historie výroby lyží - tématické články - SNOW.cz

Velký příběh lyžařského byznysu: 100 let života lyží, bot a vázání

Lyže, vázání a lyžařské boty prošly za posledních 100 let velkým vývojem, byly předmětem vášnivých diskuzí, emocí, rozumově i citově odůvodněných sympatií... Vše okolo značek, vyvíjejících a vyrábějících lyžařské produkty, je vzrušující mozaikou pestrých osudů jednotlivců i firem, nadějí a velikášství, vzestupů a triumfů i pádů a krachů. Nápadů zás...

Velký příběh lyžařského byznysu XVII. - Look, velký byznys a geopolitika

Když na samém konci čtyřicátých let Francouz Jean Beyl zakládal svou firmu na lyžařská vázání Look, rozhodně netušil, jak se o desítky let později tato značka dotkne až té nejvyšší světové politiky.

Velký příběh lyžařského byznysu XVI. - Völkl a Stöckli

Od minulé sezony proběhly dvě události, jež se nám hodí do našeho pomalu uzavíraného seriálu. První je aktualitou, druhá spíše ohlédnutím za dalším velikánem.

Velký příběh lyžařského byznysu XIV. - Italské lyže trochu bokem

Dosud jsme se převážně bavili o velkém byznysu a velkých firmách. Pochopitelně, vždyť až na hodně staré doby a naopak ty nejnovější se naše lyžování odehrávalo s materiálem omezeného počtu značek.

Velký příběh lyžařského byznysu XIII. - Válka ve ski poolu?

Naše sága lyžařského byznysu dospěla takřka k dnešku. Zbývá nám řada dílčích příběhů jednotlivých slavných jmen, jimiž se zdaleka ne vždy slavně dostaly do situace dnešní.

Velký příběh lyžařského byznysu XII. - Léta devadesátá až dodneška 2

Chronologii dekád lyžařského byznysu jsme v minulé sezoně narušili několika odskoky. Dovolím si proto stručně shrnout stav 90. let, k němuž jsme dospěli a na nějž navazujeme.

Velký příběh lyžařského byznysu XI. - Kneissl: sláva a pády velké značky

Byla to ohromná sláva. Šťastná dvaadvacetiletá nevěsta se jmenovala Annie-Laurie Henriette von Auersperg a byla dokonce princezna. K oltáři ji vedla Jeho Výsost princ Alfred von Auersperg. Zářil neméně šťastný ženich, čtyřiadvacetiletý Franz Kneissl junior. Psal se poslední květen roku osmdesát a Kneisslova hvězda svítila nejjasněji za dlouhé roky ...

Velký příběh lyžařského byznysu IX. - Vývoj vázání 2.

V naší historii lyžařského byznysu – „mozaice pestrých osudů jednotlivců i firem, nadějí a velikášství, vzestupů a triumfů i pádů a krachů, nápadů zásadních i zbytečných, pokusů a omylů…“ – dnes dokončíme stručnou historii moderních vázání. Minule jsme dospěli do bodu, kdy se výrobci bot i vázání a s nimi lékaři začali domlouvat na společných stand...

Velký příběh lyžařského byznysu VIII. - Vývoj vázání 1

V naší historii lyžařského byznysu – „mozaice pestrých osudů jednotlivců i firem, nadějí a velikášství, vzestupů a triumfů i pádů a krachů, nápadů zásadních i zbytečných, pokusů a omylů…“ – jsme dospěli až do nedávné minulosti 90. let. U nich se ještě zastavíme, děly se zajímavé věci a stav se dostal do podoby současné. Předtím ale udělejme vsuvku ...

Velký příběh lyžařského byznysu VII. - Léta devadesátá dolů i nahoru

Minule jsme dospěli do přelomu 80. a 90. let. Podobně jako se s koncem starého bilaterálního světa otřásalo mnohé, vlétlo do turbulencí i lyžování. Na svoje problémy si ale z největší míry zadělalo samo.

Velký příběh lyžařského byznysu VI. - Léta osmdesátá: konec hodokvasu

Minule jsme si vyložili, proč a jak se celá branže ve svých euforických letech rozmáchla. Účty se ale platí, doslova i symbolicky. Lyžařský čas dluhů nastal v dekádě osmé.

Velký příběh lyžařského byznysu I. - Vývoj lyží 1

Napadlo vás někdy, proč je většina klasických velkých značek historicky rakouská a francouzská? A proč ne také třeba švýcarská a italská? A proč je tak málo amerických?

Velký příběh lyžařského byznysu V. - Krásná doba se zárodky průšvihu

Pořád si tu vykládáme o lyžařsky zaslíbených 60. a 70. letech. Tak úplně bez poskvrny ale nebyly, i když rozmach lyžování, počty lyžařů, prodaných lyží i technické pokroky šly nevídaně nahoru. Jak to ale bývá, i zde platilo něco za něco. Varovné signály byly nejprve nevýrazné a nebylo snadné je odlišit od obvyklých potíží růstu, navíc je tlumila v...

Velký příběh lyžařského byznysu IV. - Zlatá doba lyžařská

Tentokrát se ještě jednou podíváme na zlatou éru lyžování. Už ne kvůli technickým vymoženostem a novinkám té doby, nýbrž především na důvody a souvislosti, jež za tímto obdobím stály. A v mapování lyžařského světa se přeneseme do lyžařsky důležitého, avšak málo známého Japonska.
O zlatém věku lyžování v 60. a 70. letech minulého století by se dal...

Velký příběh lyžařského byznysu III. - Vázání a boty

Lyže, lyže, lyže. Zatím jsme v předchozích dvou dílech mluvili převážně o nich. Konstrukce 60. a 70. let znamenaly pro další vývoj lyžování mnoho, ale bez zásadních událostí ve vázáních a botách by nikdy nebylo tam, kam se právě díky nim dostalo. Dnes se tedy podržíme těchto obou bohatých dekád s důrazem – jak jinak – na vázání a především boty.

...

Velký příběh lyžařského byznysu II. - Vývoj lyží 2

V prvním dílu jsme skončili počátkem šedesátých let, kdy se původní znalci dřeva museli specializovat a vyznat se i v umělých hmotách uvnitř lyží i ve skluznicích. Do té doby spadají i náznaky velkovýroby a první velká vlna zániku malých značek lyží. Vše zarámované počátkem zlaté doby lyžařské, kdy se sjíždění na lyžích stalo módou. Zájem zákazníků...

Komerční tipy