Tento článek vyšel v časopise SNOW 57 time (listopad 2010).
V obecném povědomí platí lyžování – přesněji sjíždění a skoky – za činnost značně nebezpečnou. Vždyť je spolu s cyklistikou nejjednodušší možností pohybovat se bez pohonu poměrně dlouho i velmi vysokými rychlostmi. Ne náhodou jsou lyžař rozpláclý na břiše („hodil tygra“) a se sádrou na noze dodnes snad nejběžnějšími motivy kreslených vtipů. Pády a úrazy jsou takřka jeho symbolem. Kolikrát jen se takovými zážitky „chlubila“ nějaká známá osoba, dnes takzvaná celebrita. Tento motiv najdeme i v různých písničkách a veršovánkách.
Úraz jednou za 42 let
Tento image má racionální jádro z dob starých dlouhých lyží a před
bezpečnostními vázáními. Ta dokázala opravdu radikálně omezit
především množství klasických zlomenin a úrazů celkově. Statistiky
dokládají, že více úrazů, o úmrtích nemluvě, nasbíráme při
činnostech jiných. Už jsem dříve několikrát na toto téma psal,
například o údaji statistických 423 dnů mezi úrazy. (Je to jen statistika,
ale pro většinového „desetidenního“ lyžaře znamená riziko úrazu
jednou za 42 let!)
Podobně souhrnné statistiky dokazují, že navzdory oblíbené mediální
mantře počty úrazů nerostou, stejně jako úmrtí. Třeba v
nejlyžařštějším Rakousku bylo v sezóně 2006/07 na sjezdovkách 42
mrtvých, rok nato jen 34, tedy o 20 % méně. Pád způsobil jen 6 úmrtí,
nárazy do překážky dalších 6, srážky jen tři. Skoro polovina – celkem
16 – byly infarkty. Když uvážím, kolik se toho tam za zimu odjezdí
(zhruba 60 milionů lyžařských dnů za sezónu), rozhodně to nejsou čísla
nijak dramatická. Navíc přibyly novodobé překážky: pohybující se rolby
a skútry, děla a rozvody zasněžovacích zařízení.
Přesto na lyžování stále ulpívá zmíněné stigma. Vzniklá bublina
nebezpečnosti se dál uměle nafukuje. Pokusím se ukázat, jak to podle mého
názoru probíhá.
Podchycení a statistika
Díky vzorně fungující instituci zvané Horská služba máme průběžně
k dispozici informace o zásazích a zraněných. Média je po každém zimním
víkendu ráda publikují. (Čteme snad totéž o lidech zraněných při
fotbálku, kutění, v kuchyních a koupelnách, o pracovních úrazech?)
Každovíkendovou statistikou tak vzniká dojem, že na horách se pravidelně
odehrává „maso“.
To kdyžtak probíhá v práci. Za první letošní půlrok máme 66 mrtvých a
skoro 23 tisíc zraněných. Pro srovnání, v r. 2007 to bylo 192 mrtvých a 65
000 pracovních ůrazů, z toho 1 100 těžce zraněných. Navzdory tomu, že
bezpečnost práce je už roky sledovaná a institucionalizovaná. A vykládá
někdo průběžně, jak je „práce nebezpečná“?
Medializace
Naše popmédia stále více informují plus baví („infotainment“)
kauzami z černé kroniky. Tím a mnohdy až nafouklou medializací
ojedinělých kauz vzniká dojem, že průběžně probíhají jakási jatka,
že se neustále děje něco zlého a že život je stále nebezpečnější.
Takové hysterčení ostatně známe ze všech nedávných „zvířecích“
nemocí nebo AIDS. Přitom cesta autem na lyžovačku do Alp je rizikovější
než nechráněný styk s osobou, o níž nevíme, zda je, či není
HIV-pozitivní!
Chcete příklad? „Příčinou neštěstí bylo otevření vázání při
jízdě, což lyžaře vymrštilo 12 metrů mimo sjezdovku, kde narazil hlavou
na kámen,“ psala o lyžařově úmrtí nesmyslně, ale hororově MFD v
březnu 2003.
A pozor: 20. února 2003 referovala rakouská televize o rekordním počtu
úrazů za předchozích 19 dnů. A rekord přece znamená nejvíc. Takže je
stále nebezpečněji, ne?
Pro takový závěr stačí, když „zapomenu“ dodat, že hlavním viníkem,
jak ostatně uvedla i původní zpráva, byla špatně nastavená vázání.
Vynechám větičku a hned třímám zdánlivě exaktní argumentační klacek.
S ním se pak můžu zkormouceně a karatelsky rozhořčovat a bojovat za
bezpečí čtenářů a diváků. Vždyť páchat dobro je tak sladké.
Téma (ne)bezpečí zajímá i politiky, slibuje u voličstva dobré a
laciné body. Ukázat neštěstí spolu s varováním samozřejmě má či
může mít i odstrašující a výchovný charakter, když se v nich ale
vyžívají příliš, posiluje to stigma nebezpečnosti.
Příklad: německý lyžařský časopis Aktiv upozorňuje na rizika při
výměně lyží mezi lyžaři. Taková osvěta je v pořádku a cenná. Proč
ale textu dává sugestivní titulek „Výměna lyží na sjezdovce je
nebezpečná“? Myslí to dobře, možná chce lyžaře přihrát servisům,
ale zbytečně jim přitom sugeruje pojem „nebezpečí“.
Byznys
Pocit bezpečí a jeho propagace jsou skvělý byznys, a to ani nemusíte
vlastnit bezpečnostní agenturu. Jsou jím nejenom vázání, ale dnes
především helmy a v menší míře i chrániče, u freeridu speciální
vybavení. Výroba i obchod mají zájem na jejich propagaci a opět média
tento bohulibý trend ráda podporují. Snad i proto, že si tím připadají
ušlechtile, když se zasazují o tak správnou věc.
V rozumné míře je to chvályhodné, ale celá tato mlýnice opět vede k
povědomí nebezpečnosti: tam, kde bych měl, ba dokonce musel nosit
speciální ochranné prvky, přece nemůže být bezpečno…
Přispívá k tomu i nový prvek – lyžování v terénu. Pro mnoho lyžařů
jsou skutečně existující nebezpečí, především laviny, novinkou, a tak
je opravdu namístě upozorňovat a vzdělávat. (To vidím zejména do budoucna
jako důležitější než ohraně lamentovat nad „džunglí na
sjezdovkách“.) Sice to s většinovou jízdou po upravených tratích nemá
nic společného, ale pocit z neustále zdůrazňovaného nebezpečí
zůstává.
Nebezpečí, nebo dyskomfort?
Jsem přesvědčený, že neustále omílaná nebezpečnost lyžování po
sjezdovkách je mnohdy spíše nepříjemným pocitem z pohybu po přeplněných
tratích. Objektivně platí, že po omezeném prostoru se v reálném čase
pohybuje stále více lyžařů. Nárůsty přepravních výkonů moderních
lanovek jsou oproti někdejším dopravním zařízením (DZ) v násobcích,
celková plocha tratí se zvětšila mnohem méně a nové sjezdovky u starých
DZ už vznikají jen minimálně. Prapůvodně obsluhovala ve špindlerovském
Svatém Petru jedna lanovka (250 os./hod.) tři sjezdovky; dnes jsou tam
pořád, byť širší, úzká Hromovka k tomu, ale DZ tam chrlí skoro 7 000
osob, tedy asi 27krát více.
Ze 60. a 70. let se v odborné literatuře traduje několik propočtů, kolik
prostoru lyžař potřebuje. Ačkoliv se tehdy jezdilo jinak (pomaleji, bez
carvingového vyjíždění do stran), neplní dnes mnohé areály ani tyto
překonané údaje a větší plocha nutná dnes kvůli rychlosti a druhu
oblouků je v nich utopií. Víte, že byste i bez carvování měli mít jenom
pro sebe plochu minimálně dvou volejbalových hřišť, raději ale znatelně
více?
Všichni všude
A dále vzorná úprava vysněžených tratí takřka zlikvidovala
„terénní selekci“ lyžařů. V boulích po stehna, občas zmrzlých, si
tamější černou dával většinou jen ten, kdo ji byl schopen přiměřeně
sjet. Velký hang vlastně spíš proskákat, protože na tvrdých více než
dvoumetrovkách to bylo úplně jiné než na dnešních snadno ovladatelných a
lépe drživých carverech. Dneska? Dobře to známe: zejména na pomalejším
sněhu sjede kombinací traverzů a sešoupávání upravený krpál kdejaký
nedoveda včetně snowboardistů. A taky tak zhusta činí.
Prolínání rychlejších a pomalejších funguje pak podobně jako velké
rozdíly v rychlosti v silničním provozu. Zejména pomalejší si připadají
ohrožení rychlejšími. Někdy oprávněně, jindy proto, že jsou nejistí a
jezdí i tam, kam svou výkonností ještě pořádně nepatří. Rychlejší
jsou zase otrávení, snaží se uhájit kus svého požitku, občas až na
hranici ohleduplnosti vůči slabším. V tom všem další, co jedou nad své
poměry. Plus třeba družstvo v hadu přes celou sjezdovku. A nezapomeňme na
snowboardisty: také rytmus a způsob jejich jízdy se poněkud liší a lyžař
dost dobře neví, co od nich čekat. Přitom si všichni zaplatili a mají
nárok pohybovat se všude.
A přesto to jde
Když si tohle všechno poskládáte do typického obrázku, musíte
žasnout, že se v takovém mumraji nekácí jedna oběť za druhou. Všichni se
tam nakonec skoro až zázračně poskládají a naprostá většina takový
provoz zvládne bez úhony. Být opravdu nebezpečno, muselo by být
všemožných zranění podstatně víc.
Zdůrazňovat nebezpečí ale dobře zapadá do současné až hysterické
„safetymánie“, eskalující zejména po 11. září, již zažíváme
všude možně.
Shrnuto: lyžování je pohybově poměrně náročnou aktivitou a ze své
povahy obsahuje logická nebezpečí. Jeho vysoce emotivní charakter
přispívá k místy až iracionálnímu chování. Zákonitě při něm tedy
dochází i k nehodám a úrazům. Není ale žádnými jatkami, na intenzitu a
charakter pohybu po tratích není navzdory šířenému názoru a stále
ochotněji přejímanému povědomí nijak zvlášť nebezpečné. Přesné
netendenční statistické údaje to dokazují.
Upozorňovat na možná a reálná nebezpečí, varovat, informovat a
vzdělávat je zcela namístě. Vždy ale seriozně, se znalostí problematiky,
nesenzačně a nepřehnaně. Velkou zodpovědnost nesou především média.
ZRANĚNÍ, STATISTIKA A SEZÓNA
Značnou roli ve statistikách hraje i délka a charakter sezóny. Některá
je kvůli sněhu a podle termínu Velikonoc (konec března jako v r. 2010 –
konec dubna jako v r. 2011) delší, jiná kratší. Úrazy je třeba vždy
vztahovat k počtu dnů a lyžařů, přesněji k uskutečněným jízdám.
Tohle ovšem média málokdy vezmou v potaz, asi jim to připadá už příliš
složité a dlouhé. Schválně jsem v článku vedle sebe položil rakouské
údaje 42 a 34 mrtvých – argumentovat poklesem o 20 % bez upřesnění
podmínek obou sezon by to byla stejná demagogie, jaké se média dopouštějí
běžně.
A ještě jinak to vypadá, pokud zahrneme i neštěstí mimo upravované
tratě. Je ohromný rozdíl mezi sněhově chudou zimou a bohatou, kdy to do
prašanu láká mnohem více a kdy bývá lavinové nebezpečí vyšší.
SPEKTAKULÁRNÍ NEBEZPEČÍ
Jistou menší roli mohou hrát i další faktory. Větší podíl lanovek
znamená i větší riziko spektakulárních nehod. Případy jako kaprunská
podzemka sice přímo s lyžováním nespojujeme, ale kdesi v podvědomí se
může určitá asociace mezi lyžováním a nehodami na lanovkách vytvořit.
Když se dříve porouchal vlek, lyžaři prostě sjeli dolů. Když se dnes
zastaví lanovka a následuje evakuace ze sedaček, je to událost do
celostátního zpravodajství.
Rovněž vzrůstá využívání práva a dožadování satisfakce. Neboli se
větší podíl nehod dostává k soudu a tyto případy jsou opět
medializované. To je v pořádku, ovšem i tím vazba lyžování = nebezpečí
posiluje.
LYŽOVÁNÍ VS. MÍČOVÉ HRY
Jednou z nejprestižnějších je statistika švýcarské BFU,
Beratungsstelle für Unfallverhütung. Z aktuálních údajů zveřejněných v
r. 2010: ze 179 mrtvých při sportu v letech 2007 a 2008 bylo více obětí
při turistice v horách (40 až 41) než při zimních sportech (38). (Napíše
někdo, že horská turistika je „nebezpečnější“ než lyžování?) Z
druhých zahynulo 16 (42 %) v lavinách, 11 (29 %) při pádu z výšky a jen
jeden (3 %) při srážce.
Stejně zraněných je při zimních sportech (nejenom lyžování) a
míčových hrách, především fotbalu.
Za pět let vzrostl počet uživatelů helmy ze 42 na 75 procent, u mládeže do
18 let na 95 procent – bez vynucené povinnosti.
HELMY ANO, ALE NE POVINNĚ
Už od začátku ve SNOW propaguju používání ochranných přileb.
Nečiním tak proto, že je to efektní aktuální téma. Znám problematiku a
zjednodušenou módní euforii se snažím stavět do seriozního světla.
Dokladem jsou i uveřejněné články.
Myslím si, že helma je věc prospěšná a že její klady nesrovnatelně
převyšují nevelké zápory. To, že jejich uživatelů přibývá, mě
naplňuje uspokojením.
V souladu s převládajícím míněním odborníků včetně výrobců ale
nepovažuju za vhodné nošení helmy nařizovat. Určitou logiku má zákonná
ochrana snad u dětí. Ještě za sebe neodpovídají, nemají vyspělost a
dostatek zkušeností posoudit, jaká nebezpečí na svazích číhají.
Výškově, váhově a většinou i dovednostně jsou oproti dospělým
znevýhodněné. Zvýšené ochrany požívají v tolika věcech, že helmy na
lyžích nebo prkně nejsou žádným extrémem.
U dospělých funguje mnohem lépe vnitřní motivace, tedy ztotožnění. Nikdo
nemusí nařizovat třeba používání rukavic – snad až na pár
nejteplejších dnů je jízda v rukavicích lepší než bez nich. Jasné a
jednoduché.
Jakmile je lyžař přesvědčený, že také jízda s helmou je pro něj
výhodnější, většinou si ji za cenu okolo tisíce korun pořídí,
případně vypůjčí. A současně se začně starat, jestli je opravdu
dobrá, jestli mu sedí, jak v ní vypadá. Pokud by ji ale musel mít na hlavě
povinně a byla by jen nutným zlem, nesklouzl by k co nejlevnějšímu hrnci,
který by ještě dokázal získat homologaci? Když mu ale na helmě bude
záležet, spíš si pořídí kvalitní a hezkou, se kterou si bude připadat
dobře.
Nechtějme do lyžování zatahovat další a nová nařízení a omezení.
Nepropagujme sociálně lyžařské inženýrství, které by pod líbivými
hesly bezpečí a ochrany zdraví ničilo spontánnost, svobodu, pocit volnosti
v přírodě. V éře vypjaté safetymánie a s dnešními technickými
možnostmi by k další lyžařské buzeraci nemuselo být nijak daleko.