Vše začalo v roce 1947, kdy se zde rozjela 1 055 metrů dlouhá jednosedačková lanovka z chrudimské Transporty s celoročním provozem. Po lanovce na Pustevny (která byla mimochodem první sedačkovou lanovkou v Evropě) šlo v pořadí o druhou sedačkovou a celkově šestou visutou lanovkou na území tehdejšího Československa.
Oproti lanovce na Pustevny byla špindlerovská lanovka již značně modernějšího provedení, na první pohled zaujal zcela nový typ nýtovaných podpěr příhradové konstrukce s kladkovými bateriemi s volným zavěšením a nové pohodlnější sedačky. Provozovatelem lanovky byl zpočátku zpočátku Svaz lyžařů, mezi lety 1953 a 1958 pak Československé státní dráhy (ČSD) a posléze přešla lanovka pod správu ČSTV. V letech 1963 a 64 přišla v souvislosti s konáním sjezdových disciplín zimní univerziády na řadu dílčí rekonstrukce, při níž byla mj. trasa v horní části prodloužena o přibližně 300 metrů na celkovou délku 1 390 metrů. Některé podpěry byly nahrazeny novými, jiné zvýšeny a navýšil se i počet sedaček. Původní kladkové baterie byly nahrazeny novými s pryžovým vyložením kladek, díky čemuž byla zajištěna nižší hlučnost a vyšší komfort při přejezdu sedačky přes podpěru. Současně byl pohon lanovky přemístěn z dolní stanice do horní stanice, která byla vybudována zcela nově.
Prostřední část trasy jednosedačky na barevném historickém
snímku
Návštěvnost lyžařského střediska neustále stoupala, čímž se kapacita jednosedačkové lanovky stávala v zimě stále více nedostatečnou. Velká změna přišla v roce 1985, kdy se zde rozjela v pořadí druhá lanovka – šlo o neodpojitelnou dvousedačku Tatrapoma, jejíž trasa byla oproti původní jednosedačce přeložena více doprava, což umožnilo uskutečnit celou stavbu nové lanovky bez přerušení provozu na staré lanovce.
Trasa dvousedačkové lanovky Tatrapoma, která byla v provozu v letech 1986
až 1992
Ta se zde však s ohledem na enormně vzrůstající návštěvnost lyžařského střediska dlouho neohřála a již v roce 1992 ji nahradila odpojitelná čtyřsedačka Doppelmayr. Výstavba byla zahájena na začátku srpna a již 17. prosince byla nová lanovka uvedena do provozu. Přepravní kapacita vzrostla na v té době nevídaných 2 400 osob za hodinu. Protože původní dvousedačka měla za sebou pouhých 7 let provozu, byla o 3 roky později znovu postavena o 100 metrů východněji v kratší trase pod názvem Svatý Petr - černá sjezdovka (na ní pak byly v roce 2007 ještě vyměněny sedačky za nové). V prostřední části trasy je vybavena výstupní mezistanicí.
Horní stanice čtyřsedačkové lanovky na Pláni
Odpojitelná čtyřsedačka Doppelmayr na Pláň z roku 1992 byla historicky první čtyřsedačkovou lanovkou na území České republiky a stala se tedy zároveň i první nahrazenou čtyřsedačkou. V době svého vybudování šlo o naprostou technickou špičku, jakou se bylo možno na českých horách svézt, avšak pokrok se nedá zastavit, a tak se v prosinci 2015 po čtyřech měsících výstavby na jejím místě rozjela odpojitelná šestisedačková lanovka firmy Leitner s vyhříváním sedaček s koženými potahy a s modrými bublinami proti nepříznivému počasí.
Úplnou novinkou v České republice byly bezpečnostní zábrany sedaček s individuálními opěrkami pro nohy, které se po zavření zaaretují a automaticky otevřou až před výstupem ve stanici. Tím je zcela vyloučeno riziko vypadnutí cestujícího ze sedačky.
Hlavním cílem nové investice nebylo zvýšení přepravní kapacity (ta zůstala shodná – 2 400 osob za hodinu), ale zvýšení komfortu pro návštěvníky. Zásadní změnou oproti původní lanovce je situování dolní stanice – zatímco původně byl příjezd ze sjezdovky vyvýšený a na sedačky se nastupovalo na střeše objektu zázemí a lyžařské půjčovny, nyní je dolní stanice umístěna v úrovni terénu.
Kolmo na osu trati se nachází dlouhý objekt depa, ve kterém se nachází 2 koleje pro všech 78 sedaček. Směr nástupu je z prostorových důvodů realizován jako kolmý na osu. Komfort a bezpečnost nastupování zajistí nástupní pás, který dopraví lyžaře od vstupních branek až na místo nástupu na sedačku. Do dolní stanice je situován přímý pohon DirectDrive i hydraulické napínání lana, s výkonem 668 kW jde nově o lanovku s nejvýkonnějším pohonem u nás (do roku 2015 tento primát držela šestisedačka v Koutech nad Desnou).
Technickou zajímavostí je kombinace dvou tlačných a jedné nosné podpěry za sebou na výjezdu z dolní stanice – díky tomuto řešení nezasahuje žádná podpěra do dojezdu sjezdovky. Čtyřsedačková lanovka dojezdila 26. července 2015 a po čtyřech měsících výstavby byla 11. prosince 2015 slavnostně uvedena do provozu nová šestisedačka.
Pohled z horní stanice na trasu lanovky
Původní odpojitelná čtyřsedačka Doppelmayr vzhledem ke svému relativně nízkému věku pochopitelně neputovala do šrotu, ale po kompletní repasi byla v roce 2017 opětovně postavena na Horních Mísečkách v trase z parkoviště na Medvědín jako náhrada dvou lyžařských vleků.
A jak můžeme na tomto výčtu vidět, zajímavostí je také to, že každou ze 4 generací lanovek dodal jiný výrobce - v pořadí Transporta Chrudim, Tatrapoma, Doppelmayr a Leitner.