Kolikrát se mohou brousit hrany u lyží?
25.01.2012 22:23:00 #1
Zdravím, chtěl bych se zeptat, kolikrát za život lyží se mohou nabrousit hrany lyží? Jeden servisák mi řekl, že tak 3× max 5× a druhej zase, že mnohokrat, že se ubere vždy tak malá vrstva kovu, že je to zanedbatelné. Tak teď nevím, kdo má pravdu. Díky
26.01.2012 11:16:42 #2
kdyz to nekdo brousi rucne tak asi daleko menekrat nez kdyz to dela masinka za nekolik mil. Kc.
26.01.2012 11:23:43 #3
>> #2,
Rock_Shock, 26. 01. 2012 11:16:42
Přesně obráceně. Stroj ubere málo, ale diamantový pilník (při včasné
údržbě) ještě daleko méně. A záleží na počáteční
šířce hrany.
26.01.2012 11:47:47 #4
>> #1,
iphone4usa, 25. 01. 2012 22:23:00
Otázkou je, co ti servismani vlastně měli na mysli:
1. Jestli jen broušení hrany z boku, má samozřejmě pravdu Krab.
Jenom doplním, že nadmíru důležité je, jak často se brousí. Když
brousíš každý den a dáš si s tím aspoň trochu práce, stačí lehké
přelíznutí 600+ diamantem a výsledek je perfektní se zanedbatelným
úbytkem hrany. V tomto případě lyže vydrží opravdu hodně broušení,
minimálně mnoho desítek.
Naproti tom, pokud na lyže celý týden nesáhneš, tak kromě toho, že si
vůbec nezalyžuješ, budeš muset na závěr vzít minimálně hrubý pilník
(né-li rovnou rašpli) a půlka (závodní úzké) hrany bude pryč.
2. Pokud naopak servismani mysleli „kompletní servis“ s broušením
skluznice a hlavně „úhlováním zespoda“, tak tam může být opravdu
problém.
Pokud mají udělat opravdu přesný úhel „zespoda od skluznice“ (to
jim řekneš ty při objednávce servisu), musí ubrat poměrně hodně
materiálu aby nejdříve srovnali hranu do roviny a teprve následně
vytvořili přesné úhlování.
Dle info z brněnské montany průměrná (turistická) lyže přežije asi
4–6 takových zásahů, pak je skluznice pryč.
Zítra pojedu k Pavlovi Šmídovi a tak se ho můžu zeptat na jeho odhad
životnosti.
26.01.2012 12:00:51 #5
kokoska.rokoska: Díky za za info i za zeptání … Měl jsem na mysli servis lyží s opravou skluznice. Bylo mi řečeno, že skluznice nejde opravit bez toho aniž by byly pak nabroušeny hrany.
26.01.2012 12:23:41 #6
>> #5,
iphone4usa, 26. 01. 2012 12:00:51
No, zjednodušeně řečeno, má pravdu – pokud bude brousit skluznici (jak
moc záleží na poškození skluznice a hlavně na Tvém požadavku!),
automaticky tím trochu zbrousí i hrany od spoda. Čímž tam vznikne jakýsi
prapodivný „lomený“ dvojúhel a ten zřejmě chtějí odstranit. A když
už budou brousit odspoda rovnou to vemou i z boku.
Pro jistotu znovu opakuju, že IMO je větší problém úbytek skluznice
odspodu, než úbytek hrany z boku…
26.01.2012 12:28:43 #7
>> #5,
iphone4usa, 26. 01. 2012 12:00:51
Pak je celkem zbytečné se ptát, osobně neznám nikoho, kdo by se zabýval
následným dobroušením opravované skluznice + přilehlých částí hran
ručně (možná p. Nedomlel?). Srovnání ruční vs. strojní v tomto
případě nedává (u běžně drahých lyží) moc smysl. Po větší
opravě – třeba výseku – je potřeba lyži dokonale srovnat, což bez
hran lze udělat jen těžko.
Kokoska, s důsledností sobě vlastní, správně připomíná velmi omezenou
tloušťku skluznice, která je pro počet broušení odspoda limitující.
26.01.2012 14:21:19 #8
Kontrolní otázka. To fakt stačí 600 diamant na dokonalú hranu ak budem brúsiť každý deň? Doteraz som hranu prebehol 200 diamantom a po 3–4 dňoch pilníkom. Podľa toho čo tu píšete som si zbytočne uberal z hrany o ktorú sa tak veľmi bojím. Ešte sa chcem opýtať na šírku hrán. Manželka ma Elan(all round 300€ ) a hrana je dvojnásobna ako na mojich Nordikach 600€. Je to preto, že ta hrana je mäkká? Počul som aj názor servisáka že lacnejšie lyže robia pre požičovne a tam sa pri servisovaní nebavia , nahádžu ich do stroja, tak aby bolo z čoho uberať. Díky
26.01.2012 15:41:07 #9
>> #8,
paťo, 26. 01. 2012 14:21:19
1. Ano stačí 600+ diamant.
On by principiálně stačil jakkoliv jemný (>600) diamant na libovolně
tupé lyže, akorát by broušení trvalo neúměrně dlouho.
Takže použitím 200 a 600 diamantu jsi nutně nemusel ubrat víc. Záleží
nejen na hrubosti nastroje, ale i délce broušení.
2. Ano, komerční lyže mají obvykle široké hrany a RD lyže mývají
úzké hrany. Důvod je zřejmý: hrana nejede (zbytek si domysli). S tvrdostí
hrany to moc nesouvisí; myslím, že se zásadně nelyší.
BTW: Vím, že se kdysi dělaly (dělají) lyže s kalenými hranami pro
úplné „kaštany“. Sice nešly vůbec nabrousit, ale chvilku aspoň
jakž-takž ostré vydržely. Ivan by určitě mohl doplnil/opravit atp.
26.01.2012 16:20:33 #10
>> #9, kokoska.rokoska, 26. 01. 2012 15:41:07
„2. Ano, komerční lyže mají obvykle široké hrany a RD lyže mývají úzké hrany. Důvod je zřejmý: hrana nejede (zbytek si domysli).“
Ahoj,
zaujímalo by ma ako to myslíš.
26.01.2012 16:39:57 #11
>> #10,
TNS, 26. 01. 2012 16:20:33
No, myslím to tak, že u RD lyží je hlavním cílem co nejmenší odpor,
čili největší skluz (a tím co nejlepší čas) a jelikož „hrana
nejede“, jsou hrany co nejužší.
Velmi zjednodušeně řečeno, skluz nastává zkapalňováním sněhu na
struktuře skluznice ⇒ kde není skluznice, tam to drhne ⇒ i na hraně;
proto extra uzoučké hrany na rychlostních lyžích.
No a na „rekreačních lyžích“ (komerčních, turistických, nazvěme si
je jakkoliv), je prvořadá přiměřená životnost a proto mají většinou
širší hrany (déle vydrží), tužší špice (méně snadno se ohnou),
tlustší skluznice a pod.
Tak takhle jsem to myslel.
Záměrně ještě jednou upozorním na časté slovo v textu: většinou.
Protože i já už jsem viděl FIS-conform lyže s širokými hranami a
turistické krosky s úzkými závodními (pokud narážíš právě na
tohle).
26.01.2012 17:14:17 #12
>> #11, kokoska.rokoska, 26. 01. 2012 16:39:57
Len som sa chcel ujistiť,že to takto chápeš.
Bohužial je to na racestock lyžiach prozaickejšie.Biznis je to slovo,ktoré hľadáme.Čím užšie hrany ti pošlú z RD,tým skôr si k nim prídeš pre nové lyže.
Pri lyžiach na technické disciplíny je hrana+bočnica dôležitejšia než samotná sklznica.Ale z RD ti budú posielať čoraz užšie hrany.Na nejaký vodný film sa tam nehrá.Napríklad aj nové závodné štruktúry pre SL/GS sa vytvárajú tak,aby štruktúra pri hrane vôbec nezavadzala.Aby sa napr.pri 0° odklone nerysovala štruktúra na hranu.
Dôležitejší je skôr smutný fakt,že firmy dávno vedia,kto je ich cielový zákazník pre racestock materiál(non WC) a viaceré sa podľa toho začali chovať.Hobíci a nezazmluvnený pretekári nižších kategórii by privítali radšej tú „přiměřenú životnost“ Stažnosti sa trúsia z každej strany.
..hodlám meniť po rokoch značku lyží,tak práve natŕčam uši a zbieram skúsenosti od servisákov,trénerov,kolegov jazdcov a dostávam sa do obrazu a nie je to vôbec pekný obraz.
..svetielko nádeje ale nezhaslo,včera nám kolega na tréningu predstavil svoje brand new GS Völkl a majú super masívne hrany,musíme ešte pojazdiť,ale až neskôr.Teraz by to bolo necitlivé,ako vziať dieťaťu hračku:)
26.01.2012 17:15:57 #13
>> #11, kokoska.rokoska, 26. 01. 2012 16:39:57
Tak se zeptám ještě já a docela polopatě: „Když dám (třeba do Montany) lyže na malý servis (broušení hran, vosk), kolik takových malých servisů "závodní“ lyže zhruba vydrží?
26.01.2012 17:39:02 #14
>> #12,
TNS, 26. 01. 2012 17:14:17
Předpokládám, že už máš vybráno, ale třeba to pomůže ostatním: HonzA
si bez problémů objednal FISové Luštěnky s širokými hranami.
>> #13,
Navvy, 26. 01. 2012 17:15:57
Záleží, zda se bude dělat „rovina skluznice“ a jak moc pečlivě. Pokud
budeš chtít opravdu srovnat „odspodu“ hrany „na nula“ a následně
udělat odklon, moc broušení nevydrží (určitě méně než 10 a těch
4–6 mi připadá jako reálný odhad; více po zítřejší poradě
s Pavlem).
Pokud si necháš udělat jenom rovinu skluznice (aby se do hran moc nesahalo) a
smíříš se s mírně prapodivným odklonem (nebo si ho následně uděláš
sám), lyže vydrží mnohem víc.
26.01.2012 17:48:13 #15
>> #14, kokoska.rokoska, 26. 01. 2012 17:39:02
Nemám,ešte mám čas:)
26.01.2012 18:09:41 #16
>> #14, kokoska.rokoska, 26. 01. 2012 17:39:02
„HonzA si bez problémů objednal FISové Luštěnky s širokými hranami.“
To je sice pravda – ale myslím že široké hrany mají jen GS a SL byly s úzkými. Bohužel si nejsem jistý – můžeš to zkouknout až je vyzvedneš ze servisu .
A předpokládám že TNS zajímají právě SL.
26.01.2012 20:02:04 #17
>> #14, kokoska.rokoska, 26. 01. 2012 17:39:02
Zdá se mi to dost málo. To by znamenalo dát lyže na malý servis tak jednou ročně.
26.01.2012 20:13:58 #19
>> #17, Navvy, 26. 01. 2012 20:02:04
Dávat brousit skluznici během sezóny je kontraproduktivní. Ono po broušení trvá docela hodně mazacích cyklů, než se lyže znovu pořádně rozjedou. A jestli jsou na skluznici nějaké rýhy moc vlastnostem lyže neubírá. Lyže se brousí spíš kvůli obnově struktury.
26.01.2012 20:15:15 #20
Takže jakej si z toho mam teda vzít závěr? Mám lyže broušený zatim 2×. Nemusím se teda bát o jejich životnost? Kolikrát by to mělji ještě vydržet?
26.01.2012 20:19:53 #21
>> #20, iphone4usa, 26. 01. 2012 20:15:15
Otázka je jak moc byly broušený. Jistota se dá získat změřením a porovnáním výšky hrany tvé a nové lyže stejného typu.
26.01.2012 20:31:44 #22
>> #17, Navvy, 26. 01. 2012 20:02:04 Pokud nějak výrazně nepoškodíš skluznici o šutr a jsi schopen si brousit hrany z boku ručně sám, tak lyže častěji na strojní servis ani dávat nemusíš. Já jsem třeba některé lyže neměl ve strojním servisu dva roky.
26.01.2012 20:48:54 #23
>> #22, PavelKo, 26. 01. 2012 20:31:44
Roky je trochu zavádějící údaj. Někdo najezdí za rok 100 dnů, někdo 10 a to je dost rozdíl. Rozhodující není čas ale stav struktury. To je kromě, jak správně píšeš, většího poškození, rozhodující údaj kdy brousit na stroji.
26.01.2012 20:51:47 #24
>> #18,
Martin47, 26. 01. 2012 20:11:02
No zůstane Ti tam podivný lomený dvojúhel. Zkus si to namalovat. A když
položíš na lyži radeko, tak se silnou lampou je to i vidět.
Osobně to neřeším, šetřím skluznici a nechávám ubrat co nejméně.
A co na hraně nedoladím od-oka-ručně-diamantem nechávám být. Ale jsou
mezi námi i tací, kteří jsou nemile překvapeni, když jim „z montany“
nevypadne přesný úhel odspoda…
>> #17,
Navvy, 26. 01. 2012 20:02:04
Martin má pravdu, čím méně strojovvých zásahů, tím lépe. Děsím se
okamžiku, až budou muset SGčka „na montanu“ a já budu trávit noci a dny
mazáním, stahovaním, ježděním a ono to pořád nebude ono…
26.01.2012 20:57:47 #25
>> #24, kokoska.rokoska, 26. 01. 2012 20:51:47
To je jedno, po broušení skluznice tu hranu dobrousíš a ubereš míň skluznice i hrany. Je jedno jestli hranu brousíš z 0 nebo ze zalomení.
26.01.2012 21:04:08 #26
>> #25,
Martin47, 26. 01. 2012 20:57:47
Samozřejmě, že je jedno, zda brousíš z 0 nebo ze zalomení. Pokud má
vzniknout přesný úhel od spodu a zároveň menší, než tam původně byl,
vždy ubereš skluznice i hrany zhruba stejně.
Elementární geometrie; ale to Ty nepochybně víš, píšu to pro
ostatní.
A proč většinou chceme menší úhel zespoda, než tam byl, Kefalín?
Protože ten úhel se opotřebením zvětšuje, jak už říkal
soudruh Žižka!
26.01.2012 21:10:46 #27
Ahoj,
hrany jsou obvykle široké 2mm a 1,2 – 1.6mm vysoké, podle tloušťky
skluznice. Komerční síla skluznice je 1.2 – 1.3.
Ale dělá se i 1.6mm. Nevím kolik se ubere strojním broušením, ale kdyby
to bylo tak 0.2mm, tak těch šest plných servisů je reálné číslo. Pokud
budeš srovnávat skluznici na začátku sezony a pak jen dobrušovat hrany,
měly by lyže vydržet min.5 let, což je u komerček za hranici životnosti,
teda podle toho jak často jezdíš.
26.01.2012 21:15:32 #28
>> #26, kokoska.rokoska, 26. 01. 2012 21:04:08
Když se zamyslím, kolik vlastně dělá převýšení na skluznici při 0,5 stupně podbrusu…tak je to nejspíš zbytečné téma k přemýšlení. Ale musím uznat, že zvětšování úhlu opotřebením mě ani nenapadlo. Zase jsem chytřejší, bohužel to nejspíš platí jen pro dnešek, neb to zapomenu, jako poslední dobou většinu věcí.
26.01.2012 21:19:59 #29
>> #23, Martin47, 26. 01. 2012 20:48:54 Máš pravdu, vypovídající je počet odježděných hodin, ne počet sezón. Nicméně z Navvyho příspěvků jsem měl pocit, že jeho lyžařský režim asi bude podobnější tomu mému (což je tak do 20 dní na sněhu) než režimu 100 dní na sněhu ročně.
26.01.2012 21:21:07 #30
>> #28,
Martin47, 26. 01. 2012 21:15:32
Když se zamyslím, kolik vlastně dělá převýšení na skluznici při
0,5 stupně podbrusu…tak je to nejspíš zbytečné téma
k přemýšlení.
Plně s Tebou souhlasím!
Ale když už ten dotaz padl (nebo jsme ho tam domanévrovali), tak jsem se
pokusil odpovědět. Schválně to zítra, až budu vyzvedávat HonzOvy lyže,
proberu s Pavlem Šmídem a dám vědět.
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.