S vlaky Rhétské dráhy cestujeme po Švýcarsku skoro každou zimu, a vždy tady narazíme na něco nového. V minulosti jsme vám například reportovali o tom, jak se dá vyrazit ze Svatého Mořice vlakem na ledovec Diavolezza, který je komorní, takže tu není přelidněno, navíc se tu lyžuje dokonce až do května. Vlak tu zastaví přímo pod sjezdovkou, takže jen vyměníte vlak za lanovku.

Pokud se vydáte ze Svatého Mořice na opačnou stranu, můžete se nechat dovézt až na konečnou stanici Scuol-Tarasp, kde můžete pro změnu vyzkoušet lyžařské středisko Scuol, což je náš tajný tip na prázdné carvingové pláně. Sjezdovky jsou tu krásně široké, přehledné a od rána jsou nasvícené sluncem. I v tomto případě zastavuje vlak prakticky u nástupu kabinkové lanovky. Report z naší návštěvy Scuolu si můžete přečíst zde.

Naším speciálním tipem je tady pak bruslařská dráha Eisweg, na kterou vás přímo z vlakové stanice odveze za pár minut autobus PostAuto. Eisweg leží v mrazivém údolí podél řeky Inn u vesničky Sur En a jde o regulérní lesní cestu pokrytou pravidelně upravovaným ledem, takže si můžete vyrazit na výlet do zasněženého lesa, jako na běžkách.

Dráha má něco kolem 3 km a brusle si můžete půjčit přímo na parkovišti v malé maringotce. Zapůjčení bruslí vyjde na 5 CHF, vstup na bruslařskou dráhu pak na 12 CHF a pokud jste autem, máte to i s parkováním. Od parkoviště už to máte na dráhu jen pár kroků a přezout se můžete pohodlně ve vytápěné maringotce nebo na lavičce pod stanem přímo u startu dráhy. Provozní doba dráhy je momentálně denně od 10 do 17 hod. Tohle byl opravdu netradiční zážitek a vřele ho doporučujeme!

Celkově musím říct, že se mi na Rhétských drahách líbí přímá návaznost dalších aktivit na železniční stanici. Zkrátka jakmile vystoupíte, hned zahlédnete nástupiště lanovek, půjčovny sáněk nebo běžkařskou stopu. My si takto například vystoupili ve stanici Punt Muragl, kde na vlak navazovala pozemní lanovka Muottas Muragl, což je mimochodem vůbec nejstarší lanovka v Engadinu – provoz zahájila roku 1907.

Lanovka nás vyvezla na stejnojmenný vrchol, tedy Muottas Muragl do výšky 2 453 m, kde se dá posedět na terase s výhledem na Sv. Mořic nebo se dokonce v romantickém hotelu Muottas Muragl i ubytovat. Toto místo je příjemným výchozím bodem pro výlety na sněžnicích, skialpech nebo klidně i pěší výlety, protože je tu několik upravovaných okruhů.

Nás tu ovšem nejvíc zajímala sáňkařská dráha, která startuje přímo na Muottas Muragl a je dlouhá 4,2 km. Tahle sáňkařská trať je spíš adrenalin, než odpočinková záležitost pro důchodce Krátce po úvodu se totiž zalomí do velmi sportovního, řekněme červeného sklonu a není od věci, si nohama sem tam přibrzdit. Do zavřených serpentýn se pak teprve ukáže, jak dobře umíte sáňkovat, respektive jestli ovládáte techniku zatáčení na sáňkách. Nějaká ta motorika se tu zkrátka hodí. :-)

Sáňky si půjčíte přímo u nástupní stanice pozemní lanovky Muottas Muragl a vyvezete si je sebou lanovkou nahoru. Zapůjčení sáněk vyjde na 19,50 CHF/den a celodenní jízdenka na lanovku i na dráhu, která má celkem 20 zatáček a je pravidelně upravovaná, vyjde na 58,50 CHF. Celkový ceník najdete zde.

Vlakem Rhétské dráhy se dále můžete vypravit třeba i za výletem na sněžnicích. V minulosti jsme vám reportovali o sněžnicovém tipu na Cavaglia trail 585, tentokrát jsme se vydali za ještě monumentálnějšími panoramaty, která jsou tu za mě hlavně kolem stanice Ospizio Bernina, což je s nadmořskou výškou 2 253 m nejvýše položená stanice na železnici Rhétské dráhy.

Pokud nemáte vlastní sněžnice, můžete si je půjčit ve Svatém Mořici, nasednout tam na červený vláček a nechat se vyvézt směrem na Tirano. Přímo od Sv. Mořice začnete stoupat a postupně se vám otevírá dechberoucí ledovcová podívaná - tady Instagram rozhodně scrollovat nebudete. Pro ještě lepší výhled si můžete vybrat slavný vlak Bernina Express s panoramatickými vagony, o kterém jsme vám reportovali zde.

Z Bernina Expresu lze na této trase vystoupit pouze ve stanici Alp Grüm, běžný regionální vlak vás nechá vystoupit kdekoli. My doporučujeme vystoupit už na zastávce Lagalb a vydat se ať už po sněhu nebo „vyťapanou“ cestou podél kolejí ve společnosti výhledů na Berninské pohoří směrem na Ospizio Bernina. Pokud jsou podmínky, dá se do stanice Ospizio Bernina dostat přímo po zamrzlém jezeře Lago di Bianco, které tu přímo pod dohledem ledovců Cambrena a Palü vytváří dokonalý horský amfiteátr.

Výhodou těchto sněžnicových výletů kolem Berninského průsmyku je ta, že největší davy turistů spolkne Sv. Mořic a v těchto odlehlejších končinách bývá pusto prázdno. Až na pár nadšenců tu budete pouze vy, divoká horská příroda a typicky červený vláček, který se tu krajinou tiše plazí, jakoby mu tak trochu patřila.

Až budete mít dost všech výletů, pohodlně se usaďte ve Svatém Mořici do Ledovcového Expresu, tedy neslavnějšího panoramatického vlaku na světě a užívejte si krásy Švýcarska z pohodlí luxusního sedadla panoramatického vagonu. Ledovcový Expres startuje ve zmíněném Sv. Mořici a po 8 hodinách se dostává až do věhlasného Zermattu, přičemž na této trase přejede 291 mostů a projede 91 tunely.

Kromě přírodních skvostů, kterých je na každou stranu požehnaně, se tu můžeme pokochat také technickými unikáty. Těmi jsou například hned krátce po startu Albula viadukty, kdy vlak ze stanice Preda do Bergünu naklesá 417 výškových metrů jen pomocí těchto Albula viaduktů a točitých tunelů vytesaných do skal. Zatímco vzdušná vzdálenost činí 6,5 km, ta železniční se díky tunelům a galeriím dostala na 12,6 km.

Ještě známější je pak možná následný Landwasserviadukt, který je vysoký 65 metrů a dlouhý 142 metrů a patří k největším švýcarským lákadlům nejen pro cestovatele, ale také pro (vlakové) fotografy. I na tyto fanoušky se tady myslí, a až se budete chtít cítit jako v Bradavicích, vyjděte si na vyhlídku na Landwasser viadukt nedaleko vesničky Filisur. Od parkoviště zde se ke značené vyhlídce dostanete zhruba za 15 min, odkud budete mít vlak i s viaduktem jako na dlani. Pokud nemáte tolik času, dojděte na nižší vyhlídku „pouze“ k nohám viaduktu, v obou případech je to úchvatná podívaná.

Jestli nechcete absolvovat celou osmihodinovou trasu Ledovcového Expresu, můžete se projet jenom na jeho určitém segmentu. Vzhledem k výhledům doporučujeme například Svatý Mořic-Chur, kdy míjíte například zmíněný Landwasserviadukt nebo třeba Disentis-Andermatt, kdy projíždíte kolem průsmyku Oberalppas, který je s nadmořskou výškou 2 033 m zároveň nejvýše položenou stanicí na trase Ledovcového expressu. I když se vám v zimě může stát, že se dole v údolí už bude zelenat tráva, kolem průsmyku Oberalppas máte díky dostatečné nadmořské výšce jistotu zasněžených scenérií skoro vždy.

Pokud tedy chcete dát vašim zimním dovoleným nějakou přidanou cestovatelskou hodnotu, spojte sportovní aktivity s jízdou těmito stále populárními červenými vláčky. Ideálním nástupním místem je Sv. Mořic, protože ať se z něj rozjedete na jakoukoli stranu, tak vás čeká nějaké dobrodružství.

Při cestování po Švýcarsku vám poměrně dost franků ušetří tzv. Swiss Pass, který vám platí na veškerou veřejnou dopravu po Švýcarsku, tedy i na Ledovcový Expres, dále na všechny autobusy a dokonce i lodě. Swiss pass na 3 dny (do 2. třídy) vyjde osobu na 224 CHF (5 690 Kč) a kromě bezplatné veřejné dopravy vám zajistí i poloviční ceny na většinu švýcarských lanovek a dokonce bezplatný vstup do 500 muzeí. Děti do 6 let mají Swiss Pass zdarma, mládež do 16 let má 50 % slevu a mladiství do 25 let mají slevu 30 %.

Rhétské dráhy v kostce:

Vzdálenost Praha – Svatý Mořic cca 7,5 hod (cca 730 km)
Web Rhétské dráhy https://www.rhb.ch/cz/home
Ceny jízdného www.rhb.ch/…-abonnemente
Bernina Express: https://www.myswitzerland.com/…ina-express/
Ledovcový Express: https://www.myswitzerland.com/…ier-express/
  https://www.glacierexpress.ch/en/timetable
Swiss Pass: https://www.myswitzerland.com/…travel-pass/

Na Diavolezze a ve Scuolu jsme reportovali na lyžích FISCHER, s hůlkami ONE WAY, v oblečení REHALL, v helmách a brýlích SMITH a s vyhřívanými rukavicemi a ponožkami THERMIC.