First
Mezi hlavní oblasti regionu Jungfrau patří kromě Interlakenu také Grindelwald ležící v nadmořské výšce přibližně 1 000 metrů. Přímo z centra Grindelwaldu vyjíždí šestimístná kabinková lanovka Von Roll z roku 1995 s celoročním provozem, která nás během 25 minut přes dvě mezistanice, ale bez přestupování, dopraví na First do výšky 2 167 m n. m. Z Firstu pak máme jako na dlani bernské velikány Wellhorn, Wetterhorn a Schreckhorn a více vpravo i světoznámý Eiger s jeho pověstnou severní stěnou. Plejádu velehorských obrů pak završí nejvyšší z nich – 4 158 m vysoký Jungfrau (Mönch z Firstu vidět není, protože je v zákrytu za Eigerem). Na Firstu najdeme také atrakci First Flieger, což je z USA pocházející zařízení typu Zip-Rider, sestávající ze čtyř paralelně vedoucích lan na trase mezi Firstem a mezistanicí kabinkové lanovky Schreckfeld.
Šestimístná kabinková lanovka Firstbahn ve svém prvním úseku
Männlichen
Na opačnou stranu, než je First, vyjíždí z Grindelwaldu 6,2 kilometrů dvouúseková dlouhá kabinková lanovka, jedna z nejdelších v Alpách. Zatímco až do roku 2019 jsme se zde mohli svézt čtyřmístnou kabinkovou lanovkou Habegger z roku 1978 s až roztomilými červenými kabinkami, nyní je zde již druhé léto v provozu moderní desetimístná kabinková lanovka typu D-Line ze skupiny Doppelmayr/Garaventa. Lanovka přes mezistanici Holenstein vede na Männlichen, odkud se naskýtá nádherný výhled na světoznámé vrcholy Eiger, Mönch a Jungfrau včetně pověstné kolmé severní stěny Eigeru. Pokud máme s sebou dalekohled, můžeme se v této stěně pokusit najít okna ve skále vytesané stanice Eigerwand ozubnicové dráhy na Jungfraujoch. Na Männlichen se můžeme snadno dostat také z opačné strany z Wengenu, odkud nás sem dopraví kyvadlová lanovka Garaventa z roku 1992 s kabinami pro 80 osob. Také ta prošla nedávno modernizací, při níž byly mj. původní kabiny vyměněny za nové celoprosklenné od firmy Carvatech s „balkónem“ pro cestující na střeše.
Původní čtyřmístnou kabinkovou lanovkou z Grindelwaldu na Männlichen,
která je je se svými 6,2 kilometry jednou z nejdelších v Alpách, se již
nesvezeme – na jejím místě se nachází moderní 10místná
kabinka
Schynige Platte
Poblíž Interlakenu se nachází vyhlídkový vrchol Schynige Platte, který je zpřístupněn historickou ozubnicovou železnicí. Ta zde byla vybudována už v letech 1891 až 1893 a zatímco na počátku zde byly provozovány ještě parní lokomotivy, v roce 1914 byla dráha elektrifikována. Výchozím bodem je nádraží Wilderswill v nadmořské výšce 584 m n. m., kam se můžeme z Interlakenu dopravit úzkorozchodnou železnicí Berner Oberlandbahn. Odtud ozubnicová dráha o rozchodu pouhých 800 mm stoupá mj. prostřednictvím čtyř kratších tunelů a osmi mostů až do stanice Schynige Platte do nadmořské výšky 1 967 metrů. Celá dráha je dlouhá 7,25 km a jízda směrem nahoru zabere 52 minut. Největší zajímavostí této dráhy je provozování historických elektrických lokomotiv a osobních vozů, z nichž většina pochází právě z roku 1914. Více zajímavostí z historie této dráhy nám přiblíží výstava, umístěná v čekárně stanice na Schynige Platte. Kromě výhledu na Interlaken na jedné straně a na masív Jungfrau na straně druhé je Schynige Platte známý díky své alpské botanické zahradě s více než 600 druhy rostlin. Na Schynige Platte najdeme také stejnojmenný horský hotel s restaurací.
Nádraží historické ozubnicové dráhy na Schynige Platte leží v
nadmořské výšce 1 967 metrů
Harder Kulm
Vrchol Harder Kulm vysoký 1 322 metrů leží přímo nad jezery Brienzersee a Thunersee a díky svému parádnímu výhledu na město bývá právem označován jako domácí hora Interlakenu (Interlaken vděčí za své jméno právě poloze mezi oběma jezery). Jízda na Harder Kulm pozemní lanovkou s nástupní stanicí u interlakenského východního nádraží trvá pouhých 8 minut. Lanovka původního výrobce Von Roll prošla v roce 2008 při příležitosti uplynutí 100 let od zahájení provozu rekonstrukcí, při níž obdržela mj. moderní 65místné panoramatické vozy s prosklenou střechou, takže již samotná jízda lanovkou se tak stává zážitkem. Na vrcholu Harder Kulm najdeme kromě restaurace také nově otevřenou visutou vyhlídkovou plošinu s názvem Zwei-Seen-Steg, která nám poskytne skvělý pohled nejen na město Interlaken, ale také na jezera Brienzersee a Thunersee. Stejně tak je odtud dobrý výhled na trvale zasněžený masív Jungfrau. Plošina, jejíž předlohou byla obdobná (avšak podstatně větší) plošina s názvem Skywalk v Grand Canyonu v Arizoně, byla otevřena na podzim 2011 a je umístěna poblíž již zmíněné restaurace.
Horní stanice pozemní lanovky Harderbahn*
Heimwehfluh
Druhým vyhlídkovým místem města Interlaken, byť již ne tak vysokým jako Harder, je Heimwehfluh. Ten je známý především díky své historické pozemní lanovce, která je až dodnes provozována prakticky v původním stavu. Postavena byla švýcarskou strojírnou Von Roll v roce 1906 a cestující jsou zde přepravováni originálními 32místnými vozy s dřevěnou karoserií a s charakteristickými záclonkami. Přímo u horní stanice pozemní lanovky najdeme kromě restaurace s 200 místy a menší kamenné rozhledny také rozsáhlé modelové železniční kolejiště, které zde bylo budováno postupně již od roku 1948. Cestu z Heimwehfluh zpět do Interlakenu lze absolvovat na krátké, zato však pořádně strmé a tedy i rychlé bobové dráze.
Historická pozemní lanovka na Heimwehfluh je dosud provozována s
originálními historickými vozy s dřevěnou karoserií
Giessbach
Giessbach se sice nachází již poněkud dále od Interlakenu, milovníci historie by však návštěvu tohoto místa rozhodně neměli vynechat. Nachází se zde totiž historická pozemní lanovka Von Roll, která je se svým rokem výroby 1879 nejstarší dosud provozovanou pozemní lanovkou na světě. Je to zároveň první lanovka, na níž byla použita k vyhýbání 40místných vozů uprostřed trati geniálně jednoduchá a dodnes používaná tzv. Abtova výhybna, která na rozdíl od klasických železničních výhybek funguje bez jediné pohyblivé součásti. Tato necelých 350 metrů dlouhá dráha zde spojuje přístaviště lodí na jezeře Brienzersee s luxusním historickým Grandhotelem Giessbach, který je ještě o 7 let starší než samotná pozemní lanovka. Vyhledávanou turistickou atrakcí jsou také zdejší vodopády Giessbachfälle, zpřístupněné značenou turistickou tratí. Z Interlakenu se dá do Giessbachu za 20 až 30 minut dojet autem, mnohem romantičtější je ale jízda lodí po jezeře Brienzersee.
Historická pozemní lanovka Giessbachbahn z roku 1879 je nejstarší dosud
provozovanou pozemní lanovkou na světě
Jungfrauregion v zimě
Velmi oblíbená je oblast Jungfrau také v zimní sezóně, kdy návštěvníkům nabízí 45 lanovek a vleků, obsluhujících více než 200 km sjezdových tratí všech obtížností.