V současnosti jsou asi nejoblíbenějším řešením vyhřívané vložky, kterým ale budeme správně říkat stélky. Je to moc dobře vymyšlená věc, a tak si určitě důstojné pojmenování zaslouží.
Jakkoliv už vyhřívané stélky vyrábí a na trh dodává celá řada výrobců, koupit je můžete dokonce i v Lidlu, všechny fungují na stejném principu. Ať už jsou určené do bot lyžařských, turistických nebo třeba rybářských, vždy se jedná o stélku (více či méně kvalitně zpracovanou), do níž je zabudovaný plochý kabel, na který je v přední části – pod prsty – připojeno topné těleso. Někdy větší, někdy menší, vždy ale zcela ploché, takže vám v botě nemůže nijak překážet.
Plochý kabel je u stélek určených primárně do lyžařských bot z vložky vyveden na patě a přesně v tomto místě ho musíte protáhnout ven z vnitřní botičky. Dál, za achylovkou a lýtkem, už kabel vede mezi vnitřní botičkou a skeletem. Hodně výrobců lyžařských bot už své vnitřní botičky na prostrčení plochého kabelu v patě připravuje – v takovém případě najdete na botičce malý, kvalitně obšitý otvor. No a pokud tam není, nebojte se jej ostrým nožem udělat. Jste-li jen trochu šikovní, botičce by to nemělo ublížit. Pokud vnitřní botičku nechcete prořezávat, zkuste prostě kabel nechat uvnitř botičky a po lýtku jej táhnout směrem nahoru. Neměl by to ve smyslu komfortu být významný problém.
Kam s baterií
No ano, topné těleso je napájené baterií. Ale nebojte se, autobaterii v batohu vozit nemusíte, je malinkatá. Dá se uchytit přímo na botu, bývá za tím účelem vybavená klipy, za něž ji můžete přichytit k velcro pásku. Hodláte-li vytápěné stélky používat často, určitě si najdete způsob, jak baterii na botu uchytit tak, aby vám nepřekážela a přitom jste ji neztratili. Na trhu se dokonce dají najít lyžáky vybavené speciálním uchycením pro baterii od firmy Therm-ic, ovšem nijak výjimečné není ani řešení, kdy si lyžaři pomocí zcela samostatného, dokoupeného pásku se suchým zipem baterii zavěšují výš, třeba pod koleno.

Jak známo, zima bateriím nesvědčí, takže mají baterky za mrazivého počasí značně omezenou životnost. Sice se to liší u různých typů a kvalit baterií (proto se také velmi různí ceny setů kombinujících různé druhy baterií a vložek), jejich výdrž ale vždy bude nějakým způsobem omezená. Obecně se dá říct, že čím dražší baterie si k vyhřívaným vložkám zakoupíte, tím déle vám budou topit. Každopádně lze všechny baterie večer jednoduše uložit do nabíječky a znovu dobít.
Dobré zkušenosti jsou v tomto ohledu se značkou Therm-ic, která platí za odborníka přes topení, vyhřívání a vysoušení všeho druhu a mívá tradičně dobře zpracovanou technickou stránku výhřevného systému včetně kvalitních baterií. Therm-ic ke stélkám např. prodává i dálkové ovládání.
Dobré je zamyslet se v souvislosti s dobou, po kterou si chcete topit, nad tím, jak velké topné těleso baterie napájí. Zkušenosti říkají, že těleso nemusí být nikterak velké, aby vyhřívání splnilo svůj účel. No ale samozřejmě záleží především na tom, jak intenzivně si na (většinou) třístupňové škále zatopíte.
Jak to topí
Vyhřívané stélky rozhodně netopí tak, že by vás pálila chodidla! Vyprodukované teplo je velice mírné, ale spolehlivě zaručí, že vám ani při velkém mrazu na nohy nebude zima. Je logické, že přiliš velké teplo v lyžákách by vám udělalo spíš medvědí službu. Pokud se vám nohy zpotí, spolehlivě vám na ně bude zima. S topením, které lze většinou regulovat v rámci tří stupňů intenzity, je tedy třeba pracovat citlivě.
Vlastní stélky a topení
Pokud nade vše milujete své na míru vytvarované stélky, které ale netopí a právě to je jejich jediná chyba, dá se i toto vyřešit. Můžete si totiž koupit samostatné topné elementy s kabely a bateriemi. Zkompletovat je s vašimi stélkami byste mohli zvládnout sami. Topná tělíska se většinou lepí navrch vložky, pod prsty, a následně se ještě překrývají tenkou textilií. Plochý kabel se pak otvorem ve vložce odvádí na její spodní stranu a dále ven z vnitřní botičky. V lyžákách si tak můžete zatopit, aniž byste slevovali z maximalismu ve smyslu perfektního usazení nohy v lyžařských botách.
Na druhou stranu francouzský Sidas (a Therm-ic), který je vyhlášeným expertem v oblasti anatomických stélek, už také vyrábí vyhřívané vložky. Tak se zamyslete, zda nezainvestovat ještě do jedněch, tentokrát vyhřívaných.
Vyhřívané ponožky
Jinou možností jsou vyhřívané ponožky. I ty si pochopitelně můžete obléknout do bot nejen lyžařských. Therm-ic (sesterská značka Sidasu) vyvinul lyžařské vyhřívané podkolenky se systémem Fusion, který hřeje ze spodní i horní strany prstů na nohou.

Therm-ic Powersock Heat Fusion
Technologii v ponožkách vůbec necítíte, vše je dokonale zpracováno, takže cítíte jenom teplo. Jeho intenzitu si podobně jako u vyhřívaných stélek můžete nastavit na tři rozdílné stupně, přičemž malá lithium-iontová baterie je tentokrát ukryta v úpletu na vrchu lýtka. Tady se také dá topné těleso jednoduše ovládat tlačítky označenými symboly + a –.
Cena takových ponožek není právě nízká, ale tady kromě technologie zajišťující vytápění (v ceně je i baterie) platíte také super kvalitní materiály použité pro výrobu samotných ponožek. Kombinace přírodní vlny s technickým vláknem skvěle sedí na noze, dobře reguluje teplotu a účinně odvádí vlhkost. Ponožky se dají normálně prát, topnému tělesu ani drátkům, které v ponožce ani nepostřehnete, to nevadí.
Therm-ic se se svými lyžařskými ponožkami Warmer Ready dokonce obejde bez baterie. Ponožky totiž mají nad prsty kapsičku, do níž se vkládá ohřívací polštářek, který vydrží hřát až čtyři hodiny. Vodivý materiál v textilu přitom pomáhá rychlé a efektivní distribuci tepla po celé noze.
Vyhřívané lyžáky
No a nakonec kdo má v lyžákách rád teplo a nechce v tomto ohledu dělat kompromisy, měl by si asi koupit vyhřívané lyžáky. Když se topná tělesa dají zakomponovat do stélek a do ponožek, proč by to nešlo přímo do lyžáků.
Samozřejmě, že to jde. Podívejte se třeba na nabídku značek K2 nebo Tecnica a hledejte modely s označením Heat. Italská Tecnica má letos v nabídce s topením dva dámské modely (překvapit může, že jde o poměrně sportovní lyžáky), legendární americká značka K2 dokonce dvě dámské a dvě unisex boty.
Obě značky při výrobě vyhřívaných vnitřních botiček spolupracují s již zmiňovanou firmou Therm-ic. V botičkách s označením Heat je rozmístěno hned několik plochých topných tělísek, baterie je šikovně schovaná, podobně jako u ponožek Sidas, v oblasti lýtka, kde najdeme také ovládání systému. Když se topení „unaví”, tedy baterka vybije, večer botičky prostřednictvím USB konektoru jednoduše „nabijete“.
