Článek vyšel v časopise SNOW 65 (prosinec 2011)
Nejdelší lanovka
Pojem nejdelší lanovka není zcela jednoznačný, je nutno nejprve určit, zda-li se budeme zabývat systémem na sebe navazujících lanovek, nebo pouze jednotlivými poháněcími úseky. Zatímco v prvním případě by v České republice se svými 3 527 metry zvítězily samozřejmě lanovky na Sněžku, nejdelší osobní lanovkou v jednom poháněcím úseku je se svými 2 348 metry odpojitelná dvousedačka Krupka–Komáří Vížka z roku 1952. Ta má již nyní status národní památky a po nahrazení lanovek na Sněžku se stane nejen poslední svého druhu na území bývalého Československa, ale také jednou z posledních tohoto typu na světě. V těsném závěsu je s 2 303 metry osmikabinková lanovka Černohorský expres v Janských Lázních a na třetím místě je pak odpojitelná čtyřsedačka na Lysou horu v Rokytnici nad Jizerou (2 198 m). Z nákladních lanovek se pak tímto rekordem může pochlubit dosud provozovaná lanovka Černý Důl – Kunčice nad Labem na přepravu vápence, která měří neuvěřitelných 8 350 metrů. Pro úplnost ještě uveďme, že všechny délky uváděné v tomto článku jsou délky šikmé.
V Krušných horách najdeme nedaleko Teplic už téměř 60 let jeden
velký unikát. Je jím dvousedačková lanovka systému VR 101 vedoucí
z Krupky na Komáří Vížku, která byla uvedena do provozu v roce 1952 a v
dohledné době by měla být jakožto jedna z posledních svého druhu na
světě zapsána na seznam národních památek. Zároveň je nejdelší lanovou
dráhou v jednom poháněcím úseku na území České republiky.
Titul nejdelší lanové dráhy v České republice nedrží lanovka
osobní, nýbrž lanovka nákladní. Najdeme ji v Podkrkonoší, kde na
neuvěřitelných 8 350 metrů dlouhé trase přepravuje vápenec mezi lomem
v Černém Dole a vápenkou v Kunčicích nad Labem. Zároveň se jedná
o úplně poslední provozovanou oběžnou nákladní lanovku dnešní České
republiky, pro představu uveďme, že dříve jsme se na území celého
bývalého Československa mohli setkat až se 120 takovými přepravními
zařízeními…
Nejkratší lanovka
Je vhodné se zmínit také o opačném rekordu, který se svými 106 metry drží jednosedačka Transporta v pražské ZOO. Vzhledem k tomu, že se jedná o lanovku sloužící čistě k přepravě návštěvníků zoologické zahrady, mohla by nás zajímat ještě nejkratší lyžařská lanovka, kterou je použitá dvousedačka Leitner z roku 2008 v areálu Bret v Prkenném Dole v Krkonoších s délkou pouhých 342 metrů. Vzdálenost, na které by ještě před pár lety byla v České republice náhrada vleku lanovkou zcela nemyslitelná…
Jednosedačková lanovka v pražské ZOO, která je nejkratší a také
nejpomalejší lanovou dráhou v České republice, je typická také svými
pestře zbarvenými sedačkami. Vzhledem k nízké rychlosti bylo možno
sedačky umístit na dopravní lano ve velmi malých rozestupech, vzdálenost
mezi dvěma sousedními sedačkami činí pouhých 4,25 metrů. Díky tomu také
lanovka dosahuje na jednosedačky obdivuhodné přepravní kapacity 720 osob za
hodinu.
Další unikát najdeme v Mariánských Lázních. Je jím čtyřmístná
kabinková lanovka na trase Koliba – Krakonoš s velmi ojedinělým
pulzačním provozem, jehož princip spočívá v periodicky se opakujícím
režimu střídání traťové a staniční rychlosti a taktéž v seskupení
kabinek pevně uchycených k dopravnímu lanu do několika skupin (konkrétně
v případě Mariánských Lázní jsou to 2 skupiny po 5 kabinách), čímž
je možno dosáhnout na trati stejné dopravní rychlosti jako u odpojitelných
lanovek při podstatně menších pořizovacích nákladech. Dráha se známými
kabinkami ve tvaru „vajíček“ byla vybudována firmou Tatrapoma a její
provoz byl zahájen v roce 1993. V zimní sezóně přepravuje i lyžaře ve
zdejším menším skiareálu.
Odpojitelná čtyřsedačka Doppelmayr na Lysou horu v Rokytnici nad
Jizerou dosahuje ze všech českých lanovek největšího převýšení
(591 metrů). Úctyhodná je ovšem i její délka 2 198 metrů, která je
třetí nejdelší v České republice. Lanová dráha byla vybudována v roce
1996 jako v pořadí třetí česká čtyřsedačková lanovka a nahradila
již zastaralý kotvový vlek.
V roce 2008 byla uskutečněna několik let připravovaná náhrada
dvousedačkové lanovky Nascivera na trase Ramzová – Čerňava. Trasa nové
lanovky byla prodloužena níže k parkovišti a zároveň byla posunuta asi
o 50 metrů doprava, čímž byl mj. umožněn i nepřetržitý provoz
původní lanovky během výstavby nové. Jedná se o použitou odpojitelnou
čtyřsedačku Leitner, jejíž technologie byla dovezena z italské Corvary,
kde byla v provozu od roku 1990 do roku 2006. Jedná se o první a dosud
jedinou použitou odpojitelnou lanovku v České republice.
Nejkratší lyžařskou lanovkou v České republice je momentálně
s délkou 342 metrů dvousedačka v areálu Bret v Prkenném Dole
v Krkonoších. Ta zde byla vybudována v roce 2008 na místě lyžařského
vleku a jedná se o použité zařízení dovezené z italského střediska
Pfelders. Se stále přibývajícím počtem lanovek na českých horách se dá
předpokládat, že bude tento rekord brzy překonán…
První sedačkové lanovky s bublinami v České republice (byť je
bublinami vybaveno jen 14 sedaček) se lyžaři dočkali v roce 2009. Stala se
jí použitá dvousedačková lanovka na Paprsku v Jeseníkách, která byla
dovezena z německého Willingenu a kde vždy po 7 normálních sedačkách
následuje jedna sedačka s bublinou. Využití bublin na neodpojitelné
dvousedačkové lanovce je velmi ojedinělé, a lanová dráha na Paprsku tak
patří k jedněm z několika mála na světě.