Cestu z Prahy do Jasini i dnes, ve 21. století, lze zvládnout ne rychleji než za 20 hodin. Za první republiky vyjížděl na tuto trasu nejdelší spoj ČSD - přímý rychlík Praha - Jasiňa a trasu 1 053 km urazil za 18,5 hodiny. My jsme vyrazili z Prahy a Pardubic nočním spojem Českých drah EN 443 Bohemia, abychom využili pohodlí moderních lůžkových vozů a přes noc jsme se dobře vyspali. Po 9,5 hodinách jsme v Košicích a máme za sebou 800 km cesty. Dalších 350 kilometrů však jedeme 10 hodin autem našeho kolegy, do kterého jsme v Košicích přeložili lyže a záchranářský materiál. Přechod přes hranice Vyšné Nemecké – Užhorod je pomalý, ale plynulý - i tak zabere asi hodinu. V Užhorodě po krátké návštěvě náčelníků Zakarpatské záchranné služby se zastavujeme na letišti, kde je odstaven vrtulník Mi8 MNS (Ministerstva mimořádných situací). Na záchranné akce v horách však není z finančních důvodů využíván. Pak již míříme dál na východ přes Chust směrem na Rachov a Jasiňu. Posledních sto kilometrů od Teresvy podle rumunské hranice je jak počítačová hra, jak nazval řízení našeho auta řidič, když koncentrovaně hledá nejlepší průjezd mezi stovkami děr… Tuto poslední část za tmy jedeme přes tři hodiny. Z parkoviště u ústí potoka Svidovec do Č. Tisy nás čeká poslední cesta vhodná již pouze pro ruská vozidla. Materiál překládáme do sovětského vojenského náklaďáku („gruzoviku“) GAZ 66 a stoupáme 700 výškových metrů, po každém roku horší cestě, do lyžařského areálu Dragobrat v nadmořské výšce 1 350 m. Poslední kilometry jsou kvůli hlubokým zledovatělým kolejím na hranici sjízdnosti i pro ruské vojenské sanitky UAZ, zde nazývané jako „tabletky“ či „buchanky“, které slouží jako svérázné „skibusy“. Jsou jediným dopravním prostředkem pro hosty tohoto skiareálu v pohoří Svidovec.



Foto: Aleš Kučera


Lyžařský areál Dragobrat (1 350 m až 1 700 m n. m.) nabízí už přes 2,5 tisíce ubytovacích míst ve více než 70 hotelích. Na divoko postavených bez stavebního povolení a bez jakéhokoli řešení svozu komunálního odpadu a kanalizace. Místní sami hovoří o ekologickém problému, který nemá v současném stavu řešení. Nemluvě o katastrofální přístupové cestě vhodné pouze pro ruská terénní vojenská auta. Obdobné poddimenzování se projevuje častými výpadky elektrického proudu a zastavováním vleků a lanovek. Napájení skiareálu 10 kV není dostatečné a tak hoteliéři a provozovatelé vleků mají k dispozici mohutné diesel agregáty z lodních a lokomotivních motorů, které se po výpadku proudu postupně rozburácí. Okolí areálu nabízí skvělé možnosti i pro freeride v mnoha dobře dostupných kotlích na východních svazích hlavního hřebene Svidovce (především na úbočích vrcholů Žandarm 1 763 m a Bliznica 1 881 m). Na vrcholy Stoh (1 704 m) a do sedla Peremyčka (1 554 m) vedou dvě dvousedačkové lanovky délky přes 1,5 km, sjezdovky jsou každý večer kvalitně upravovány a poloha areálu nabízí dobrou sněhovou jistotu – zpravidla se lyžuje do konce dubna. Díky poloze lanovek se lyžaři i za špatného počasí snadno dostanou na hlavní karpatský hřeben a za snížené viditelnosti jsou vrcholové stanice lanovek místem bloudění lyžařů (za naši návštěvu ukrajinští záchranáři každý den vyrazili do mlhy hledat zbloudilého nešťastníka). Pokud zbloudilý lyžař sjede na odvrácenou stranu hřebene, čeká ho 45 km dlouhé neobydlené údolí bez jakékoli cesty. Od našich kurzů v roce 2012 však provozovatelé vleků, záchranáři a instruktoři našli společnou řeč a hřebenová cesta, spojující horní stanice lanovek je značena zimním tyčovým značením, exponovaný úsek je označen provazem a hrana svahu je osazena lavinovými informačními tabulemi.
Více o skiareálu na www.karpaty.net/dragobrat.



Foto: Aleš Kučera


Cílem projektu Mezinárodního Visegradského Fondu, za odborné spolupráce Horské služby ČR a Strediska lavinové prevencie v L. Hrádku, je monitoring lavinové situace v ukrajinských Karpatech na základě terénního monitoringu a dat ze sněholavinových stanic na Ukrajině, v pohoří Boržava na vrcholu Plaj 1350 m a v pohoří Černohora na stanici Požeževska ve výšce 1 450 m, a kurzy lavinové prevence pro ukrajinské záchranáře, především však pro nevládní lyžařské komunity a dobrovolné záchranáře. Od prosince 2016 opět díky podpoře malého grantu IVF vydáváme lavinový bulletin pro ukrajinské Karpaty na www.karpaty.net/laviny.



Foto: Aleš Kučera


Přestože první školení pro ukrajinské kolegy HS ČR organizovala již v roce 2009 a následně 2012 (viz. linky pod textem), každoroční reorganizace záchranných složek na Ukrajině, která zpravidla začne výměnou náčelníků, mnohdy nucenými odchody zkušených záchranářů (aby se místa uvolnila pro zájemce blízké politickým kruhům a regionálním zbohatlíkům, kteří ani nelyžují a v horách se vůbec nepohybují), za posledních 3 roky reorganizací však horská služba na Ukrajině nevytvořila fungující systém práce a školení svých záchranářů.
Více info na Karpaty.net

Naopak výrazný posun v povědomí o lavinové prevenci a znalostech o lavinové záchraně učinily freeride komunity z celé Ukrajiny a instruktoři lyžování na Dragobratě (kteří mj. jsou i velmi aktivní při pátracích akcích jako dobrovolní záchranáři, protože jsou dobrými lyžaři a jsou vybaveni lavinovou výbavou). Další aktivní skupinou jsou dobrovolní záchranáři z Ivano-Frankovské oblasti, spadající pod služebnu Verchovina, kteří založili na odlehlém místě Černohorského masivu, v místě bývalé polské meziválečné observatoře na vrcholu Pop Ivan 2 028 m, služebnu - Чорногірський гірський пошуково-рятувальний пост (Černohorský vyhledávací záchranný bod.



Foto: Чорногірський гірський пошуково-рятувальний пост


Díky ukrajinsko-polskému projektu vloni začaly práce na údržbě a konzervaci ruiny polské observatoře Pop Ivan z roku 1938. Tato mohutná stavba na hlavním karpatském hřebeni (tehdy v blízkosti československo – polsko – rumunského trojmezí) od konce 2.světové války chátrala. Nyní je tato opuštěná stavba v rozhlehlé a neobydlené části Karpat u rumunských hranic jediným útočištěm, nouzovým bivakem a zázemím pro záchranáře při záchranných akcích. Na hřebeny Černohorského masivu se vydává každý rok v zimě stále více extrémních skialpinistů a freeriderů, přestože na vrchol Pop Ivan je nejkratší cesta z obce Šibene - Zelene v údolí Černého Čeremoše a zimní výstup na skialpových lyžích trvá k observatoři okolo 9 hodin neobydleným územím. Součástí projektu na oživení této dominanty Karpat je i služebna horské služby, která začala fungovat tuto zimu a je nepřetržitě obsazena dvěma záchranáři, kteří se střídají v týdenních turnusech. Celkem slouží na vrcholu Pop Ivan 9 záchranářů a ti projevili opakovaně velký zájem o školení v rámci projektu IVF.
Více o historii observatoře a projektu revitalizace.



Foto: Aleš Kučera


Ve dnech 13. a 14. března 2017 jsme připravili na Dragobratě pro ukrajinské záchranáře a instruktory kurzy, zaměřené na ošetření zranění a na zásady 1. pomoci, které nejsou na Ukrajině zdaleka tak dobře u veřejnosti známy jako u nás. Další částí byl praktický výcvik hledání zasypaných osob v lavině, s důrazem na práci s lavinovými vyhledávači, sondováním lavinového svahu a organizaci záchranné akce. Pro ukrajinské záchranáře byl připraven nácvik stabilizace zraněného na sjezdovce a svoz na svozných záchranných prostředcích – na akiji (aluminiových saních) a kanadských saních. Samostatnou kapitolou, kterou však naši záchranáři ani projekt IVF nemůžou ovlivnit, je další fáze transportu zraněného z lyžařského areálu (nebo odkudkoliv z ukrajinských hor) do nejbližší nemocnice k ošetření. V ukrajinských podmínkách po svozu ze sjezdovky ukrajinskými záchranáři čeká zraněného lyžaře téměř hodinová strastiplná cesta, nejčastěji na podlaze nákladního auta nebo terénní sanitky UAZ, do údolí po horské cestě plné děr a výmolů. Poté následná, asi hodinová cesta do Rachova do nemocnice, v případě vážnějšího úrazu do několik dalších hodin vzdálené nemocnice .



Foto: Aleš Kučera


Velký zájem projevili ukrajinští záchranáři o přípravu transportu zraněného ve vakuové matraci, kterou přivezli záchranáři z HS ČR Krkonoše. Pondělního školení se zúčastnili 3 skupiny státních ukrajinských záchranářů ze služeben Rachov, Jasiňa (Dragobrat) a Lazeština. Přes dvacet záchranářů, se svými veliteli nacvičovali modelovou záchrannou akci v lavině při pátrání po zasypaných lyžařích a jejich následný transport z terénu. Úterní kurzy měly výrazně větší kladný potenciál a aktivní zájem účastníků, především lyžařských instruktorů. Úterních kurzů se opakovaně zúčastnili záchranáři služebny Jasiňa se svým náčelníkem J. Gašparovičem, kteří slouží na Drabobratě, a také lyžařští instruktoři ze skiareálu. Téměř každý den se společně zapojují do záchranné akce. K nim se přidalo 7 záchranářů ze služebny na vrcholu Pop Ivan, v čele s náčelníkem Vasylem Ficakem, vážilo ve svém volnu a za vlastní prostředky celodenní cestu z Verchoviny, z Ivano-Frankovské oblasti, aby na našich kurzech procvičovali ošetřování zranění, hledání pohřešovaných v lavině a svoz zraněného na akija saních.
Tito záchranáři se zúčastnili velmi aktivně i únorových kurzů IVF.



Foto: Aleš Kučera


Velký zájem a nadšení o zkušenosti měli instruktoři z Dragobratu, kterých na úterní kurz se dostavily dvě desítky. Simulovaná záchranná akce v lavině motivovala ukrajinské dobrovolné záchranáře k velmi dobrým výsledkům při hledání zasypaných. Polská dobrovolná záchranářka GOPR Bieszczady připravila pro záchranáře z černohorské služebny Pop Ivan sněhový profil a zadávání údajů do celoevropské databáze EAWS do SnoProfiler - www.lawis.at/profiles.
Z měření 14. 3. 2017 na JV svazích vrcholu Stoh je záznam sněhového profilu.



Foto: Aleš Kučera


Oba dny kurzů, které vedli záchranáři z HS ČR Krkonoše, služebny Pec pod Sněžkou, Petr Hais, Tomáš Novák a Petr Dlouhý, a kolegyně Karolina Kiwior z GOPR Bieszczady ukázaly potřebu systematických školení pro ukrajinské státní záchranáře a potvrdily ohromný zájem o naše kurzy ze strany dobrovolných záchranářů, horských vůdců a instruktorů (kteří jsou současně dobrovolnými záchranáři). Každý účastník obdržel brožurku "ABC lavin" lavinového specialisty Milana Lizucha ze Strediska lavinové prevencie v L. Hrádku, vydanou v ukrajinštině díky malému grantu IVF. Zázemí pro naše záchranáře na Dragobratě a školící místnost poskytl penzion U Stěpana, několik desítek metrů od vleků na Stoh.



Foto: Aleš Kučera


Nekoncepčnost ukrajinské horské služby každým rokem spadající pod jiné záchranné složky, zmítané mocenskými boji, vytváří v dobrovolných záchranářích a instruktorech silný potenciál a základnu kvalitně vybavených (z vlastních prostředků pořízené vybavení je mnohdy kvalitnější než u státních záchranářů) a odborně fundovaných (o školení mají větší zájem než státní záchranáři) záchranářů mimo vládní organizace.

Pros cestu zpět jsme zvolili návrat do EU přechod Solotvino – Sighetu Marmatiei do Rumunka (přechod hranice téměř bez čekání) a pak již po „evropském“ asfaltu přes Maďarsko do Košic na vlak, opět na lůžkový spoj EuroNight Bohemia do Prahy.


Video z kurzů lavinové prevence


Odkazy pro více informací:
http://snow.cz/…blate-a-mlze
http://snow.cz/…snehu-bohate
http://karpaty.net/…aru-2017.htm
http://karpaty.net/…-skoleni.htm
http://karpaty.net/…e-a-mlze.htm
http://karpaty.net/…svidovci.htm
http://karpaty.net/…ovy-kurz.htm