan, 22. 01. 2012 23:15:29

Dobrá. Dejme tomu, že mi tedy předpětí při stávajícím namontování paty v desce (tedy ve výrobcem předvrtaných dírách) nevyhovuje – buď je předpětí příliš nízké (na první rysce šrafování), nebo při skokovém posunu paty v kolejnicích o stupeň vpřed zase příliš vysoké (to už se bota i těžce upíná do vázání a opatek se divně deformuje). Rozhodnu se k přemontování paty vázání v desce o díru vpřed. Nebude situace stejná? Dostanu se k možnosti mít při upnuté botě předpětí zhruba v požadovaném středu šrafování? Nebudu tam, kde jsem byl před přemontováním – předpětí malé nebo velké, ale kýžená optimální střední hodnota nedosažitelná? (Tenhle skokový posun v kolejnicích je docela pro kočku!)

23.01.2012 00:28:33 #20 

Příspěvků: 4267

ivan

>> #19, RadKov, 23. 01. 2012 00:17:49

Od zoubku k zoubku u Tyrolky to není lán světa. Není to sice tak pěkné a jemněštelovací jako šnek (který novější paty Tyrolia Pro či jak se jmenují mají), ale zřejmě to stačí, když to takové dlouhé roky úspěšně fungovalo.

Souhlasím ale, že v praxi, když třeba člověk klečí na sněhu se zmrzlými prsty u vázání a snaží se to posunout, je to nahovno. Proklel jsem to 1000krát.

23.01.2012 22:03:59 #21 

Příspěvků: 116

boso

No, možno by tu bolo jedno riešenie síce chujové, ale bojové. Odbrúsiť zo špičky lyžiarok 0,5 až 1 ,5 mm a to isté z päty.Odbrusovať po troche – kúsok odbrúsiť – skúsiť predpätie.A sa­mozrejme kontrolovať vzdialenosť čeľustí na špičke a dosadacieho segmentu na päte – ani po odbrúsení z podrážky by sa nemali dotýkať skeletu , len podrážky.

24.01.2012 11:42:56 #22 

Příspěvků: 173

alv

>> #19, RadKov, 23. 01. 2012 00:17:49 ahoj tebe bych prejmenoval na RadKov HLOUbakov

myslim, ze tve vazani bude namontovano opravdu „velmi přesně s velkyma tolerancema“, ale až ho konečně namontuješ tak zjistis, že jsi dědek, který chodí o berlích tak už ani na ty lyže nevlezeš takže nedojde k situaci, že ti vazání nevypne. nebo začni řešit např. nesmrtelnost chrousta, stavěj vejce na špičku nebo řeš co bylo dřív zda vejce nebo slepice. další varianta s hybanim tam a zpet je treba stary zavodni atomic.

25.01.2012 21:08:35 #23 

Příspěvků: 157

RadKov

>> #22, alv, 24. 01. 2012 11:42:56

Tady se nejspíš neshodneme. Mám za to, že seřízení bezpečnostního vázání není nadbytečné téma. Neřeší otázku modrých či zelených fuseklí. Klidně si toho užij dle libosti, ale já nemám příliš chuti kvůli trapně diletantskému nastavení trávit půl zimy s nohama v gipsu (v lepším případě). Nehledě na to, že tvorům v letech se už všechno hůře hojí.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.

Komerční tipy