Laberbergbahn
V Oberammergau se nachází lanovka, která snad svým technickým provedením nemá ve světě obdoby. Jedná se o pulzační lanovku, ovšem dvoulanového systému s jedním nosným a jedním tažným lanem. Vyrobena byla v roce 1957 firmou Karl Peter. Na trase jsou pravidelně rozmístěny čtyři 11místné kabiny, které se ve stanici otáčejí pozoruhodným způsobem - těsně před samotným otočením najede běhoun kabiny na volně otočnou kolejnici a při otáčení si ji stáhne s sebou (kabiny jsou samozřejmě fixně uchyceny k tažnému lanu). Vzhledem k tomu, že se jedná o čistě turistickou lanovku, přepravní kapacita činí pouhých 120 osob za hodinu.
Pohled z horní stanice na přijíždějící kabinu lanovky
Laberbergbahn
Hörnle
Unikátní neodpojitelná dvousedačková lanovka se nachází v Bad
Kohlgrubu a vede na vrchol Hörnle. Její unikátnost spočívá především v
řešení výstupu cestujících ze sedaček, kdy jsou sedáky s opěrkou
provedeny jako odklopné do boku. Po výstupu tedy nemusí (a ani nesmí)
cestující rychle uskočit do boku, jako to je obvyklé u běžných
neodpojitelných sedačkových lanovek, ale naopak zůstane stát na místě a
rám sedačky projede kolem něj. Dráha byla vybudována firmou Schwebelift-
und Transportbahn Baugesellschaft München již v roce 1953, její délka činí
1 998 metrů při převýšení 455 m a horní stanice se nachází v
nadmořské výšce 1 395 m.
Typově obdobná lanovka se dříve nacházela ještě ve středisku Breitenberg
u obce Pfronten, ta již však byla v roce 2004 nahrazena standardní
neodpojitelnou čtyřsedačkou.
Vystupování v horní stanici na lanovce Hörnle
Ga-Pa: Graseckbahn a Eckbauerbahn
Garmisch-Partenkirchen (zkráceně Ga-Pa) patří mezi největší a nejznámější centra zimních sportů v Německu. Kromě množství novějších lanovek jsme zde až donedávna mohli nalézt také dvě historické lanovky provozované prakticky v původním stavu. Starší z nich byla vybudována v roce 1954 firmou Karl Peter a jde o malou kyvadlovou lanovku s kabinami pro 4 až 6 osob k horskému hotelu Graseck, jejíž raritou je především konzolová podpěra uprostřed trasy. V provozu je dodnes.
Malá kabinka lanovky Grasseckbahn, dnes mají kabinky stříbrné
zbarvení
Stejný provozovatel provozoval také nedalekou dvoumístnou odpojitelnou kabinkovou lanovku Eckbauerbahn, která byla vybudována v roce 1956 firmou Pohlig. Historický vzhled této lanovky podtrhovaly především původní otevřené kabiny, v letech 2018 a 2019 ovšem došlo k náhradě za moderní šestimístnou kabinkovou lanovku firmy Doppelmayr.
Dnes již neexistující dvoumístná kabinková lanovka
Eckbauerbahn
Hochgratbahn
V předhůří Alp poblíž města Oberstaufen najdeme čtyřmístnou
kabinkovou lanovku na Hochgrat. Ta byla postavena v roce 1972 firmou PHB
(Pohlig-Heckel-Bleichert) a je prakticky v původním stavu v provozu dodnes. Na
světě již najdeme již jen poslední 4 lanovky tohoto typu, tři z nich se
nachází v Německu.
Kabinky jsou obdobně jako další lanovky firmy PHB vybaveny spínacími
aparáty systému Giovanola a společným znakem těchto lanovek je systém
umožňující rozpoznání zápletu lana - tyto lanovky mají totiž zakázáno
připojení spínacího aparátu do místa zápletu lana. Horní stanice v
nadmořské výšce 1 700 metrů nad mořem je oblíbeným vyhlídkovým místem
a také východiskem mnoha turistických značených tras.
Dosud provozovaná čtyřmístná kabinková lanovka Hochgratbahn
Wendelstein
Wendelstein je se svou nadmořskou výškou 1 838 metrů oblíbeným
vyhlídkovým vrcholem ležící v předhůří Alp v Bavorsku. Zpřístupněn
je již od roku 1912 ozubnicovou železnicí, která vyjíždí z obce
Brannenburg ležící nedaleko dálnice spojující Mnichov s Innsbruckem a po
7,66 kilometrech dosáhne horní stanice v nadmořské výšce 1 723 metrů
(zbývajících 100 výškových metrů na samotný vrcholek s vyhlídkovou
terasou a vysílačem je tedy nutno absolvovat pěšky).
Dráha o rozchodu 1 000 mm, která překonává převýšení 1 217 m, je
vybavena ozubnicí systému Strub a najdeme na ni mezistanice Aipl (ta je
zároveň výhybnou sloužící ke křižování protijedoucích vlaků) a
Mitteralm, ve kterých je taktéž možno vystoupit nebo nastoupit. Původní
vozový park sestávající z vozů pocházejících z počátku provozu byl v
roce 1990 modernizován pořízením dvou moderních dvoučlánkových
elektrických jednotek, která dodala švýcarská firma SLM.
Na Wendelstein je ovšem možno se dostat také z opačné strany, z Bayrischzellu, odkud vyjíždí kyvadlová lanovka s kabinami pro 50 osob. Ta byla vyrobena v roce 1970 firmou Pohlig a má horní stanici umístěnu poblíž vrcholové stanice ozubnicové železnice.
Kyvadlová lanovka z Bayrischzellu na Wendelstein