Paradiski krok za krokem (1. díl): světová dvojka mezi otesánky
Paradiski krok za krokem (2. díl): nižší, zato pestře carvingové Arky
Paradiski krok za krokem (3. díl): pláně, kam se podíváš
Paradiski krok za krokem (4. díl): atraktivní okraje La Plagne
Tyto „nižší“ Arky jsou situovány podél hřebene s krajními vrcholy L´Arpette (2 413 m n. m.) a Auguille Rouse (2 488 m n. m.), přičemž uprostřed tomuto prostoru dominuje nelyžařský vrchol Auguille Grive (2 732 m n. m.). Místní sjezdovky se nacházejí ve výšce 1 600–2 400 m n. m. a jde převážně o příjemně červeno-modré, z nichž červené sjezdovky padají přímo po spádnici do ubytovacích stanic, zatímco modré jsou často jen pouhé traverzy, ty nejdelší v reálu barvy zelené, propojující místní tři podareály, a umožňující tak i rychlé přesuny mezi sektory.
Bohužel, ze skimapy často kvůli 2D zkreslení nevyčtete, které z těch modrých svahů jsou skutečně zajímavé a často velmi zábavné sjezdovky, a co jsou jen traverzy po lesních cestách. Z lyžařského pohledu se jedná o vcelku kompaktní prostor, který se z více než poloviny nachází v pásmu lesa a který je bez výjimky zpřístupněn kapacitními rychlými sedačkami a jednou kabinkou o dvou sekcích, i když i zde se nalézají pomalé sedačky nebo vleky. Ale ty naštěstí pro pohyb v této části areálu nepotřebujete vůbec využívat.
Arc 1600: prvotřídní slalomák
Arc 1600 je menší ubytovací stanice přímo pod jejími páteřními svahy, které obsluhují dvě rychlé sedačky. Výjezd sedačkou Mont Blanc nabízí na vrcholu nádherné výhledy na stejnojmennou horu, navíc s možností nechat si na místě udělat fotografii nainstalovaným fotoaparátem, který vám foto zašle přímo do vašeho chytrého mobilu.
Ze sjezdovek stojí za zmínku především závodní červená FIS sjezdovka Cachette, která sice nebývá otevřena veřejnosti pravidelně, po celé délce nebo šíři, ale pokud se tak stane, tak se jedná o nejlepší místní svah – široký, výborně upravený, v horní části i mírně členitý a směrem dolů se vzrůstající náročností, ideální na dlouhý rychlý carvingový oblouk. A navíc téměř prázdný, zvláště v poslední třetině, která má pod zlomem prvního traverzu až černou barvu.
Les Arcs 1600 - slalomák
Za sjezd stojí i vedlejší červená Arolles, taktéž naprosto prázdná, která se po plochém začátku v šíři lesní cesty změní v zatáčkovitou, zábavnou a velmi členitou sjezdovku. Podobný charakter má i horní část modré Mont Blanc, i když ta není samozřejmě tak prudká a bývá podstatně více zalidněná. Černá Rouelles je neupravovaný černý svah, stejně jako svahy Muguet a Comborciére, vedoucí z hřebene směrem do Arc 2000.
Technickou zajímavostí Arc 1600 je pozemní lanovka, která spojuje tuto stanici s nádražím údolního městečka Bourg St. Maurice. To je zároveň konečnou stanicí expresu TGV, takže patří mezi nejvýše položená alpská střediska dosažitelná po kolejích. Horní část této pozemní lanovky dokonce obsluhuje tři sjezdovky, na kterých je ovšem vzhledem k nízké nadmořské výšce nutné počítat s velmi krátkou sezonou.
Les Arcs 1800
Arc 1800: nejvytíženější dálnice
Podobně jako Arc 1600, tak i Arc 1800 se nachází na dojezdech svých páteřních svahů, jen o něco výše. Jedná se o zdejší největší ubytovací stanici, která je ale také z velké části schovaná v lesích a rezidence si zachovávají podobně rozumný odstup.
Místním páteřním přepravním zařízením je kabinka Transarc, která – jak již napovídá její název – přímo propojuje Arc 1800 přes hřeben se svahy nad Arc 2000. Dolů do Arc 1800 kolem ní vede několik variant sjezdů, v horní části hlavně červené barvy, které se v dolní polovině mění na barvu modrou. Druhou páteřní spojkou na hřeben jsou rychlé sedačkové lanovky Vagere a Arpette, kolem kterých se vine podobně obrovská pavučina červeno-modrých sjezdovek – lyžařsky zajímavé jsou hlavně červené svahy v horní polovině sedačky Vagere.
Spodní část areálu, tzn. dojezdy do Arc 1800, vedou po širokých otevřených svazích modré, místy až zelené barvy. Z hlediska zalidněnosti se jedná o provozně nejvytíženější část celého Les Arcs. Navíc, i když se tyto dojezdy nacházejí výrazně výše než ve vedlejších Arc 1600, Peisey a Valandry, tak kvůli větší otevřenosti terénu a přímější orientaci proti slunci zde sníh a sjezdovky v nižších partiích ztrácejí rychleji na kvalitě. A vzhledem k většímu lyžařskému vytížení je zde nutné počítat s brzkou tvorbou boulí.
Napravo od Arc 1800 je v lese ukrytá rychlá sedačka Derby s poctivou a rychlou lesní červenou Belette. Většina lyžařů využívá tuto lanovku pouze jako propojovák při cestě po Paradiski, takže přilehlé tratě jsou jen podprůměrně zalidněné. Úzká, přímá a boulovatá Bosses, i když značená jako Natur, patří mezi ty černé sjezdovky, které jsou občas upravovány. Doporučuji i sjezd modré Rhodos, což je jedna z profilově i směrově velmi členitých tratí, lyžaři zcela opomíjená.
Les Arcs 1800 - opuštěná sjezdovka
Peisey – Vallandry 1600: poklady s italským duchem
Tato ubytovací stanice je v Les Arcs nejsympatičtější, protože ji tvoří především chalety a rezidence „rozumné“ velikosti a svým vzhledem se s přivřenýma očima blíží rakouským nebo švýcarským rezortům. O tři sta metrů níže se navíc nachází ještě o něco autentičtější, a ne tak lyžařsky industriální vesnice, která je na lyžařské svahy napojena pro Francii typickými „kýbly“.
Zdejšími pateřními přepravními zařízeními jsou tři dlouhé rychlé sedačky, z nichž jednoznačně doporučuji prostřední Grizzly, která vás vyveze (parafrázováním olympijského motta) – nejvýš, nejdál, nejrychleji. A co musím zdůraznit, tato část Les Arcs je lyžařsky opomíjeným klenotem celých Paradiski. Z konečné stanice sedačky se totiž spouštějí dolů čtyři nádherné červené sjezdovky s převýšením přes 600 metrů. Ty si v ničem nezadají s vyhlášenými „italskými červenými“, kdy podobně jako ony, jsou spíše užší a po většinu trasy v lesním průseku. Les navíc tyto sjezdovky kryje proti přímému slunci, takže si zachovávají vynikající kvalitu až do pozdního odpoledne.
Vallandry - modrá horní pláň
Jedná se o sjezdovky, kde přes naprosté minimum lyžařů a vynikají stav povrchu lze prakticky po celý den ždímat i z obřákových lyží dostupné maximum, kdy jediným limitujícím faktorem jsou křížení s frekventovanými modrými traverzy. Jedna z těchto čtyř červených je závodní svah – Ours. Když je její horní široká část otevřená veřejnosti, tak díky naprosto dokonalé úpravě nabízí neskutečně rychlé adrenalinové svezení po úplně prázdné pistě.
Podobně zajímavou sjezdovkou je i vedlejší černá Ecureuils, kde ovšem hodně záleží na momentální úpravě v její nejprudší, spodní třetině. Horní část tohoto areálu je tvořena širokou loukou nad pásmem lesa, po celý den na slunci a s vysokou kvalitou sněhu. Tuto louku, ideální pro lyžařskou výuku, pro tyto účely obsluhuje kratší pomalá čtyřsedačka a nalézá se zde menší i snowpark, měřený úsek a další dětské atrakce.
U spodní stanice místní nejvzdálenější rychlé sedačky Peisey se také nalézá stanice spojovací lanovky směrem do druhé části Paradiski – do La Plagne, technicky zajímavé lanovky Vanoise Express. Na tuto se lze z oblasti Les Arcs velmi rychle dostat přímo traverzem z hřebene při využití i jen jedné příslušné lanovky, pouze při přesunu z Arc 1600 je nutno využít minimálně dvou lanovek. A podobně při návratu z La Plagne zpět do Les Arcs, na této straně údolí stačí využít jedné lanovky pro návrat do blíže umístěných stanic. A v případě Arc 1600 a Arc 1950 nebo 2000 pak dvou.
Vallandry - horní část
Olympijský „šus“
Zajímavostí Les Arcs je také olympijská sjezdovka pro rychlostní lyžování v Arc 2000 o délce přes 2 km se 700 m dlouhým plochým dojezdem na dobrždění, která se nachází přímo nad rezidencemi. Tato bývá za vhodných klimatických a sněhových podmínek otevřena i veřejnosti (což nebyl případ uplynulé zimy), kdy si pak každý za poplatek 15 eur/jízda může na zapůjčených rychlostních lyžích vyzkoušet svou odvahu. Umění není ani tak sjet možná čtvrtinu délky rychlostní trati (výše vás samozřejmě zpočátku nepustí) a dosáhnout rychlosti okolo 120 km/h jako dostat se od lanovky s více než dva metry dlouhými rovnými lyžemi přes černý boulovatý svah k úpatí rychlostní dráhy. V případě, že si zaplatíte i další jízdy, bude vám nájezd postupně zvyšován tak, že amatérský lyžař je schopen zde dosáhnout rychlosti okolo 150 km/h.
Jeskynní atrakce pro děti
Pro rodiny s dětmi může být v Arc 2000 zajímavá i návštěva umělé ledové jeskyně u horních stanic lanovek na Col de la Chal s tematickými ledovými sochami. Na rozdíl od této placené atrakce si naopak všichni návštěvníci Arku 2000, stejně jako za hřebenem ležícího Arc 1600, mohou zdarma a za dobrého počasí užívat po celý den naprosto jedinečné výhledy přes údolí na nejvyšší horu Evropy – majestátní Mont Blanc, podobně jako na sjezdovky a ubytovací stanice na protějším hřebenu ležícího přeshraničního francouzsko-italského lyžařského areálu La Rosiere / La Thuile.
Les Arcs 1600- skalní jehla a Mont Blanc