Je-li někde na světě místo, kde se horský turismus narodil, je to totiž s největší pravděpodobností právě Švýcarsko. První hotel v Zermattu, jehož atraktivita byla zřejmá díky blízkému Matterhornu, vznikl již v roce 1838! Tehdy byli obyvatelé horské vsi rádi za každého jednoho letního turistu, který do cíle své dovolené musel vystoupat po kravské pěšině, v zimě jen těžko schůdné. Pojem zimní dovolená tak asi vznikl v lépe dostupném Svatém Mořici, když v září 1864 průkopnický hoteliér Johannes Badrutt uzavřel sázku se čtyřmi britskými letními hosty: vrátí se v zimě a pokud budou zklamáni, zaplatí jim náklady na cestu z Londýna a zpět. Pokud ovšem shledají Sv. Mořic v zimě krásný a vhodný pro odpočinek, zve je na pobyt, jak dlouhý si budou přát. Badrutt věděl, co dělá, protože slunečné zimy ve Svatém Mořici dobře znal. A zimní dovolená byla na světě!
GRAUBÜNDEN
Dnes největší prázdninový kanton Švýcarska měl před dvěma sty lety malinkou výhodu – poskytoval krásnou přírodu a čistý vzduch, přičemž byl ale relativně dostupný. Údolími vedly obchodní cesty a rozrůstaly se osady, které generovaly život díky pohybu zboží a informací. A hory, byť nebyly malé, přeci jen vzbuzovaly méně strachu než štíty ve Wallisu obalené v ledu. Nezapomeňme, že lidé tehdy všechny jevy jako laviny, sesuvy či zvuky padajících ledových ker přisuzovali neznámým silám a odvahu na objevování hor teprve sbírali.
SVATÝ MOŘIC – PRAOTEC V PLNÉ SÍLE

V třídní knize lyžařských středisek je pak pod jménem Sv. Mořic spousta dalších červených puntíků: Zimní olympijské hry 1928 a 1948, hned několik mistrovství světa v alpském lyžování (1934, 1948, 1974, 2003). Vykročil na svou dráhu jako první a dodnes si zachovává místo v první skupině pomyslného pelotonu v soutěži lyžařských středisek. Popisovat jeho dnešní lyžařskou tvář je trochu zbytečné, kdo Mořic ještě nezná, může si o něm kdekoli na webu přečíst nebo si na SNOW.CZ prostřednictvím 3D mapy proletět s pomocí platformy Google Earth všechny jeho dnešní sjezdovky. Vyjmenujme stručně jen pár skutečně horkých tipů a vlastních doporučení.
Kdo milujete hory, jeďte na Diavolezzu, nejlépe, když se ubytujete v Berghausu Diavolezza na horní stanici lanovky, kde máte jako na dlani jedno z nejkrásnějších alpských panoramat kolem jediné graubündenské čtyřtisícovky Piz Bernina. Tamtéž se můžete ponořit do nejvýše položené vířivky na světě anebo lyžovat jen za svitu měsíce. Na Corvatschi si zase můžete zkusit, co je to pořádný lyžařský mejdan, lanovka zde při nočním lyžování na nejdelší osvětlené sjezdovce Švýcarska vyváží až do dvou do rána! Corviglia je zase místo, kde se odehrávala klání při posledním mistrovství světa. Neobvyklým jevem v Alpách je síť běžeckých stop, kterých v okolí Svatého Mořice naměříte více než 200 kilometrů. Všechny tři hlavní areály spojuje skibus nebo vlak, který je pro majitele skipasu zdarma.
Je pravda, že dnes je Svatý Mořic centrum luxusu a málokde potkáte tak velkou koncentraci Rolls Royců a 5hvězdičkových hotelů. Na druhou stranu ale nabízí pobyty i za mimořádně zajímavé ceny, třeba v mládežnické ubytovně. Kdo by si chtěl lyžování v Mořici vyzkoušet a obává se ceny, plete se. Například při využití nabídky předplatného časopisu SNOW zaplatíte za skipas pouhých 600 SNOWbonů a za dvě noci v ubytovně 800 SNOWbonů!
SCUOL
Nedaleký Scuol pochopitelně přijímal impulsy od Svatého Mořice, navíc disponoval zásobou termální vody, jejíž léčivé účinky byly již dávno proslulé. První velký a slavný hotel – Waldhaus v obci Vulpera – tu vznikl v roce 1897. I dnes smáčí nitky existence Scuolu minerální voda, kterou doplňuje příjemný lyžařský areál o 60 kilometrech tratí s převýšením pěkných 1 550 metrů. Scuol je z Česka druhé nejbližší lyžařské středisko ve Švýcarsku, cesta tam se dá autem zvládnout i za šest hodin (600 km).
DAVOS

Věhlasu Davos dosáhl s první léčebnou tuberkulózy, v 19. století ji otevřel mannheimský lékař Alexander Spengler (ano, jeho jméno nese slavný hokejový turnaj). Železnice, která byla do města zavedena roku 1890, pak stála na startu nové turistické éry. V roce 1899 zahájila provoz lanovka na Schatzalp, kde byla vybudována i sáňkařská dráha. V témže roce se v Davosu konalo mistrovství světa v krasobruslení. A tak dále.
V Davosu se dodnes setkávají pacienti s turisty, byť ti druzí tvoří významnou většinu. A přibyli ještě kongresoví hosté. Rozlehlý Parsenn, sportovní Jakobshorn, rodinná Madrisa a Rinerhorn nebo prašanová Pischa, to je pestrý arsenál lyžařských areálů, jejichž tratě čítají celkem 320 kilometrů. Základnu jim tvoří město Davos, které má vše, co města mívají. A navrch třeba 110 kilometrů běžeckých tratí nebo nádherný wellness areál s teplými bazény, saunami či parními lázněmi. Davos je mezi ostatními lyžařskými top adresami specifický, nemá jednu tvář, ale koncentruje v sobě hned několik osobností. Podle libosti se může proměnit v lázně, kongresové město, lyžařský resort, tréninkové centrum běžkařů, romantické zimní středisko… Stačí si jen vybrat.
WALLIS
Kanton, který dnes používá svých 48 čtyřtisícovek jako marketingové motto, neměl začátky horské turistiky právě kvůli nejtěžšímu horskému terénu vůbec jednoduché. Zatímco údolí Rhôny bylo tepnou evropských obchodů a informací, okolní hory byly nepřístupné a děsivé. Jednotlivá údolí osídlili pastevci, kteří se dolů z hor dostali jen v létě po horských stezkách. Jejich život byl vesměs odkázán na to, co sami vyprodukovali. Izolace to byla tak silná, že se odcizily i jejich jazyky, že si lidé ze dvou sousedních údolí téměř nerozuměli… Dnešní člověk by vůbec nepředpokládal, jaký kulturní význam může mít obyčejná cesta nebo silnice. Až silnice, případně železnice, totiž otevře světu ukryté místo. Třeba v případě Saas-Fee se tak stalo až v roce 1951. Na počátku skutečné horské turistiky ve Wallisu stál především Zermatt, kam se dalo po bezpečné cestě dostat již po roce 1860.
ZERMATT
Zermatt se začal turisticky formovat jako nástupní
místo do hor, tedy zprvu svolával všechny alpinisty neboli horolezce. V roce
1858 zde vznikla první asociace horských vůdců, v průběhu následujících
čtyř let byla vybudována silnice. Velké datum je 14. červen 1865, kdy byl
poprvé zdolán Matterhorn. Reklama, která se nedá zaplatit. V roce 1880 byla
ve výšce 3 260 m n. m. otevřena horská chata Hörnlihütte, to už byly v
Zermattu desítky turistických lůžek, přičemž v roce 1884 přibylo
dalších 150 v hotelu Riffelalp. V červnu 1891 nastal další skok –
železnice z údolního Vispu. Parní vláček ale fungoval až do roku 1933 jen
přes léto. Za osm let přibyl úsek na Gornergrat již coby elektrikou
poháněná dráha. V lednu 1899 se v Zermattu objevují první lyže –
přivezl je Němec Wilhelm Paulcke a Robert Helbling z Basileje. V roce 1942
vyrostl první vlek na Sunneggu (který za necelých 40 let nahradilo první
alpské metro) a pouhé dva roky nato, v roce 1944, překonal počet zimních
hostů letní.
Dodnes Zermatt svolává zejména lyžaře, byť i počty horolezců jsou
nepřehlédnutelné. Síle všudypřítomného Matterhornu se dá sotva odolat a
ten, kdo jej nemá odvahu zlézt, na něj alespoň prokouká hodiny třeba při
lyžování. Všude na vás totiž hora hor dohlíží. V jeho
nejklasičtější formě jej můžete pozorovat z Rothornu, právě odtud jej
fotí třeba výrobci čokolád. Pod Rothornem je také první z lyžařských
oblastí. Odtud se pak na lyžích snadno přesunete do další v okolí
Gornergratu. Nejrozlehlejší tratě jsou ale pod Klein Matterhornem, kde leží
ve výšce 3 899 m i nejvyšší evropská sjezdovka.
Zermatt, ačkoli má pověst drahého resortu, není nijak zvlášť
nablýskaný nebo namyšlený. Drahé auto tu nepotkáte, jelikož ve městě
smějí jezdit výhradně elektromobily – mimochodem, první se tu objevil už
v roce 1947. Snobství se tu nenosí možná i proto, že tak hluboko v horách
není pro snoby místo. Ne že byste tu nenašli luxusní hotely, ale atmosféru
tu diktuje zejména Matterhorn. Bydlet se dá v i ubytovně a ceny služeb se tu
mnohde shodují s cenami v údolí.
SAAS-FEE
Sousední ledovcové údolí Saas na příliv turistů
čekalo znatelně déle, ačkoli vznik prvního hotelu se datuje do roku 1880.
Turistika začala být koordinována prostřednictvím vlastní asociace roku
1925, první vlek vznikl roku 1948. Po vybudování silnice do Saas-Fee se
začne plnit seznam investic, vzniká lanovka za lanovkou. V roce 1977 se
Saas-Fee stává celoročním lyžařským resortem, v roce 1991 je otevřen
první úsek metra, za tři roky nato druhý.
I dnes lze v Saas-Fee cítit jeho historický prazáklad, ostatně původní
domky na nožkách se přehlédnout jen tak nedají. Lyžování a moderní
infrastruktura však co do vnějších vjemů dominují a veřejně opakují,
že se nacházíme v jednom z nejsofistikovanějších lyžařských areálů.
Balanc vyvažuje divokost okolní přírody, kde převažuje led a kámen –
lyžování v horních partiích střediska připomíná až skoro
glaciologickou exkurzi. Když si představíme, jak zde lidé žili před sto
lety, zjistíme, jakou jim lyžování přineslo spásu. Lyžaři tu dnes
využívají 100 kilometrů tratí, které začínají ve výšce úctyhodných
3 600 metrů.
LEUKERBAD
Historické zápisky Leukerbadu, dalšího unikátního místa na alpské i
lyžařské mapě, voní pro změnu léčivou vodou. Termální prameny začaly
psát historii místa již v dobách starověku, kdy pomáhaly Římanům od
jejich neduhů a válečných šrámů. V době moderní se tu objevil první
hotel prý již roku 1700 a nesl jméno Maison Blanche, po zásahu zničující
lavinou byl v roce 1719 postaven znovu jako pětipatrový kamenný dům. Dlouhou
dobu pak sloužil většině lázeňských hostů, než v 19. století začaly
přibývat hotely další. Přispěla k tomu i silnice, která sem byla
postavena roku 1850, a posléze železnice, jež byla otevřena roku 1915, aby
byla za 52 let zase zrušena.
Ovšem lázeňská turistika nemá s tou lyžařskou až tak moc společného,
byť naše lyžařské pobyty zásadně zpříjemňuje. Spojit lázeňství s
lyžováním se podařilo roku 1948 stavbou prvního vleku na Obere Maressen, za
devět let pak byla postavena lanovka na Gemmipass. Hlavní lyžařská
investice ale přišla až roku 1970, kdy započala stavba lanovky Torrentbahn.
A z hlediska lyžaře jsou důležitá i data 1980 a 1993, kdy vyrostly dvoje
veřejné lázně, Bürgerbad, resp. Alpentherme.
A dodnes si s sebou Leukerbad nese osvícení léčivou vodou. Bez ní by
lyžařský areál zapadl mezi stovkami dalších podobných. Lyžařský areál
totiž není – myšleno v konkurenci ostatních alpských resortů –
žádný obr. Nicméně také žádný nýmand, což může doložit třeba
tím, že hostil závod Světového poháru žen (1987) i mužů (1988).
NENDAZ
Nendaz, vstupní brána do obří lyžařské oblasti
4 Vallées, nebylo ještě před sto lety ničím jiným než chudou horskou
vsí, kde se lyžaři objevili jen zřídka, když je nahoru do kopců vyvezl
poštovní autobus. Doba si ale žádala své, a tak v roce 1952 vyrostl v
Nendaz první lyžařský vlek. Za šest let se začalo se stavbou první
lanovky mezi Haute Nendaz a horou Tracouet ve výšce 2 200 metrů. Byl to
odvážný čin společnosti Télé-Nendaz, naštěstí na konci šedesátých
let vypukl lyžařský boom, který tuto investici zachránil a nechal vydělat
na další. V roce 1976 vznikla oblast 4 Vallées, obrovský lyžařský areál,
který spojil Nendaz, Verbier a Veysonnaz. V té době zahrnoval 80 vleků a
lanovek v rámci jedné jízdenky. Třešničku na dort usadili v roce 1983,
když byla uvedena do provozu velká kabina dosahující na vrchol Mont Fort (3
300 m).
Mont Fort je těžištěm i atrakcí střediska až dodnes, kdy pionýrství
postupně zastoupila profesionalita. 4 Vallées je nejrozsáhlejší lyžařské
středisko s mimořádnou variabilitou, v oblasti Verbier se koncentruje
nebývalý počet ski-route, značených, ale neupravovaných tratí, které
přitahují freeridery ze všech končin, nad Veysonnaz pak převažují
carvingové tratě včetně závodní FIS. Nendaz leží uprostřed, takže
máte největší výběr. Dnes je to již víceméně turistické středisko,
byť chov dobytka tu žije dál. Zajímavé je i tím, že nabízí ubytování
téměř výhradně v apartmánech, které jsou spíše vyšší kvality až
vyloženě luxusní, ale za ceny spíše vstřícné.
LES DIABLERETS
Nedaleko od Ženevského jezera, kde se společnost
přirozeně koncentrovala, měla horská ves Les Diablerets dobrý potenciál
stát se turistickým cílem. Do karet jí hrála i scenérie s legendami
opředeným ledovcem. A nejvyšším trumfem byla silnice, která sem byla
přivedena ve druhé polovině 19. století. Již tehdy byl její efekt
zřejmý, což ilustruje i založení místní turistické kanceláře roku
1888.
Zájem o zimní sporty rapidně vzrůstal, v roce 1909 byl založen sportovní
klub, který organizoval závody a vyjížďky na lyžích – přestože jeho
členy byli převážně Britové. Nicméně lyžování se v Les Diablerets
zabydlelo, takže se sem dostala národní mistrovství (1937) a později i
závody Světového poháru (1974). Do zlatých lyžařských dob se narodil i
projekt lanovky na ledovec (1962), horní stanice lanovky od Maria Botty je
však až z roku 2001.
S rozvojem cestování začala zimní střediska blízko údolních center
ztrácet na své výlučnosti a možná i Les Diablerets je nyní klidnější
než v dobách největší lyžařské exploze. O to víc ale stojí za
návštěvu. Má hned tři lyžařské rozměry, klidný areál Isenau,
rozlehlý Meilleret, na nějž navazuje rozlehlá síť tratí resortu Villars.
A poslední ledovcový, který nese komerční značku Glacier 3000. Areál to
není nijak obří, preferuje kvalitu, byť sedmikilometrová sjezdovka a
převýšení 1 650 metrů bodují i na straně kvantity.
JUNGFRAU
Vysoko nad Thunským jezerem svítí do dáli bílé
trio slavných hor Eiger (3 970 m), Mönch (4 099 m) a Jungfrau (4 158 m). Není
se čemu divit, že lidé nemohli donekonečna odolávat jejich volání. Tím
spíš, že se pod hory dalo dostat relativně pohodlně. Nejnižší, ale
nejnáročnější vrchol tria Eiger byl zlezen anglickým hostem v srpnu 1858.
A první lyže? V análech je zanesena příhoda, jak si „excentrický“
anglický turista nazul lyže už v hotelu a opíraje se o dlouhou dřevěnou
tyč vykročil na nich skrz hotelovou halu vstříc prvním zimním zážitkům.
Těžko říci, jestli byl první, ale první místo v pamětech si
zajistil.
Dobrá dostupnost (nebo viditelnost?) z Bernu byla patrně důvodem, proč se
kolem oblasti, kterou dnes známe jako Jungfrau region, začalo točit tolik
zájmu. V roce 1890 začíná jezdit vlak mezi Interlakenem a Grindelwaldem, rok
nato je otevřena železnice mezi Lauterbrunenem a Mürrenem. Roku 1893
vyjíždí první vlak na Schynige Platte a hlavně Wengernalpbahn, dráha na
Kleine Scheidegg spojující Grindelwald s Mürrenem. V prosinci téhož roku
žádá Adolf Guyer-Zeller o povolení postavit zubačku na vrchol hory
Jungfrau. Za tři roky poté začíná stavba díla, které dodnes fascinuje
celý svět. Práce to byla náročná a postup pomalý, takže když Zeller v
roce 1899 zemřel, plány se omezily na vybudování dráhy pouze na
Jungfraujoch. Pouze znamená do výšky 3 454 m. Dodnes je to nejvýše
položená železniční stanice. Fungovat začala roku 1912 a její příběh
by dal na samostatnou knihu.
Plánovala se i lyžařská přepravní zařízení, první projekty vznikaly v
roce 1930, ale přibrzdila je druhá světová válka. Jen rok po válce
představila společnost Ludwig von Roll’schen Eisenwerke AG projekt první
sedačkové lanovky. Stoupá vzhůru na First, v roce 1947 byl pak spuštěn
její poslední, čtvrtý úsek.
Dnes – jak jinak – zimní návštěvník lyžuje v ultramoderním
středisku, jehož trvalou kulisou jsou barevné vláčky, které fungují i
jako alternativa vleků. Něco, co se najde málokde na světě. Vůně
technické revoluce lyžaře provází po všech 213 kilometrech sjezdových
tratí s převýšením přes dva tisíce metrů. Ve městech jsou cítit stopy
prvních lyžařů, ostatně oblast Jungfrau byla i lyžařská domovina Sira
Arnolda Lunna. Jako bonus si můžete vyrazit na Jungfraujoch a podívat se z
vrchu na nejdelší alpský ledovec Aletsch. Můžete si vyzkoušet slavný
sjezd Lauberhorn nebo se vydat po stopách Jamese Bonda na otočnou restauraci
na Schilthornu. A tak by se dalo pokračovat. Ročně se tu objeví turisté až
ze 70 zemí, Jungfrau region je proto právem označován jako nejvíce
kosmopolitní oblast Alp. Skipas zdarma na otestování najdete právě v tomto
SNOW.
ENGELBERG
Dějiny Engelbergu šly vlastní cestou a stáli za nimi nikoli Angličané,
ale benediktýnští mniši (1122), kteří stojí i za prvním zlezením
Titlisu v roce 1739. Jakožto horská oblast snadno dostupná z obydlené
nížiny v okolí jezera Vierwaldstättersee, vtrhl turismus do Engelbergu již
časně a už ve druhé polovině devatenáctého století zde vznikla řada
hotelů. Vše ještě podpořila nová silnice (1874) a hlavně železnice
zprovozněná roku 1898.
21. ledna 1904 sjíždí Joseph Kuster a Willi Amrhein na lyžích z Titlisu a
právě tato sezóna je označována jako první zimní v Engelbergu. V roce
1911 Engelberg eviduje již 165 922 turistických noclehů. V roce 1913
začíná jezdit vláček na Gerschnialp, kde na něj v roce 1927 navazuje
druhá kabinová lanovka ve Švýcarsku končící na Trübsee. V březnu 1967
se otevírá lanovka na Klein Titlis (3 032 m).
Když dnes lyžujete v Engelbergu, nemusíte se ani moc snažit, aby na vás
relikty starých dobrých časů promlouvaly. Uslyšíte je v halách stoletých
hotelů, jejichž chlad mírní přívětivost klášterního areálu.
Společně s lyžařskou oblastí s převýšením 2 000 metrů je to koktejl
nezapomenutelně plné chutě.
Tak co myslíte, dokáže dětství lyžařského střediska předdefinovat jeho budoucnost? Je tradice pojem prázdný, nebo se reálně odráží i v současnosti? Snad vám tedy tento malý výlet do dětství lyžování ve Švýcarsku předá i nějakou relevantní informaci o tom, jak to kde je dnes.
TIPY NA UBYTOVÁNÍ VE ŠVÝCARSKU
Možná ne každý ví, že i ve Švýcarsku je možné bydlet v hostelech,
tedy v ubytovnách, kde je v nabídce i levnější forma ubytování
turistického typu. Hostely si ale své zákazníky nacházejí i mezi těmi,
kdo preferují neformální a více „kontaktní“ atmosféru. 56 ubytoven
sítě Swiss Youth Hostel nabízí v celém Švýcarsku standard ubytování,
který bychom v Česku označili jistě za hotelový, vedle vyhledávaných
dvojlůžkových pokojů se sociálním zařízením je obvykle k dispozici i
nějaký „gruppenlager“, tedy levný nocleh v pokoji s mnoha postelemi.
Celá síť stojí na tomtéž konceptu, k snídani se například nabízí
džus z produkce Fair trade a hodně se staví na dobré a zdravé stravě.
Mládežnické ubytovny stojí často na nejlepších místech po celém
Švýcarsku a využívají různé budovy, bydlet můžete v hradu nad slavným
Rýnským vodopádem nebo v moderních ekologicky laděných stavbách třeba v
Zermattu, Scuolu či Lenzerheide…
Lidé, co chtějí svůj klid a svobodu a nevyžadují denní servis, mohou
bydlet ve velmi populárních prázdninových bytech a domech sdružených
společností Interhome. V nabídce jsou stovky rozličných objektů –
moderní budovy ve městech nebo původní domky zapadlé kdesi v horách. Domy
z nabídky Interhome najdete téměř všude a výběr je natolik široký, že
si můžete svůj pobyt ve Švýcarsku vyladit přesně podle svých představ a
požadavků. To vše za velmi příjemnou cenu.
Náročnější či konzervativní hosté mohou zvolit čtyřhvězdičkové
hotely Sunstar, které se nacházejí v klidných částech nejznámějších
rekreačních oblastí. Hlavní filozofií tohoto hotelového řetězce je
ohleduplnost k životnímu prostředí a udržitelnost trvalého rozvoje. Své
hotely koncentruje v turistických letoviscích Arosa, Davos (2 hotely), Flims,
Klosters, Lenzerheide, Grindelwald, Wengen, Zermatt. Co jméno, to lyžařský
pojem!
Článek byl převzat z časopisu SNOW 57.