Tento článek vyšel v časopise SNOW 71.
Lanovkový boom po osmi letech
V roce 2004 jsme se ve fantazii neomezovali a nebrali
jsme v potaz ani nejpřísnější stupeň ochrany v rámci Národního parku
Nízke Tatry. Přesto se z tehdejší vize stala skutečností. V lloňském
roce se po dlouhé době realizovalo lanovkové propojení severní a jižní
strany Chopku. Spojení z jižní strany z oblasti pod hotelem Kosodrevina
zajišťuje 15místná kabinková lanovka Doppelmayr s kabinkami Omega IV 15
s celkovou přepravní kapacitou 2 800 os./hod. Výstavba kabinkové lanovky
netrvala ani rok, což při uvážení, že na Chopku se sníh drží více než
6 měsíců a že se jedná o největrnější místo na Slovensku, zaslouží
uznání.
Ještě koncem dubna 2012 byste asi netipovali, že tu za osm měsíců bude
stát první kabinková lanovka na jižní straně Nízkých Tater. Vše začalo
nenápadnou stavbou příjezdové cesty z lokality Krupová přes krátkou
odbočku na Srdiečko až do 1 500 m n. m. k hotelu Kosodrevina. Touto cestou
se přesouval stavební materiál ke spodní stanici budoucí lanovky. Horní se
stavěla spolu se stanicí funitelu ze severní strany Chopku, kam se z Jasné
rovněž vybudovala nová cesta (v současnosti jde o nejvýše položené
místo na Slovensku, kde můžete vidět nákladní i osobní motorová
vozidla). Kabinka Kosodrevina–Chopok fungovala v loňské zimní sezoně
v trochu okleštěné variantě – bez opláštění stanic a pouze
se 17 kabinkami. Letos přibude nejenom dalších 17 kabinek, ale také
kompletní dokončení horní stanice s restaurací a vyhlídkovou terasou,
podobně, jak ji někteří pamatují ještě ze 70. let minulého
století.
Severní spojení na Chopok rostlo už od července 2011 (betonářské práce),
vlastní výstavba technologií proběhla vloni – spolu s Kaprunem je Chopok
jediným střediskem, kde se tato technologie stihla postavit za jediný rok.
Unikátní funitel, odolávající i silným poryvům větru, překonává
převýšení 655 metrů a vede z lokality Priehyba. Se 22 kabinkami pro
24 osob a celkovou kapacitou 1 015 os./hod. (max. 2 480) se postará
o důstojný transport turistů a lyžařů na třetí nejvyšší vrchol
celých Nízkých Tater. Možná se ptáte, proč právě z lokality Priehyba?
To jsme v tehdejší vizi neřešili, avšak je patrné, že postupná
výstavba šestisedaček ze Záhradky na Konský Grúň a na Priehybu
a čtyřsedačky Biela Púť–Koliesko je výsledkem propracovaného
a cíleného plánování pohybu lyžařů v areálu. Jelikož se letos na
severu zrealizuje výstavba dalšího transportního zařízení z oblasti
Koliesko–Priehyba – půjde o 50místnou pozemní samoobslužnou lanovku
(šikmý výtah), první svého druhu na Slovensku i ve střední a východní
Evropě, bude propojení Záhradek i Biele Púti a Chopku kompletní
a otázkou pouhých 10 až 15 minut. Spojení Biela Púť – Koliesko –
Priehyba – Chopok se stane páteřním spojením na Chopok i v letních
měsících.
Zasněžování až na vrcholu Chopku
Mezi loňskými investičními plány, které předčily naše vize a snowé plány, patří vybudování a modernizace zasněžovacího systému až na samotný vrchol Veľkého Príslopu do výšky 2 000 metrů nad mořem (to je správné označení turisticky zpřístupněného vrcholu Chopku, jehož skutečný vrchol je o cca 75 m východněji). Ze severní strany tak je pod technickým sněhem celá trať 1b a došlo i k úpravám sněholamů Luková–Konský Grúň–Chopok. Z jižní strany jsou pod sněžnými děly tratě 1, 2 a 3. Především u tratě č. 3 se jedná vzhledem k přírodním dispozicím tohoto jižního svahu o velký luxus – asi podobný, jaký by si užívala naše Ovčárna. Další změnou byla demontáž a přesun propojovacího severního lyžařského vleku do oblasti Krupová–Kosodrevina (ve vizi jsme tuto variantu neuvažovali) a rozšíření červené tratě 11a na severu z Rovné hole na Záhradky pro účely Mistrovství světa juniorů v alpských disciplínách v roce 2014.
Co dál?
Na severní straně se v budoucnu dočkáme výstavby další lanovky z nejsevernější a nejníže položené lokality Lúčky směrem na Záhradky. To by mělo odstranit nedostatek v podobě malých parkovacích kapacit na celé severní straně Chopku. Nová lanovka bude sloužit jako hlavní nástupní bod na Chopok sever. Další v pořadí bude náhrada pomalé 2místné sedačkové lanovky z Rovné hole na Konský Grúň. Naší novou vizí je lanovkové a sjezdové propojení lokality Brhliská s oblastí Derešů (západně od hlavního Derešského kotle) a vybudování nové lokality Otupné – Bôr tak, jak bylo již projektováno v sedmdesátých letech 20. století.
Na jižní straně se můžeme těšit na přesun hlavního nástupního bodu z oblasti Srdiečko do oblasti Krupová, kde v příští sezoně vyroste další 10místná kabinková lanovka na Kosodrevinu, na niž bude navazovat kabinková lanovka na Chopok. Zemní práce začaly již v letošním roce. Dalším realizovaným plánem bude výstavba lanovky Krupová–Jelenia lúka, a pokud půjde vše podle harmonogramu, tak se v horizontu 5 let dočkáme i výstavby lanovky pod Dereše – de facto v podobném rozsahu jako v naší vizi.
Z původní vize se tak zatím – alespoň oficiálně – neplánuje pouze realizace nových sjezdových tratí směrem na východ od hotelu Kosodrevina. K současnému velkému nárůstu přepravních kapacit a „omezení“ ochrany přírody se i tohoto patrně v horizontu několika let dočkáme, a to včetně nové lokality Dereše – Vajskovská dolina. Současná hodnota 37 km sjezdovek bude určitě pokořena a mohla by nakonec atakovat hodnotu 50 km, resp. překročit snowou vizi 45 km. Rekonstrukce hotelu Kosodrevina je již také v plánech, avšak doposud bez přesného termínu dokončení. Otázkou zůstává řešení parkovacích kapacit na jihu. Teoreticky by mohla nastat i varianta zákazu vjezdu motorových vozidel od Stupky na Srdiečko a být nahrazena kyvadlovou autobusovou dopravou, podobně jako z Hvězdy na Ovčárnu.
Nesplněnou vizí zůstává jeden skipas pro všechny areály v mikroregionu Chopok jih. Vzhledem k rozdílným kvalitám Chopku a dalších malých středisek v okolí to ale asi není realizovatelné. A tak se jednotný skipas rozšířil jiným a koncepčně logickým směrem. Současný Slovakia Super Skipas tak zahrnuje všechna zvučná slovenská střediska – Tatranská Lomnica, Štrbské Pleso, Starý Smokovec, Donovaly, Veľká Rača, Málinô Brdo a Vrátna. Některá z nich jsou trochu z denní dojezdové vzdálenosti, avšak nabízejí na Slovensku to nejkvalitnější s celkem 110 km sjezdových tratí.