Rozbor videa pls
10.03.2013 12:19:18 #1
Pánové, chtěl bych vás požádat o nalezení základních chyb
v technice jízdy a doporučení vhodných cvičení k nápravě.
Snažil jsem se o racecarvingovou techniku, bohužel byla velmi měkká
podložka. Jedno je natočeno na vhodnějších Rossi 8X
(180cm,124–80–112,r19m), další dvě pak na babské FIS Rossi 9X
(184cm,model 2005/6). Předem díky.
10.03.2013 12:40:11 #4
>> #1, jarda, 10. 03. 2013 12:19:18
Ahoj, podívej se třeba na takovou drobnost, kterou je předozadní pohyb – či spíše nepohyb – během přehranění na 8X. Zůstáváš při něm hodně vzadu.
10.03.2013 12:49:12 #5
Na 9X1 pěkně nenásilně kloužeš po R lyží, necháváš je dělat jejich práci. Jestli byl povrch měkký (jakože byl), tak se o moc víc ani dělat nedá. Co by se dalo zlepšit je patrné z fotky.
Identickým obrázkem končí i video 9X2.
10.03.2013 12:57:02 #6
>> #5, ˘Ö˘Krab, 10. 03. 2013 12:49:12
Dík. Více vepředu Určitě ano, jen jsem se tam moc nehrnul (ani na jedněch) protože jsem to chvíli před filmováním zkusil, špičky lyží zajely do sněhu jak do másla a já šel na budku. To není omluva, jen konstatování a za postřeh jsem vděčný.
10.03.2013 13:22:54 #7
Ještě bych možná přidal jednu sekvenci z 9X2 . Mohl bys oddálit nástup protirotace v ukončení oblouku, také ruce (a ramena) mi připadají hodně pasivní, zvlášť vnitřní ruku bych si dovedl představit v mnohem aktivnější pozici a výš. Docela dlouho se před přehraněním vyvážíš. Pozice vzadu viz příspěvek výše.
10.03.2013 15:28:59 #8
Jardo,pekna,pekne vyvezena jazda.Bez zbytocnych kruteni a pohybov.Dobre sa na to pozera,po vsetkych tych „kruticoch“.
Krab dobre pise ze mu chyba viac predozadnej prace.Ta chyba aj mne,preto jazda nie je moc aktivna.
Daj pozor na „uzamykanie“ vonkajsieho boku,zaostava Ti,tym padom mala protirotacia,nedas obluku v ukonceni to,co by potreboval.
Inak,mekky sneh je trochu problem,to treba uznat,tam je tazsie utrafit navrat nad lyze.
Takze,zaklad velmi slusny,akurat race pyta viac aktivnej prace v obluku.Na tvrdom by to bolo asi inak.
caute Harry
10.03.2013 20:06:30 #9
>> #8, Harry, 10. 03. 2013 15:28:59
Díky,k napravě je na čem pracovat AD zbytečné pohyby – přijal jsem pravidlo – dokud přesně nevím, k čemu má nějaký pohyb sloužit a jak mi pomůže, tak raději vědomě nedělám žádný. Asi taky blbost, ale doba kdy jsem experimentoval a otloukal se o svah každých pár minut je už na(ne)štěstí pryč. Pravidlo, že kdo nepadá, tak jezdí pod své možnosti, pořád ctím, jen se jej snažím aplikovat v praxi velmi, velmi umírněně.
11.03.2013 16:01:42 #10
Ahoj Jardo,
taky jsem na to kouknul. Stejně jako Harry oceňuju jízdu bez zbytečných pohybů a kroucení. Co se týká dalšího, je otázka, s čím to porovnávat a kam to chceš směřovat. Na první pohled bych stejně jako Krab vypíchnul nutnost posunout se více dopředu. Na druhou stranu jízda takto vzadu způsobuje smýkání patek a brzdění, což udržuje komfortní tempo. Pokud se tedy posuneš dopředu a necháž lyže víc jet (což bych pro sportovnější jízdu doporučoval), budeš muset podstatně víc makat, abys udržel přijatelnou rychlost, tzn. rychlejší přehranění a výraznjší tlak do lyží. Dál tam vidím sice ne příliš výraznou, přesto vytrvalou rotaci celého těla do oblouku. Chtělo by to se víc uvolnit, víc se spolehnout na náklon a oddělit víc dolní a horní polovinu těla. A když už tě takhle tlačím do sportovnější jízdy, tak by nebylo špatné trochu doladit rytmus. Jízda je poněkud monotónní a je tam jen malý rozdíl mezi napětím (záběrem) a uvolněním.
Ale to se zase vracím k tomu, na čem bys vlastně chtěl zapracovat nebo co ti třeba v náročnějším terénu působí problémy.
I.
11.03.2013 19:49:53 #11
>> #10, CzechSkier, 11. 03. 2013 16:01:42
Ahoj Ivane,díky za odpověď a hlavně za položenou otázku. Normálně
bych odpověděl – no přece dobře jezdit, jenže to nic neříká. Takže
jsi mě přinutil postavit se před zrcadlo, vyjasnit si, že takový chromý
stařec už musí být rád, když na lyžích dokáže jakž takž technicky
správně, carvingově poměrně čistě a s jistotou, že má rychlost pod
kontrolou, sjet modročervenou sjezdovku a sem tam si na chvilku střihne
i pár dynamičtějších oblouků.
Největší problém – na mírných svazích mám dostatečnou jistotu ve
zvládání lyží, ale s narůstajícím sklonem a zvyšující se rychlostí
sebedůvěra rychle klesá a prakticky na prudších červených už rychlost,
přes pečlivé čtení všech rad na různých fórech a vlastní snaze
o jejich aplikaci, roste nad moji komfortní zónu, takže se jim ke své
lítosti vyhýbám.
Čili ještě jedna ambice by tu byla
11.03.2013 21:25:32 #12
>> #11, jarda, 11. 03. 2013 19:49:53
No já vím, je to těžký… Je to jako s jídlem, oči by jedly, ale žaludek už nemůže. Ŕekl bych, že pro každého rekreačního lyžaře je důležité dostat do rovnováhy ambice s kondicí a technikou, na rozdíl od závodníků, kde ambice jsou nejvyšší. Hlavně si udělat nějakou radost, že jo. No tak ty sám víš nejlíp, kam až to hrotit. Ale pokud máš chuť a fyzickou sílu, tak byc ještě zabral. Dostat se víc do předu a trochu víc zabrat. Tobě při přehranění jdou kolena dovnitř spolu s pávní, ale pak se zastaví a už se jen vezeš. Takže bych zkusil ještě dále pokračovat s vkloněním kolen do oblouku, ale ne rovnoměrným pohybem. Měla by to být taková houpačka. Myslím, že to dáš…
Hodně štěstí.
I.
12.03.2013 20:23:53 #13
Nez zacnes resit kteroukoliv z vyse uvedenych rad, tak neco udelej s tou silene podsazenou panvi, jinak bude veskera snaha marna.
13.03.2013 12:39:40 #17
Jardo nevím jak jsi měl na tom měkčím podkladu namáznuto, připadá mi, že moc ne, proto jsi asi nemohl jít při zahájení oblouku krapítko více dopředu, abys nešel přes špičky. Dáváš lyžím povel pouze nohama a bočním náklonem, něco jako – „rossi jeďte si, svezte mě“… Horní část těla se veze s polohou pánve bez důrazu na předklon při zahájení oblouku. Tvá ramena a ruce dávají dojem „zbytečnosti“ ve standartní poloze. Do oblouku nastupuj níže a malinko více dopředu, při výjezdu dej důraz trošku na odraz tzv. vyhoupnutím z oblouku, dáš jízdě rytmickou dynamiku a trošku tě to zrychlí. Jinak klidná jízda, kdy lyže jedou hezky samy, jako by ses jich bál, bez povelu. Lyže musí jet podle tvých rozkazů a ne ty podle jejich reakcí na podklad. Přeji ti příjemné seznamování s „rossinkama“.
13.03.2013 14:44:34 #18
>> #17, edacarver, 13. 03. 2013 12:39:40
„Tvá ramena a ruce dávají dojem „zbytečnosti“ ve standartní poloze.“
Nějak mi ty ramena a ruce držení žerdi neevokují. Můžeš trochu naťuknout?
13.03.2013 18:08:18 #19
>> #17, edacarver, 13. 03. 2013 12:39:40
Ahoj Edo,
asi by se dalo reagovat na všechno, co jsi napsal. V čem s tebou ovšem opravdu nesouhlasím, je tvá předposlední věta:
Lyže musí jet podle tvých rozkazů a ne ty podle jejich reakcí na podklad.
Podstatu techniky lyžování interpretuji právě úplně obráceně.
Ale třeba se mýlím, ostatně jako už v minulosti nesčetněkrát…
Zdraví T.
13.03.2013 19:17:39 #20
>> #19, Tomatáš, 13. 03. 2013 18:08:18
Ahoj Tome, třeba jsem napsal nějak nesrozumitelně…chceš mi tím naznačit, že ty se necháváš vést lyžemi bez tvých povelů a pouze čekáš jak reagují na podklad ? Upřesni mi to.
13.03.2013 19:44:14 #21
>> #18, ˘Ö˘Krab, 13. 03. 2013 14:44:34
Ahoj Krabe, chci tím jen poukázat na nevyužití celé horní části těla – jak jsem psal (nejen já) chybí mírný předklon, snížení těžiště a nasměřování ramen směrem do oblouku. Ruce volně „visící“ po stranách jsou využívány pouze pro vyvážení boční stability, kterou ovšem dle pohodové jízdy Jarda rozhodně nepotřebuje.
13.03.2013 20:48:10 #22
>> #17, edacarver, 13. 03. 2013 12:39:40
„Jardo nevím jak jsi měl na tom měkčím podkladu namáznuto, připadá mi, že moc ne, proto jsi asi nemohl jít při zahájení oblouku krapítko více dopředu, abys nešel přes špičky.“
Toho bych se nebál, podle videa bych to netipoval na nějaké významné měko.
13.03.2013 21:49:10 #23
>> #16, ˘Ö˘Krab, 13. 03. 2013 11:15:09
Také by mě zajímalo. Chlápek mrkne a řekne, nediv se, máš blbě seštelované boty. Že by případná odpověď na otázku proč to nejde?
13.03.2013 21:58:37 #24
Nedá mi to a zeptám se ještě na jednu věc. Nevím, jestli to přesně popíšu a také nevím, zda je to podstatné. Při pohledu na stopu toho, co jsem ve snaze o dynamickou jízdu ve sněhu vytvořil, zjišťuji, že stopa se v místě, kde tlačím na spodní lyži vzdaluje až do místa přehranění od stopy horní lyže, kde se zase přiblíží. Je to proto, že se snažím veškerou váhu distribuovat na spodní lyži a vnitřní vlastně jenom přikládám. Samozřejmě, když se jenom vezu po rádiusu, výsledkem jsou 2 koleje ve zhruba stejné vzdálenosti. Je to špatně? Díky za osvětlení
13.03.2013 22:01:59 #25
>> #16, ˘Ö˘Krab, 13. 03. 2013 11:15:09
No rozhodně to tak je! Ale je to dokonce 2,104562° přibližně přesně… A ještě jsem si všiml, že má v levé botě diagonálně shrnutou ponožku
I.
13.03.2013 22:06:58 #26
>> #24, Meatfly, 13. 03. 2013 21:58:37
To, co máš zřejmě na mysli, je dáno tím, že když je jedna noha skrčená a druhá natažená a lehneš si na bok, jsou lyže daleko od sebe, když se narovnáš, stopa je užší.
I.
13.03.2013 22:16:09 #27
>> #26, CzechSkier, 13. 03. 2013 22:06:58
Ano, přesně tak. Můžu to tedy chápat jako normální jev?
14.03.2013 04:43:29 #29
>> #24, Meatfly, 13. 03. 2013 21:58:37
Driv se rikalo, ze sirka stopy ma byt stale stejna, me ale logicky vychazi, ze pokud mam udrzet koncetiny stale stejne daleko od sebe, tak se pokrcenim jedne nohy nutne zmeni vzdalenost mezi chodidly. At me nekdo opravi pokud se mylim.
14.03.2013 12:45:45 #30
>> #29, arco, 14. 03. 2013 04:43:29
Máš pravdu, zrovna tak při extrémním náklonu pak vnitřní noha a hrana lyže překáží té vnější, když nerozšíříš stopu. U mě předepsaná šíře stopy nemá význam. U mě jsou základními informacemi pro šíři stopy rychlost, styl jízdy a hlavně podkladu. (zkus jet v hlubokém či těžkém sněhu nebo přes muldy s nohama od sebe…) Pokud je to jinak, nechám si poradit.
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.