Článek vyšel v časopise SNOW 64 (listopad 2011)

Nejvyšší lanovka

Titulem nejvýše vedoucí lanovky v České republice se může pochlubit odpojitelná dvousedačková lanovka na nejvyšší českou horu, tedy Sněžku. Ve skutečnosti jde o lanovky dvě, mezi nimiž se přestupuje v mezistanici Růžová hora. Horní stanice na Sněžce se nachází v nadmořské výšce 1594 m n. m, tedy jen o pár metrů níže než leží vrcholek samotný. Oba úseky s legendárními spínacími aparáty typu VR 101 byly vyrobeny známou chrudimskou firmou Transporta v licenci švýcarské firmy Von Roll a zatímco první úsek zahájil provoz již v roce 1949, na druhém se první turisté svezli až o rok později. Asi největší zvláštností této lanovky, které si všimne každý na první pohled, je že cestující sedí na sedačkách bokem ke směru jízdy. V tehdejším Československu bylo postaveno celkem 9 úseků lanových drah tohoto typu – pět na Slovensku (čtyři úseky na Chopku a jeden ve Vrátné) a čtyři na území dnešní České republiky (kromě dvou úseků na Sněžku to byly lanová dráha na Komáří Vížku v Krušných horách a neveřejná lanovka přímo ve výrobním závodě firmy Transporta Chrudim). Zatímco na Slovensku již byly všechny lanovky tohoto systému zrušeny (a kromě úseku Kosodrevina-Chopok, který přijde na řadu v příštím roce, i demontovány), v České republice jsou s výjimkou neveřejné lanovky v Chrudimi dosud v provozu všechny 3 veřejné poháněcí úseky. I „vonrollce“ na Sněžku již ovšem zbývají jen poslední dny svého života – 22. září 2011 proběhlo slavnostní poklepání základního kamene pro novou čtyřmístnou kabinkovou lanovku firmy Leitner a v současné době již probíhají první stavební práce v oblasti budoucí dolní stanice. Ukončení provozu původní, více než šedesátileté lanovky je naplánováno na 31. červenec 2012 a nová kabinková lanovka by měla první turisty vyvézt na jaře 2014.


Ve druhé polovině 40. let bylo rozhodnuto postavit na nejvyšší vrchol České republiky, Sněžku, dvouúsekovou visutou lanovou dráhu. Vybrána byla nabídka chrudimské Transporty (před znárodněním Wiesner Chrudim), která na základě čerstvě zakoupené licence od švýcarské firmy Von Roll nabídla technologii odpojitelné dvousedačkové lanovky, známé jako typ VR 101. Na snímku dolní úsek Pec pod Sněžkou – Růžová hora, který byl uveden do provozu 15. ledna 1949.



Na 2. úseku z Růžové hory na Sněžku byl zahájen zkušební provoz 10. 11. 1949, od 1. července 1950 je pak i druhý úsek v trvalém provozu. Horní stanice na Sněžce je se svou nadmořskou výškou 1 594 m n. m. nejvýše položenou stanicí lanové dráhy v České republice. Oba úseky lanové dráhy na Sněžku jsou v současnosti nejstaršími lanovkami provozovanými v původním stavu v ČR.


Nejkapacitnější lanovky

Také v případě lanovky s nejvyšší hodinovou přepravní kapacitou v jednom směru najdeme jednoznačného „vítěze“, kterým je šestisedačková lanovka v Koutech nad Desnou. Její přepravní kapacita 3 200 osob za hodinu je nejvyšší nejen v České republice, ale podle dostupných informací také v zemích celého bývalého sovětského bloku. Před postavením první české šestisedačky činila nejvyšší přepravní kapacita v ČR 2400 osob/hod a dosahovala ji většina neodpojitelných i odpojitelných čtyřsedaček. Pokračování v příštím čísle.


Kouty nad Desnou jsou zatím stále jediným místem v České republice, kde se mohou lyžaři svézt na sedačce v šesti vedle sebe. Jak je vidět, lyžaři a snowboardisté toho patřičně využívají, což umožňuje se přiblížit velmi blízko teoretické přepravní kapacitě 3200 osob za hodinu, která je nejvyšší nejen v České republice, ale podle dostupných informací také v zemích celého bývalého sovětského bloku.



V roce 2010 byl na svahu Bukové hory vybudován zbrusu nový SKI PARK Červená Voda s první vyhřívanou čtyřsedačkovou lanovkou v České republice. Ta je zároveň první zcela novou lanovkou firmy Leitner na našem území a taktéž první odpojitelnou lanovou dráhou v Orlických horách. Zajímavostí je i provedení stanic – zatímco dolní poháněcí a napínací stanice s nástupem kolmým k ose trati byla pojata jako celistvá budova s technologií lanové dráhy, velínem a poloautomatickým depem pro sedačky, horní vratná stanice byla postavena jako samostatně stojící terminál s vysokým přestřešením.



Legendární spínací aparát typu VR 101 byl vyvinut v polovině 40. let švýcarskou firmou Von Roll a stal se základem prvních ve velkém vyráběných odpojitelných lanovek. Používán byl jak pro dvoumístné sedačkové lanovky, tak pro 2 až 4 místné kabinky.



Milníkem v české lanové dopravě byl rok 2010, kdy se čeští lyžaři po letech čekání konečně dočkali první šestisedačkové lanovky v České republice. Ta byla vybudována v Koutech nad Desnou a je součástí stejnojmenného nově vybudovaného rozsáhlého lyžařského areálu. Na snímku je zachycena horní stanice ležící pod vrcholem Medvědí hory v nadmořské výšce 1 094 m n. m.



Detailní pohled na systém vyhřívaní, kterým je vybavena každá sedačka lanovky na Bukovou horu. Samotný proces vyhřívání je velmi jednoduchý – při pojíždění sedačky v dolní stanici sbírá proudový sběrač na spínacím aparátu sedačky ze speciální kolejnice elektrický proud, který je poté veden do rozváděcí skříňky na každé sedačce a odtud vyhřívá síť umístěnou v čalounění sedáku.



V roce 2006 prošel lyžařský areál pod Ještědem obdivuhodnou proměnou, jeho novou dominantou se stala odpojitelná čtyřsedačková lanovka Skalka. Ta nahradila starý kotvový vlek a je v provozu celoročně. Kromě toho nahradila neodpojitelná čtyřsedačka Černý vrch svou dvoumístnou předchůdkyni, která se přemístila do lokality Pláně. Celková hodnota investice do areálu pod Ještědem v roce 2006 se vyšplhala na 300 milionů korun.