Na úvod si stručně popišme, co tyto technické komplikace způsobuje. Začít je třeba u úchytu sedačky, kabinky nebo unašeče u lyžařských vleků (dále jen vozidla), tedy součásti, která zajišťuje spojení vozidla s dopravním lanem. Ta je společně se závěsem vozidla prohnuta na vnější stranu, a zatímco průjezd horizontálním úhlovým lanáčem v místě zalomení trasy nepředstavuje ve vnější větvi (ve vztahu k zatáčce) žádný problém, průjezd tímto lanáčem ve vnitřní větvi není z důvodu prohnutí závěsu možný. Jedinou výjimkou jsou známé odpojitelné vleky typu H vyráběné například firmami Poma a Tatralift, které závěs díky speciálnímu a přitom jednoduchému odpojitelnému úchytu prohnutý nemají (směřuje kolmo dolů a díky pružině a kloubům je navíc ohebný), a úchyt jejich unašečů tak může bez problému objíždět úhlový lanáč v obou směrech.


Osmimístná kabinková lanovka Hochzillertalbahn III v rakouském Kaltenbachu má trasu zalomenou o 1,8° pomocí šikmých kladek, toto zalomení je rozděleno na 4 podpěry, na snímku jedna z nich

Úhlová stanice u odpojitelných lanovek

Nejjednodušší, ale zároveň také nejdražší je zalomení trasy u odpojitelných lanovek. Zde postačí jednoduše v potřebném místě vložit úhlovou stanici, ve které se sedačky odpojí, a dopravní lano je tak možno jednoduše libovolně odklonit prostřednictvím lanáčů nebo kladek. Tato stanice může být řešena jako čistě úhlová bez možnosti výstupu a nástupu (vozidla jsou zde vedena výše nad zemí a průjezd úhlovou stanicí je velmi rychlý bez zbytečného zdržování), nebo jako úhlová mezistanice s možností výstupu a nástupu (vozidla se pohybují staniční rychlostí u země jako u normálních stanic). V Alpách je celá řada lanovek s úhlovou mezistanicí, čistě úhlová stanice se pak vyskytuje jen výjimečně, jmenujme například šestisedačkovou lanovku Kringsalmbahn firmy Leitner ve známém rakouském středisku Obertauern nebo šestikabinkovou lanovku Firtsbahn firmy Von Roll ve švýcarském Grindelwaldu.


Úhlová podpěra lyžařského vleku Poma ve Ski Areálu Kraličák

Šikmé kladky

Poměrně jednoduchým a levným řešením jsou také tzv. šikmé kladky – v místě zalomení nejsou kladkové baterie umístěny ve svislé rovině, ale jsou usazeny mírně zešikma. Toto řešení je používáno u lanovek i lyžařských vleků, a to jak na nosných, tak na tlačných podpěrách. Nevýhodou šikmých kladek je ale velmi malý možný úhel zalomení, který se pohybuje řádově jen v jednotkách stupňů. Tento úhel je možno o něco zvětšit uplatněním kombinace několika nosných a tlačných kladkových baterií, které jsou umístěny na skupině podpěr stojících těsně za sebou, toto řešení se používá (až na výjimky, kterými jsou například šestikabinka Rellerli firmy Habegger ve švýcarském Schönriedu se skutečně monumentální konstrukcí zalomení, osmikabinka Kronplatz 2000 firmy Leitner se zalomením o 1,65° na třech tlačných portálových podpěrách nebo dnes už neexistující neodpojitelná čtyřsedačka ve švédském Idre Fjäll) výhradně u lyžařských vleků. U lanových drah se pak celkový úhel zalomení zvětšuje rozdělením zalomení na více podpěr následujících po sobě a zalomení trasy je pak tedy velmi pozvolné. S tímto řešením se můžeme setkat například u osmikabinkových lanovek Hochzillertalbahn III v rakouském Kaltenbachu (zalomení o 1,8° rozdělené na 4 podpěry), Choralmbahn v rakouském Westendorfu (zalomení o 5°), Kreuzboden-Hohsaas ve švýcarském Saas-Grundu nebo Speikboden (zalomení o přibližně 5° rozdělené na 10 podpěr) v Itálii nebo u dvousedačky Peynier ve francouzském Varsu. Zajímavým případem je dvoulanová 15kabinková lanovka Penkenbahn firmy Waagner-Biró v rakouském Mayrhofenu, kde je zalomení o 7° realizováno na jedné jediné podpěře, obdobné zalomení v mezistanici měla i původní dvoulanová pulzační lanovka na Brunnenkogel na Pitztalu. Lyžařských vleků se šikmými kladkami existuje celá řada, jmenujme například Gauxjoch v Kitzbühelu nebo vlek v šumavském Mitterdorfu.


Kotvový lyžařský vlek s trasou ve tvaru trojúhelníku na jižní sjezdovce v Bílé v Beskydech

Systém se zdvojeným dopravním lanem

Se zajímavým řešením zalomení trasy přišla švýcarská firma Küpfer. Ta u svých lyžařských vleků využila podobně jako u lanovek DMC, DLM a Funitel princip se zdvojeným dopravním lanem, který je možno na úhlových kladkách snadno odklonit v obou směrech. Tento ne zrovna levný (pořizovací náklady byly o 50 % vyšší a náklady na údržbu stouply o 75 %) systém však našel uplatnění jen u několika vleků ve Švýcarsku, první z nich byl postaven v Airolu a v současné době můžeme najít poslední dva ve střediscích Belalp a Mühlebach.


Zalomení tažné větve vleku v Bílé v Beskydech

Lanovky a vleky s trasou ve tvaru troj- nebo víceúhelníku

Další možností, jak vyřešit zalomení trati, je trasa ve tvaru troj- nebo víceúhelníku, kdy je vnější (tažná) větev zalomena pomocí horizontálního úhlového lanáče (což je, jak již bylo popsáno výše, bez problému možné) a vratná větev se vrací zpravidla v přímé trase klidně i vysoko nad nepřístupným terénem. Každá větev je z důvodu vzájemné vzdálenosti nesena vlastními jednovětvovými podpěrami. Toto řešení se používá výhradně u lyžařských vleků, které najdeme v Rakousku například na Dachsteinu, v Hochgurglu nebo na Spieljochu v údolí Zillertal, z lanovek je možno setkat se snad jen s trojúhelníkovitou dvousedačkou Montaz Mautino s názvem Gentianes ve francouzském Les Carroz a kdysi jednosedačkou Girak na rakouském Kitzbüheler Hornu.





Lanovkové kuriozity (1. díl) - Neodpojitelné šestisedačky

Šestisedačkové lanovky se v Alpách staly standardem a stále se rozšiřují i v  Polsku a na Slovensku. Ve všech případech jde o lanové dráhy odpojitelné, avšak jen málokdo ví, že bylo postaveno také několik neodpojitelných šestisedaček. Na celém světě je jich pouhých dvanáct.


Lanovkové kuriozity (3. díl) - Lanovky a vleky se zalomenou trasou podruhé

V minulém díle kuriozit jsme si představili některá jednodušší řešení zalomených tras lanovek. Tentokrát přicházejí na řadu ta komplikovanější.


Lanovkové kuriozity (4. díl) - pulzační lanovky

Mnozí se již jistě setkali s lanovkami, které mají kabinky rozmístěny na laně nikoliv jednotlivě, ale ve skupinách. Jaké má toto řešení význam a jaké jsou jeho výhody a nevýhody?


Lanovkové kuriozity (5. díl) - odpojitelné dvoukabinky

Oběžné kabinkové lanovky mívají kabinky pro 4, 6, 8, 10, ale třeba i pro 12 nebo 15 osob. Jen málokdo ovšem ví, že existuje i několik lanovek s malými, mnohdy až roztomilými dvoumístnými kabinkami.