Když se v roce 2018 podařilo českému miliardáři Tomáši Němcovi koupit ikonickou rakouskou značku, nikdo nečekal, že by se Kästle hned hrnuly do Světového poháru. Značka, která se od svého znovuvzkříšení v roce 2007 zaměřila na běžné lyžaře, se z finančních důvodů vrcholovým lyžováním znovu nezabývala a zaměřila se na segment kvalitních a exkluzivních lyží. Se závodním lyžováním nebyly Kästle spojovány až do roku 2018, kdy se v Chile na soustředění české reprezentace objevily první testovací lyže na super-G. Testovali je Kryštof Krýzl, Ondřej Bank, ale i současný majitel značky, Tomáš Němec, který je bývalý vrcholový lyžař. Rakušané, kteří tehdy trénovali hned vedle, byli překvapeni, že se značka Kästle vrací do závodního lyžování, a ptali se, zda budou k vidění ve Světovém poháru již letos. To se v sezóně 2018/19 nepodařilo a vzhledem k vývoji to ani nebylo v plánu. Sezóna 2019/20 však bude možná ta premiérová.
Katharina Liensberger
Přesto, že se o tom zatím moc neví, rakouská závodnice Katharina Liensberger by měla být první závodnicí ve Světovém poháru, která bude po letech značku Kästle reprezentovat. Záměrně píšu „měla“, protože jestli opravdu bude, je otázkou několika uplynulých týdnů, ale zejména příštích dnů. Úvodní závod SP v Söldenu začíná totiž za pouhých 18 dnů.
Katharina Liensberger debutovala ve Světovém poháru v roce 2016 ve věku 19 let. Při svém prvním startu neprošla do druhého kola, při druhém obsadila ve slalomu v Semmeringu 22. místo. O dva roky později byla na stejném svahu čtvrtá. V následující sezóně pravidelně bodovala, ale první výrazný úspěch přišel až v podobě 3. místa v lednu 2019 ve Flachau. V únoru na mistrovství světa v Are brala 4. místo ve slalomu, 12. v obřáku a 2. v týmové soutěži. To vše ještě na lyžích a botách Rossignol. Po sezóně přišla zajímavá nabídka od Kästle a Katharina se jí rozhodla po předcházejícím testování přijmout.
Testy lyží se neobvykle vydařily. Ukázaly, že Katharině nový materiál sedí a je na něm navíc prokazatelně rychlejší. Nakonec aby ne, když lyže připravuje hlavní inženýr firmy Rainer Nachbauer, který dělal lyže už pro Pirmina Zurbriggena nebo Kjetil André Aamodta, kteří na nich slavili nejeden úspěch. Jenže Katharina se rozhodla pro lyže značky, která nemá oficiální smlouvu s rakouským lyžařským svazem, respektive s Austria Skipool, který sdružuje všechny smluvní partnery (přibližně 40 společností), ze kterých si mohou rakouští závodníci vybrat. A pro každého závodníka je takový výběr povinný. Pokud ho nedodrží, hrozí mu i zákaz startů a vyřazení z týmu.
Další problém Kathariny Liensberger jsou boty. Značku Lange, se kterou má již pozitivní zkušenosti, nesmí podle nařízení rakouského svazu používat. Svaz tuto informaci obdržel od majitele koncernu Rossignol, pod který Lange spadají. Chvíli to pak vypadalo, že řešení se najde u Dalbella, ale jednání s italským výrobcem bylo nakonec také neúspěšné.
Jako zásadní problém se ale jeví právě změna lyží. Šéf rakouského svazu Peter Schröcksnadel říká, že Katharinu na problémy spojené se změnou dodavatele od začátku upozorňovali a jako jediné současné řešení vidí návrat pod křídla Rossignolu, případně v kombinaci s botami Lange. Jako řešení naopak nevidí žádný ústupek ze smluvních závazků Austria Skipool, ať už vůči závodníkům, nebo dodavatelům, na jejichž dlouholetou důvěru a podporu se naopak odvolává.
Válka?
Války vypukly hned dvě. Mezi Katharinou a rakouským svazem, ale možná i jakási zákulisní válka mezi výrobci. Smlouvy dodavatelů s Austria Skipool mají svoji logiku. Rakousko je ve Světovém poháru dlouhodobě úspěšné a materiál, který používají závodníci, samozřejmě v rozhodování při nákupu vybavení ovlivňuje veřejnost. Liensberger je vycházející hvězdou rakouského týmu a při absenci zraněných Rakušanek, ale i těch, které už ukončily kariéru, ji lze v technických disciplínách považovat za současnou jedničku. Tlak na to, aby závodila na značce, která dlouhodobě rakouský svaz podporuje, je samozřejmě velký. Ze všech stran. Návrat další značky do závodního lyžování je tak z pohledu výrobců naopak nechtěný. Roli může hrát i to, že tradiční značka Kästle už nepatří Rakušanům.
Resumé
Zda se Kästle objeví v Söldenu, je tedy zatím nejasné. Pro nového majitele i fanoušky značky by to byl nejen úspěch, ale po měsících vyjednávání i určité zadostiučinění. Za nejzajímavější moment celé kauzy ale považuji to, že rakouský svaz na jednu stranu extrémně prahne po těch nejlepších výsledcích, na stranu druhou nedokáže poskytnout svým hvězdám materiál, na kterém jsou nejen spokojeni, ale i prokazatelně blíž výhře. Ale nechme se překvapit. Následující dny rozhodně přinesou rozuzlení. Třeba...
Elegantní řešení
… co kdyby třeba Katharina Liensberger začala závodit za Českou
republiku?