Nutno podotknout, že v Rakousku se historicky na rozdíl od Itálie nebo Francie trojsedačkových lanovek příliš mnoho nepostavilo. Od 70. let do počátku 90. let vzniklo v Rakousku celkem jen 51 trojsedačkových lanovek (tři z nich se pak v letech 1999 až 2001 přemístily na jiná místa v Rakousku), z toho 36 neodpojitelných a 15 odpojitelných. Je to dáno tím, že 3sedačky byly v produkci velmi brzy nahrazeny 4sedačkami, které byly praktičtější a byly schopny dosáhnout vyšší přepravní kapacity. Zatímco u trojsedaček dosahovala nejvyšší teoreticky dosažitelná přepravní kapacita hodnoty 2 160 osob za hodinu, u čtyřsedaček je to až 2880 osob/hod (oboje je dáno legislativou, která připouští nejkratší interval mezi sedačkami 5 sekund). Většinu z rakouských trojsedaček dodala firma Doppelmayr, setkat se dalo ale i s několika zástupci značek Girak, Swoboda, Felix Wopfner, Wito a Steurer.
Neodpojitelná trojsedačková lanovka Trattenbach v Kitzbühelu byla
dodána firmou Girak v roce 1986 a v nejbližších letech (možná už letos)
bude nahrazena novou kabinkovou lanovkou
První trojsedačková lanovka Rakouska byla postavena firmou Doppelmayr v roce 1973 pod názvem Trittalpbahn v Zürsu a již v roce 1986 byla nahrazena čtyřsedačkou. Další trojsedačky pak následovaly až o 5 let později v Lechu a v menším areálu Gaissau-Hintersee poblíž Salzburgu. Nejnovějšími rakouskými trojsedačkami jsou lanovky v Arnoldsteinu a Schattwaldu z roku 1993.
Nejstarší existující rakouskou trojsedačkou je neodpojitelná lanovka v
Gaissau-Hintersee, postavena byla firmou Doppelmayr v roce 1978. V posledních
dvou letech je však celé středisko mimo provoz
A kde všude se tedy na posledních trojsedačkách v Rakousku můžeme svézt? Z posledních 17 provozních trojsedaček je 12 neodpojitelných a 5 odpojitelných. Neodpojitelné najdeme v již zmíněném Gaissau-Hintersee a dále ve střediscích Hopfgarten (Hohe Salve II), Kitzbühel (Trattenbach), Hintertux (Schlegeis), St. Johann im Tirol (Hochfeld II), St. Jakob im Defereggental (Mooserberg 1), Speiereck (lanovky Großeck 2 a Sonnenalm, která byla přemístěna ze Söldenu), Spieljoch (Onkeljochbahn), Leutasch (Kreithlift), Schattwald (Wannenjochbahn) a Hochötz (Kühtailelift, přemístěna ze Söldenu). Speiereck je tak posledním rakouským areálem, který disponuje ještě dvěma trojsedačkovými lanovkami.
Dalším unikátem je neodpojitelná lanovka Kreithlift z roku 1992 v
tyrolském miniareálu Leutasch – jde o jedinou trosjedačku vyrobenou firmou
Felix Wopfner. V nejbližších letech se její náhrada neplánuje
Poslední rakouské odpojitelné trojsedačky pak najdeme na Schmittenhöhe (Sonnkogelbahn), v areálu Silvretta Nova v Montafonu (Schwarzköpfle Bahn), v Ehrwaldu (Wettersteinbahn, zde jde o původní lanovku Petersbodenbahn z Lechu) a zmínit musíme především dvě lanovky firmy Girak, které byly postaveny již v modernějším provedení – v roce 1987 Aineckbahn na Katschbergu a o šest let později pak lanovka na Arnoldstein v Korutanech (ta byla jako jediná rakouská trojsedačka vybavena bublinami, které však byly nedávno ze sedaček demontovány). Zajímavostí obou lanovek od firmy Girak je, že šlo o přestavbu z původních neodpojitelných dvousedaček De Pretis s úplným (v prvním případě), resp. částečným (ve druhém případě) využitím původních podpěr.
Ještě před rokem jsme se mohli svézt na odpojitelné trojsedačce s
jednoduchým názvem Dreiersesselbahn v Schladmingu, která byla postavena
firmou Doppelmayr v roce 1980. Od prosince 2019 již musíme využít novou
desetimístnou kabinku Planai Gondelbahn
Dá se očekávat, že náhrada dalších trojsedačkových lanovek v Rakousku novými moderními lanovkami na sebe nenechá dlouho čekat, o náhradě minimálně pěti z nich se již mluví. Je tak docela možné, že zanedlouho se více trojsedaček bude nacházet v České republice, než v Rakousku.
V loňském roce „padnul“ i unikát na Arlbergu – odpojitelná
trojsedačková lanovka Schindlergratbahn od firmy Doppelmayr z roku 1980,
která byla v části trasy z důvodu vedení nad skalnatým nepřístupným
terénem vybavena separátní záchrannou lanovkou