Prototyp dvoulanové oběžné 4místné kabinkové lanovky Transporta Chrudim byl v Sarajevu otevřen v roce 1959, vyvinut byl na základě technologie nákladních lanovek Ing. Nevrlým. Jednalo se skutečně o prototyp – hranaté kabinky měly hodně daleko k pozdějším 5 „sériovým“ lanovkám tohoto typu (Malino Brdo, Thale, Skalnaté Pleso (2 úseky) a Černá hora), taktéž podpěry žlutého barevného provedení byly zcela odlišné. Dolní stanice lanovky se nacházela v centru města u Vijećnice, horní pak o 575 metrů výše pod přilehlým vrcholem Trebevič (1 627 m n. m.). Trasu lanovky dlouhou 2 064 metrů tvořilo celkem 8 podpěr příhradové konstrukce, před horní stanicí se nacházel také lanový přechod, stejně jako u všech ostatních lanovek tohoto typu. Celkem 48 kabinek od rakouské firmy Swoboda (dnes Carvatech) přepravilo při rychlosti 3 m/s 400 osob za hodinu.


Československá lanovka krátce po svém otevření v roce 1959 (foto archiv Radim Polcer)

V roce 1984 byla na lanovce provedena rozsáhlá rekonstrukce při příležitosti zimních olympijských her, při níž byla technologie rekonstruována pravděpodobně firmou Girak, dodány byly také nové kabinky v barevných provedeních žlutá, červená a modrá, shodné s chorvatskou lanovkou Sljeme - Medvednica u Zagrebu. V nedaleké oblasti Jahorina byl vybudován také lyžařský areál, který je s dvěma dvousedačkami Poma a nově se 3 moderními šestisedačkami a 10kabinkou Leitner v provozu dodnes.

Během války v 90. letech byla lanovka na Trebevič bohužel těžce poškozena, poté již v původní podobě nikdy obnovena nebyla. V období kolem roku 2002 ještě stále existovala dolní stanice, ve které se nacházela kompletní technologie i s kabinkami, dále podpěry s lanovým přechodem, přičemž některé měly na botkách stále nosné lano, a také horní stanice, ze které ovšem již tehdy zbyly jen obvodové zdi. V létě 2007 již byla technologie a kabinky z dolní stanice pryč a na trase se nacházela už jen jedna jediná podpěra. Tím tedy zanikly poslední stopy po prototypové československé lanovce.

To již ovšem existovaly plány na obnovu lanovky, původní plány hovořily o šestimístné kabinkové lanovce s kapacitou 1 000 osob za hodinu. K určitému posunu došlo na podzim 2011, když byla do Sarajeva převezena demontovaná šestimístná kabinková lanovka Habegger z roku 1984 ze švýcarského Grächenu, kde byla na trase na Hannigalp nahrazena novou osmimístnou kabinkou. K namontování této použité švýcarské technologie však nikdy nedošlo, namísto toho byla v roce 2017 zahájena výstavba zcela nové moderní 10místné kabinkové lanovky od firmy Leitner, která pak byla uvedena do provozu v dubnu 2018. Nová lanovka s přepravní kapacitou 1 200 osob za hodinu se od té doby opět těší velké oblibě nejen obyvatel města. V tramvajové vozovně sarajevského dopravního podniku GRAS lze spatřit malý památník původní lanovky Transporta sestávající ze dvou dochovaných běhounů a závěsů kabinek, zachovalo se i několik původních kabinek.


Nová moderní 10kabinková lanovka Leitner se již čtvrtým rokem těší velké oblibě nejen obyvatel města (foto Leitner)