V pokročilé době carvingové byl tento návrat k lyžím, kdysi využívajícím techniku čůrajícího pejska (zvedni nožičku a zatoč), nepředstavitelný. Jak se ovšem záhy ukázalo, informace o 195 centimetrech délky a 40 metrech poloměru kachnou nebyla. Naopak je tvrdou realitou, dokonce podloženou několikaletým výzkumem. Jak moc byl tento výzkum přesný a objektivní, jak moc bral v potaz všechny parametry mužského závodního lyžování (o ženském ani nemluvím, tam ani výzkum neproběhl), jak moc byl ovlivněn marketingovou strategií či neúspěchem lídrů značek, které výzkum financovaly, se dnes můžeme už jen dohadovat.
Realitu, tedy povolené parametry lyží pro všechny disciplíny, najdete ZDE. Po mnoha protestech, peticích, shromážděních a výhrůžkách ze strany závodníků se podařilo najít alespoň jakýsi kompromis. Ze 40 metrů jsme se dostali na 35, ze 195 cm zase jen na 195. Nově FIS také specifikovala šířku lyže pod vázáním. Zatímco dříve musela být více než 65 mm, dnes mezinárodní lyžařská federace svůj přístup k bezpečnému lyžování přehodnotila. Nové pravidlo zní méně než 65 mm. O šířce špičky stanovené na maximálních 98 mm u mužských GS lyží ani nemluvě. Jen pro porovnání - v uplynulých sezonách se pohybovaly tyto parametry kolem 102, ale třeba i 105, 106 mm, v závislosti na délce lyže. Ve srovnávací tabulce si tak můžete povšimnout i změny délek lyží pro sjezd a super-G, stejně jako změny poloměrů pro tyto královské disciplíny. Jediné nedotčené tak zůstaly zatím jen slalomky. I když i o jejich parametrech se začíná v zákulisí spekulovat.
A současnost? Již při jarním tréninku byli zraněni 4 závodníci při testování nových GS lyží. Nechci spekulovat o tom, zda vlivem nových parametrů či jen vlivem únavy po náročné sezoně v SP. Ale na každém šprochu je pravdy trochu a šťouralům i médiím taková informace jistě hraje do noty. Stejně jako to, že v zákulisí zástupci FIS říkají: „Víme, že jsme s novými pravidly udělali chybu, ale teď už to nějak musíme do olympiády v Soči vydržet a pak to zase vrátíme zpět“, vyslechl jeden nejmenovaný servisman v zákulisí SP.