2. pol. 19. stol.
Ve Skandinávii se staly lyže jednak prostředkem usnadňujícím pohyb v zasněženém terénu, jednak náčiním využívaným k turistickým a sportovním účelům. Střední Evropu, oblast tou dobou z lyžařského hlediska zcela negramotnou, „probudily” překvapivě pozdě až náhodné okolnosti (ku příkladu první lyže dovezené do Prahy J. R. – Ořovskému v r. 1887), nebo snaha majitelů rozsáhlých lesů o jejich zpřístupnění pro lesní personál v zimních měsících (hrabě Harrach, Desfoursové a další okolo r. 1890). Rozhodujícím impulsem s širší odezvou byla pak publicita, které se těšila odvážná výprava Nora F. Nansena (r. 1888). Novinové články, ale především německé vydání knihy „Na lyžích napříč Grónskem” (r. 1891) způsobily m.j. to, že se skandinávská lyžařská výzbroj stala předmětem zájmu a současně významným exportním artiklem. V podhorských oblastech Čech a Moravy se následně ve velice krátké době objevily první lyže vyrobené podle ze severu dovezených vzorů nebo podle instrukcí uvedených v Nansenově knize. Dostatek vhodného dřeva, šikovné ruce mistrů kolářů a stolařů a zájem veřejnosti o nové a dostupné sportovní náčiní zde přispěly k vítanému rozšíření sortimentu.
1889
Kořenovský stolař Rösler byl pravděpodobně prvním výrobcem lyží v zemích Koruny české.
1890
Na pile v Josefově Dolu byly vyrobeny lyže podle norského vzoru pro lesníky zaměstnané na panství Desfoursů. Kolařský mistr Morche zahájil výrobu lyží v Jablonci n. Nisou a hajný Paleczek vyrobil několik párů lyží na své hájovně Huťský Dvůr nedaleko obce Horní Zvonková na Šumavě.
1891
Truhlář Baudisch zahájil tovární výrobu lyží v Mladých Bukách u Trutnova.
1893
Kolář Soukup vyrobil v Horní Branné lyže pro personál jilemnického panství hraběte Harracha. Následně se výroba stabilizovala na pile v Dolních Štěpanicích pod vedením sekerníka Vondráka. V Praze vyráběl lyže loďařský mistr Kunze. V Jilemnici započal s výrobou lyží V. Lorenc, H. Mečíř následoval v r. 1894. Lyže z domácí produkce i z dovozu byly převážně vybaveny vázáním, jehož základem byl prut z mořského rákosu ohnutý v páře, později zpevněný pouzdrem ze slabé kůže.
1896
Truhlář A. Slonek začal vyrábět lyže v Rokytně u Nového Města n. M. Vzorem mu byly lyže dovezené revírníkem R. Gubessamem pro lesní personál ze Skandinávie. 1897 Německý šlechtic von Dieskau na závodech v Dol. Štěpanovicích představil vázání vlastní konstrukce. Výroba takového vázání, jehož základem je silný popruh nasycený dehtem, se rychle rozšířila zejména v Podkrkonoší. Tzv. Krkonošské či Balatové vázání si později nechal patentovat výrobce lyží Lorenc.
1900 – 1910
Na počátku 20. století měli již zájemci o zakoupení lyžařské
výzbroje z čeho vybírat. K prvním výrobcům v Čechách se postupně
připojily moravské firmy, např. V. Jadrníček ve Fryštáku u Holešova. Ten
vyráběl a montoval na své lyže tzv. Lutterovo vázání, což byla
zdokonalená verze Krkonošského vázání.