Kolikrát se mohou brousit hrany u lyží? (strana: 3)
29.08.2012 08:45:52 #61
>> #60, TNS, 28. 08. 2012 21:46:43
Pro lepší představu stran širokého čtenářstva a vyloučení možných omylů jsem si dovolil tvůj příspěvek ztvárnit graficky http://imageshack.us/…/brouen.png/ Dostaneš do ruky novou lyži – obrázek A, která je tentokrát nakreslena včetně vystouplé části bočnice, která se seřezává kvůli lepšímu broušení a zachování čistoty pilníku. Před premiérovou jízdou hranu zbrousíš do podoby na obrázku B. Napiš prosím, jak postupuješ při dalších broušeních.
A ještě přidávám jeden obrázek, který vysvětluje problematiku seříznutí bočnice http://imageshack.us/…/bonice.png/ , kde pilník je nakreslen červeně a červená šipka ukazuje místo, které při neseříznuté bočnici ztěžuje broušení a zanáší pilník. Pro eliminaci dalších nedorozumění dopředu hlásím, že broušení na obrázku není nakresleno úhlové ale kolmé, neboť to v této diskusi nehraje žádnou roli.
29.08.2012 17:58:19 #63
Ahoj,
Nakreslil si to výborne.Ten schodík bočnice na obrázku „A“ je „bumper“ pred úpravou.Ešte dôležitejšie je pri sandwich konštrukcii (bavíme sa zatiaľ len o tej) lyží na ostatné disciplíny,správne naúhlovať titanal nad hranou.Spôsobuje viac problémov než bumper.
Takto to vyzerá po:SL sidewall agressive
„..jak postupuješ při dalších broušeních.“
Neviem či som pochopil zadanie,ale asi normálne.Nauhlujem bočnú hranu pilníkom a potom celú sezónu pred tréningom len diamantom/ami bez uholníku.Voľnou rukou.
29.08.2012 21:16:52 #64
>> #63, TNS, 29. 08. 2012 17:58:19
Je to trochu o koze a voze, řekl bych. Tvůj tuningový obrázek není exitus lyže, neboť je stále na hraně co brousit, radikálně je odstraněn pouze bumper. Tady http://imageshack.us/…idewall.jpg/ jsem ho upravil červenou čarou do konťasového stavu. Od téhle chvíle bys musel brousit celou bočnici lyže nebo ji podbrušovat. BTW, mám zrovna doma jedny SL Blizzardy, dobroušené zároveň s bočnicí a z pohledu od skluznice zbývá dobře 1,5mm hrany, přesto jsou exlé. Možnosti jsou mordovat se s podbroušením pod bočnici, vyhodit nebo využívat jako transportní při stavbě tratí, na což jsou slalomky vzhledem k délce ideální a druhotným přínosem je pošetření hran ostrých lyží, které při stavbě na tvrdém a sešupování bokem strádají (o tom konec konců psal už i Valerius)
29.08.2012 22:59:58 #65
>> #64, Martin47, 29. 08. 2012 21:16:52
Už som Ťa pochopil.
1.Brúsiť celú bočnicu nie je problém.
2.Podbrusovať bočnicu na ostrejší uhol tiež neni problém.
Je to práca na pár sekúnd navyše a diamant pri brúsení na mokro to nezanáša.Sám vieš,aký malý úber materiálu stačí pri pravidelnom servise.Ak by bola,ale bočnica napr.pod uhlom 90°,alebo blízkom tomuto uhlu,súčastne by chýbal bumper,tak je lyža stopro po smrti:)Zároveň by sa dala takto odbrúsiť hrana úplne,ale už dávno pred týmto stavom by bola lyža nanič a vlásková hrana by držala ostrie možno prvú jazdu.Zbytočné trápenie.Tebe je to jasné,píšem pre laikov,ak by si to tu našli.
Ja ani nikomu hore uvedený shape+0°od sklznice nevnucujem.Výrazne to zahýbe životnosťou lyže a úprimne,v mojom prípade je to tiež povestné „s kanónom na komára“ nakoľko nejazdím injektované trate.Ale zvykol som si na to.
..rád som trochu podiskutoval.Parťák bude možno od zajtra opäť sklápať inline tyče a ja budem na služobke.Už mi to chýba.Radšej padnúť na asfalt pri slalome,ako nejazdiť vôbec:)
30.08.2012 17:17:26 #66
Ahoj hoši, i já už sice mám lyžařský absťák, ale takhle bych to nehrotil. Pokud se ptá amatér (rozuměj sváteční lyžař) až kam je možno brousit hranu, tak bych mu klidně poradil i „skoro“ všimněte si prosím toho, že slovo skoro je psáno v úvozovkách, do nuly. Technicky to přece není žádný problém a jeho lyže (je to amatér) nemusí být ani po smrti, pokud neváží 100 či více kilo.
Jo a jinak už se taky těším na sníh
30.08.2012 20:41:13 #67
>> #66, pool, 30. 08. 2012 17:17:26
A já se v roli svátečního lyžaře ptám co to je „do nuly“ co si pod tím mám představit? Jak to vlastně mohu brousit? Odkud kam? Kde je ta nula? Zkus to prosím zformulovat přesněji a srozumitelněji.
P.S. Hodně jsem v mezisezóně přemýšlel o tom, co se hodně probíralo v minulé sezóně – kvalita rad na fóru a jeho potenciální vyhoření. Osobně sem došel k tomu, že zkušení, pokud jim na kvalitě fóra záleží, musí upozorňovat na rady dávané nezkušenými, na rady, které jsou k ničemu, nesrozumitelné dokonce občas i nesmyslné. To je závěr, ke kterému jsem došel já osobně.
14.09.2012 00:41:57 #68
>> #67, Martin47, 30. 08. 2012 20:41:13
Moc rad Te opet ctu , Martine…
Souhlas s Tebou. Jina vec je, ze se stale nepodarilo, po cem vola ivan a mnozi dalsi. Jednoduche reseni proste neni mozne najit na tomto foru uplne jednoduse.
Je to dluh redakce a nas, co tu piseme.. Ja (a pokud vim i Ty, Kokoska-Rokoska, Dali a mnozi dalsi) se spolecne s redakci snazime najit reseni. A (opravdu funkcni) pres veskerou snahu nenalezame.
Je tu velika (obdivuhodna) snaha lidi predat svoje nej-nej zkusenosti. Ale orientuj se v tom, na tom velkem foru… Taky jsme o tom spolu diskutovali. A vyznej se v tom, bez kloudne Aurory, co byla jeste Havelkovska…
TNS pise spravne, spravne pises i Ty, jsou to velmi cenne prispevky. Abych to trochu zamotal pro nove ctouci.
A co ja ? Ja (tentokrat a zcela vyjimecne) nebudu militantni a reknu.. Od skuznice nula je blbost, (panove prominou, damy jsou zvykle). Je to jen pro kluky holky, co jezdi napreparovany led, jenz je v ramci moznosti dokonaly a jeste je to na urvani nohy (kouli, roztrzeni cehokoliv, urvany vazy etc, kazdy dosadi dle libosti).
Pro prijemnou sportovne-rekreacni jizdu se zde odvazim doporucit 0,5–1,0 stupen, vetsina lidi to na snehu nepozna. Radialni tuning, je dle meho (skromneho) nazoru, vec velice indiviualni a velmi, velmi pocitova.
No a …
TNS, Martine-bratre + vsichni ostani…
Ac jsem vyhorelej,neserme na to. Ski jsou sport, kterej za to stoji. I kdyz nas bolej veci (fyzicky), i kdyz nas bolej veci (pocitove).
At uz kulwa napadne (dnes first Jeseniky Praded – moravaka nezapru ani v Praze)
Skol lyzarici M430
P.S. TNS – mne sa zanaseji pri brouseni i namocene diamanty P.P.S. dle diskuzi se servismany je odhad cca 8 az 10 dukladnych strojnich brouseni, dle sily a materialu hrany. Abych nakonec neco napsat i puvodnimu tematu vlakna.
19.09.2012 21:15:38 #69
>> #67, Martin47, 30. 08. 2012 20:41:13
„Hodně jsem v mezisezóně přemýšlel o tom, co se hodně probíralo v minulé sezóně – kvalita rad na fóru a jeho potenciální vyhoření. Osobně sem došel k tomu, že zkušení, pokud jim na kvalitě fóra záleží, musí upozorňovat na rady dávané nezkušenými, na rady, které jsou k ničemu, nesrozumitelné dokonce občas i nesmyslné. To je závěr, ke kterému jsem došel já osobně.“
>> #68, Martin430, 14. 09. 2012 00:41:57
Nula od sklznice je blbosť,nerobte to,náhodný okoloidúci!
Martin má pravdu.A ja?Čo už ja?Budem tak činiť aj naďalej,ako x sezón predtým, dokým si načisto nohu od riti nevyvalím:)
.."Jina vec je, ze se stale nepodarilo, po cem vola ivan a mnozi dalsi. Jednoduche reseni proste neni mozne najit na tomto foru uplne jednoduse.
Je to dluh redakce a nas, co tu piseme.. Ja (a pokud vim i Ty, Kokoska-Rokoska, Dali a mnozi dalsi) se spolecne s redakci snazime najit reseni. A (opravdu funkcni) pres veskerou snahu nenalezame."
..mhmm,som zvedavý na výsledok bádania.
..editácia:Aj tento príspevok som napísal len preto,aby som mal počet príspevkov zaokrúhlený na pekné číslo.
20.09.2012 09:53:19 #70
>> #69, TNS, 19. 09. 2012 21:15:38
ahá, takže nielen ja sa prepracovávam k lepšiemu číslu?!
22.11.2013 20:11:11 #72
>> #71, Dan22, 22. 11. 2013 15:55:10
Na broušení je diamant 600 moc jemný.V této hrubosti se dají hrany vyleštit po broušení,ev. odstranit otřep po kamínku,ale na nějaké broušení to není. Já radši beru jemný pilník.Minulou sezonu se vedla debata zda na „přibrušování“ stačí hrubý diamant nebo pilník.Řekl bych „jak je ctěná libost“.Každému vyhovuje něco jiného.Otázkou taky je, jak dobře je servis udělaný,na čem lyže budou jezdit(led nebo prašan) ,kolik toho najezdíš atd.Pokud si budeš chtít, jak píšeš hrany „přelíznout“ diamantem ,tak určitě hrubší než 600 – minimálně 400.Pokud bude ledovato ,tak ti diamant asi nebude nic platnej.Spíše tak pro dobrý pocit.
23.11.2013 23:22:39 #74
Díky za zkušenosti, zajímalo by mě v jakém stavu jsou hrany na nových lyžích z výroby. Byl jsem svědkem rozhovoru na prodejně, kdy tvrdil prodavač, že lyže jsou zcela z výroby připraveny na svach. Skluznice O.K., hrany nabroušeny na 88 a 0,5. Tak nějak nevím zda měl pravdu, co vy na to?
24.11.2013 00:35:07 #75
Měl i neměl
Záleží jak k lyžím přistupuje majitel. Někomu ta informace dostačuje,
jinému ne.
Běžné komerční modely jsou snad „nějak“ nabroušené všechny
Skluznice líznnutá voskem
Závodní modely nebývají nachystané a každý si je nechá udělat
individuálně
Úhlý 88°/0,5° jsou hodně rozšířené i v servisech
Ale lyže z výroby může mít úhly jinak
Blbě se ta informace získává
Tady si to třeba můžeš u Sportenu dohledat http://www.sporten.cz/…e/sportovni/
Běžný sváteční lyžař , spotřebitel tedy po zakoupení nic řešit
nebude, ale pokud se o to zajímáš , což je fajn, tak si už novou lyži
můžeš připravit na sezonu
25.11.2013 23:38:43 #76
>> #74, Dan22, 23. 11. 2013 23:22:39
Jak píše PetrAT výše – měl i neměl.Záleží na tom o jakých lyžích prodavač mluvil a v jaké prodejně.Občas se dá koupit závodní lyže i v běžném sportu.Komerční modely lyží padají z výroby jako cvičky s namátkovou výstupní kontrolou.Nedá se kontrolovat 100% asi u žádného výrobku.Tedy i skluznice a hrany jsou pouze toho obrazem.Myslím,že by uváděné úhlování mohlo pro rekreačního lyžaře vyhovovat,takže je to i možné,že se takto dodávají.
U závodních lyží je většinou „jakési základní“ úhlování(89–88,5°/0,3–0,5°),neleštěné hrany,srovnaná skluznice + běžná struktura .Už jsem měl v ruce lyže na které se skoro nemuselo sáhnout(tedy kromě opakovaně napustit,stáhnout,vykartáčovat ),ale i takový,který bych nejradši píchnul k rajčatům a to skoro od všech značek.Výrobci stejně počítají s tím,že si je závodníci/servismani dotvoří k obrazu svému.Jiná kategorie jsou pak lyže- „polotovary“.Bez struktury,s nahrubo srovnanou skluznicí a hranami tak jak byly do formy vsazený.Tyhle surový lyže se dotvářejí komplet.
05.09.2014 12:22:50 #77
Ahoj, mám dotaz na Brňáky, zkoušel někdo servis v prodejně Scott v Novém Tuzexu u BVV? Kupoval jsem tam nějaký věci na kolo a bavil se s personálem, že dělají i servis lyží. Nemá někdo zkušenost? Nebo raději jít do osvědčeného v Řečkovicích na Montanu?(jedná se mi hlavně o hrany) Díky za odpověď a sry, jestli jsem to postnul jinam, než je tu zvykem, jsem zalogovaný čerstvě…;-)
05.09.2014 14:36:05 #78
Čau Jestli chodíš do servisu kde jsi spokojeny,jak s kvalitou, cenou a mas tam dobry vztahy,tak nevidim důvod na změnu. ..snad jen vzhledem k vzdálenosti. Ceny jsou vesměs všude podobný. Ani nevím že je ve starym tuzexu servis…ja chodim pravidelne do jednoho na Vinohrady a uplna spokojenost
05.09.2014 23:06:01 #79
>> #77, Rendyd, 05. 09. 2014 12:22:50
Když jsem se díval zdálky tak, mašiny tam mají pěkný,ale nezkoušel jsem – servis je dokonce podporovaný Š.Záhr., ani nevím cenu a kvalitu. Po zkušenostech s jinými brněnskými servisy, které dělají kousavé špice a hodně ubude skluznice a hran, to raději nechávám projet servisem v Alpách za téměř stejnou cenu.
11.09.2014 11:52:49 #80
Díky za odpovědi…:-). Já jezdil do N.Města do fabriky,jenže tam musím ctít jejich nastavení,protože dělají servis v souběhu s výrobou,takže nějaká individuální nastavení nehrozí. Ve Scottu mi borec říkal,že lze nastavit cokoli,navíc mi přišlo,že ví o čem mluví. Dokonce říkal,že dělá tak,aby úbytek materiálu byl co nejmenší atd. Takže momentálně hledám v Brně slušný servis,protože jsem koupil v sezóně nové lyže a chystám se na první servis, tak mě zajímalo,jestli už někdo v tomto servisu lyže nedělal. Tak mám v plánu buď Montanu v Řečkovicích,nebo Trtíka a ve hře je právě ten Scott… Kdyby někdo zkušenost měl,jak pozitivní i negativní,budu rád,když to sem písne.
10.01.2019 16:56:37 #81
Potřeboval bych prosím poradit .Jak jsem to zběžně přeletěl viz.výše tak by se měly lyže v mém případě " lyže typu gs" aspoň přeleštit diamantem (400–600)hlavně z boku po každém dni ?Hrany mám 87/0,5.Mazat samo taky . Ze spodu bych na to nechtěl moc šahat ,krom mázy.Na mašinu bych to dával pouze na začátku sezony – stačí? Otázka zní
- jak vlastně poznám že jsou hrany tupé a na kterém místě hrany ?Stačí to pouze přejetím prstem?
- jaký přípravek včetně diamantu koupit ?
dík
10.01.2019 17:05:23 #82
>> #81, adam 1, 10. 01. 2019 16:56:37
Uz asi 10 let pouzivam lestici diamant ale pouze z boku. Vetsinou po kazdem lyzovacim dnu v Alpach rano prelestim.Uhel 88. Kdyz to pretahujes ucitis jak strhavas grot. Obyc. brousek swix asi za 600.Kapesni.Je na 89 i 88 druha strana… Spodek nechavam na osvedcenem servismanovi.
10.01.2019 18:03:07 #83
>> #81, adam 1, 10. 01. 2019 16:56:37
Brousit pravidelne a casto je vhodne, nicmene pausalizujici „prelestit diamantem X“ nemam rad z duvodu, neb:
- po lyzovanim na mekke piste, kdy to obvykle brzo zabalim, jsem linej to brousit. A v ten moment se prosadi vrzoena lenost, zvlaste neekam-li v dalsim lyzovani tvrdou pistu.
- Po lyzovani na lehce „brutalnejsi“ piste bych pri brouseni (ne vylozene hrubym) diamantem nechal asi ruce. V takovem pripade zacinam obvykle raspli.
Nicmene, chces-li jedno univerzalni pravidlo, pak ano, preliznout po kazdem lyzovani.
Na stroj bych to nedaval vubec, pokud bych nechtel hlubsi strukturu, nebo nechtel neco vylepsit. Proc si kazit promazani skluznice.
Ze jsou hrany tupe poznas hmatem, casem si to vytrenujes. Ruzni soudruzi pouzivaji ruzne casti prstu, nebo ruky.
„jaký přípravek včetně diamantu koupit“ – nevim, poradi jini.
Takze:
- brousit casto – tak, abys mel lyze vzdy dostatecne ostre.
- mazat casto
- nedavat zbytecne na stroj. Nektere me lyze nebyly na stroji nikdy – mam je i 5+ let, (kupovany z druhe ruky)
10.01.2019 18:09:25 #84
>> #81, adam 1, 10. 01. 2019 16:56:37
Klasický pevný úhelník 87°, žádné zmetky, co mají několik variant nastevení úhlů atd… Diamant 200 (Coarse)a brousit pod vodou. Kup cca 10 cm dlouhý, závody nejezdíš, tak neřeš jemnost 600 atd.. Pokud je led, tak hrany přeletím prakticky každý den, ale pokud není, klidně stačí přeletět hrany jednou za 2, někdy až 3 dny. Dále pak kup svěrky a gumu na shození grotu po leštění + gumu na brzdy atd… Kluci ti určitě poradí víc, někteří jsou prakticky profi servismani.
10.01.2019 18:31:36 #85
>> #81, adam 1, 10. 01. 2019 16:56:37
Jak jsem to zběžně přeletěl viz.výše tak by se měly lyže v mém případě " lyže typu gs" aspoň přeleštit diamantem (400–600)hlavně z boku po každém dni ?
Nezáleží na typu lyže GS/SL ale na tom na jaké pistě jezdíš. Na měkkém nebo v prašánku můžeš klidně jezdit celý týden.Na jarním firnu budou hrany tupé maximálně za den na totálním ledu budou tupé po 3 jízdách. Mnohem důležitější je lyže pokud možno promazávat a ev. překontrolovat a diamantem případně opravit drobná poškození hran od kamínků apod.
Na mašinu bych to dával pouze na začátku sezony – stačí?
Zase není to jednoznačné. Když pominu případné poškození skluznice které bude nutné řešit výsekem a Montaně se nevyhneš .Jinak zase záleží na tom na jaké pistě budeš jezdit. Hrany přirozeně „odtékají“ a zvětšuje se ti odklon od skluznice , čím tvrdší pista tím rychleji a více. Pak se je nutné skluznici srovnat a zároveň udělat nový odklon hran.Platí tedy výše uvedené a je jedno jestli po sezoně nebo před. Podle mě je lepší udělat to na jaře a přes léto promazávat stále dokola.
jak vlastně poznám že jsou hrany tupé a na kterém místě hrany ?Stačí to pouze přejetím prstem?
Jasně prstem, nebo spíš lépe prsty. Pozor nepřejíždět podél hrany ale „naštorc“. Ostré hrany jsou nebezpečná věc.
jaký přípravek včetně diamantu koupit ?
Jako úplný základ vedle diamantu úhelník se svorkou a jemný pilník . Dá se koupit i v CZ , například zde nebo zde
Pilník je lepší chromový protože více vydrží.
¨
10.01.2019 18:39:48 #86
>> #85, m3, 10. 01. 2019 18:31:36
tak to vidíme stejně. Jen doufám, že to zase neskončí tím, že se bude
řešit, co je odklon a co podbrus .
10.01.2019 18:45:17 #87
>> #86, johnycek, 10. 01. 2019 18:39:48
Odklon je, nebo měl by být výraz každému jasný, s tím ubrusem (
v případě lyží) si už nejsem tak jistý
PS: Původně jsem ještě chtěl postnout odkaz na tvoje hezké šití, ale
pak jsem si uvědomil, že by to mohlo být zavádějící čím se vlastně
zkouší ostrost hrany.
10.01.2019 19:00:29 #88
díky všem
https://tuninglyze.cz/…brusna-pryz/
https://tuninglyze.cz/…brusna-pryz/
https://tuninglyze.cz/…le-guide-87/
https://tuninglyze.cz/…zinou-ta022/
https://tuninglyze.cz/…orldcup-200/
Tak nějak? Ještě jedna otázka jsem schopen to provést bez svěráků? dík
10.01.2019 19:15:38 #89
>> #88, adam 1, 10. 01. 2019 19:00:29
Jj, může být a klidně vem tenhle, jde přesněji upnout po celé délce https://tuninglyze.cz/…00-100x25mm/ Máš svorky na dřevo, něbo něco podobného?
10.01.2019 19:24:39 #90
>> #89, PavelC, 10. 01. 2019 19:15:38
Ok,dík Pavle .Svorky mám a jak tu lyži upnout? Aha takže na hotelu
vysadit dveře v koupelně postavit na kant a upnout by to pak šlo?
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.