Největší investicí na českých horách roku 2015 uskutečnila MEGA PLUS s.r.o., která provozuje největší lyžařský resort v Česku, SkiResort Černá hora – Pec, spojující lyžařské areály v Janských Lázních, Peci pod Sněžkou, v Černém Dole, ve Svobodě nad Úpou a ve Velké Úpě. Její hodnota dosáhla 250 milionů korun a zahrnovala především výstavbu dvou nových lanovek v Janských Lázních a Peci pod Sněžkou.


Dolní poháněcí stanice lanovky Hofmanky Express (foto: Radim Polcer)

V Janských Lázních byla vybudována moderní odpojitelnou šestisedačkovou lanovku Leitner s vyhřívanými koženými sedačkami a modrými bublinami, která se společně se stejnou lanovkou ve Špindlerově Mlýně stala vůbec první šestisedačkou s bublinami a v pořadí druhou, resp. třetí šestisedačkovou lanovkou v České republice (první byla postavena v roce 2010 v Koutech nad Desnou, její sedačky ovšem nejsou vybaveny bublinami). Toto řešení bylo zvoleno z důvodu umožnění staničního garážování sedaček, které přes noc parkují v oběhu dolní i horní stanice (při standardní rychlosti 5 m/s by bylo pro dosažení přepravní kapacity 2 400 osob za hodinu potřeba více sedaček a ty by se již do oběhu stanic nevešly). Díky tomu nebylo nutné stavět poměrně nákladné depo sedaček a jde tak tedy současně o první lanovku u nás vybavenou staničním garážováním.

A konečně, lanovka Hofmanky Express disponuje premiérově v České republice přímým pohonem zvaným DirectDrive, který se vyznačuje především absencí převodovky. Celý pohon je tak tišší a má nižší náklady na provoz a údržbu. Délka dráhy činí 1 146 metrů při převýšení 306 m, na trati nalezneme celkem 9 podpěr.

Provedení obou stanic se liší – zatímco dolní poháněcí stanice je vybavena vysokým proskleným zastřešením, horní napínací stanice je otevřeného provedení s tunelovým zakrytím staničních dopravníků. Horní stanice se nachází v blízkosti trasy kabinkové lanovky Černohorský Express přibližně ve 2/3 její délky a z důvodu jejího umístění ve strmém svahu se zde ze sedaček vystupuje kolmo na osu trati.


Dolní část trasy lanovky Hofmanky Express

Než bylo možné s výstavbou lanovky a nové sjezdovky po sedmi letech příprav začít, musel projekt získat spoustu povolení a projít procesem posouzení vlivu stavby na životní prostředí (EIA). Na podzim 2013 byla odlesněna trasa lanovky a sjezdovky a celá výstavba se měla uskutečnit v roce 2014, avšak s příchodem tohoto roku se objevil nový problém související s dlouhodobým pronájmem státních pozemků. Realizace projektu tak musela být o rok odložena. Konečně v květnu 2015 mohla být samotná výstavba zahájena – po provedení nutných terénních úprav byla během tohoto měsíce zahájena betonáž základů stanic a patek podpěr, která pokračovala v měsíci červnu. V polovině července začala firma Leitner navážet do Janských Lázní jednotlivé díly technologie lanové dráhy a následně bylo během druhé poloviny července prostřednictvím jeřábu usazeno na svá místa všech devět podpěr. Začátkem srpna byla zahájena montáž dolní stanice, která byla v zápětí následována stanicí horní. Koncem srpna již začaly být na parkoviště Hofmanky naváženy také sedačky a právě z tohoto období pocházejí fotografie v tomto článku. Začátkem září byla dolní stanice dokončena montáží opláštění v kombinaci černé a modré barvy a následně ve druhé polovině září přišlo na řadu rozvinování a zaplétání dopravního lana. V polovině října byly na dopravní lano umístěny všechny sedačky a po vykonání všech potřebných zkoušek byla nová lanová dráha uvedena do provozu 4. prosince 2015.


Horní stanice lanovky Hofmanky Express (foto: Radim Polcer)

Nová lanovka slouží jak pro primární dopravu do areálu (v blízkosti její dolní stanice vzniklo kromě nových pokladen také parkoviště pro 250 vozů a jde tak tedy o další nástupní bod do areálu), tak pro obsluhu nové 1 400 metrů dlouhé sjezdové tratě červené náročnosti. Tato nová sjezdovka je pochopitelně vybavena systémem technického zasněžování. Celkem nabízí lyžařský areál v Janských Lázních 3 lanovky a 9 lyžařských vleků s celkovou přepravní kapacitou téměř 13 000 osob za hodinu, 17,5 km sjezdovek a 55 km běžeckých tratí.


Horní část trasy lanovky Hofmanky Express, v pozadí kabinková lanovka na Černou horu (foto: Radim Polcer)

Paralelně s lanovkou Hofmanky Express postavila MEGA PLUS s.r.o. v sousední Peci pod Sněžkou také odpojitelnou čtyřsedačku Zahrádky Express od firmy Leitner. Ta nahradila kotvový vlek Zahrádky a jedná se o původní lanovku Panoramabahn z rakouského Obertauernu, kde přepravovala lyžaře od roku 1996 (jde tedy ještě o relativně mladou technologii v perfektním technickém stavu) a v roce 2014 byla nahrazena šestisedačkou stejného výrobce. Zahrádky Express znatelně zvýšil komfort pro lyžaře v Peci a zároveň se populární lokalita s řadou menších sjezdovek stala dostupnější také pro rodiny s dětmi. Trasa lanovky, která je schopna vyvézt za hodinu 1960 osob, je 857 m dlouhá při převýšení 204 m. Stanice jsou kompaktního otevřeného provedení s tunelovým zakrytím staničních dopravníků, pohon i hydraulický napínací systém je umístěn v dolní stanici. Z prostorových důvodů (nachází se zde provozní budova, jejíž část musela i tak ustoupit stanici lanovky) je nástup v dolní stanici proveden jako kolmý na osu trati. U horní stanice, která je umístěna asi o 80 metrů výše než výstup z původního vleku, je stejně jako v původním místě umístěno malé depo pro odstavení části sedaček. Jediné, co z původní lanovky v Obertauernu využito nebylo, jsou tubusy podpěr – ty původní byly čtyřhranné pocházející ještě z předchozí trojsedačkové lanovky a pro nové umístění v Peci pod Sněžkou tak byly raději vyrobeny nové pozinkované tubusy. Výstavba lanovky byla zahájena demontáží původního lyžařského vleku Doppelmayr začátkem května, v následujících 2 měsících probíhaly terénní úpravy a betonáž patek podpěr a základů stanic. Během srpna byly smontovány ocelové konstrukce obou stanic včetně pohonu a na přelomu srpna a září začalo být na svá místa jeřábem usazováno všech devět podpěr. Následně bylo koncem září rozvinuto a zapleteno dopravní lano a poté namontováno opláštění dolní i horní stanice v černém barevném provedení. Uvedení lanovky do provozu 4. prosince 2015 tak již nestálo nic v cestě.


Čtyřsedačková lanovka Zahrádky Express v Peci pod Sněžkou (foto: Radim Polcer)