Abertamy – Plešivec (Krušné hory)

Zbrusu nový skiareál se 3 lanovkami a 9 sjezdovkami

Bezesporu největší letošní českou novinkou je zcela nový lyžařský areál se třemi lanovkami na 1 028 metrů vysokém Plešivci u obce Abertamy, jehož projekt byl připravován řadu let. Místem realizace je „trojúhelník“ Plešivec – Abertamy – Pstruží a lyžaře budou v novém středisku přepravovat hned dvě odpojitelné čtyřsedačkové lanovky (vůbec poprvé tak budou u nás postaveny v jednom areálu 2 odpojitelné lanovky naráz), jedna neodpojitelná čtyřsedačka, dva lyžařské vleky a čtyři dopravní pásy Sunkid tvořící dětské centrum, celková hodinová přepravní kapacita střediska tak dosáhne hodnoty téměř 13 400 osob. Centrální páteří areálu bude 787 metrů dlouhá lanovka Modes Grund (po Karlově jde o druhou nejkratší odpojitelnou lanovku v ČR), která bude obsluhovat hned 5 sjezdových tratí všech náročností. Naopak lanovka ze Pstruží na Plešivec s délkou trasy 1 391 m bude mít za úkol především primární dopravu lyžařů z parkoviště do areálu, i podél ní se však budou vinout atraktivní dlouhé modré pisty. Obě odpojitelné čtyřsedačky jsou postaveny v jednotném provedení, kdy dolní poháněcí stanice jsou opatřeny vysokým opláštěním a naopak horní vratné stanice se vyznačují velmi krátkou délkou a nízkým tunelovitým zakrytím staničních dopravníků. Opláštění všech čtyř stanic je navíc opatřeno imitací dřeva, takže budou ladit s okolní přírodou. Jediná neodpojitelná čtyřsedačka dlouhá 359 metrů s rozběhovým pásem je umístěna na Plešivecké louce, což je cvičná sjezdovka určená především pro začátečníky. Celkem napočítáme v novém areálu devět 100% technicky zasněžovaných a 40 až 60 metrů širokých sjezdových tratí o souhrnné délce 12 km, z nichž jedna je černá (nejdelší v Krušných horách), jedna červená a zbývající pak modré, nejdelší sjezdovka vede z vrcholu Plešivce až do Pstruží a se započítáním propojovacích cest měří úctyhodných 4 250 metrů. Tři sjezdovky jsou vybaveny umělým osvětlením pro večerní lyžování. Na základě provedeného výběrového řízení se dodavatelem lanových drah stala firma Leitner a systému technického zasněžování pak skupina Demac-Lenko. Sněžná pásová vozidla pro úpravu sjezdovek dodala firma Prinoth.


Trasa odpojitelné čtyřsedačkové lanovky Modes Grund


Původně měl být areál na Plešivci v provozu již v zimní sezóně 2012/13, avšak z důvodu náročnosti byla jeho výstavba rozdělena do dvou částí. Na podzim 2012 tak kromě vykácení tras pro nové lanovky a sjezdovky byly provedeny přípravné práce související s instalací systému technického zasněžování. Hned po zimní přestávce byla z Itálie dodána veškerá technologie všech tří lanových drah, což zahrnovalo mj. také 211 sedaček. Následně byly během května a června vybetonovány betonové základy a patky, díky čemuž bylo možno v půlce července usadit prostřednictvím vrtulníku Kamov 32 (jednalo se o premiérové nasazení tohoto stroje na výstavbě lanovky v České republice) švýcarské firmy Heliswiss podpěry všech lanovek. Jako další na řadu přišla montáž jednotlivých stanic – zatímco krátká neodpojitelná lanovka byla kompletně smontována ještě v průběhu června a července, montáž náročnějších odpojitelných lanovek probíhala v období červenec až září. V půlce září již bylo na všech lanovkách rozvinuto a zapleteno dopravní lano a po usazení sedaček byl přelom září a října ve znamení provádění zátěžových zkoušek. Zbývalo již jen dokončení montáže opláštění stanic odpojitelných lanovek, takže uvedení nového lyžařského areálu do provozu na začátku nové zimní sezóny nestojí nic v cestě.


Horní stanice lanovek Pstruží – Plešivec (vpravo) a Modes Grund (vlevo)


Centrální parkoviště je umístěno ve Pstruží poblíž silnice z Ostrova do Perninku, další parkovací kapacity jsou umístěny pod sjezdovkou Plešivecká louka, která je dostupná po silnici z Abertam. Taktéž zázemí areálu je centralizováno do Pstruží (půjčovna, servis, après-ski bar) a pod Plešiveckou louku (servis, půjčovna, lyžařská škola). Celková investice do nového areálu vyšplhala k půl miliardě korun a je částečně hrazena z dotací Evropské unie. V další etapě se středisko zaměří především na letní aktivity, aby byl areál atraktivní i pro turisty a cyklisty. Na vrcholu Plešivce si lze z 16metrové rozhledny z roku 1895 s 66 schody vychutnat výhled na okolní Krušné hory s jejich nejvyšším vrcholem Klínovcem, Doupovské hory, Slavkovský les a Český les. Umístěn zde je také horský hotel.


Telnice (Krušné hory)

Unikátní lanovka

Další novou lanovku v Krušných horách nabídne lyžařský areál v Telnici. Jedná se o celosvětově velmi málo rozšířenou, a tedy unikátní odpojitelnou dvousedačkovou lanovku, která byla provozovatelem dovezena ze známého švýcarského střediska Lenzerheide. Zde byla postavena v roce 1994 firmou Garaventa pod názvem Schwarzhorn a v letošním roce uvolnila místo nové šestisedačkové lanovce, která je mj. součástí propojení se sousední Arosou. V Telnici lanovka nahradila původní zalomený vlek Tatrapoma na Rudný vrch (ani ten ovšem neskončil ve šrotu, bude dále přepravovat lyžaře na Ukrajině), trasa s převýšením 209 m byla ovšem vytyčena zcela nově a nyní vede v délce 820 metrů diagonálně přes celý areál přímo na vrchol, čímž budou lanovkou obslouženy prakticky všechny sjezdovky ve středisku. Základní uspořádání telnické lanovky zůstane shodné jako ve Švýcarsku – dolní poháněcí a napínací stanici tvoří poměrně velkorysá budova s dřevěným obložením z modřínových latí zahrnující kromě samotné staniční technologie také odstavné depo pro sedačky a garáž pro rolby ve spodním patře, horní stanice je pak realizována jako jednoduchý otevřený terminál s nízkým opláštěním staničních dopravníků. Přestože jde o dvousedačkovou lanovku, činí maximální dopravní rychlost standartních 5 m/s (jde tedy o nejrychlejší dvousedačku v České republice) a jízda nahoru tak bude tedy trvat pouhých 2,7 minut. Hodinová přepravní kapacita činí 1 440 osob a pro telnické sjezdovky by měla postačovat, protože v reálném provozu se lze k její teoretické hodnotě díky odpojitelné technologii přiblížit mnohem více než v případě neodpojitelné lanovky. Betonáž patek podpěr a základů stanic byla na Telnici realizována během srpna a září, mezitím byla zároveň ze Švýcarska dovezena veškerá technologie. Na přelomu září a října vzlétnul k instalaci šesti z celkových 9 podpěr vrtulník Mi-8 slovenské firmy Techmont, celkem bylo zapotřebí asi 20 letů a následně již přišla na řadu montáž stanic. Montáž technologie lanové dráhy zajistila firma Kers. Zařízení je díky kvalitní údržbě stále v perfektním technickém stavu a v Telnici tak bude znamenat rapidní zvýšení přepravního komfortu. Celková délka sjezdových tratí činí 4,3 km (z toho 75 % je technicky zasněžováno), kromě nové lanovky se ve středisku nachází ještě 5 lyžařských vleků. Na závěr lze dodat zajímavost, že jediné dvě české odpojitelné dvousedačky se nyní nachází jen 5 km od sebe – tou druhou je dnes již historická lanovka legendárního systému Von Roll z Krupky na Komáří Vížku.


Hrubá Voda (Oderské vrchy)

Nejkratší lyžařská lanovka v České republice

Letošní rok přinesl novou lanovku i do lokality, kde bychom to asi moc nečekali – do Hrubé Vody, která leží jen necelých 20 km od Olomouce. Jedná se o zcela nově vybudovaný skiareál, který začínal nejprve s dětským lanovým vlekem. V loňském roce se středisko rozšířilo o dva lyžařské vleky a konečně v letošním roce přišla na řadu rovnou nová neodpojitelná čtyřsedačková lanovka s rozběhovým pásem slovenské firmy Tatralift (dříve Tatrapoma) z Kežmaroku, která se díky délce pouhých 289 metrů stala nejkratší lyžařskou lanovkou v České republice. Zároveň jde po lanovce ve Skiareálu Avalanche v Horním Václavově teprve o druhou čtyřsedačku Tatralift u nás.


Dolní stanice neodpojitelné čtyřsedačkové lanovky


Výstavba byla zahájena poněkud netypicky na počátku letošního roku, během února pak byla v rekordně rychlé době smontována veškerá technologie a již koncem března byla nová lanovka kompletně dokončena. Pohon s napínáním je umístěn v dolní stanici v klasickém poměrně velkorysém terminálu firmy Tatralift a zaujme také kratičká trasa lanovky, která je tvořena pouhými 4 podpěrami. Samozřejmostí je technické zasněžování místních dvou sjezdovek o délkách 250 a 350 m, které budou svým profilem vhodné především pro lyžaře začátečníky a rodiny s dětmi. Velkou atrakcí v Hrubé Vodě je také bobová dráha Alpine-Coaster s celkovou délkou 850 metrů, která bezprostředně přiléhá ke sjezdovce a do provozu byla uvedena již na začátku letošního září. Areál je snadno dostupný také díky bezprostřední blízkosti železniční stanice. V další etapě výstavby by měl v Hrubé Vodě přibýt například nový tříhvězdičkový hotel Superior.


Pohled na celou, jen 289 metrů dlouhou trasu nové čtyřsedačky



Trasa lanovky a sjezdovky




Karlov pod Pradědem – Myšák (Jeseníky)

Dvousedačka místo vleku

Na další novou lanovku se letos mohou těšit lyžaři v Jeseníkách. V Karlově pod Pradědem v areálu Myšák byl totiž již zastaralý kotvový vlek vyrobený Transportou Chrudim nahrazen použitou dvousedačkovou lanovkou Garaventa s rozběhovým pásem dovezenou ze švýcarského střediska Gstaad. Ta zde byla postavena v roce 1993 a na trase Rubloz – Les Gouilles jezdila do roku 2011, kdy byla z důvodu nerentability provozu demontována. O rok později byla technologie lanovky přepravena do Karlova pod Pradědem, kde byla v červenci letošního roku zahájena výstavba demontáží původního vleku. Po vybetonování patek přišla na řadu montáž jednotlivých podpěr, s usazením dvou nejvyšších (výška 15,5 metrů) v obtížně přístupném terénu pomohl vrtulník Mi-8 firmy Techmont. Přelom září a října již byl ve znamení montáže obou stanic a v době psaní těchto řádků již bylo rozvinováno a zaplétáno dopravní lano, takže na začátku prosince by nová 580 metrů dlouhá lanovka měla svézt první lyžaře.


Dolní napínací stanice dvousedačkové lanovky


Po dvousedačce v Deštném v Orlických horách se jedná teprve o druhou lanovku s příhradovými podpěrami v České republice, což ovšem rozhodně není na místě vnímat jako něco zastaralého – naopak jde o typický znak švýcarských lanovek, příhradové podpěry se ve Švýcarsku využívaly ještě před 10–15 lety i u moderních čtyř- a šestisedaček. Dolní stanice je vybavena napínacím systémem, který pracuje na jednoduchém a osvědčeném principu mechanického závaží, v horní stanici je pak umístěn podzemní pohon. Toto řešení přispívá k výrazně nižšímu hluku v okolí stanice. Společně s lanovkou přibyl v dolní části ski areálu Myšák, který disponuje 5 sjezdovými tratěmi lehké a střední obtížnosti o celkové délce 2,7 km, také nový lyžařský vlek. Již v loňském roce přibyla nová 1 100 metrů dlouhá sjezdovka a moderní automatický zasněžovací systém. Investice je částečně hrazena z dotací Evropské unie.


Specifikem a zároveň typickým švýcarským znakem lanovky jsou příhradové podpěry



Horní stanice s podzemním pohonem