Na hory v obytném autě
07.07.2008 20:56:10 #1
(Michal Vosáhlo, globetrottercz@email.cz) Zdravím! Mám takovou anketní otázku – jeli by jste na lyže v obytném autě a trávili třeba 3–4 dny na parkovišti v nějaké horském středisku? Myslím, že je to příležitost např. při nedostatku sněhu u nás, rychle se rozhodnout kam za sněhem a na prodloužený víkend odjet v obytném autě. Díky Michal Vosáhlo
08.07.2008 16:05:27 #2
(Radek Holub – SNOW, radek.holub@snow.cz) Jelikož zakladatel vlákna uvedl do svého příspěvku odkaz na komerční subjekt (se zřejmým účelem přinejmenším v druhém plánu upozornit na jeho služby) a forma příspěvku zásadně ovlivnila tok následné diskuze, odstranili jsme ji s tím, že diskuzní otázku publikujeme znovu, tentokrát však bez inkriminované adresy. Díky za pochopení! SNOW
08.07.2008 18:28:15 #3
(ivan, ) tak je to správné a tak to má být
A protože jsem vykuk a svůj bývalý nejdelší příspěvek jsem nepsal
přímo do diskuse, můžu ho s přiměřeně pozměněným komentářem
zopakovat.
Ano, obytkem na hory bych jezdil rád. A vůbec by to nemusel být velký
specializovaný vágn, stačil by mi i upravený mikrobus. Pokud bych ho už
měl. Jak jsem už taky psal, do letošního jara jsem čekal, jestli jeden
známý takové k menší adaptaci vhodné auto prodá. Zatím ne, a mezitím
došlo k takovému vývoji cen nafty/benzínu, že jsem už tento svůj záměr
přehodnotil. Při mém způsobu využívání by se mi takový vůz
nevyplatil.
Pokud jde o možnost auto si půjčit, určitě bych je bral od kamaráda
(např. Honza Schauer, jak jsem psal – Honzo, neboj, já jen tak teoreticky).
Za podmínek, které nabízejí půjčovny (zběžná informace od Oldy
Vondráška a detailní od jedné nejmenované firmy), ne. Neboť způsobem,
jenž mi vyhovuje, dokážu hory absolvovat jinak podstatně levněji.
Toto své tvrzení jsem „minule“ doložil i výpočte, jejž nyní
kopíruju a opakuju:
Počítejme. Fixních 1500, minimálně 2900–3600/den pronájem. Za ujetých
více než 300 km/den 6,–/km. Na závěr naplnit nádrž. To když auto
vygruntuju a nic neodřu.
4 dny x 2900 = 11 600. Při vzdálenosti 600 km platím v den cesty navíc
300 km x 6 = 1800, v den návratu totéž. Při spotřebě dejme tomu 8l nafty
(těžké auto, 4 osoby, vybavení) auto spotřebuje 8 × 12 = 96 l nafty x
35 = 3360 Kč. Takže sčítám: 1500 + 11 600 + 1800 + 1800 + 3360 =
20 060. Tedy 20 000 pro zjednodušení. Děleno 4 osobami = za cestu a
ubytování bez jídla 5000 Kč/os.
Mám tam někde chybu, ptal jsem se. Prý ne. Výborně.
Když pojedu kombíkem, bude to za 6 l, takže za 72 l nafty = 2520 Kč.
I kdybych započítal přehnaných cca až 5,–/km (jako při standardní
metodice pro daňové přiznání), 6000 Kč. Na ubytování oproti obytku mi
tak zbývá – podle toho, jak vezmu – maximálně 20 000 – 2500 =
17 500, minimálně 20 000 – 6000 = 14 000 Kč. Na jednoho tedy děleno 4
= 4375 až 3500. Na noc/os. tedy 1094 až 875 Kč. Děleno kursem 24 Kč/E
tudíž 45 až 36 E.
Tam, kam jezdím já, lze sehnat nocleh v *** hotelu v 2lůžáku s polopenzí
od 26,10 E/noc. To je ale s jídlem, a to je v hotelu sakra drahé. Když si
pro srovnání podmínek najdu, taktéž v *** hotelu, apartmán bez stravy,
seženu 45metrový od 55 E/noc, 65metrový (3 místnosti) od 70. Při
průměru 60 E/noc tedy stojí jednoho jedna noc v *** hotelu
v třílůžkovém apt. 15 E. Koukal jsem se dneska, ne všude mají ceny na
celý rok, a tak to někde bude v zimě a maličko víc. Ale pořád pod těmi
36 až 45 E budu. Byť uznávám, že jsem šel na to nejlevnější.
Ovšem v HOTELU. V privátě se dokážu případně dostat ještě níž.
A i se snídaní můžu v privátu bydlet za 15 E/noc.
O výhodách a nevýhodách ubytování „na kolečkách“ versus pod
střechou by se samozřejmě dalo dlouze diskutovat. Dokonce tyto plusy a minusy
mohou převážit finanční stránku věci. Když povezu na testování kupu
lyží, budu potřebovat slušnou lyžárnu a asi nebudu spát v obytku,
protože bych je neměl kde dělat. Jinak se na to budu dívat v červnu a
jinak v lednu. Atd. atp.
Suma sumárum ode mne: obytko rád a mrzí mě, že do něj za stávajících
cen nafty už zřejmě nikdy nepůjdu. Ale ne za peníze, které za ně chtějí
půjčovny srovnatelné s tou, z jejíhož ceníku jsem zde v uvedených
kalkulacích čerpal.
Tohle je snad lepší začátek diskuse, ne? A dokonce ani není půl jedné
v noci…
08.07.2008 21:01:12 #4
(jarda, ) Jedním z kritérií bude vždy cena a tu si každý může
spočítat sám. Já k tomuhle hledisku přidávám ještě požadavek na
„životní prostor“ – mám rád dostatek místa na rozložení a
uložení všech věcí + možnost určitého komfortu v podobě třeba
oddělené ložnice pro děti, či možnosti naložit se horké vany. Jinými
slovy – pro rodinnou lyžovačku volím raději apartmány v soukromí.
Na druhou stranu možnost vyrazit dle aktuálních podmínek je jistě lákavá
a pokud by se našla dobrá parta holdující bílému šílenství, tak bych se
pro zážitky z lyžování klidně v ubytování uskromnil. Ale i ta
skromnost by měla své hranice – dnes není problém si přes internet
poptat a domluvit ubytování během pár hodin (nemluvím o období
dovolenkové špičky). Mít obytko doma nebo možnost si ho výhodně
půjčovat, tak jezdím určitě častěji než bez něj, pokud ale přijde
podstatně dráž než „kamenný“ pokoj, tak tomuhle způsobu ježdění moc
šancí nedávám.
09.07.2008 08:16:00 #5
(ivan, ) Tady se asi dostaneme k tomu, že co člověk, to názor. Mně
třeba nevadí vyspat se vzadu v kombíku, ale i když je to v penězích
zadarmo, obrazně „zadarmo“ to není: odpočinek a obnova sil nebudou tak
kvalitní jako v komfortu, a tudíž ani sportovní výkon poté. Ale je to
jistě značně individuální.
Průměrné obytko, a tudíž zcela jistě to za nejnižší cenu, bude podle
mne někde mezi podobnou improvizací a pohodlím kamenného ubytování.
A zase, jiné to bude někde mimo civilizaci versus tam, kde si můžu dojít
do bazénu, sauny, tělocvičny. To už ale cenu posune někam výš.
A zásadně jiné v červnu třeba na Kaprunu/v Zell – pohodička
u jezera oproti lednu někde v Hochgurglu.
A do toho vstupují další osobní preference, například potřeba slušné
lyžárny, když jsem denně dělal třeba troje lyže a ještě s něčím
experimentoval a přemontovával…
A je tady ještě jeden moment, ke kterému jsem si chtěl dohledat informace,
ale nemůžu ten zdroj najít. Takže jen přibližně z hlavy.
„3–4 dny na parkovišti“ mohou podle toho, co jsem svého času četl
v nějaké brožurce Autoklubu, být v rozporu se zákony/předpisy většiny
uvažovaných zemí. Nějak si pamatuju na tolerovanou „jednu noc“. Logicky,
místním zájmem přece je, aby obytka parkovala zpoplatněně v kempech
(v tom kempu by to ale už nebylo tak romantické a pokud letmo znám ceníky
kempování, může to vyjít na víc než skromné ubytování v privátu nebo
apartmánu) a ne nadivoko tam, kde třeba ani není toaleta. Jiná věc je, že
se to asi mnohde toleruje. O takových místech vím taky a nejsem pokrytec ani
Mirek Dušín, abych s tím měl nějaký nesnesitelný problém. Samozřejmě
záleží i na režimu parkoviště, na tom, kdo je majitel/provozovatel
(obec? soukromník?)
Takže proveditelné to jistě je, ale když už to tady probíráme dokola,
bylo by dobré vědět, zda zadání vlastně neznamená činnost
ilegální.
09.07.2008 11:04:25 #6
(Petr, ) Tak to se šeredně pletete,pane Ivane.Když jste tak dobrý lyžař jak tady píšete,pak by jste mohl vědět,že téměř u všech světových lyžařských středisek existují parkoviště určená k parkování POUZE obytných aut. Petr
09.07.2008 11:56:00 #7
(ivan, ) Díky za informaci. Přesně k tomu moje zmínka sledovala. Pokud
je to tak, OK.
Jinak ale, mohl bys mi sdělit, kde „tady“ píšu, jaký jsem „dobrý
lyžař“? A co má jakási lyžařská zdatnost společného s parkováním
obytek?
Tvůj komický pokus o kopnutí si s úsměvem přežiju, ale radši to sem
nezanášej. Zatím jsme se tady bez takových způsobů obešli a myslím, že
by si to většina zdejších diskutérů včetně majitelů stránek přála
i nadále. Díky za pochopení.
09.07.2008 11:57:45 #8
(ivan, ) Přesně k tomu moje zmínka směřovala / Přesně tohle moje zmínka sledovala.
09.07.2008 12:40:30 #9
(petr, ) Já předpokládám,že když děláš denně troje lyže a ještě experimentuješ a přemontováváš,tak asi budeš zdatný lyžař,ale jestli se pletu,tak se omlouvám.Taky nechápu o jakém kopání vedle sebe se tady bavíme?Jen jsem napsal,že parkování přímo pod kopcem v obytce je už skoro všude.Minulý rok v Madonně jsem byl s rodinou a téměř nebylo kde zaparkovat. Stejná situace je i v Rakousku na Dachsteinu.
09.07.2008 14:12:07 #10
(ivan, ) petrovi: Myslím, že tuhle svou výměnu budeme moci uzavřít,
věcně je to jasné.
A tak jen pro vysvětlení, když „nechápeš“, jaké „kopání“: kdyby
sis byl odpustil ono „Když jste tak dobrý lyžař jak tady píšete,pak by
jste mohl vědět“, platilo by, jak píšeš teď naposledy „jen jsem
napsal, že…“.
(Btw, jako nemajitel obytka skutečně o parkovištích pro ně přehled
nemám, neboť jsem ho zatím nepotřeboval. A tam, kde lyžuju nejvíc
(Rakousko i Česko), pokud vím, žádná taková vyhrazená nejsou.)
Možná jsem moc citlivej, ale tahle lehká invektivka vůči osobě tam, kde
jde čistě o věc a kde se navíc žádná konfrontace neodehrává, ve mně
rozsvěcuje varovné světélko. My, kdo už nějaký ten pátek na českých
lyžařských serverech fungujeme, totiž máme svoje špatné zkušenosti
s tím, co to s původně slušnou a věcnou diskusí dokáže udělat. A já
tady i proto teď zasahuju jako víceméně samozvanej strážce dobrých
mravů, aby se nám to tady nezvrhlo jako „u sousedů“. O žumpách
v podobě velkých diskusních fór nemluvě.
Možná to teď zbytečně rozmazávám a někdo má pocit, že dusím diskusi.
To bych nechtěl. (Tím spíš, že v té včera smazané jsem se nad
některými příspěvky na mou adresu dobře bavil.) Nejde mi o žádnou
nedotknutelnost mé osoby nebo kohokoliv jiného, ale o seriozní věcnost.
Díky za (doufám) všeobecné pochopení. Jeho výrazem by mohlo být i to,
že už tohle dílčí téma, na rozdíl od problematiky obytek jako takových,
dál nebudeme rozmazávat.
10.07.2008 14:21:17 #11
(Michal Vosáhlo, ) Ahoj a dobrý den všem!
Dovoluji si Vás odkázat na web stránky www.karavan.cz, www.caravan24.cz, www.caravanlife.cz, tam jsou příspěvky lidiček, kteří obytku vlastní (ne půjčovny) a jezdí m.j. i v zimě na lyže. V příspěvcích a v diskuzích na těchto portálech je plno odkazů, jak a kde lyžovat, kde je zaparkovat a za kolik atd., prostě nepřeberné množství informací pro cestování v obytce i v zimě. Mně šlo o to, jak funguje „mozek“ ortodoxního lyžaře v případě, že u nás není sníh (obleva) atd., a jestli je téma jet obytkou z půjčovny (plně vybavenou, jak vodou i teplou, záchodem, sprchou, kuchyňkou atd.). Dokážu si představit partičku mladíku z nějaké nadnárodní korporace, kteří se ve středu rozhodnou, že pojedou na víkend do Rakouska a půjčí si pro to obytku a o náklady se podělí. Pane Ivane kalkulaci známe, a tak prosím o penězích již nepište. Někde jsem četl, že půjčení obytky stojí na Novém Zélandu na Kč kolem 1.500,– – myslím, že je to proto, že tam mají obytky vytížené tak na 90% v roce, z těchto důvodů je asi cena někde jinde – až bude situace u nás stejná jako např, v A, D, I, kde mají vytíženost kolem 75%, jistě i naše (má) půjčovny v ČR budou pronajímat za jiné sazby. Děkuji M. Vosáhlo.
10.07.2008 16:23:51 #12
(Zajda, ) V oblasti kde se pohybuji Kitzsteinhorn, Schmitten, … na parkovištích u sjezdovek jsou zákazy obytných aut tuším 19 – 07.00 hod. Nikde jsem tu neviděl stát obytné auto přes noc jinde než v kempu. Proto tady asi ty kempy existují a jsou poměrně plně obsazeny obytnými auty. Doposud nikde jsem neviděl parkoviště u sjezdovek, kde by bylo stání obytných aut přes noc dovoleno.
10.07.2008 17:29:03 #13
(Radim, RH.Havlicek@seznam.cz) Přesně, všude vás vypakujou policajti. V Rakousku, ve Švýcarsku nevím jak Italové, jinak jsou všude cedule jak hrom že stání na parkovištích v noci je zakázané. Když jsem bydlel v Samnaun s výhledem na parkoviště u lanovky, tak to tam mistní policie pravidelně každý večer i noc kontrolovala. Takže parkování u lanovky zadarmo, to tedy ani náhodou a nevím kde na tohle někdo přišel. Vyjímka je Francie tam jsou občas přímo u lanovek velká parkoviště i se sociálkama a zadarmo. Trochu jsem to před pár lety sondoval a jak psal Ivan apartmán s trojitou plochou vyjde na polovinu peněz. Já nemám co řešit.
10.07.2008 21:29:26 #14
(Honza, ) Ptáte se jak funguje mozek lyžaře – sehnat ubytování
v Alpách není naprosto žádný problém, s vyjímkou několika kritických
období ve kterých je tam ale tak plno že to za tu cestu ani nestojí. Takže
pro mně je to jasné – ubytování seženu rychleji než karavan
z půjčovny, cesta bude levnější a neřídím neznámé auto. Mám dostatek
prostoru pro spánek, hygienu a někdy dostanu i snídani. Poznám nové
lidi – rakušáci si velice rádi povídají se svými hosty a mně zajímá
jak se žije jinde. Takže moje priorita je naprosto jasná.
Jiná věc by byla, pokud by už karavan někdo z takové partičky měl. Pak
už není téměř co řešit, jedině snad ten omezený prostor a omezený
výběr středisek, kde je možné parkovat s karavanem. Také tedy nevím, jak
je to s případným zamrzáním vody ve velkých mrazech.
10.07.2008 23:56:01 #15
(Petr Hais, phais@seznam.cz) Rád bych se připojil k diskusi. A to jen s těmi nejlepšími zkušenostmi. JIž od začátku „výletů“ na lyže (Francie, Itálie) s cestovkami po revoluci jsme s bráchou obdivovali karavanisty ve střediscích (Cervinia, La Plagne)-styl „každý den jiné středisko“. Po několika letech máme tzv. „obytňák“ také. Během týdne je to normální dodávka ve firmě (MB Sprinter), ale v pátek během několika hodin se změní na celkem komfortní bydlení pro 3 chlapy – 3 normální lůžka, kuch. dřez s baterií, dvouvařič, plyn. topení. Z Prahy odjíždím ve 14.00 z práce, v Domažlicích přesednu do tohoto karavanu – odjíždíme kolem 18.00 a někdy kolem 01.00 v noci už usínáme třeba ve Švýcarsku – Sv. Mořic – Diavoleza. Každý den pak lyžujeme v jiném středisku. Je to pohoda, ve čtyři odpoledne skončit s lyžováním, dát si kafe v karavanu. Pak popojet několik km do dalšího střediska. Udělat si večer třeba z domova naložené steaky a pak večer vyrazit ještě někam na pivo nebo na panáka. S parkováním je trochu problém v Rakousku. Hlavně když padá sníh tak potřebují uklidit do rána parkoviště. Ale už máme nějaké zkušenosti, takže se dá i za mírný poplatek cca 10 EUR parkovat i ve Sv. Antonu, nebo v Lechu. Jinde např. TUX, Moelltal, Kaprun – bez problémů. Ve Švýcarsku jsme také nikdy žádný problém s parkováním neměli – Samnau, Sv. Mořic, Davos, Klosters – dokonce u nádraží za 5 CHF na den. Ale úplná pohoda je to v Itálii, kde se pomalu všichni karavanisté zdraví. V Madonně di Campiglio jsme stáli skoro na náměstí, ráno pak přijde správce a skásne vás za parkování cca 8 EUR. Někde jsou mimo centra dokonce značky pro parkování karavanů (Alta Badia). Je pravda, že ten náš karavan z dálky nevypadá jako typický „karavan“ – bílé barvy. Máme žlutou dodávku s názvem firmy, takže na to také trochu hřešíme při hledání parkování. Ale je to opravdu jiný styl života. Za 3 dny na lyžích máme vžycky zážitků jako za celý týden. Ještě jedna poznámka na závěr. Výběr střediska kam pojedeme děláme opravdu někdy na poslední chvíli, než nasedáme do auta, dle skutečné aktuální předpovědi počasí – Rakousko třeba hlásí zataženo, tak operativně vyrážíme do Itálie. Ahoj Petr
11.07.2008 10:28:23 #16
(HOnza, jv5p@e-nisa.cz) Není nic lepšího. Mám za sebou řadu let v MaxiDucatu, který z venku vůbec nevypadalo, že by se v něm dalo přespat. Takže s mejma klukama a jejich kamarádama z týmu jsme takhle objezdili plno lyžování a jachtingu (to byl občas trochu problém s přívěsem)… Nebyl problém s nočním přespáním v centrech měst, na vesnicích, u bazénů a sportovních středisek… Teď, když jsou už kluci veliký, tak mně to moc chybí. Nešla by uspořádat burza nabídek a poptávek??? – hned bych se hlásil jako nenáročnej, a jak doufám, i neobtížnej poptávkář…
11.07.2008 11:28:51 #18
(Michal V., ) Taky jeden odkaz na B. Millera „Krále z karavanu“: http://sport.idnes.cz/…/biatlon.asp?…
11.07.2008 15:28:48 #20
(Michal V.., ) ZDRAVÍM!
1.500 Kč je nesmysl – za 2.000 Kč se dá uvažovat o nějaké min. rentabilitě. Posílám odkazy na některé články z kempování v zimě:
RAKOUSKO
http://www.caravanlife.cz/…/content.php?…
http://www.caravanlife.cz/…/content.php?…
http://www.caravanlife.cz/…/content.php?…
http://www.caravanlife.cz/…/content.php?…
http://www.caravanlife.cz/…/content.php?…
ITÁLIE
28.08.2009 20:26:38 #21
(roman prášek, pepino.2302) totěch 5 kč za kilometr není vůbec přehnáno, pokud počítáš bez nafty tak to má co vyjít pokut s naftou zvu si tě na dálkové taxi a své auto prodám.
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.