Tento článek vyšel v časopise SNOW 141 time (listopad 2022)

Jasná – nová 15místná kabinka

Po dlouhých čtyřech letech se nové lanovky dočkalo také Slovensko – v Jasné bude letos uvedena do provozu další 15místná kabinková lanovka Doppelmayr. Připomeňme, že lyžování v Jasné má dlouhou tradici – již v roce 1949 byla na severní straně Chopku na trase Koliesko–Luková (úsek I) otevřena první lanovka. Šlo o odpojitelnou dvousedačku se sedačkami se sezením bokem ke směru jízdy legendárního systému VR101, která byla vyrobena československou firmou Transporta Chrudim v licenci švýcarské firmy Von Roll. V následujících letech následovaly další 3 úseky shodného typu – v roce 1954 trasa Luková–Chopok (úsek II) a Srdiečko–Kosodrevina (úsek IV) a nakonec v roce 1957 trasa Kosodrevina–Chopok (úsek III). Tímto byly propojeny obě strany Chopku na sebe navazující soustavou lanovek o čtyřech úsecích. Postupně byla v Jasné postavena celá řada lyžařských vleků a lanovek, především na severní straně Chopku. Klíčovou investicí, největší v historii nejen Jasné, ale celého Slovenska, se stalo opětovné celoroční propojení obou stran Chopku lanovkami v roce 2012. Novou páteřní osou Jasné se stal Funitel od firmy Doppelmayr na trase Priehyba-Chopok, který se vyznačuje vysokou odolností vůči větru, což je důležité pro zajištění propojení obou stran střediska. Společně s Funitelem byl postaven šikmý výtah Twinliner s jedinou 50místnou kabinou na trase Koliesko–Priehyba a dále pak 15místná kabinková lanovka na jižní straně na trase Kosodrevina–Chopok. V roce 2013 následovala výstavba odpojitelné šestisedačky s bublinami na trase Lúčky–Priečno, čímž vzniknul nový nástupní bod s kapacitním parkovištěm do celého areálu, a konečně v roce 2016 následovala další 15místná kabinková lanovka na jižní straně na trase Krupová–Chopok, která zajistila především kapacitní posílení přístupu na Chopok z jižní strany.

Propojení lokalit Koliesko a Priehyba prostřednictvím šikmého výtahu se brzy začalo ukazovat jako kapacitně nedostačující. Proto byl vypracován projekt na v pořadí již třetí 15místnou kabinkovou lanovku (10 míst k sezení a 5 míst k stání), tentokrát na trase Biela Púť–Priehyba. Dodavatelem nové lanovky se stala opět firma Doppelmayr, celkem 25 kabinek Omega IV-15 dodala firma CWA. Pro zásobování budou sloužit dvě nákladní plošiny. Dráha s délkou 933 metrů a převýšením 230 m bude schopna vyvézt na Priehybu každou hodinu 2 800 osob. Na trase nové lanovky je rozmístěno celkem 10 podpěr, z toho 3 jsou tlačné. Skupina tří podpěr vyrovnává sklon před vjezdem do horní stanice. Provedení obou stanic je odlišné – zatímco horní stanice je realizována v kompaktním provedení se zastřešením UNI-G, dolní stanici tvoří plnohodnotná budova. Pohon lanovky je umístěn v horní stanici, hydraulické napínání pak ve stanici dolní. Kabinky je možné garážovat ve staničním oběhu a také na odstavné koleji v dolní stanici. Nová lanovka umožní také bezbariérový přístup na Chopok a velkým přínosem bude rovněž pro zásobování restaurací, díky čemuž bude možné omezit provoz roleb pro tyto účely. Objekt dolní stanice zahrnuje také 65 parkovacích míst.

Výstavba byla zahájena v létě 2021 odlesněním trasy a betonáží základů stanic a patek podpěr. Po zimní přestávce byla v polovině května zahájena montáž technologie horní stanice, následována začátkem června montáží podpěr č. 6 a 7A, B, C. Pro montáž podpěr č. 2 až 5 v hůře přístupné části trasy vzlétnul na začátku července vrtulník. Ve stejném období byla zkompletována také dolní stanice a k ní náležící výjezdové tlačné podpěry. Na konci července přišlo na řadu rozvinování a zaplétání dopravního lana a v průběhu září již probíhaly testovací jízdy se všemi kabinkami. Uvedení nové lanovky do provozu na začátku nové zimní sezóny již tedy nestojí nic v cestě. Celková hodnota investice do nové lanovky dosáhla 17 milionů eur. Po řadě let nečinnosti se dočká opětovného zprovoznění také vlek Zadné Dereše na jižní straně Chopku.

Jaworzyna Krynicka, Krynica – první D-Line v Polsku

Své první lanovky systému D-Line od firmy Doppelmayr se v roce 2022 dočkalo Polsko, když v Krynici nahradila původní neodpojitelnou čtyřsedačku Tatralift z roku 2010 na trase č. 4 moderní odpojitelná šestisedačka s bublinou a vyhříváním sedaček s kapacitou 2 800 osob za hodinu. Trasa lanovky je vedena paralelně s dolní částí kabinkové lanovky na Jaworzynu Krynickou, páteřním zařízením v tomto areálu. Výstavba lanovky začala v tichosti v červenci demontáží původní lanovky, v polovině září již bylo možné na kameře sledovat montáž technologie dolní stanice. Z prostorových důvodů je nástup v dolní stanici řešen jako kolmý na osu trati. Původní čtyřsedačková lanovka bude přemístěna na jiné místo v areálu. Nová lanovka bude využívána také pro večerní lyžování.

Master Ski, Tylicz – šestisedačka s bublinou z Leogangu

Mladý polský lyžařský areál Master Ski v obci Tylicz ležící poblíž lázeňského města Krynica u hranic se Slovenskem nabyl na významu v roce 2015, když zde byla na svahu dlouhém 500 m postavena neodpojitelná čtyřsedačková lanovka s rozběhovým pásem značky Poma pocházející z rakouského Brixen im Thale, který je součástí lyžařské houpačky SkiWelt Wilder Kaiser. Ve SkiWeltu sloužila od roku 1995 pod názvem Jochbahn a nahrazena byla osmisedačkou s bublinou.


Trasa šestisedačkové lanovky Sportbahn Asitzkogel 2000 ještě v provozu v Leogangu


Významného rozšíření se areál Master Ski dočkal v letošním roce, když byl doplněn o druhou lanovku v nové podstatně delší trase. Tentokrát jde již o odpojitelnou šestisedačku s bublinou od firmy Doppelmayr. Mnozí se s šestisedačkovou lanovkou, která se právě v Tyliczi staví, již možná setkali, protože pochází z rakouského střediska Leogang, kde přepravovala od roku 1999 návštěvníky jako lanovka Sportbahn Asitzkogel, než byla v letošním roce nahrazena novou osmisedačkou s bublinami D-Line. Po lanovce Kapellenbahn ze Steinplatte (dnes v Říčkách v Orlických horách) jde celosvětově teprve o druhou nahrazenou šestisedačku s bublinami.
Po demontáži lanovky v Leogangu v průběhu dubna byla výstavba v Tyliczi zahájena na počátku léta, začátkem srpna již probíhala montáž podpěr a v polovině září byla smontována dolní stanice. V polovině října již bylo rozvinuto a zapleteno dopravní lano. Součástí investice jsou také 3 nové sjezdovky s délkou 1 km a u dolní stanice nové lanovky vzniklo také nové parkoviště. Kromě dvou lanovek disponuje areál ještě čtyřmi lyžařskými vleky.


Horní stanice lanovky Sportbahn Asitzkogel 2000 ještě v Leogangu


Solina – rekordní kabinková lanovka

Zajímavý projekt vzniknul u polské přehrady Solina (největší v Polsku), kde firma PKL (Polskie Koleje Linowe), jinak provozující řadu lanovek v Tatrách, postavila vyhlídkovou osmimístnou kabinkovou lanovku překonávající ve velké výšce údolí pod přehradou. Lanovka spojuje oblast u západního kraje hráze s protějším vrcholem Jawor, kde se nachází mj. 56metrová rozhledna s restaurací. Dodavatelem technologie dráhy se stala firma Doppelmayr, kabinky typu Omega IV dodala firma CWA ze Švýcarska. Délka trasy činí 1 540 metrů při převýšení 116 m, její trasu tvoří jen 5 podpěr, z toho jedna je příhradová a jedna ve tvaru písmene Y. Díky tomu drží tato lanovka hned dva polské rekordy – nejvyšší podpěra (č. 3, výška 75 m) a největší rozpětí lana mezi podpěrami (682 m). Celkem 25 kabinek dosahuje přepravní kapacity 1 200 osob za hodinu. Výstavba začala na jaře 2021 stavebními pracemi, během podzimu pak byly usazeny všechny podpěry a smontována technologie obou stanic. Vzhledem ke komplikovanému terénu bylo nevšedním úkonem usazování lana – nejprve bylo prostřednictvím dronu rozvinuto 1mm pomocné kevlarové lano, pomocí něhož pak byla natahována další pomocná lana a na závěr dopravní lano. Na konci března 2022 byly na zapletené dopravní lano usazeny kabinky a mohly začít první zkušební jízdy. Pravidelný provoz byl zahájen 2. července 2022.

Czorsztyn, Kluszkowce – třetí lanovka na jednom kopci

Čtvrtou letošní novou polskou lanovkou je 500 m dlouhá neodpojitelná čtyřsedačka s rozběhovým pásem od firmy Tatralift v areálu Czorsztyn Ski. Ta doplní stávající dvě lanovky v areálu (další neodpojitelná čtyřsedačka Tatralift z roku 2011 a repasovaná dvousedačka Girak postavená v roce 2000, bývalá lanovka Steinmähderbahn z Lech am Arlberg) a její trasa je vedena v levé části areálu. Horní stanice všech tří lanovek se tak nachází ve stejném místě. V době uzávěrky tohoto vydání SNOW byly dokončovány betonové základy a na parkoviště byla navážena technologie lanovky.


Radim Polcer

Projektant kolejových vozidel a už od dětství nadšený průzkumník lanových drah. Od roku 2002 publikuje o lanovkách v odborných časopisech a na svém portálu www.lanove-drahy.cz.