Článek vyšel v časopise SNOW 153 market (říjen 2024)


Historie značky začíná v Horním Rakousku, kde ji založil Josef Fischer, a dodnes zde má své sídlo. Z původně malé firmy se Fischer rozrostl na jednoho z největších světových výrobců lyžařského vybavení. Jeho jméno je známé nejen ve světě lyžování, ale i v hokeji a outdoorových sportech. Po celé století Fischer posouval hranice technologií a designu, aby sportovcům všech úrovní poskytoval špičkové produkty zlepšující jejich výkon a zážitek.

Josef Fischer se narodil 12. září 1929 jako třetí potomek manželů Marie a Josefa Fischerových. Už pět let před jeho narozením fungovala továrna v rakouském Riedu, kterou založil jeho otec, původně na výrobu žebřiňáků a saní. Sortiment však rozšířil o výrobu lyží, která se stala natolik úspěšnou, že v roce 1936 zahájil sériovou výrobu a o dva roky později exportoval prvních dva tisíce párů do USA. Druhá světová válka zpomalila rozvoj firmy, ale výroba lyží pokračovala pro německou armádu. Josef Fischer mladší, známý jako „Pepi“, se vyučil tesařem na dřevařské škole v Halleinu, dále studoval na obchodní škole ve Vídni a v roce 1951 se přidal k rodinnému podniku. Po smrti svého otce v roce 1959, kdy mu bylo necelých třicet let, převzal spolu se svou sestrou vedení firmy.

Josef „Pepi“ Fischer by tento rok slavil 95. narozeniny. Zahýbal světem lyžování a jeho odkaz v podobě vlastní značky lyží žije úspěšně dál. Ačkoliv už je firma obrovská, na konci vlastnického řetězce najdeme dvě nadace, obě patří rodině Fischerů. Sám Pepi Fischer zemřel v devadesáti letech, přičemž na vedení firmy se aktivně podílel až do svých 77 let.


Ve třicátých letech byla každá lyže skutečně „handmade“. Rod Fischerů patřil k těm, kdo tuto praxi dynamicky měnil


V padesátých letech ještě dominovaly klasické dřevěné lyže, ale s příchodem „Pepiho“ Fischera do čela firmy nastaly zásadní inovace a technologické změny. Fischer zavedl nejen nové výrobní postupy, ale i neobvyklé a originální nápady v oblasti marketingu. Značka Fischer tak často předběhla své konkurenty. Postupem času byly tradiční lyže z jednoho kusu dřeva nahrazeny lyžemi složenými z několika vrstev dřeva slepených a lisovaných dohromady. Fischer se pravidelně prosazoval výjimečnými inovacemi, ať už šlo o výrobu lyží, nebo výběr lyžařů, kteří jeho značku reprezentovali. Obrázek pochází z roku 1964, Pepi Fischer je zcela vpředu


V šedesátých letech, kdy většina rakouských závodníků používala lyže jedné konkurenční značky, dokázal Fischer získat pro sebe jednoho z nich – Egona Zimmermanna. Vybavil ho tehdy převratným modelem lyží s kovovými výztuhami, známými jako Alu Steel. Na těchto lyžích Zimmermann zvítězil ve sjezdu na zimních olympijských hrách v Innsbrucku v roce 1964 a dosáhl mnoha dalších úspěchů


Pepi Fischer nikdy nezůstával u dosažených úspěchů a neustále hledal nové způsoby, jak si udržet náskok před konkurencí. I když některé jeho nápady zpočátku vzbuzovaly pochybnosti či údiv, ukázaly se jako průlomové. To platí i pro dnes již legendární inovaci – lyže s dírou ve špičce. Tento model, vyvinutý speciálně pro Franze Klammera s ohledem na jeho unikátní techniku, pomohl tomuto slavnému sjezdaři k vítězství v olympijském sjezdu na hrách v Innsbrucku v roce 1976. Ač se tento design mohl zdát jen experimentem, lyže Fischer Hole Ski zůstávají v závodním lyžování přítomny dodnes


Zimmermannův úspěch pomohl značce Fischer na začátku sedmdesátých let získat pozici největšího světového výrobce lyží. V té době rozšířila svou výrobu i na běžecké lyže a rychle prolomila tehdejší dominanci skandinávských výrobců. Například model Europa 77, který obsahoval speciální jádro z pryskyřice, znamenal výrazné odlehčení a zlepšení stability lyží, což vedlo k tomu, že se Fischerovy běžky staly populární i mezi nejlepšími běžkaři – dodnes je Fischer v severském lyžování jasná jednička


Fotografie Franze Klammera a Josefa Fischera tehdy obletěly svět. „Byl to úžasný moment. Franz čelil obrovskému tlaku, ale zvládl to skvěle. Bylo pro nás velkou úlevou vidět, že lyže fungovaly perfektně,“ vzpomínal později „Pepi“ Fischer. Přesto, když měl vybrat nejdůležitější okamžik své kariéry inovátora, označil triumf Egona Zimmermanna na olympiádě v roce 1964 za ten nejvýznamnější.

Dodnes značka Fischer vybavuje světové lyžařské hvězdy. Mezi legendy minulosti pak patří vedle Klammera třeba běžkařské legendy Björn Dählie, Vegard Ulvang, Peter Northug a Marit Björgen. Na sjezdařských svazích na Fischerových lyžích závodili Kristian Ghedina, Ivica Kostelič či Šárka Strachová.

Na běžkách Fischer jezdil i Lukáš Bauer, Gabriela Koukalová a mezi skokany je používal Jakub Janda. Američan Joss Christensen dokonce na lyžích Fischer získal zlato v disciplíně slopestyle na olympiádě v Soči 2014, kde se značka Fischer stala doslova dominantní – závodníci na těchto lyžích získali 39 zlatých, 36 stříbrných a 35 bronzových medailí.


Dodnes používají lyže značky Fischer nejrychlejší lyžaři planety a lídři sportovního pole

Vášeň pro sport

Při oslavách stého výročí značka Fischer reflektuje svou bohatou historii plnou významných úspěchů. Mezi průkopnické inovace patří například tvarování lyžařských bot technologií Fischer Vacuum®, Hole Ski Technology, struktura běžeckých lyží Fischer Crown®, konstrukce běžek Air Composite Core, technologie skluznic běžeckých lyží Cold Base Bonding, která poskytuje lepší nasákavost voskem, nebo vázání Turnamic®, jež lze posouvat na běžecké lyži a optimalizovat tak odrazový bod přímo v terénu podle podmínek.

Klaebo nebo Bø vyhrávají i proto, že jim pomáhají unikátní patenty značky Fischer: třeba běžky Speedmax přinesly světu unikátní technologii Gliding Sidewall, voskovatelnou bočnici. Podobně technologie Cold Base Bonding, lepení skluznice za studena pro zachování homogenní molekulární struktury skluznice a dokonalou absorpci vosku, přinesla značce Fischer další náskok. Všechny tyto top technologie se dnes aplikují i na lyže pro hobby závodníky, takže s jejich výhod může užívat prakticky každý.

Inovace přinášejí růst

Lyžařské impérium Fischer postupně rostlo a neomezovalo se jen na výrobu lyží, i když to je stále hlavní oblast produkce této rodinné firmy se stoletou tradicí. V roce 1973 převzalo společnost Löffler, původně zaměřenou na punčochy a prádlo, a přeměnil její sortiment na výrobu špičkového sportovního oblečení. Fischer byl také první výrobce lyží, který expandoval na východ, když v roce 1988 otevřel továrnu v ukrajinském Mukačevu.

Inovace zůstaly jeho hnacím motorem – od tzv. šupin na skluznici běžek, které pomáhají při stoupání a jsou oblíbené mezi rekreačními lyžaři, až po revoluční systém tepelného tvarování přezkáčů Vacuum Fit. Dnes firma vyrábí širokou škálu lyží, od sjezdových a běžeckých až po skokanské, včetně vybavení jako vázání, hole, boty či hokejové hole. Dodnes bývá na cílových páskách první, jako třeba v inovaci posledních let, sjezdových botách se systémem Boa.


„Jsme nesmírně hrdí na to, že jsme dosáhli tohoto historického milníku, sto let nás pohání vášeň pro sport a odhodlání poskytovat sportovcům nástroje k dosažení úspěchu. Naše závazky k inovacím, kvalitě a spokojenosti zákazníků zůstávají pevné, a těšíme se na budoucnost, kdy budeme i nadále formovat svět sportu.“
Generální ředitel Fischer Franz Föttinger

Do další etapy vstupuje Fischer s vývojovým centrem a výrobním závodem v Riedu v Rakousku a novou továrnou v Mukačevu na Ukrajině, kterou se po ničivém požáru v roce 2020 podařilo i přes válečné podmínky v zemi znovuvybudovat a vybavit nejmodernějšími technologiemi. Držíme palce do další stovky!