Volba padla – i díky výrazné inzertní aktivitě příslušné
turistické centrály na stránkách SNOW, zásobujíce nás čtenáře
kýčovitými obrázky červených vláčků v malebné krajině a na pozadí
majestátných hor – na švýcarské vyhlídkové expresy Glacier a Bernina
Express, které jedou z velké části po kolejích Rhétské dráhy, jež je v
trase Thusis – Tirano zapsána na seznamu světového dědictví UNESCO. Tyto
dva expresy patří mezi švýcarské vlaky, kde si musíte povinně zakoupit
místenku, a to i v případě, že si pořídíte nějaký typ jízdenky Swiss
Flexi Pass (kterou lze mj. zakoupit i na větších stanicích ČD),
umožňující cestování po celém Švýcarsku vlaky a autobusy prakticky bez
dalších výdajů, nehledě na to, že držiteli poskytuje i slevy na
lanovky.
Rezervační poplatek v případě Ledovcového expresu obnáší v létě 33
CHF na osobu a jízdu, u Berniny jde o 14 CHF, přičemž rezervaci i platbu lze
prothvést pohodlně on-line na stránkách příslušné dráhy. Především u
Ledovcového expresu doporučuji s rezervací v případě hlavní letní
sezóny neváhat, protože i když jsem místenky rezervoval více než 2
měsíce předem, tak v požadovaném týdnu jsem našel pouze jedinou vhodnou
kombinaci vlaků tam/zpět dle mých požadavků, a 2. třída byla v tuto dobu
prakticky vyprodána. V 1. třídě bylo sice ještě míst dostatek, ale ta je
oproti „dvojce“ také o znatelných 80 % dražší. Jak jsme následně
viděli, i tato místa jsou vždy nakonec plně vyprodána, přestože expresy
jedou v hodinových intervalech tři denně v obou směrech. O Berninu takový
zájem není a ještě necelé 3 týdny před cestou byl míst vcelku
dostatečný výběr.
Oba tyto expresy, jak Ledovcový ze Sv. Mořice na západ do Zermattu, tak i
Bernina na jih do italského Tirana, mají část trasy společnou, a to v
úseku Chur – Sv. Mořic. Z tohoto důvodu jsme jako základnu pro naše cesty
zvolili údolí Engadin a jako nástupní stanici místní železniční
dopravní „uzel“, vesničku Samedan, ležící 5 km od Sv. Mořice. Místní
nabídka ubytování je nepřeberná, ale bohužel oproti jiným alpským zemím
také výrazně dražší – v případě penzionu se snídaní ceny
začínají okolo 80 CHF/os./noc. Mládežnické hostely nebo ubytování se
společným sociálním zařízením jsou o něco levnější, ale stále velmi
výrazně nad cenami nedalekého Rakouska. Tudíž pro ty, kteří by chtěli
ušetřit nějaké to euro, může být zajímavá varianta ubytování např.
na rakouské straně v Pfundsu (ubytování od obvyklých 20 EUR/os./noc) a
dojezd cca 1,5 h do Engadinu.
Doprava do Sv. Mořice z Česka je bezproblémová, protože i z
nejvzdálenějšího koutu republiky jde o trasu zvládnutelnou v pohodě za
jeden den, jen posledních 100 km po odbočení z rakouské dálnice u Landecku
se jede po okreskách, na rakouské straně s ještě velmi svižným provozem.
Na švýcarské straně je cesta už o poznání pomalejší, mnohem více
zatáčkovitá, ale o to zajímavější a s výrazně menším provozem. Zde po
trase určitě stojí za návštěvu a několik kilometrů zajížďky
švýcarská bezcelní zóna Samnaun, kam je nutné nastoupat do 1 860 m n. m.
Odměnou za návštěvu tohoto známého zimního střediska s unikátní
dvoupatrovou lanovkou jsou cenově výhodné nákupy lihovin, parfémů nebo
pohonných hmot (v době návštěvy N95 za v přepočtu 32,50 Kč/l). Do
Samnaun vedou dvě cesty, jedna z rakouské a druhá ze švýcarské strany.
Jednoznačně zajímavější, méně frekventovaná a drsnější díky
několika tunelům vystříleným do skály na šíři jednoho jízdního pruhu,
je ta švýcarská.
Glacier Express vyráží
Je neděle ráno a my míříme na železniční stanici Samedan, která je
poslední nástupní zastávkou Ledovcového expresu před tím, než přes
Albulapass začne klesat směrem k Churu. Přímo u stanice je poloprázdné
placené parkoviště, kde lze odstavit auto za solidních 5 CHF na den. V
případě, že by toto bylo plné, tak cca 300 m směrem ke Sv. Mořici je za
kruhovým objezdem další parkoviště se shodným poplatkem.
Už po příchodu na nástupiště, kde nás čeká skutečně jen pár,
dostává ránu pověstná švýcarská přesnost, protože u dvou vlaků je
hlášeno zpoždění. Jedním z nich je i ten náš. Po několika minutách se
ale přeci jen dočkáme a Ledovcový expres od Sv. Mořice přijíždí,
obsazen zatím s bídou z jedné poloviny, a před ním je téměř 8 h dlouhá
cesta do Zermattu. To při délce trasy okolo 300 km skutečně odpovídá
reklamnímu sloganu „Nejpomalejší expres světa“. Expres je v této
části trati až do Churu připojen za běžný spěšný vlak, což sice
znamená občasnou zastávku, ale na druhou stranu možnost díky větší
délce vlaku pořídit mnohem zajímavější fotografie na viaduktech a v
zatáčkovitých částech trati, které jsou díky úzkému rozchodu trati
skutečně velmi „utažené“. Samotný ledovcový expres ve známém
červeno-bílém provedení je složen ze 6 vagónů – dvou vozů 1. třídy,
jídelního vozu a pak tří vozů 2. třídy, přičemž všechny vagóny mají
velká panoramatická okna protažená až do střechy.
V každém vagóně je dostatek místa na odložení zavazadel, ať už za
nástupními dveřmi nebo mezi jednotlivými čtveřicemi sedadel. Jak se
ukazuje, nejsme rozhodně jediní, kteří se rozhodli využít tento vlak k
přesunu v rámci své dovolené, neboť většina cestujících s sebou
vláčí všechny své kufry. U každého sedadla jsou k dispozici sluchátka s
napojením na palubní systém, kde lze v průběhu trasy v šesti světových
jazycích (čeština zatím chybí) vyslechnout zajímavosti o dráze, jejím
okolí, míjených pamětihodnostech a přírodních úkazech nebo o historii
Švýcarska. Na jednom z kanálů jede nonstop švýcarský lidový
„šraml“, který v horských pasážích nádherně evokuje vzpomínku na
záběry ze zimní televizní Panoramy.
Krátce po výjezdu ze Samedanu vlak odbočuje doleva z údolí Engadin směrem
na Albulapass, kde po průjezdu několikakilometrového tunelu začíná velmi
prudké klesání z Predy do Bergünu, které je v železničním stavitelství
naprosto unikátní. Vlak na nějakých 10 km trasy sestoupá 400 výškových
metrů, proplétaje se přes kamenné viadukty, spirálovité tunely a
střídaje jednu nebo druhou stranu údolí. V zimním období je díky tomuto
převýšení mezi oběma, vzdušnou čarou zhruba 5 km vzdálenými vesnicemi,
vytyčena sáňkařská dráha. V průběhu následujícího klesání se drsné
vysokohorské okolí začíná měnit v mnohem přívětivější a zelenější
údolí, přičemž za Filisurem přichází jedno z největších turistických
lákadel a reklamních trháků celé Rhétské dráhy – viadukt Landwasser,
který je vysoký 65 metrů a na který vlak vyjíždí přímo z tunelu ve
skále a navíc v zatáčce o poloměru 100 m. Zde, podobně jako i u jiných
zajímavostí po trase, vás palubní interkom upozorní na to, že rozhodně
nejlepší výhled na tento stavební unikát budete mít z Panoramabaru
(jídelního vozu).
Viadukt Landwasser
O několik kilometrů dál vlak přejíždí z jedné strany údolí na druhou
přes obdobný viadukt – Solis, který je svou délkou 164 m tím nejdelším
na celé trase, přičemž překonává soutěsku ve výši téměř 90 m. V
další části cesty mezi Thusis a Reichenau stojí za zmínku několik hradů
a zřícenin po pravé části údolí. Následně se přijíždí do Churu,
což je s nadmořskou výškou 585 m nejnižší bod trasy a po Sv. Mořici
první významný „záblesk civilizace“, kde je expres odpojen od
spěšného vlaku a po krátké pauze vyráží směrem na západ již jako
samostatný a do posledního místa obsazený vlak. Odtud již švýcarský
expres připomíná spíše šinkazen Tokio – Dillí, protože jen Japonci
tvoří 40 až 80 % osazenstva a počet indických cestujících také není
nezanedbatelný, přičemž japonské cestovky vyblokují pro své zákazníky
klidně několik celých vagónů.
Hrady mezi Thusis a Reichenau
Další zajímavostí po trase je Rýnská soutěska, která je nazývána
švýcarským Grand Canyonem. V ní si Rýn před 10 000 lety prorazil cestu
přes zřícenou skalní stěnu pod současným lyžařským střediskem Flims
Laax Falera a vytvořil jedinečné geologické útvary. Vlak začíná opět
stoupat údolím a postupně se otvírají pohledy na zasněžené vrcholky.
Příroda je postupně drsnější. Po několika desítkách kilometrů
přijíždíme do Disentisu, které je zhruba na půl cesty a kterému vévodí
majestátní budova kláštera přímo nad nádražím. A zde se již opět
dostáváme do oblasti zajímavé i pro nás lyžaře, protože Disentis je
také menší lyžařské středisko.
Rýnská soutěska
Na Matterhorn!
V Disentisu je krátká přestávka, kdy se čeká na protijedoucí expres.
Především cestující z Říše vycházejícího slunce se vyhrnou na
nástupiště, zahlcujíce paměti svých foťáků, kamer i tabletů
dokumentováním všeho možného i nemožného, zatímco stánku se suvenýry
na nástupišti, který obsypali jako hladové vosy, žádnou tržbu neudělali.
Během zastávky dochází k přepřažení lokomotivy, protože dále na západ
se jede již po kolejích Matterhorn Gotthard Bahn a klasická lokomotiva je
nahrazena lokomotivou s ozubnicovým pohonem – na zbývajících 170 km trati
je totiž zhruba 48 km, které jsou vlaky kvůli velkému stoupání nebo
klesání schopny zdolat jen za pomoci tohoto pohonu.
Disentis
Za Disentisem začíná místy prudké stoupání, kdy vlak přechází plynule
z konvenčního pohonu na ozubnicový, projevem čehož je vždy zpomalení na
rychlost chůze a po napojení se na ozubení pohyb konstantní rychlost 31
km/h. Během stoupání projíždíme dalším místním lyžařským
střediskem (Sedrun), které do písmene splňuje reklamní slogan „vlakem na
lyže“, neboť železniční zastávky jsou přímo u nástupních stanic
vleků a lanovek. Po dalších kilometrech a nastoupání 600 m vyjíždí
expres do nejvyššího bodu své cesty, sedla Oberalppass ve výšce 2 033 m n.
m., kde míjíme protijedoucí expres. Kolem uměle vytvořeného jezera v sedle
začínáme klesat do Andermattu, ležícího o 600 metrů níže.
Oberalppass
Ve spodní části prudkého klesání vlak v ostrých zatáčkách a v tunelech
několikrát protíná silnici i dolní patro místního lyžařského areálu,
přičemž se nabízí nádherné výhledy na jeho protilehlou část kolem
Gemsstocku, atakujícího tři výškové kilometry.
Klesání do Andermattu
V této části cesty dochází ke komické situaci, kdy japonská část
cestujících na dlouhé desítky minut zablokuje veškeré palubní toalety,
protože současné osazenstvo v Andermattu vystupuje a jejich místa obratem
zaplní jiná skupina Japonců, která je v itineráři své cesty o krok dále,
a potřebuje se stejným vlakem dopravit z Andermattu do Zermattu. Po několika
kilometrech jízdy údolím, mj. okolo nejmenší švýcarské vesnice Zumdorf,
kterou tvoří tři čísla popisná se čtyřmi obyvateli, hospoda a kaple,
vlak vjíždí do Furkatunnelu, jehož projetí zabere zhruba 20 minut. Tento se
nachází pod Furkapassem, na který se lze v létě dostat vyhlídkovým
parním vláčkem.
Vlak odtud postupně klesá na západ přívětivým zeleným údolím Rhony.
Prudkým klesáním se sjede do vísky Fiesch, odkud stoupají první lanovky do
lyžařské Aletsch Areny a kde je z vrcholu Eggishorn údajně nejlepší
pohled na Aletschký ledovec. O několik kilometrů dále a několik set
výškových metrů níže expres projíždí okolo dalších lanovek, kterými
se lze prakticky přímo z nádráží dostat do dalších vesnic Aletsch Areny
– Bettmeralp a Riederalp. Zde se na chvíli dostáváme do městské
civilizace a v Brigu i někteří cestující vystupují. Drtivá většina ale
pokračuje dál a v následujícím městečku Visp, obsypaného vinicemi, se
vlak z údolí Rhony stočí na jih, aby na posledních 30 kilometrech své
trasy nastoupal zhruba 1 000 metrů do cílové stanice – Zermattu.
Závěrečné kilometry stoupání zubačky směr Zermatt
Kousek od Vispu, ve vesnici Stalden, je nejprudší část trati, kde vlak na
jednom kilometru vystoupá o neskutečných 125 m. Na závěrečných
kilometrech stojí za zmínku dvojice mostů přes nejhlubší švýcarské
údolí, několik vesnických kabinových lanovek a především mohutný
ledovcový splaz z Weisshornu. Pak už vlak projede jen přes konečný bod
automobilové dopravy v údolí, vesnici Täsch s jejím dopravním terminálem,
a po zdolání závěrečných metrů po osmi hodinách jízdy zakončí svou
jízdu v cíli své cesty - na nádraží v Zermattu, jehož velikost (nemluvě
o nutném zastřešení) by mu mohla závidět velká část našich krajských
měst.
Centrum Zermattu
Postřehy z cesty Glacier Expressem
Je nutností včas rezervovat místenky v případě cestování v hlavní
sezóně, zvláště pokud jsou požadavkem místa u okna, která se logicky
vyprodají jako první. Z hlediska orientace sedadel a směru jízdy byly naše
soupravy na trase Chur – Zermatt (resp. v opačném směru v části Chur –
Sv. Mořic) řazeny v pořadí - 1. třída, jídelní vůz, 2. třída. Při
jízdě z Zermattu do Churu (resp. opačně Sv. Mořic – Chur) je za
lokomotivou 2. třída a 1. třída je na konci, což lze využít v případě
požadavku sezení po směru jízdy.
Je nutné se připravit na to, že evropských cestovatelů je v tomto expresu
minimum, výraznou převahu mají turisté z Japonska a Indie. A jak jsme na
vlastní oči viděli, když nastoupila početná indická rodinka,
příslušníkům národa, který tuto zemi několik staletí ovládal,
rozhodně nebylo příjemné s nimi sedět v jedné čtverce. Po jejich výstupu
si nepokrytě oddychli.
Cesta v případě zahájení ve Sv. Mořici trvá dlouhých 8 hodin. Vzhledem k
tomu, že jde o jízdu vyhlídkovou, kdy chce člověk něco vidět, natočit a
vyfotit, tak jde o vcelku únavný zážitek, kdy alespoň Furkatunnel nabídne
pár desítek minut na zdřímnutí a načerpání cestovatelských sil. Pokud
ovšem člověk jede pouze z Churu, tak jde o snesitelných 5,5 hodiny, ovšem
dotyčný se připraví o technicky nejzajímavější část trasy, kterou pak
lze ale projet alespoň Bernina Expressem. Zde cestovatelům doporučuji, pokud
to všechny okolnosti dovolí, absolvovat trasu v obou směrech, protože při
zpáteční jízdě člověk už alespoň zhruba ví, co sledovat a
dokumentovat. Naše zpáteční cesta se naprosto v ničem nelišila od
poznatků zde popsaných, takže se o ní nikde více nezmiňuji.
Mimo povinnou místenku je možné si přes internet, popř. v první fázi
cesty pak i ve vlaku, objednat také oběd. Za příplatek 30 CHF jde o denní
nabídku, za 43 CHF o tříchodové menu. Při obou našich jízdách to
obnášelo vařenou rýži, hovězí Stroganoff a vařenou zeleninu, v
případě menu navíc doplněno miskou salátu a dezertem dle volby –
tiramisu nebo ochutnávka 4 sýrů. Tudíž objektivně je jídlo na úrovni
naší lepší závodky, sic v kontextu švýcarských cen v místně
odpovídajícím poměru výkon/cena.
Ve vlaku je k dispozici bar (jídelní vůz), kde se ceny také nijak
nevymykají švýcarské hladině, a to ani jedním směrem (např. káva 4 až
6 CHF). Po celou dobu jízdy je také možno zakoupit různé suvenýry s
tématikou Švýcarska a Ledovcového expresu, jejichž vkusnost, praktičnost a
cena odpovídá jedinečnosti této atrakce.
Zermatt
Protože se nejedná o místo, které by člověk navštěvoval pravidelně,
i my jsme si před návratem a další celodenní cestou vlakem do Sv. Mořice
naplánovali jeden volný den na místě. I když centrum střediska bylo do
večera vcelku živé, tak obsazenost jednotlivých ubytovacích kapacit tomu
neodpovídala, což zavdává domněnku, že velká část návštěvníků sem
dojíždí z níže položeného Täsche, ze kterého jezdí do Zermattu
každých 20 minut vlak.
A co jiného zde dělat při prvním jednodenním pobytu v létě než vyjet
nejvyšší lanovkou na Malý Matterhorn! Takže ráno vyrážíme s neblahou
předtuchou v davu jiných turistů na okraj Zermattu ke kabinkové lanovce,
která v 5 sekcích vyváží turisty na Trockener Steg k velké gondole
vedoucí na samotný vrchol, kde jsme před pár lety v zimě ještě v pozdním
odpoledni vystáli téměř hodinovou frontu. U nástupní stanice lanovky nás
přivítají stovky turistů, nestíhající přepážky pokladen a možná
15minutová fronta na lanovku. Naštěstí zjišťujeme, že jsme se svou
návštěvou trefili do Švýcarského týdne orientačního běhu, a drtivá
většina turistů vysedá již na Schwarzsee. Nahoru pokračuje jen zlomek z
davu z údolí, což je možná dáno i ne zrovna lidovou cenou zpáteční
vrcholové jízdenky – 99 CHF (se Swiss Passem polovic). Takže na rozdíl od
zimní zkušenosti naprosto bez problémů nasedáme na první gondolu, která
nás po pár minutách a obsazená snad z jedné poloviny vyváží pod vrchol
Malého Matterhornu, na který, stále pokrytý vysokou vrstvou sněhu, se za ne
zrovna ideální viditelnosti vydáváme jen s dalšími pár lidmi.
Trockener Steg
Samozřejmě tento „výstup“ není žádný sportovní výkon, protože
dostupnost lanovkou předznamenává výrazné komerční využití hory, kdy na
konci přístupového tunelu ke sjezdovkám je možné navštívit i velkou
restauraci. Těsně pod vrchol hory pak vyváží turisty v nitru skály
umístěný moderní výtah, takže poté už zbývá vyjít doslova jen
několik výškových metrů po železném schodišti na vyhlídkovou
plošinu.
Na vrcholu Malého Matterhornu
Po povinné alespoň pěší návštěvě vrcholu místních lyžařských
svahů (počet lidí minimální, sníh po sněžení předchozího dne
čerstvý, fronty u kotev naprosto žádné a dojezd na lyžích možný až k
vrcholové stanici Matterhorn Expressu) ještě absolvujeme návštěvu
Ledovcového paláce, kde je především u exotických návštěvníků vidět,
jak se pohybují pomalu, rozvážně a s velkým respektem k nadmořské
výšce. Následně sjíždíme pod hranici oblačnosti a ze Schwarsee se
vydáváme jednou z možných tras pěšky dolů do Zermattu a i když zde
nahoře ještě pár hodin nazpět byly tisíce lidí, my během svého sestupu
potkáváme snad pouhých 8 turistů. O něco více jich je u visutého mostu,
turistického lákadla, který se nachází zhruba 20 minut chůze od první
mezistanice kabinky, desítky metrů nad soutěskou potoka.
Jak sestupujeme níže, drsná alpská příroda se mění v louky, poseté
dřevěnými domečky, seníky a stodolami. Některé jsou stále v původním
stavu, často před rozpadnutím, stále však sloužící svému účelu, což
procházející turista odhalí svým nosem. Jiné jsou zrenovované do moderní
podoby luxusních chaletů se zahrádkami, zámkovou dlažbou a venkovními
vířivkami, přesto však stále zapadající do původní podoby. Typickým
historickým architektonickým prvkem těchto staveb je, že jsou často
postaveny na kůlech, na jejichž vrcholu je navíc kulatý placák, který měl
v minulosti zabránit průniku hlodavců k uloženým cenným zásobám. A tyto
údajně až 200 let staré původní stavby, upravené uvnitř dle
nejmodernějších standardů, si lze pronajmout k ubytování, a to i přímo v
centru Zermattu. I my jsme tuto možnost využili pro obě přenocování.
Stodoly a seníky na loukách nad Zermattem
I když jsme již jen kousek od Zermattu, tak kontrast proti jeho luxusním
hotelům a obchodům je obrovský. Je jasné, že Zermatt je luxusním a
vyhledávaným zimním i letním střediskem především díky svému
jedinečnému panoramatu s nejfotografovanější horou světa. Také ceny
ubytování i služeb tomu odpovídají. Takže za jednu jedinou noc v nikterak
exkluzivním hotelu pořídíte pomalu týdenní lyžovačku v některém
menším italském středisku mimo hlavní sezonu. A v případě místního
stravování je nutné počítat s tím, že třeba pizza v místní pizzerii
začíná na 21 CHF, běžné jídlo v restauraci na 40 CHF a 1 dcl vína
pořídíte za 10–12 CHF. Naštěstí ve středisku je také několik
supermarketů, stejně jako cenově příznivějších takeaway občerstvoven
vč. McDonald's, se kterými se dá při kratším pobytu vystačit.
Očima lyžaře
Zde si jako čtenář SNOW neodpustím krátké a velmi subjektivní
hodnocení této destinace očima sjezdového lyžaře tak, jak jsem měl
možnost ji vidět jak nyní v létě, tak pár let nazpět i v zimě s
dojížděním z italské strany.
I přes svou cenovou výjimečnost není podle mne Zermatt v kontextu alpské
sjezdovkové lyžařské nabídky ničím extra, i když prvenství díky
velkému převýšení a délce sjezdovek (samo)zřejmě má. Unikátní je
také výjezd zubačkou až nad hladinu 3 000 metrů. V čem ale výrazně
zaostává v současném trendu, tak je prvotní dopravní dostupnost, kdy cesta
autem končí v Täschi a dále je možné pokračovat jen vlakem nebo
elektromobily. Stejně tak úmorná je každodenní dostupnost sjezdovek,
protože páteřní a mimo zubačky a metra vlastně jediná lanovka, je kabinka
Matterhorn Express, umístěná na samotném horním konci Zermattu. Případné
denní dojíždění z Täsche přístup na sjezdovky ještě dále
komplikuje.
Slabinou je také propojení celého švýcarsko–italského areálu přes
hlavní hřeben (především ze švýcarské strany – dlouhé kotvy přes
nudnou placku ledovce, resp. vrcholová gondola se zoufalými frontami), ale
toto by snad mělo být během pár let pořešeno novou 3S lanovkou. U lanovek
na švýcarské straně je plánováno ještě několik zásadních investic,
aby se tento vcelku nekompaktní areál zkapacitnil a pro lyžaře rozšířil a
zatraktivnil.
Naproti tomu italská strana (Cervinia, Valtournenche) nabízí již dnes mnohem
lepší jak příjezdovou dopravní dostupnost, tak denní přístup k lanovkám
od ubytování nebo parkovišť. Tato strana je také výrazně lyžařsky
kompaktnější a v modernizaci lanovek jsou Italové o dva kroky před
Švýcary. V neposlední řadě ceny jsou na italské straně úplně někde
jinde, takže týdenní pobyt v sezóně a se skipasem na celou oblast
pořídíte dle obsazenosti a dojezdové vzdálenosti k lanovkám už od
nikterak hrozivých 9 500 Kč/os. A třeba cena pizzy na hlavní obchodní
třídě v Cervinii nedosáhla ani na polovinu ceny švýcarské.
Autor je lyžař-amatér, který vyrostl na drsných svazích dnešního Valašského království. Krátce po zapojení do pracovního procesu udělal jednu z největších životních "chyb" a svou první velkou lyžařskou dovolenou nasměroval přímo do srdce Tří údolí. Poznání téměř nekonečného lyžařského prostoru a sjezdová turistická vášeň následně zapříčinily každoroční odliv rodinných finančních prostředků směrem k provozovatelům těch největších alpských areálů, pro které získal srdce i duše několika desítek dalších lyžařských nadšenců-spolucestovatelů. Vzhledem ke klimatickému a geografickému charakteru místa bydliště na úpatí Beskyd se časem k nutkavé potřebě zimního lyžařského vyžití přirozeně přidala i touha poznat Alpy v období zaslíbeném turistice, čehož výsledkem je i tento článek.