Výběr a koupě lyží
04.03.2008 08:20:01 #1
(Petr Venclík, petr.venclik@seznam.cz) Ahoj, chtěl bych se Vás zeptat jak vybrat a koupit lyže na člověka 195cm vysokého a 105kg težkého, který jeztí silově (kdysi dávno jsem byl horolezec, jezdil žleby, dneska jsem tlusťoch od počítačů).
Dva dny jsem zkoušel lyže v půjčovně v Rokytnici a nic na čem by se mi dobře jezdilo neměli. Pak jsem přišel jsem do Ski a Bike centara v Radotíně, vylíčil svůj problém, že jezdím na starých 205 obřačkách, a prodavač mi doporučil K2 Apache Crossfire 174cm model 2008.
Když jsem se na lyže postavil a opřel se do oblouku, tak lyže se ohnukla jako luk a patky a špičky vibrovaly jako plácačky na mouchy. Celé dva půldny jsem se v Itálii trápil, nežli jsem oželel 15,7tisíce a vrátil se k starým obřačkám.
Když jsem se byl v Radotíně zeptat, zda to jsou opravdu vhodné lyže na mně, prodavač mi vysvětlil, že lepší na trhu neseženu.
Prosím,
- jsou K2 Apache Crossfire, 174cm opravdu stavěný na takhle velkýho člověka?
- dělám něco špatně?
- kde a jak seženu lyže, které by zvládly i dynamicky jezdícího „přescenta“?
V půjčovnách mají běžné lyže které ohnu. Vyhodit další peníze za lyže, se kterými neumím jezdit nechci. Prosím jak mám postupovat. (V Radotíně mě neumějí poradit.)
Dík za rady.
Petr Venclík
04.03.2008 13:44:44 #2
(ivan, ) Petře, 105 kilo „tlusťocha od počítače“ není nic tak
strašného, alespoň z hlediska sil, jimiž lyže při jízdě zatěžuješ.
Důležitější je informace „jezdí silově“ a „dynamicky jezdící“.
Je ale dobře si uvědomovat toto:
1. lyže: stará obřačka byla lyže vysoce sportovní, ba možná až
(odladěná) závodní (představuju si třeba Volkl P20), a už vzhledem
k roku výroby podstatně tvrdší než lyže současné.
2. technika: vykrojené lyže fungují, když jsou zatížené a na hraně.
Jsou-li spíše na ploše, málo zahraněné a/nebo nedostatečně zatížené
v přední části, jsou neklidné, nevedou, vibrují. Sice píšeš, „Když
jsem se na lyže postavil a opřel se do oblouku, tak lyže se ohnukla jako
luk…“, ale nemůžu tento potenciální technický zádrhel v analýze
vynechat.
3. zase lyže: fakt je, že dnes všechny lyže změkly a kolekce se upravily
směrem k vysoké uživatelské akceptovatelnosti. Jak jsem psal někde jinde
před pár dny, méně lyží než dříve je vysloveně vysoce sportovních.
Kdysi bývaly v prodeji i lyže „závodní“, jež se od těch racestocků
lišily mnohem méně, než ty dnešní komerční, jimž už vesměs
zůstávají jen „závodní“ popisky od ukecaných firemních
marketingovců. Což je sice výhodné pro rozhodující většinu uživatelů,
okrajovým menšinám, třeba právě v podobě náročných „přescentů“,
to ale může dělat problémy. Takovému uživateli se pak vhodný výběr
zužuje a průměrná univerzálka už pro něj je příliš měkká.
Pokud bych sáhl k příkladu Atomicu: kdysi bych tě klidně postavil na
základní univerzálku Betacarv 9:18 a krásně by ses svezl. Dneska už bych
ti ze srovnatelného s klidným svědomím nabídl jen SX:12 (supercross je
letos vlastně jediná univerzální čistě sjezdovková řada) a touto sezonou
končící SX B5, všechny další modely od SX:10 dolů už na tebe jsou
příliš měkké. U jiných značek to samozřejmě může být jinak.
Snad se ti ozve někdo z aktuálních uživatelů té K2. Od lyže tohoto typu
ve 174 cm bych opravdu nečekal příliš. Otoh, jestli jsi v Radotíně
o sobě s understatementem hovořil jako o počítačovém tlusťochovi,
mohli tě špatně otypovat, zařadit a nevhodně ti poradit. Ale to víš ty,
jak ses jim charakterizoval.
Lepší seženeš. Robustní sendvič se dvěma titanaly unese i víc, než
tebe. Dostatečně tvrdé lyže najdeš u Lusti (některé až moc), ve
Sportenu, taky Elany jsou dost tvrdé, vyšší Fischery, možná i některé
Heady a jistě i další.
04.03.2008 17:50:22 #3
(Petr Venclík, petr.venclik@seznam.cz)
Ahoj Ivane,
prosím dají se takové lyže někde před koupí vyzkoušet? Rád bych
vyzkoušel Elany, Sporteny nebo Volky (na Atomic jsem letos slyšel nějaké
nadávání).
Myslím, že jsem se v Radotíně příliš nepodceňoval. Říkal jsem že
jezdím silově, že jsem jezdil žlaby (Chopok, Krupová na sever, Krčmárův
nad Slezáčem), chodil s lyžemi a spal vedle nich. Můj habitus (rozuměj
tvar pupíku) tomu už neodpovídá. po jednom nepodařeném přistání na PG
mi zapadnul kus obratle do míchy a já to nějaký čas rozhejbával. Strava
byla dobrá, ztlousl jsem o víc jak 20 kilo. Jediné, čím jsem je mohl
zmást bylo to, že jsem nechtěl, aby ty lyže jezdily „moc rychle“. Už
nějak nemám morál, je mi přes 40 a motorika není co bývala. Nechci
někoho nebo sebe zabít.
S K2 jsem dva půldny laboroval. jezdil jsem vedle italskýho instruktora a
napodoboval carvový postoj, zkoušelm zatěžovat špičku i jet na středu
lyže. Při i průměrně ostrém oblouku kmitala jak sviňa.
Fakt nevím, co jsem dělal špatně.
Potřebovalo bych poradit, kde sehnat pár tvrdších a delších lyží na
vyzkoušení. Myslím si, že 174cm je na mě krátké. Prý se někde dělají
tzv. ski-testy, kde si člověk může zaplatit vyzkoušení lyží. Prosím
nevíš kde?
Zdraví Petr
04.03.2008 19:08:59 #4
(ivan, ) Jasně, že dá. Kupování zajíce v pytli už se dneska moc
nenosí, resp. není nutností.
Elan by měl mít k dispozici lyže např. ve Špindlu (Big Fat Mamma, jestli
si to pamatuju správně). Sporten dělá předváděčky, podívej se na www.sporten.cz,
co ještě letos proběhne. Volkl má testcentrum taky ve Špindlu (dole ve Sv.
Petru), Head tamtéž (nahoře na Pláni v bývalé horní stanici staré
lanovky), 8/3 má mít předváděčku na Medvědíně a 22/3 na Stohu, Atomic
dtto (dole na Hromovce u lanovky. Sice je apriori odmítáš, ale vyprodávané
Metrony B5i ve 172 a 162 by ti rozhodně stačily). Dynastar je snad k mání
v Peci, Rossignol má ještě 29/3 Demo Tour ve Špindlu. A rozhodně se
podívej na www.lusti.cz, Milan dělá i velmi tvrdé lyže a možná
by se dala dohodnout i výroba nějaké zvýšeně tvrdé crossky – ač si
nemyslím, že by to v tomto případě bylo třeba. To není všechno, třeba
někdo doplní termíny nebo odkazy na informace.
Souhlasím, že s výjimkou tvrdé slalomky je větší šance, že bys na
lyži delší než 174 cm asi byl šťastnější.
04.03.2008 19:33:25 #5
(Petr Venclík, petr.venclik@seznam.cz) Díky moc. To je přesně to co jsem potřeboval. Moc díky. !!!! Furt sedim v autě nebo v letadle a nic nestíhám. Přilítl jsem do krámu koupit lyže pro ženu a prodavač mi natlačil i lyže pro mě. Chtěl jsem mu věřit, že budu, jak říkal, spokojený, a tak mně vlastní blbost stála 9 litrů. Dneska si kolega vzal Crossfire za 7 tisíc. V bazaru mi za to nenabídli víc.
04.03.2008 22:25:24 #6
(Másin, masinlucky@gmail.com) Taky moc díky za info. Zrovna dneska jsem na Svaťáku zkoušel Rossignoly a dokonce první 2 hodiny testování byly gratis, to potěšilo, doporučuju. Měli tam slušnej výběr všech letošních modelů. O promo akci K2 jsem tu už psal, ale zajímala by mě ta předváděčka Headů 8.3. jak se tu Ivan zmiňuje. Je to nějaká oficiální akce, nebo čistě místní záležitost? Chtěl bych vyzkoušet iSupershape Speed a Magnum, takže pokud by byly k dispozici, určitě bych zajel vyzkoušet. Co se týče testcentra Volklů, kde přesně to je, nějak jsem si nevšimnul. Díky za odpověď. Jo a jinak jsem zahlídnul na Svaťáku dole ještě nápis test centre Salomon nebo něco podobnýho, ale jistej si nejsem.
04.03.2008 22:30:54 #7
(ivan, ) Celosezónní lyžařská testovací centra HEAD pro veřejnost Testovací centrum MEDVĚDÍN – Špindlerův Mlýn Kontakt: pí.Štrougalová Mob.:+420 608 555 088 Testovací centrum BUFET PLÁNĚ – Špindlerův Mlýn (na sjezdovce Sv.Petr) Kontakt: p.Ondryáš Mob.:+420 608 300 338 Prezentace značky HEAD v rámci HEAD FUNSPORT CUPu 2008 8.3.2008 Medvědín – Špindlerův Mlýn 22.-23.3 2008 Stoh – Špindlerův Mlýn Více informací získáte na mob. 603 106 708 – Ondřej Jedlička nebo na ondrej.jedlicka@head.cz.
05.03.2008 14:11:57 #8
(Petr Venclík, petr.venclik@seznam.cz)
Ahoj Ivane,
prosím, když si čtu tvůj vytištěný text, chtěl bych se Tě zeptat, co
znamenají čísla 9:18 … .
Já rozumím jen hodnotě poloměry (např.R=16) a pak trochu šířce lyže pod
vázáním, na špičce a u patky. S touhle trojicí čísel už začínám
mít trochu problém, protože nevím, co si o ní mám myslet. Chápu, že asi
do hlubokého sněhu je lepší celkově širší lyže. Mají prosím tyhle
parametry nějaký význam při jízdě na upravené sjezdovce?
Kde bych se dočetl o parametrech lyží více? Rád bych radší víc věděl,
než vyrazím něco zkoušet. Věřit se mi už nejednou nevyplatilo.
Ještě jednou díky
Petr
06.03.2008 11:25:38 #9
(ivan, ) 9:18 není nic jiného než zkrácený název jednoho legendárního
modelu univerzálky Atomic. Plným názvem Atomic Beta CarvX 9:18.
18 je radius v délce tuším 180 nebo 190 cm (tak dlouhé se ze začátku
opravdu dělaly), 9 je „prázdné“ tzv. nemotivované číslo, které
neznamenalo nic. Bylo použito nejspíše pro svou magii nejvyšší
jednomístné číslice, jež tak symbolizuje „nepřekonatelnost“ apod.
Zvyk udávat v názvech lyží radius se objevil až s carvingovými lyžemi,
do té doby se tento údaj nesledoval a neuváděl. (Prvním takovým modelem
Atomicu byla 1996/97 Beta Carv 9:38.)
Poměrně brzy se ale objevila neúprosná potřeba formálně označit
upgrading stávajících modelů (a také odlišit nižší číslicí ty naopak
nižší), a tak se z 9 stala 10: u Beta Race 10:26, u univerzálek 10:16 a
funcarveru 10:11 (tam prý šlo o to, že Porsche zahrozilo soudem kvůli
svému modelu 911).
A pak se topmodely dostaly až k 11, takže obřačka byla 11.21 a slalomka
11.12. A vedle nich třeba známá sportovní slalomka 9.12.
No a pak se druhý údaj (radius) vypustil a zůstalo to první číslo:
11 jako označení topmodelu, 9 jako nižší, pak i 10 jako druhý model
v řadě. Posléze se z 11 stala 12 (opět upgrade), což je stav současný
i příští sezony.
Pokud jde o údaj radiusu, nikdy neplatil absolutně, protože se vztahoval jen
k jedné určité délce. A tak např. Beta Carv 9:18 a 9:14 byly rozměrově
naprosto stejné lyže (tuším 105–62–94). Dneska (na 08/09) jsou tedy GS
12, SL 12 a SX 12 nejvyšší modely, totéž jako 11 dvojky a
10 trojky.
Pro případné nováčky v teorii připomínám, že šlo o radius
nominální, konstrukční, teoretický, tedy číslo vypočítané
z konkrétních parametrů konkrétní lyže (šířky a kontaktní délka). To
na rozdíl od skutečného, aktuálního radiusu vytvořeného za jízdy
v oblouku zaříznutou prohnutou lyží.
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.