Článek vyšel v časopise SNOW 142 (prosinec-leden 2022/23)
Inteligentní výběr a uspořádání nábytku vám pomůže maximálně využít prostor vašich stravovacích provozů. Stísněný, neuspořádaný vnitřní prostor restaurace nebo jídelny může návštěvníkům kazit jejich zákaznický zážitek. U střediskových objektů, které jsou využívány ve více ročních obdobích než jen ve sněhové sezóně, je další nutností flexibilita. Proto si tzv. „měkké úpravy“, včetně nábytku a dalšího vybavení, zaslouží promyšlené plánování. Rozhodující je odolnost, vzhled a dojem, ale je také důležité zvážit, jak chcete, aby hosté prostor využívali a pohybovali se v něm.
Obecně už pro horská střediska není ekonomicky výhodné stavět svá zařízení jen pro lyžařskou sezónu. O jídelnách a dalších typech veřejných interiérů je vhodné přemýšlet jako o prostorách pro pořádání akcí ve čtyřech ročních obdobích. Ať už se jedná o modulární nebo rekonfigurovatelné sezení, výběr židlí, které lze stohovat na sebe za účelem ušetření místa, položky, které se dají přidat, přesouvat nebo zcela schovat atd., oboroví architekti a návrháři se stále více zaměřují na flexibilní programování prostoru.
Pokud ve vašem středisku plánujete kompletní rekonstrukci, nebo jen chcete s omezeným rozpočtem vylepšit stávající prostory, následující úvahy vás možná inspirují k zefektivnění využití vašich interiérů a vtělení vaší značky do vzhledu a atmosféry provozoven. To vše by vám mělo pomoci poskytovat co nejlepší zákaznické zážitky.
Rozmístění nábytku
Střediskoví návštěvníci se potřebují mít kde posadit, poobědvat, přezout se apod. Nábytek, který pro ně vyberete – a jeho rozmístění – má nezanedbatelný význam a je třeba mít na paměti několik aspektů. Patří mezi ně zejména: maximalizace efektivního využití prostoru, aniž by byl narušen zákaznický zážitek, plynulost provozu a dodržování pravidel a předpisů. Zahrňte všechny tyto aspekty do svého plánu.
Rozestupy mezi židlemi: pro prostředí gastro provozů s obsluhou i samoobsluhou počítejte s plochou cca 1,25 m2 na hosta nebo 70 až 90 místy na 100 metrů čtverečních; pro shromažďovací prostory pro bankety pak uvažujte přibližně 1,10 m2 plochy na hosta nebo 80 až 100 míst k sezení na 100 metrů čtverečních užitné plochy. (Tyto rozměry platí pro standardní velikost jídelních židlí komerční třídy nebo stohovatelných banketních židlí.)
Komfort návštěvníků je zde pro vás klíčovým ohledem; chcete židle, které budou pohodlné a kompaktní. Trik spočívá v nalezení rovnováhy mezi cenou, pohodlím, velikostí a flexibilitou. Nebylo by dobré, kdyby židle mohly sloužit více potřebám? Možná nebudete schopni pokrýt zcela všechny vaše scénáře, ale určitě některé kusy nábytku budou lépe fungovat při víceúčelovém použití. Hledejte takové.
Rozložení stolů: správné rozmístění stolů umožňuje snadný pohyb hostů i obsluhy. Mezi hranami čtvercových stolů ponechte minimálně 110 cm prostoru; to umožňuje vysunutí židlí o běžných 25 cm. Mezi hranami čtvercových stolů s uličkami pro obsluhu ponechte minimálně 150 cm, což poskytne 65 cm bezpečného prostoru pro průchod obsluhy. Mezi rohy šikmo uspořádaných stolů bez servisní uličky ponechte minimálně 60 cm a mezi rohy diagonálně uspořádaných stolů s úzkou servisní uličkou ponechte minimálně 80 cm volného prostoru.
Sezení v boxech: uzavřené kóje poskytují útulná zákoutí pro hosty a obvykle se do nich vejde čtyři až osm osob na jeden box. Nabízejí soukromí, pohodlný a útulný pocit, efektivní využití prostoru a možnosti přizpůsobení, které ještě více doplní konvenční sezení u běžných stolů i celkovou výzdobu interiéru. Standardní rozměry boxů se obvykle pohybují v násobcích 60 až 80 cm na délku i šířku; kapacitně se uvažuje 1 osoba na 60 cm délky sezení v boxu. Sedací soupravy do boxů bývají k dispozici ve standardní výšce a ve výšce stupínku, která může hostům usnadnit nastupování a vystupování a může být dobrou volbou zejména pro rozlehlejší prostory s vysokými stropy. Sezení v boxech, a zvláště pak ve stupňovitých boxech, bývá investičně poměrně dražší než stoly a židle.
Kombinujte a laďte. Vybírejte výrobky komerční třídy s vysoce odolným čalouněním. Ty vydrží roky náročného používání, aniž by se to na jejich stavu projevilo. Pokud vám to vaše prostory a rozpočet dovolí, posuďte svým návštěvníkům nabídnout jak vícerozměrné sezení – například kombinaci vysokých a nižších stolů, sezení v boxech, a dokonce i sezení na banketech – tak i salonek, abyste docílili kontrastu a rozmanitosti. Vzhledem k tomu, že horskostřediskoví návštěvníci rádi odpočívají, shromažďují se a tráví čas v saloncích, mohou být tyto prostory zákaznicky ceněnou volbou.
(Foto: Facebook)
Výběr stolů
U stolů záleží na tvaru jejich desky: čtvercové/obdélníkové, kulaté a/nebo stoly v boxech. Každý z nich má své výhody a nevýhody v závislosti na prostoru a uspořádání.
Čtvercové a obdélníkové stoly se snadno přemísťují, mohou se k nim jednotlivě vejít menší skupiny, lze je spojovat do sestav a pojmout tak větší skupiny, v případě potřeby je lze stohovat naplocho ke stěnám. Často mají čtyři nohy, což mírně omezuje prostor pro nohy hostů, vyžadují štíhlé židle.
Kulaté stoly bývají lepší volbou do menších prostor, uživatelsky jsou vnímány jako přátelštější a společenštější, protože na sebe všichni u stolu dobře vidí. Jejich obvykle jediná středová podnož stolu vytváří více prostoru pro nohy, v případě potřeby k nim lze flexibilně přidat jednu nebo dvě židle navíc. Jejich relativní nevýhodou je omezená kapacita (u největšího kulatého stolu se doporučuje maximálně osm osob), nejsou ideální pro použití v blízkosti stěn a/nebo v užších prostorech a nelze je spojovat a vytvářet tak větší sestavy.
Společné barové stoly (vysoké nebo nízké) jsou oblíbenou variantou pro prostory, kde se lidé setkávají, a jsou rovněž stejně dobré pro využití jednotlivými návštěvníky, kteří mohou tento prostor sdílet. Společné stoly jsou součástí moderních trendů stolování; jde o koncept umožňující skupině lidí, někdy i cizích, sedět společně u velkých stolů, společně jíst a stýkat se. Tento styl sezení je oblíbený mezi mladými profesionály, ale dobře oslovuje všechny demografické skupiny.
Modulární stoly jsou užitečné do variabilních prostor, kde slouží vícero odlišným potřebám, například pro různé akce, skupiny apod. Obvykle bývají dlouhé, s nohami na koncích, které mohou mít aretační kolečka. Díky nim lze stoly snadněji přemisťovat, měnit jejich konfiguraci a následně je zajistit na místě. Modulární stoly také slouží ke spojování s jinými stoly.
Bez ohledu na uspořádání nebo prostor musíte mít stoly, které splňují základní ergonometrické požadavky: výška stolů maximálně 85 cm / minimálně 70 cm, volný prostor pro kolena (od podlahy ke spodní části povrchu stolu) minimálně 65 cm, tento volný prostor musí sahat minimálně 50 cm dovnitř pod stůl. U míst k sezení je na jednoho hosta předepsaná volná podlahová plocha 75 x 95 cm.
(Foto: Facebook)
Zařizovací předměty
Užitné vybavení společných prostor, jako jsou kontejnery na odpadky a recyklaci, květináče, ohřívače, skříňky na odkládání, vodní fontány atd., pomáhá zlepšit zákaznický zážitek a zajistit plnou funkčnost místa. Klíčové je rozmístění jednotlivých položek.
Nádoby na odpadky a recyklaci. Vyberte si nádoby, které se vzhledově hodí k typu hlavního nábytku v prostorách. Pokud vaše jídelna využívá tácy, zvolte rozhodně takové, které jsou shora snadno stohovatelné. Kontejnery na odpadky i recyklaci zbytků umístěte tak, aby bylo pro pracovníky úklidu snadné vyndávat a vyměňovat vnitřní sáčky. Dobrou volbou bývají kontejnery s otvory přístupnými ze strany.
Počet nádob závisí na obsazenosti prostoru a množství jídla (jak vlastní kvantity, tak četnosti), které se denně podává, a na tom, jak často se budou odpadkové nádoby vyprazdňovat. Je dobré je umístit v blízkosti vchodů / východů, aby se návštěvníci mohli zbavit odpadu při odchodu. Ve větších prostorách s vyšší frekvencí pohybu hostů odpadkové nádoby umístěte i podél tras hlavního pohybového proudu.
Nepodceňte dostatek skladovacích ploch – kam si budou návštěvníci odkládat helmy, brýle, rukavice atd. Některé provozovny využívají židle s háčky na opěradle nebo na boku, případně s úložnými koši na opěradle nebo pod nimi, aby odlehčily stolům a vytvořily prostor pro pohodlné sezení více lidí. Pokud si lidé musí odkládat bundy a rukavice na nepoužívanou židli nebo na stůl, protože nenašli žádný jiný úložný prostor, znemožňuje to ostatním návštěvníkům sedět, což se v konečném důsledku projeví na výsledku hospodaření daného provozu. Cílem je maximalizovat využití prostoru, aniž by vznikl pocit stísněnosti.
Na druhou stranu, neudělejte z prostorů s velkým výskytem lidí nadměrně pohodlné prostředí. Důležitá je míra fluktuace návštěvníků: aby bylo dosaženo potenciálu prostoru, musí docházet k rozumně rychlému obratu.
V závislosti na typu a velikosti vnitřního prostoru je třeba zvážit některé další prvky vybavení místa:
Rostliny. Skvěle se hodí pro přidání přírodního, zeleného prvku do interiéru. Skutečné rostliny potřebují přirozené světlo, proto je rozmístěte v blízkosti oken. Umělé rostliny jsou také možností, pokud nevypadají příliš uměle.
Přídavná topná tělesa. (Právě v těchto dobách téma citlivější než kdy dřív, vím.) Některé infrazářiče produkují nulové emise a jsou bezpečné (a určené) pro použití v interiéru i exteriéru. Mohou pomoci vyhřát chladnější prostor a/nebo snížit tepelné ztráty v místě s průvanem.
Živé zelené stěny. Ty představují atraktivní způsob, jak do prostoru přidat přírodní prvek. Hosté rádi sedí vedle živých rostlin a živá stěna může být příjemným způsobem, jak celoročně přenést venkovní prostředí dovnitř, aniž by to ovlivnilo váš půdorys. Dobrou volbou jsou samozavlažovací jednotky, které vyžadují minimální údržbu.
(Foto: Facebook)
Pohyb lidí uvnitř
Dalšími klíčovými aspekty, které je třeba brát v úvahu, jsou pohyb lidí a požadavky na obsazenost. Mnoho stravoven v lyžařských areálech bývá přeplněných. To se však rychle vyvíjí v důsledku očekávání a poptávky zákazníků. Vaši návštěvníci očekávají při využívání vašich prostor odpovídající vybavení a pohodlí.
Při určování toku návštěvnosti myslete na tři hlavní aspekty: 1) příchod, 2) doba oběda, 3) odchod.
Když návštěvníci vejdou do vaší gastro provozovny, budou si nejprve hledat volný stůl a pak si vezmou jídlo, anebo naopak? Toto rozhodnutí ovlivní uspořádání vašeho prostoru. Kam umístíte stanici s kořením, abyste k ní měli snadný přístup? Kde jsou odpadkové koše a koše na recyklaci zbytků jídel? Ujistěte se, že vámi naplánovaný tok pohybu lidí urychluje celkový proces stolování a že nábytek je umístěn tak, aby usnadňoval pohyb.
Pokud máte prostor se sezením zády k sobě, ponechte mezi těmito židlemi alespoň 60 cm volného místa, aby lidé mohli pohodlně a bezpečně procházet. Pak vyčleňte další čtvereční metry pro hlavní dopravní koridory v celém prostoru. Obvykle platí, že čím více míst k sezení máte, tím více zákazníků můžete do prostor dostat a tím více budete potřebovat průchozích ploch.
Mnoho střediskových provozů nabízí hlavní jídelní prostor a oddělenou kavárnu se snack barem / rychlým občerstvením. Dobře si rozmyslete, kam tuto sekci umístíte. Měla by být pohodlná, aniž by její provoz jakkoli blokoval průchod do hlavní stravovny.
V neposlední řadě nepodceňte rovněž výhled. Panoramatické výhledy jsou pro střediskové návštěvníky důležité, proto orientujte místa k sezení směrem k oknům.
Vetkněte do prostoru svou značku
Je důležité, aby vaše jídelní prostory odrážely identitu vaší značky. To platí bez ohledu na to, zda je váš resort zaměřen na bohatší demografickou skupinu, která očekává špičkové vybavení, na studenty mající hluboko do kapes, na mileniály, kteří hledají jedinečné, odlišující se zážitky a autenticitu, nebo na rodiny s malými dětmi. Ve všech případech by se demografické charakteristiky vašich zákazníků měly promítnout do způsobu, jakým vytvoříte a vybavíte interiér. Promyšlené vybavení interiéru pozvedne jejich zákaznický zážitek.
Přitom je třeba brát v potaz především barevnou paletu a materiály. Pokud je například váš objekt rustikální stavbou s velkým množstvím přírodní dřevěné infrastruktury, světlé barvy a lesklé povrchy nemusí být nejlepší volbou. Identita značky, očekávání vašich návštěvníků a vzhled by měly fungovat společně.
Bezpochyby je toho nemálo, nad čím je třeba se zamýšlet. S trochou času a pozornosti může každé horské středisko zefektivnit pohyb svých návštěvníků, přidat všestrannost, zlepšit zákaznické zážitky – a v posledku zvýšit své hospodářské výsledky. Stojí to za tu námahu.