Pokud jste si kdy pohrávali s myšlenkou aspoň jednou za život si lyžařskou Ameriku vyzkoušet a nynější podmínky vám stále nepřipadají dost příznivé, zkuste si upřímně odpovědět, v čem by ještě měly být realisticky lepší. Můj soukromý tip zní, že tak výhodně jako letos se už na lyže za oceán dlouho (pokud vůbec kdy) nedostaneme. Rozhodně ne za rok – v olympijském roce – kdy čekejme výrazné zdražení čehokoli turistického, a zřejmě nikoli jen v Kanadě. Kdoví, zda se letos nedíváme na historické cenové dno, na které už budeme jen a jen vzpomínat. Mimochodem historie: jak dobře znáte tu americkou – lyžařskou? Pro případ, že se rozhodnete za oceán za sněhem vyrazit, třeba by vás můj následující pokus o stručný lyžařský dějepis mohl zajímat.
Předválečné lyžování
Úzká prkýnka přinesli na americký kontinent, podobně jako i do jiných koutů světa, přistěhovalci ze Skandinávie. První zmínka o lyžování (tehdy ještě pod norským názvem „idraet“) se datuje z roku 1841. Tehdejší lyžování se podobalo spíše turistické chůzi na lyžích, do více sjezdařské podoby se začalo vyvíjet až na počátcích 20. století. První organizovaný lyžařský klub vznikl v Kalifornii v roce 1867 (La Porte), první známý vlek v kalifornském Johnsonville v roce 1881, kdy se lyžaři nechali vyvážet na kopec v šachetních vozících po kolejích tamního rudného dolu. Zájem o lyžování se začal poprvé výrazněji zvedat po americké olympiádě v Lake Placid v roce 1932. Tehdy se místní bohatý dopravní magnát W. A. Harriman rozhodl využít rostoucího zájmu o lyžování nápadem vystavět v horách opulentní, prestižní zimní středisko, kam by majetní obyvatelé z celé Ameriky cestovali po (jeho) železnici, týden či dva bydleli v (jeho) hotelech a lyžovali na (jeho) svazích. K vyhledání té nejvhodněší oblasti si z Evropy najal proslulého rakouského lyžaře Schaffgotsche, který mu poblíž města Ketchum ve státě Idaho takové místo v roce 1935 našel. Již o rok později tam tedy otevřelo účelově noblesní zimní středisko Sun Valley s první sedačkovou lanovkou na světě, které si od svého počátku dalo do sloganu, že je Svatým Mořicem Ameriky. Dva roky poté, v roce 1938, protřelý obchodník Harriman zavedl do oblasti i letní aktivity jako tenis, golf, rodeo, plavání, rybaření a turistiku, čímž se ze Sun Valley stal první světově proslulý celoroční resort. Idylické časy však měly velmi krátkého trvání – další rozvoj lyžování v Sun Valley, stejně jako kdekoli jinde, přerušila už v roce 1939 druhá světová válka.
Desátá horská
V průběhu války byla americkou armádou v roce 1943 založena legendární
a pro budoucí rozvoj amerického lyžování klíčová Desátá horská divize
(10th Mountain Division) – elitní lehká pěchota sestavená z asi 14 tisíc
mužů trénovaných k boji a přežití v těch nejdrsnějších klimatických
podmínkách. Patřili do ní mimo jiných i ti nejlepší američtí lyžaři a
horolezci své doby. Divize byla po válce rozpuštěna a její novodobá verze
znovuzaložena na konci osmdesátých let, aby byla mj. nasazena v operaci
Pouštní bouře v Perském zálivu.
Původní Desátá horská byla povolána do ostré akce až poslední rok
války v lednu 1945 v horách na severu Itálie, odkud se jí podařilo
vytlačit nacisty zpět do jejich pevností v Bavorsku. Při této drsné
operaci přes 900 příslušníků divize ztratilo své životy. Zbylí
členové se vrátili do Ameriky plni vášnivé chuti k životu a s vírou, že
nic pro ně nemůže být překážkou. Zhruba dva tisíce členů Desáté
horské se pak v prvních poválečných letech podílelo na založení či
provozu celkem sedmdesáti skiareálů v USA a Kanadě – včetně téměř
všech dnes nejproslulejších od Kalifornie přes Skalisté hory až po
východní pobřeží kontinentu.
Zlatá éra
Lyžování v Americe začalo v padesátých letech opět vzkvétat a prudce
se rozvíjet. Olej do plamenů zájmu o sport přilily úspěšné olympijské
hry v kalifornském Squaw Valley v roce 1960. Lyžaři se již v té době
počítali v milionech, nově vznikající skiareály ve stovkách a na konci
šedesátých let tržby v lyžařském průmyslu poprvné přerostly přes
miliardu dolarů. V tu dobu zavětřily svou příležitost první nelyžařské
konglomeráty a začaly skupovat horské resorty za milionové ceny. Včetně
například proslulé filmové společnosti Twentieth-Century Fox, která v tom
období koupila (aby se jej později zbavila) nově vznikající letovisko
americké smetánky, Aspen. Málokdo též ví, že v šedesátých letech
usilovala The Walt Disney Company o vybudování opulentního lyžařského
střediska v horách mezi Los Angeles a San Franciskem, s pompézní falešnou
alpskou vesnicí na úpatí ve stylu Main Street ze svého prvního
kalifornského Disneylandu. Vláda nakonec realizaci tohoto megaprojektu na
nátlak ochranářů i místních obyvatel nepovolila, což byl pro společnost
impuls k tomu, připravené prostředky a kapacity investovat do výstavby
svého druhého parku Disney World Resort na Floridě (1971).
Lyžařská střediska v tomto období prožívala své zlaté časy. Horská
městečka byla nefalšovanými útočišti sníh nade vše milujících lidí
prchajících sem z hektických metropolí, oplývala spoustou kreativních
duší, pulsovala životem a ryzí přátelskou atmosférou. Brzy začalo být
obtížné se do nich natrvalo dostat, a jakmile se to někomu podařilo, nebylo
snadné vydělat si zde na solidní živobytí. Lidé, kteří do hor
přicházeli, se obvykle museli (a byli ochotni) vzdát svých původních
kariér, výměnou za kouzlo hor a lyžařské svahy na dohled, a sahali po
jakékoli práci, která se vyskytla. V té době umývalo nádobí, obsluhovalo
vleky či roznášelo jídlo zřejmě nejvíce akademiků v historii lidstva.
Nic z toho pro ně nebylo překážkou – na čem jim opravdu záleželo, byla
jedna velká rodina spřízněných lyžařských duší, jíž byli
součástí. A pochopitelně hory, v nichž trávili polovinu každého dne.
Konec časů
Začala se psát osmdesátá léta a tok peněz od finančně silných
korporací do hor stále sílil. Pro stále víc obyvatel, zejména těch nově
příchozích, přilákaných novými investicemi, začalo být vydělávání
peněz v horách stejně důležité jako lyžování, mnohdy důležitější.
Horská města silně ekonomicky rostla a kolotoč začal nabírat na
obrátkách: čím víc lidí toužilo ochutnat magickou příchuť života v
horách, tím víc peněz se dalo vydělat na uspokojení jejich životních
potřeb. Rozvoj horských středisek přestal být nevinným vedlejším
produktem provozování vášně lyžařských nadšenců; stal se sám o sobě
cílem. Zlatý věk lyžování spěl neodvratně ke svému konci.
V devadesátých letech již korporace vlastnily většinu severoamerických
hlavních středisek a zažívaly finanční žně. Ekonomika tažená falešně
rostoucím akciovým trhem vzkvétala. Do svých nejproduktivnějších let
dospěla početně silná poválečná babyboom generace, v pulsující
ekonomice velmi dobře vydělávající a také dědící – v dlouhodobém
průměru zdědí či zdědil každý z babyboomerů téměř 100 tisíc
dolarů. V té době už nějaký čas platilo za nejžádanější symbol
společenského postavení vlastnit druhý dům či byt. Lepší okolnosti si
snad developerské korporace v horských střediscích ani nemohly přát.
Bariéry bránící přílivům mas lidí do hor se začaly stále víc zvedat:
stavěly se nové dálnice a letiště a rozšiřovaly ty již postavené.
Dostat se nahoru do středisek a zase pryč dolů bylo snažší a rychlejší.
Masy lidí odevšud z nížin, které to nikdy předtím nenapadlo, byly
najednou zlákány vidinou vlastnit své horské bydlení. Hory se plnily
novými lidmi, ti si s sebou přinášeli a nahoře utráceli další a další
peníze, jejichž šustot lákal další nové davy. Všichni chtěli v horách
nové věci. A tak dnes najdete v amerických horských střediscích nonstop
otevřené supermarkety a multikina, fastfoody, banky a v ulicích spatříte
jezdit dlouhé limuzíny.
Quo vadis?
Lyžování samotné se v amerických horách dostává v pořadí
důležitosti rok od roku níž. Samotná střediska se již nesnaží lidem
prodávat zimní aktivitu lyžování, nýbrž celoroční, čtyřsezónní
koncept; a příliš je netrápí, lyžují-li vůbec či ne. Vyjádřeno
marketingovým pohledem a bez obalu: pomocí reklamních obrázků nedotčené
horské přírody a naaranžovaných momentek sportovních manekýnů v
předstírané akci prodávají lidem svou realitní výstavbu. Developeři
trvají na tom, že co se v horách jejich přičiněním děje, je dobré –
dobré pro každého. Že pomáhají přilákat více turistů v návštěvnicky
slabých obdobích na začátku a konci sezóny, že proměňují horské
Zapadákovy v noblesní celoroční střediska a každému z místních tím
pomáhají vydělat víc peněz. To má být v jejich mluvě chápáno jako ona
dobrá věc.
Jedno je jisté – lyžování jako takové, ač vlastně už dlouho není
středobodem resortů, bývá v severní Americe téměř vždy excelentní. To
vás zklame málokdy. Jak se vám budou líbit či nelíbit ostatní okolnosti
poté, co své lyže či prkno vyzujete, zda vše okolo budete vnímat jako
dobrou věc, či ne-zas-až-tak-dobrou, to je na vás samotných a na tom,
jakýma očima a jak pozorně se budete kolem sebe dívat. Poučení si lze
vzít téměř ze všeho, s čím se v Americe potkáte – o tom jsem
přesvědčen. Nakonec, aby jakákoli cesta přes půl světa měla pouze
jediný – byť lyžařský – rozměr, to by byla tak trochu škoda,
souhlasíte?
KULTOVNÍ DESÍTKA LYŽAŘSKÝCH AREÁLŮ SEVERNÍ AMERIKY
Sun Valley, Idaho
– zde to všechno v roce 1936 začalo. Zapadlý resort (nejbližší velké
letiště Salt Lake City je odsud 500 km daleko) je dodnes mekkou vyšší
společnosti.
www.sunvalley.com
Squaw Valley, California
– dějiště zimní olympiády 1960 na dohled legendárního jezera Lake
Tahoe s množstvím dalšího lyžování všude kolem něj. Relativně blízko
San Francisca a Los Angeles.
www.squaw.com
Vail, Colorado
– obrovský resort, vlastně největší jednotlivý kopec v Americe
(větší je pouze Whistler-Blackcomb, což jsou technicky kopce dva). Též
nejdražší skiareál světa. Z letiště Denver 160 km.
www.vail.com
Aspen, Colorado
– po Sun Valley druhé (anebo první?) americké středisko společenské
smetánky. Oblast tvoří čtyři blízké, avšak nepropojené resorty na
společný skipas: Aspen, Snowmass, Buttermilk a Highland. Nejbližší
letiště Denver, 330 km.
www.aspensnowmass.com
Deer Valley, Utah
– jedno z nejnoblesnějších středisek s neuvěřitelnou spoustou
uniformovaného personálu všude, kam se podíváte. Žehlí tu údajně
nejlepší manšestr na světě a nepouští na něj snowboarďáky. 55 km ze
SLC.
www.deervalley.com
Jackson Hole, Wyoming
– hluboký prašan, volné terény, skály a strmé svahy. Tomuto resortu
přezdívají Chamonix Ameriky. 450 km ze Salt Lake City.
www.jacksonhole.com
Killington, Vermont
– největší areál východního pobřeží. O co menší nadmořská
výška (1200 m), o to větší mráz. Obvykle též betonový technický sníh.
270 km z letiště Boston.
www.killington.com
Whistler, British Columbia
– největší horské středisko severní Ameriky stále stavebně roste
díky blížící se olympiádě, jejíž téměř veškeré lyžařské
soutěže jsou nasměrovány právě sem. 150 km z letiště Vancouver, 250 km
ze Seattlu.
www.mywhistler.com
Banff, Alberta
– zde můžete lyžovat v možná nejkrásnější části zeměkoule. Ať
už u lanovkami obsluhovaného Lake Louise, nebo z helikoptéry po okolních
svazích. 130 km z Calgary.
www.skibig3.com
Tremblant, Québec
– frankofonní, kulturně naprosto odlišný kus severní Ameriky s asi
stovkou skiareálů v okolí 120 km vzdálené metropole Montrealu. Tremblant je
z nich nejznámější.
www.tremblant.com
SEDMERO RAD PRO CESTU ZA OCEÁN
1. vstupní víza
Přesně před rokem nám zrušila vízovou povinnost pro krátkodobé pobyty
Kanada, nyní ji ruší i USA. Začněme Kanadou. Před cestou tam si už
nevyřizujete žádná víza, po výstupu z letadla na kanadském území jen
absolvujete pro východoevropské občany standardní pohovor s imigračním
úředníkem, kterého bude zajímat zejména důvod, místo a délka vašeho
pobytu, vaše zpáteční letenka a přístup k dostatku financí. Poté vám
razítkem udělí půlroční povolení k pobytu. V případě, že jej
nepřesvědčíte, odvede vás k důkladnějšímu pohovoru, případně vám
může přímo na místě vstup do země odepřít. Česká republika bohužel
stačila za jediný bezvízový rok opětovně nabrat vinou přílivu romských
sociálních imigrantů natolik špatnou reputaci, že se nyní ze strany Kanady
oficiálně zvažuje znovuzavedení regulerní vízové povinnosti.
V případě cestování do USA se nejedná v pravém slova smyslu o zrušení
vízové povinnosti jako spíš o nahrazení víz moderními elektronickými,
jejichž vyřízení trvá kratší dobu a vyjde levněji. V praxi musíte
požádat o povolení vstupu nejpozději 3 dny před plánovaným odcestováním
vyplněním elektronického formuláře dostupného z webu cestovních
kanceláří, leteckých společností nebo americké ambasády. Jde o
elektronickou formu klasického zeleného dotazníku I-94, který doposud museli
cestující vyplnit v letadle před přistáním na americkou pevninu. Emailem
vzápětí obdržíte odpověď, zda vám bude vstup umožněn, či ne. Zbytek
procesu je totožný s kanadským – po výstupu z letadla neuniknete
lustračnímu pohovoru s imigračním pracovníkem, který disponuje právem
vás do země bez udání důvodů nevpustit. Schválená elektronická
registrace je platná po dobu dvou let a umožňuje více vstupů.
2. transatlantický let
Do USA i Kanady můžete odletět buďto přímo z Prahy anebo i z jiných
evropských letišť – ta vypravují transatlantické lety frekventovaněji a
často levněji (avšak nutností dopravit se z Česka do této odletové
destinace se praktické výhody obvykle smažou). Nejčastěji jde o Londýn,
Vídeň, Mnichov nebo Frankfurt. Letecké společnosti volte rozhodně ty
zavedené, tedy British Airways, Lufthansa, Air Canada, ČSA, Northwest
Airlines. Letenky si zarezervujte na internetu s co největším předstihem,
ušetříte tak tisíce korun; shánět letenku narychlo týden před cestou
znamená muset zaplatit klidně i dvojnásobnou cenu. Nenakupujete-li přímo u
aerolinek, doporučuji vám používat pouze zavedené prodejce typu Čedok,
Student Agency, Královna, Invia. S výjimkou období Vánoce–Silvestr (kdy
chtít cestovat kamkoli osobně považuji za šílenství) se na lyže létá ve
vedlejší turistické sezóně, a tedy za nižší ceny letenek než třeba o
letních prázdninách. V praxi dneška to znamená, že zpáteční letenku z
Prahy do severní Ameriky pořídíte v rozpětí 15 000 až 25 000 Kč.
Z Evropy přes Atlantik nejvíce spojů míří na východní pobřeží (New
York nebo Boston), kam trvá doletět 8 až 9 hodin. Přirozeně můžete najít
i přímý transatlantický spoj do vnitrozemí nebo až na západní
pobřeží, ale není vůbec žádný problém pro tento přesun použít
spoustu vnitrostátních linek z NY či Bostonu. Často tak i ušetříte – i
když vnitrostátní letecká doprava začala zdražovat, stále se dá Amerika
uvnitř přeletět doslova za pár stovek. Vnitrostátní letenky je vhodné si
předem zakoupit (lze použít i české embosované platební karty) přes
internet na webech amerických aerolinek. Nejčastějšími „lyžařskými“
letišťními uzly jsou v USA krom už jmenovaných Denver, Salt Lake City,
Seattle, San Francisco a Los Angeles, v Kanadě Montréal, Calgary a Vancouver.
Z východního na západní pobřeží poletíte zhruba 6 hodin, do Skalistých
hor o hodinu méně. Nepodlehněte hloupému nápadu chtít ušetřit a koupit
si z Česka pouze jednosměrnou letenku – jednak na takové neušetříte
polovinu peněz, ale pouze nějakých 20 %, ale zejména si zkomplikujete pozici
u imigračního pohovoru při vstupu do země. Pokud si nejste jisti datem
odletu, pořiďte si typ letenky s přebookovatelným datem zpáteční cesty.
Vozit či nevozit si s sebou přes oceán své lyže? Záleží na vaší
osobní preferenci, ani jedna z variant se mi nezdá být výrazně
výhodnější. Já osobně každému, kdo je běžným lyžujícím turistou
(míněno nezávodníkem) doporučuji nechat je doma, s sebou si vézt pouze
kompletní výstroj včetně bot a přilby a lyžařský set si půjčit na
místě. Americké půjčovny jsou velkoryse zásobené, použijte internet
příslušného střediska a zarezervujte si model podle svého výběru
předem. Každý den můžete testovat nějaký jiný, vždy ho budete mít
solidně servisně ošetřený – poznáte, že služby jsou v Americe
skutečně na vysoké úrovni. Obvyklé půjčovné činí kolem $ 40 za
den.
3. doklady
Cestovní pas je samozřejmostí, USA nyní vyžadují jeho modernější verzi s biometrickými údaji. Silně vám doporučuji vzít si s sebou český i mezinárodní řidičák a také českou občanku. V mnoha půjčovnách, ale například i při policejních silničních kontrolách, vám každé znásobené prokázání totožnosti pomůže řešit situaci lépe a rychleji. Též vám před cestou doporučuji založit si z veřejného internetu přístupnou emailovou schránku (Gmail, Seznam atd.), oscanovat si všechny své doklady a do této schránky si tyto kopie dokladů poslat. Totéž udělejte se všemi důležitými kontaktními údaji, které si nepamatujete a nosíte je uložené v mobilu (rodinní příslušníci, call centrum banky pro deaktivaci ztracených karet). Oceníte v případě, že byste se z jakéhokoli důvodu octli v Americe bez dokladů, peněz, mobilu i zavazadel – v každé internetové kavárně si pak můžete vytisknout alespoň svou provizorní identitu, což může rozhodnout o vašem pobytu na svobodě. Rozhodně buďte cestovně pojištěni – sebemenší lékařský zákrok by vás v Americe přišel na tisíce dolarů.
4. pronájem auta
Samozřejmým a mnohdy jediným způsobem, jak americké vzdálenosti překonávat, je auto – v našem případě z půjčovny, která má stanoviště hned na letišti či v jeho okolí. Je vhodné mít auto zarezervováno předem přes internet, není to však nezbytné. Doporučuji zvolit si renomovanou firmu typu Hertz (ta je obecně dražší), velmi dobrý je Avis, jeden z nejlevnějších Dollar. Všechny tři firmy mám osobně vyzkoušené, jsou spolehlivé. S autem budete jezdit do vysokých hor, potřebujete SUV, vždy dostanete automat – týdenní pronájem takového vyjde na $ 400 až $ 600. Za zhruba $ 100 příplatek bývá nabízena GPS navigace, chtějte ji. Ceny benzínu létají v Americe (vinou divoce obchodované ropy na burze) jak na horské dráze, reakce na aktuální cenu ropy se na tamních pumpách projevuje velice záhy, v řádu dní. Ještě před 5 lety stál galon (necelé 4 litry) $ 1.20, letos v létě už přesáhl 4 dolary, v okamžiku psaní tohoto textu je cena na 3 dolarech za galon, což však v přepočtu pořád znamená nějakých 15 Kč za litr. Nikdy nedopusťte, aby vám palivo v nádrži na budíku kleslo do červené zóny, v řadě míst horských pustin to můžete mít k nejbližší pumpě desítky mil daleko. Ještě k pumpám: v Americe narazíte na tři základní druhy benzínu – Regular, Plus a Premium; do vašeho SUV bude nejspíš patřit Plus (řeknou vám samozřejmě v půjčovně). Obvykle se na amerických benzinkách platí předem, ať už v hotovosti, nebo kartou (lze použít i české, ale nutně embosované - tj. s vyraženými číslicemi), a teprve potom tankuje. Je to divný systém, musíte vědět (odhadnout), kolik benzínu se vám dovnitř vejde. Na mnoha starších pumpách v horách mají jedinou společnou pistoli na všechny benzíny, tlačítkem si tam před natankováním musíte přepnout na svůj druh. Ačkoli se běžně v Americe uvádí ceny zboží a služeb bez lokální daně (dalších extra 7–8 %), ceny benzínu se inzerují včetně daně.
5. dopravní provoz
Přestože se v USA i Kanadě jezdí také vpravo, existuje několik věcí,
na které je třeba dát si pozor. Předně si hlídejte dodržování povolené
rychlosti – na to jsou tamní policisté hákliví. Každý stát má trochu
jiný limit, nejčastější rozpětí je 35 mph (mil za hodinu) – tedy
našich cca 55 km/h – ve většině měst až po 75 mil/h (120 km/h) na
dálnicích, kterým zde říkaji highways (státní) a interways
(mezistátní). Všude jsou vidět značky, jakým limitem můžete jet,
nemějte obavu, že byste to někdy nevěděli. Po dálnicích lze jezdit
pohodlně pomocí tempomatu, jelikož jsou prostorné, téměř každý jede
maximální povolenou rychlostí (i silné náklaďáky) a rychlost překračuje
málokdo – pokuty jsou na to příliš vysoké. Doprava je tak naprosto
plynulá, téměř pořád jedete ve svém pruhu, jelikož předjíždět se
smí z obou stran – to ostatně platí i ve městech.
Na červenou se v Americe smí odbočovat vpravo (není-li to výslovně
zakázáno). Vlastně nejenže smí - auta za vámi očekávají, že tak
učiníte. Při odbočování na červenou samozřejmě musíte dávat
přednost. Jakousi americkou specialitou jsou křižovatky bez světel, se
stopkou na každé ze čtyř stran (jmenují se 4-Way Stop). Na nich neplatí
pravidlo pravé ruky jako u nás, nýbrž systém kdo dřív přijel (a
zastavil), ten dřív křižovatku projede. Další věc: pokud vás v autě
sedí tři a více, lze při dálničních zácpách použít vyhrazených
levých rychlých pruhů Car Pool, které vám mohou ušetřit spoustu času.
Například ve věčně ucpaném LA mají spolujezdci v autě cenu zlata,
věřte. Na řadě úseků dálnic, u některých tunelů a mostů se za
průjezd platí clo, obvykle půldolar či dolar. Většinou platíte živému
výběrčímu, výjimečně do výběrní urny. Dopravní značení a
místopisné ukazatele jsou v Americe o mnoho pečlivější než u nás, daleko
víc značek je však vyjádřeno slovně (anglicky, v kanadském Québecu
ještě i francouzsky) než grafickými piktogramy.
6. jídlo
Neznám moc lidí, co by si pochvalovali americkou kuchyni, považujeme-li za ni typické fastfoody, kterých je všude plno, včetně lyžařských středisek. Ačkoli je to věc individuálního vkusu, za lepší z nich považuji Wendy‘s, Taco Bell, Pizza Hut nebo ještě KFC, před Subway, Denny‘s, Jack In The Box nebo McDonald‘s. Ovšem nechcete-li se neustále cpát tímto nutričním balastem, nezbývá vám než chodit do regulérních restaurací s obsluhou (zde necháte za jídlo $ 15, spíš $ 20 v těch levnějších) anebo nakupovat běžné potraviny v supermarketech, což je vždy nejlevnější, a chcete-li, tak i nejzdravější verze. V Americe mají tyto obchody název Grocery; pokud instinktivně půjdete do K-Martu nebo Wallmartu, octnete se v hypermarketu plném šatů, hraček, elektroniky a hobby-sortimentu. Vy chcete najít jména jako Safeway, Cala Foods, Bi-Lo, Vons a podobně. Tam je k mání čerstvé pečivo (v Americe vás zklame), cereálie, zelenina, sýry a zejména pitná voda. Nespoléhejte na veřejné zdroje z kohoutků – taková voda nebývá k pití. Neplánujete-li si gurmánsky dopřávat, dobře vyjdete s rozpočtem okolo $ 50 na žaludek a den.
7. nocleh
Najít slušné a nepředražené bydlení nebývá nikde v amerických
resortech mimo vánoční svátky velký problém. Často když poodjedete ze
střediska pár kilometrů dál, najdete levné hotely nebo motely za padesát
dolarů, někdy i méně. V lyžařských resortech se pokoj za $ 100 stále
považuje za velmi dobrou, nízkou cenu, v řadě dražších resortů nenajdete
nic pod $ 200 nebo $ 300 za noc. Při vjezdu do každého státu zastavte na
hranicích v návštěvnickém centru (Visitor‘s Center), kde dostanete zdarma
mapu státu, brožuru s atrakcemi a kupony na slevy do hotelů, které vás
právě navedou k těm nejlevnějším příležitostem, hledáte-li takové.
Tyto levné hotely jsou obvykle jedno- či dvoupodlažními trakty s extra
vchody přímo na parkoviště, takže zaparkujete u svých dveří a
centrální recepci vůbec nepoužíváte.
Pokoje bývají dobře uklízené, téměř vždy klimatizované, jsou v nich
obvykle dvě velké postele, občas přímo obří (těm říkají queen beds,
největším pak king beds). Ceny se obvykle udávají za pokoj; je jedno, zda
jste sami, tři nebo čtyři nocležníci. Americké stlaní postelí je
odlišné od našeho; v posteli nenajdete žádnou peřinu, pouze slabou deku a
navrchu napevno zastlaný přehoz. Elektrické spotřebiče tu používají
síť 115V a mají odlišný tvar zásuvky, budete potřebovat adaptéry.
Stejně tak váš mobil musí mít u vašeho operátora aktivovaný roaming, aby
v Americe fungoval. Máte-li chuť a energii předem si najít to nejlevnější
ubytování na internetu, zkuste vyhledávací službu typu Priceline.com, kde
prý lze formou aukcí dostat až 50% slevy. Mnoho skiresortů nabízí v
průběhu sezóny výhodné akční balíčky ubytování a skipasů; můžete
tak narazit na nabídku noclehu přímo ve středisku za 70 až 90 dolarů s
lyžováním v ceně. Pátrejte vždy na webu příslušného lyžařského
střediska.
Článek byl převzat z časopisu SNOW 43.