První z uvedené trojice najdeme v Saas-Fee - jedná se o čtyřmístnou kabinkovou lanovkou na Hannig, která byla postavena v roce 1969 a v roce 1992 prošla celkovou rekonstrukcí firmou Von Roll. Nejvýraznějším znakem rekonstrukce byla výměna kabinek za nové od firmy CWA v počtu 25 ks. Ukončení provozu je naplánováno již na duben 2023, kdy bude zahájena stavba moderní 10místné kabinkové lanovky. Pokud už v Saas-Fee budete, určitě doporučujeme i navzdory své odlehlosti toto místo nevynechávat, protože se odtud naskýtá překrásný výhled na Saas-Fee i nad ním ležící ledovec.


Trasa lanovky Hannigbahn v Saas-Fee s typickými vysokými podpěrami

Druhou ze zbývajících lanovek Giovanola najdeme ve Verbieru, kde dopravuje návštěvníky na relativně dlouhé 2 065 metrové trase na Savoleyres. Zajímavostí je, že na výstavbě této dráhy s 80 kabinkami se podílela také další tradiční švýcarská firma Städeli. Také tato lanovka je „v ohrožení“, protože již roky se plánuje její náhrada kombinovanou lanovkou ve zcela nové trase s mezistanicí. Tento projekt zatím zarážel na problémy s majiteli pozemků, nicméně nyní se ledy pohnuly a není tak vyloučeno, že se výstavba uskuteční již v příštím roce.


Trasa lanovky Savoleyres ve Verbieru

A konečně třetí kabinkou Giovanola je dráha z roku 1968 v Les Marecottes na La Creusaz, která se zřejmě stane úplně poslední provozovanou lanovkou Giovanola ve Švýcarsku a právě ona tak tuto kapitolu historie švýcarské lanové dopravy završí. Plány na její náhradu sice zatím představeny nebyly, nicméně vzhledem k tomu, že další provoz lanovek se spínacími aparáty Giovanola bude švýcarským drážním úřadem od roku 2026 zakázán, stane se rok 2025 zřejmě posledním i pro tuto dráhu. Doplňme ještě, že také tato lanovka s 32 kabinkami prošla v roce 1994 rekonstrukcí firmou Garaventa, při níž obdržela mj. nové kabinky od firmy Gangloff.


Typický výjezdový tlačný portál lanovek Giovanola, na snímku lanovka Les Marecottes - La Creusaz

Pro úplnost ještě dodejme, že dodnes existují také ruiny (podpěry bez lana a zdevastované stanice) další Giovanoly na Col de Menouve pod průsmykem Bourg St. Bernard, která byla provozována v letech až 1962 až 2010.


Pohled na zbytky lanovky Col de Menouve pod průsmykem Bourg St. Bernard, která dojezdila před 12 lety