Kdy to skončí?
Zřejmě vinou své původní profese (burzovní trading) dostávám občas
od známých otázky, které (zvlášť, jsou-li dokola stejné) mě docela
dráždí. Vloni to bylo samé „Myslíš, že už ta krize došla i k nám?
Přijde ještě vůbec?“ Není divu – v médiích v té době naši politici
bezostyšně predikovali výrazný ekonomický růst i na další léta a
(cožpak nevzpomínáte?!) ještě na konci loňského roku o Česku mluvili
jako o ostrůvku stability uprostřed recesí zmítané Evropy. Jen aby s novým
kvartálem v tichosti ve svých prognózách začali měnit znaménka a z
optimistů se přebarvovat na škarohlídy. Asi je to jejich džob, snažit se
držet optimismus mezi lidmi stůj co stůj, na němž na konci pomyslného dne
závisí jejich flek u koryta. Anebo není? Každopádně, přeškoda, že
paměť lidí je tak krátká a staré noviny také už někde pryč z
očí.
Letos známí s tou otázkou přestali. Mají novou – tentokrát týkající
se odrážení se ode dna. Zajímá je, kdy jim bude líp, a nejradši by se už
dnes z druhé strany dívali na rychlou, ve tvaru ostrého „V“ právě
překonanou recesi. Dávám jim jedinou pravdivou odpověď, kterou jim dát
dokážu, a kterou má kuráž veřejně vyslovit smutně málokdo. Nevím.
Nikdo neví. Jsme už poblíž dna, či to ještě bude padat? Čertví.
Klidně buďme lyžařsky hraví – nemáme ani páru, sjíždíme-li po
prudké černé, nebo mírné modré, nevíme v jaké části svahu zrovna jsme
a dokonce ani to, zda nás po zbytek jízdy čeká milosrdně vodivý manžestr,
anebo rozboulovatělé a přemrzlé voraniště. Tenhle typ starosti nakonec
není až tak podstatný. Posuďte ale tohle – hody hojnosti, které jsme jako
západní společnost zažívali poslední dvě dekády, se už nevrátí.
Mimochodem – tento text, asi více než kterýkoli jiný můj, bych měl
preventivně a zcela dobrovolně ocejchovat formulí, že názory autora
nezbytně nevystihují názory a postoje redakce. Spíš než normální,
ucelené a nic podstatného nepřehlížející analýze (neuměl bych takové
dát hlavu ani patu) tady čelíte pouhému přemýšlení nahlas (netvrdím,
že nudnému) někoho, kdo má k „normálnosti“, jak ji tento svět
vyznává, sakra daleko. Či o to aspoň usiluje. Jednu, a ne marnou, jistotu
přesto nabízím: to, co píšu, netrpí šikanou politické korektnosti,
která dusí zdravý rozum a brání na problémy byť jen ukázat, natož je
chtít řešit.
Stop spekulativní výstavbě
Pojďme k lyžování. Asi nikde není vážnost a rozsah dopadů
současného ekonomického klimatu vidět zřetelněji, než v Americe.
Například i bohatí turisté (roční výdělek půlmilion dolarů a vyšší)
v loňském roce jak na povel přestali obnovovat členství v uzavřených
privátních Country klubech – podle statistiky agentury Ypartnership jich
zůstalo členy pouhých 15 % – nejméně ve stoleté historii. 89 %
dotázaných uvedlo, že při svém budoucím cestování plánují vyhledávat
(a požadovat) 50 % slevy z cen, které doposud platili. Nebudou se zdráhat
rezervovat si cesty až v poslední minutě a sbírat superlevné výprodeje.
Jinými slovy, i vyšší střední vrstva se začala chovat stejně, jako
kdokoli jiný pod ní.
V resortech napříč Státy zůstávají trčet rozestavěná torza
megalomanských projektů. Banky developerům logicky uškrtily financování
něčeho, pro co přestal doslova přes noc existovat trh. Postižena
pochopitelně nejsou jen lyžařská střediska, ale plošně celá realitní
branže. Letos v létě jsem nevěřil vlastním očím situaci v Kalifornii a
Nevadě; tolik opuštěných domů, často kompletních bloků i ulic, jako ve
Vegas, ale i nahoře v Renu a v centrech okolo jezera Tahoe, jsem v životě
neviděl. Celé uplynulé půlstoletí jak srdce krev hnala Američany touha
deklarovat svůj společenský status vlastnictvím druhého domu či bytu,
často pořizovaného právě v horách. Nyní v těžkých časech se lidé
těchto investic zbavují první v řadě.
V kaliforském South Lake Tahoe na úpatí resortu Heavenly chátrá na
kouzelném místě mezi vysokými smrky rozlehlá základová deska se stovkami
rozbetonovaných sloupů plánovaného komplexu The Chateau, největšího ve
městě. Investor tady utopil miliony dolarů v základech něčeho, co nyní
připomíná absurdní americký hřbitov; na samotnou stavbu mu už nikdo
nepůjčil. Spoluvlastník Vail Resorts si raději připsal milionové ztráty a
ze společného projektu se zdejší radnicí se vyvázal. Město pochopitelně
nemá na dostavbu obřího 500pokojového luxusního komplexu zdroje.
Další zamrzlé kalifornské projekty, o nichž vím: mamutí areál
Ritz-Carlton za miliardu dolarů v Mammoth Moutain, apartmány Thunder Mountain
Lodge v Kirkwoodu, nebo další Ritz-Carlton v Northstar. Vše rozestavěné a
opuštěné zívá v těch nejlukrativnějších částech středisek. Nemusíme
však zůstat jen v Kalifornii, či Americe. I u nás letos v každém větším
městě lze najít dost prázdných komerčních novostaveb buďto čerstvě
dokončených, anebo nedostavěných a poslaných k ledu.
Jde o to, že onen lehkomyslný byznys koncept „postavme něco a lidi
přijdou“ už, myslím si že nikdy, nebude plošně fungovat. Samozřejmě,
na této planetě dál budou exkluzivní lokality, kde nepřestává fungovat
ani dnes a nepřestane zřejmě nikdy – v duchu roztomilého amerického
rčení, že zemská plocha se už dnes nevyrábí. Nicméně stavět dnes
naslepo, spekulativně, aniž by developer znal budoucí nájemce či
vlastníky, s tím je nadobro konec. Nejen z důvodů malé či žádné
poptávky, ale i nesnází najít pro takový typ dobrodružství
financování.
Tamarack: ani popáté
Za zvláštní zmínku v této souvislosti stojí Tamarack resort v Idahu.
Ten vloni požádal o ochranu před věřiteli (psal jsem o jeho situaci v
loňském Nordicu 10), jednu sezónu pod ní dokázal živořit - ale s novou
provozní ztrátou přes $ 3 mil. – a tak letos 4. března zavřel nadobro –
paradoxně uprostřed sněhově impozantní sezóny. Jen bance Credit Suisse
zůstalo v Tamaracku viset 270 milionů dolarů; resort zůstává nedokončen
– k dostavění by potřeboval dalších $ 60 milionů, které nemá kde
vzít; nadto Credit Suisse zvažuje demontáž a rozprodej čerstvě
instalovaných lanovek, dokud jsou jak nové, a do aukce chce poslat pozemky
golfového hřiště resortu.
V Tamaracku mimochodem utopili miliony ze svých tenisových úspor slavní
manželé Andre Agassi a Steffi Graf, kteří zde plánovali provozovat
300pokojový luxusní hotelový komplex pod frančízou Fairmont, k jehož
dokončení též nedošlo. Celebrity jejich kalibru však takovou eskapádu
vydýchají, aniž by jim to nějak znatelně ovlivnilo živobytí. To samé se
nedá tvrdit o desítkách vlastníků domů a apartmánů v nedokončené a
nyní opuštěné vesnici – ti mají na krku celoživotní hypotéku na
předraženou a naráz beznadějně neprodejnou nemovitost v místě bez
fungující infrastruktury, kde se nedá žít a odteď zřejmě ani
lyžovat.
Tamarack je prvním nově postaveným megaresortem od dob otevření utahského
Deer Valley v roce 1981. Na projekčních prknech vznikal už od osmdesátých
let, a čtyřikrát (!) se od té doby projekt někdo pokoušel, vždy
bezúspěšně, odstartovat. Povedlo se to až Francouzi Jean-Pierre
Boespflugovi, který část resortu v roce 2005 otevřel k provozu. Avšak po
čtyřech letech je tento prokletý projekt, zdá se, poražen popáté.
Proč prokletý? Není v něm vidět žádný zdravý selský rozum. Je
záhadou, proč by zrovna Tamarack měl prorazit do nejvyšší extraligy
luxusních destinací, na což si zjevně činil ambice. To bylo patrné doslova
na každém tamním rohu a každé cenovce; chtěl být dalším Sun Valley v
Idahu. Jenže. Jeho lyžování neposkytovalo naprosto nic výjimečného;
dokonce nepředčilo (vyjma ceny) ani nejbližšího souseda, půlhodinu
vzdálený areál Brundage u McCall. Další konkurující resort, Snow Basin v
Utahu, a ten samý příběh: vyšší kopce, víc sněhu, nižší ceny.
Hlavní rána osudu pro Tamarack spočívá nejspíš v tom, že v Idahu je
všude daleko. Stejné platí pro Sun Valley, jenže tam jde o prvoplánovou,
žádanou sekluzi; s touto myšlenkou izolovanosti bylo Sun Valley ve 30. letech
založeno. Z nejbližšího letiště v Boise je to do Tamaracku dalších 150
nelehkých a zasněžených kilometrů. Než by se lidi dotrmáceli po kluzkých
cestách do Tamaracku, mohou už celý den lyžovat kdekoli jinde v Utahu či
Coloradu – a to v lepším sněhu, terénech a za míň peněz. Tak proč by
to dělali?
Je to všude
Ekonomickou virózu bylo už v loňské sezóně cítit prakticky v každém
větším severoamerickém resortu. A nedá mi to necitovat celoživotního
šéfa nevelkého montanského Showdownu George Willetta (69), viz loňské SNOW
46: „To jsme ještě nic neviděli, důsledky krize naplno poznáme až v
olympijské sezóně“… a tenhle zkušený moudrý chlápek ví, co
mluví.
Realita 2008/09? Populární resort Alpine Meadows u Lake Tahoe, obvykle
zavírající na konci května, letos zastavil lanovky už v půli dubna. Sněhu
spousta, lyžařů však tak málo, že by tržby od nich nestačily pokrýt ani
provozní náklady, jak odůvodnili na svém webu. Sun Valley, Idaho – o 20 %
méně lyžařů než rok předtím, stejně tak kalifornský Kirkwood. Vail,
Colorado – o 17 % nižší návštěvnost a plošné snižování platů všem
zaměstnancům o 10 %. Šéf Vailu Robert Katz se zavázal rok pracovat
zadarmo…
Loňská sezóna začala v Americe nešťastně drahým benzínem ($ 4 za galon)
a krizí aerolinek. Ty ji řešily drastickou redukcí svého letového řádu a
zvedáním cen letenek i ostatních služeb, včetně pro lyžaře citlivého
nadlimitního zavazadlovného. Coloradský Denver i nevadské Reno přisly
zhruba o pětinu kapacity všech sedadel, podobně ostatní lyžařské letové
uzly. Některé resorty se snaží sympaticky svým lyžařům pomáhat: Jackson
Hole ve Wyomingu vrací každé aspoň 4členné rodině, která k nim
přiletí, $ 500 v hotovosti na ruku. Většina ostatních snižuje ceny
skipasů; letos nabízí řada středisek nejlevnější lyžování za
poslední dekádu. Dobře to ilustruje olympijský Whistler: neomezený
sezónní skipas má letos za 1 100 kanadských dolarů (navíc nově s
Peak-to-Peak gondolou), vloni stál 1530.
Severoamerické resorty vždy lákaly spoustu cizinců, zejména z Británie,
Německa a Japonska. Vloni však vinou špatné hospodářské situace i v
těchto zemích, v kombinaci se silně zredukovanými a zdraženými
transatlantickými lety se jejich standardní příliv nekonal; letos to bude
ještě o mnoho horší. Významně také ubyly extravagantní lyžařské
zájezdy movitých byznysmenů, například finančníků z bohatého
východního pobřeží, kteří utráceli 15 až 20 tisíc dolarů za
týden.
Panika v obchodech
Aniž bych nějak uceleně studoval statistiky prodejů lyžařského
artiklu, vím, že téměř každé odvětví vloni vykazovalo oproti
předchozímu roku nižší tržby řádově o desítky procent. To navzdory
zkreslujícímu faktu, že dost vystrašených obchodníků nasadilo
výprodejové ceny hned zkraje sezóny a ony špatné tržby tak prakticky
realizovali obratem vyšší kvantity zboží při nízkých, občas i
záporných, maržích. Největší zásah utrpěly prodeje nového materiálu:
v uplynulé sezóně se podle zdroje SkiPressWorld v USA prodalo o 75 000 méně
alpských lyží, o 8 000 méně běžek, a o 34 000 méně snowboardů.
I přes absenci (jen dostupnosti anebo existence?) podobných statistik u nás
– ČSÚ v tomto ohledu totálně selhává – je zjevné, že situace u
tuzemských obchodníků není jiná, rozhodně ne lepší. Už tak tristní
nakupování zejména upmarketového artiklu tak bude v Česku ještě víc
frustrující anabází, než doposud. Řada internetových prodejců, avšak
nejen jich, si údajnou dostupností řady položek pouze přikrášluje svou
image, přičemž dobře ví, že je nebude schopna dodat. Toto mi na českém
nakupování (či výstižněji v socialistickém slangu „shánění“)
příšerně vadí. Jistě, náš trh má jiné potenciály než třeba
německý nebo americký a od toho se řada věcí odvíjí. Nicméně i na
sebemenším trhu lze operovat čestně, bez záměrných nepravd a triků. To
mám na mysli.
Nic moc vyhlídky na prahu nové sezóny, souhlasím. Vypadá to, jakoby
obchodníkům i resortům napříč hranicemi nezbývalo než doufat v opravdu
parádní, na sníh štědrou zimu. Včasný a hojný sníh totiž doposud vždy
býval snad tím nejspolehlivějším indikátorem, zda půjde o návštěvnicky
dobrý rok či nikoliv, nezávisle na ekonomických časech.
Chamtivost bez konce
Píšu tento text právě v době, kdy se připomíná rok od pádu americké
investiční ikony Lehman Brothers, což dnes média houfně označují za
spouštěč globální ekonomické krize. Nám, co jsme opravdu aktivní na
kapitálových trzích a snažíme se tam vydělat si na živobytí (na rozdíl
od novinářů, analytiků a ostatních ekonomických „expertů“), se při
čtení něčeho takového nutně musí uvnitř varovně rozblikat bullshit
detektor.
Už dávno před kolapsem LB bylo jasné, že konjunktura skončila a sinusoida
ekonomického cyklu se přelila přes svůj vrchol. Každý trochu znalý
poměrů kroutil hlavou nad tím, jak americké banky vnucují hypoteční
půjčky doslova každému, včetně narychlo a kdovíjak zlegalizovaných
přistěhovalců. Bez velké nadsázky každé pokladní ze supermarketu
běželo několik hypoték na několik domů, které držela ze spekulativních
důvodů – z vybíraného nájemného doufala splácet hypoteční úvěr.
Jde o to, že dnešní dolary nejsou kryté žádnou prací (zlatem už dávno
také ne) – jsou pouze a jen kreditem. Všechny naše peníze byly virtuálně
vytvořeny bankami, když poskytly nějakou půjčku. Současná krize začala
zamrznutím kreditů na Wall Streetu už v roce 2007, kdy se sesypal podvodný
systém na neustálý výkon a růst orientovaných nenažraných vrcholných
bankéřů (kteří za množství poskytnutých úvěrů brali milionové
provize). Ti přišli na trik zneužít vysokých ratingů elitních
investičních bank jako LB, pod jejichž záštitou mohly legálně dál ve
velkém půjčovat a sekat špatné úvěry pod minimálním zajištěním
(opravná položka banky 10–20 % vůči 100 % u riskantních úvěrů). Když
se na trik přišlo (jak jinak než raketovým nárůstem nesplácených
hypoték), byly banky vládou přinuceny přeúčtovat svůj majetek do
standardní normy „Mark-to-market“ (detaily na Wikipedia.org) ze svých
dřívějších vlastních pravidel „Mark-to-fantasy“. Spoustě z nich
nezbývalo než vyhlásit bankrot, nebylo co přeúčtovávat. Naráz vyschly
půjčky, tím příliv peněz do rozežrané ekonomiky. Vše ostatní už je
řetězec následků.
Hašení požáru benzínem
Podobně tak je dnes jisté, že žádný konec krize nenastává. Pokud
kdokoli doufá v ať už brzký, anebo jakýkoli jiný návrat starých dobrých
časů, tedy toho, co jsme měli to historicky bezprecedentní štěstí zakusit
v průběhu uplynulých dvou dekád, ať na takovou bláhovost v klidu zapomene.
Tento text píšu v září 2009, a jsem si jist, že po zbytek roku budeme
svědky dramatického českého propouštění a míra nezaměstnanosti se
nadlouho začne zapisovat dvouciferně. Řada českých firem teprve nyní
začne zjišťovat, do jak závažných problémů jejich hospodaření tone.
Platební morálka mezi firmami bude zažívat deja-vu našeho podnikatelského
Divokého Východu zpočátku devadesátých let. Vzpomínáte na tvar ostrého
„V“ zmiňovaný v začátku článku? Realističtější bude uvažovat
písmeno „L“ – až spadneme na skutečné dno – a raději s pořádně
dlouhou vodorovnou nožičkou.
Mezi námi, když už se i elitářská J&T Banka začíná poohlížet do
nižších segmentů klientely a posuzuje i klasický bankovní retail... The
Times They Are A-Changing.
Prognózy a odhady budoucího vývoje, kterými se to už nyní v médiích
hemží a nepřestane, raději ignorujte. Jde o to, že prakticky všechny
předpovědi nejen bank, investičních či poradenských firem, ale i vlád a
státních institucí jsou striktně účelové. Jejich primární a mnohdy
jedinou snahou, vždy mistrně maskovanou, je ochránit svou vlastní zadnici
– ať už v investiční oblasti, na jakémkoli trhu, u politického koryta
či na teplé úřednické židli. A všechny ty státní intervence, ozdravné
balíčky, šrotovné a podobné úplatky jsou nejnahatějším důkazem těchto
sobeckých motivů.
Takové šílenosti pouze drží finanční a bankovní model napojený na
dýchací přístroje v komatu o trochu déle. Ve skutečnosti jen krize
protahují a propady prohlubují. Globální ekonomický problém trvá, jen
přes něj přehodili deku. Jediným efektem jsou prošustrované miliardy (v
případě Obamy už přes bilion dolarů) a depresivní fakt, že volný trh
bude dostávat třeba rok falešné signály o skutečné poptávce. Výsledkem
současných vládních „stabilizací“ bankovního sektoru pak je, že z
bank „příliš velkých na bankrot“ se stanou ještě větší; jen jim
zmohutní už tak přerostlé ego a s ním i problémy.
Spousta bank se nepřestala rizikově chovat, anebo znovu začala. Však také
liška mění srst, ne zvyky. Současný bankovní systém zůstává špatně
funkčním vinou mnoha přesofistikovaných pákových investičních
instrumentů, vlády jsou paralyzovány astronomickými dluhy – finančními i
ekonomickými, které už dnes sekají za dob hubených i hojných. Už se je
ani nesnaží splatit, než se cyklus převrátí a udeří krize nová, logicky
obvykle horší té předcházející. Státy už nejsou schopny dělat to, co
se jim doposud dařilo a na co jejich pokladny spoléhaly – tedy prodávat
dluhopisy za smysluplnou cenu. Arnieho Kalifornie se už kvůli tomu letos v
létě fiskálně zhroutila. Každým dnem se můžeme dočkat nového případu
dalších Lehmanů. Nikde v západním světě se totiž nestalo nic, co by v
budoucnu mohlo podobné situaci zabránit.
Modla konzumu
A ani se nestane. Lidská civilizace je existenčně založena na neustále
stoupající produkci a konzumu. Společenský systém se snaží přinutit
svého občana, aby nakupoval jak smyslů zbavený. Prostředky manipulace s
lidmi jsou stále rafinovanější a pronikají úplně do všeho. Jde už o
vysoce specializovanou psychologickou disciplínu, do níž běžný smrtelník
nemá šanci vidět (což je i jejím účelem). Ekonomie je na prvním místě
všude na planetě. To podle ní náš svět hodnotí úroveň národů.
Současná krize však není jen hospodářská. Je mnohem závažnější.
Naší době, naší společnosti schází stará dobrá střídmost. Ta, kterou
jsme schopni upřímně ocenit u válečných a předválečných generací
našich prarodičů, ale málokdo je ochotný se k ní svým vlastním způsobem
života přiblížit, natož ji začít praktikovat.
Vždyť co by se stalo, kdyby si naráz lidé uvědomili (mimochodem pravdivou
skutečnost), že vlastně nepotřebují větší dům, nové auto, dovolenou,
lednici, televizi, pračku a cokoliv dalšího, a že si vystačí s těmi
stávajícími, dokud jim budou sloužit? Civilizace by zkolabovala. Co nevidět
bychom tu měli krachy podniků, epidemicky rostoucí nezaměstnanost, pády
bank, bankroty celých států. Politici i ekonomové to vědí, a právě proto
dělají to, co dělají. Podobně jako každé kasino vyčlení díl peněz
(vytažených z kapes hráčů, nikoli svých) a takticky zvedne v prostorách
teplotu a rozlévá hostům bezplatné pití, ony státní pobídky nejsou ani o
mrť ničím jiným. Nebojte se lidi, utrácejte, žerte, přežírejte se!
Kupujte víc, než opravdu potřebujete! Na tomhle stojí globální lidská
společnost, takzvaně vyspělá. Neustálá expanze. Kam ale?
A tak stále více výrobků bude mít v budoucnu stále precizněji
načasovanou (jak to ksakru dělají?!) funkční životnost. To je jedna z
mála jistot dneška. A my dál budeme ustrašeně vyhlížet krizi další,
novou. Svět je dnes v každém ohledu natolik propojený, že bychom se sakra
neměli ptát, komu že to bude zvonit hrana příště. Nám všem.
Samozřejmě, jako individuality se každý z nás můžeme z tohoto otroctví
vymanit, odmítnout jej a svobodně se rozhodnout, jak žít. Já, vy. Jenže
většina lidí se svobody bojí a nechce ji. Rádi se nechají stimulovat,
pobízet, manipulovat, zas a znovu. Lidi budou vždy věřit na zázraky,
zvlášť pokud jde o peníze či materiální statky. Ono tak snadno se věří
tomu, čemu věřit chceme, že? Hloupé kavky k oškubání tu budou pořád,
co se svět bude točit. Politici to vědí, ekonomové, banky, obchodníci i
podvodníci. Moc jsem nevěděl, jak slova v předchozí větě seřadit, ale to
je fuk – ony se v čase prolínají. Vždyť kdo byl Bernie Madoff před
rokem, a kým je dnes? Jeff Skilling z Enronu o pár let předtím? Starší si
možná vzpomenou na „československého Brita“, lorda Roberta Maxwella… a
tisíce, tisíce dalších mezi nimi.
Nový normál
Následuje to, čeho se mnozí děsili se dočíst. Předcházející období
hospodářského blahobytu nebylo normálním stavem ekonomiky. Byla to doba
degenerace tržních vztahů, založených na zdravém rozumu a odvěkém (a
jediném pravdivém a fungujícím!) principu: poptávky a nabídky. Nesmyslně
levné a téměř vnucované úvěry, záměrně překomplikované finanční
instrumenty, umělý přebytek ničím nekrytých peněz v ekonomice falešně
nafukující bubliny v libovolném oboru, bezhlavě utrácející zákazníci.
Nic z toho nebylo normální.
Současný stav, který nazýváme krizí, pak není oním vykolejením, nýbrž
právě návratem zpět do dráhy. Jenže vyhlídky na bezstarostnou jízdu se
nekonají, na kolejích zůstala nakladena spousta překážek. Naší západní
společnosti ve snaze o vybruslení z ekonomických potíží nepomůže,
nýbrž ji drasticky ztíží, dlouho předpovídaný fenomén demografického
úpadku, který se co nevidět počne bolestně projevovat. Na Západě v
příštích letech začne do důchodu odcházet poválečná generace
babyboomerů a bude odčerpávat veřejné finance, které v řadě případů
státy ve svých pokladnách mít nebudou. V Americe navíc tito čerství
důchodci začnou houfně likvidovat svá 401K spoření a další typy
investičních fondů, protože si budou chtít své peníze užít - další
pohroma pro systém. Současně, vypadá to, poroste nezaměstnanost mladých, s
jejichž daněmi se počítalo na tyto důchody. A nezaměstnaní nejenže
neplatí daně – namísto toho sami vyžadují sociální podporu.
Babyboom a Gen-X
Abych se vrátil k lyžování. To již na babyboomery spoléhat nemůže –
to dělalo uplynulá tři desetiletí. Nyní se naděje lyžařské branže
upírají na potomky babyboomerů, demografy pojmenovanou „Generaci X“.
Těmto lidem, narozeným mezi lety 1964 a 1978 (v Česku obdoba tzv.
„Husákových dětí“) je nyní mezi 30 a 45 lety a je jich řádově o
polovinu méně, než babyboomerů. Byli svědky pádu Berlínské Zdi,
zavedení internetu a vyrostli na videu a MTV. Jsou vzdělanější než jejich
rodiče, 40% jich má vysokoškolský diplom. Jsou technicky zběhlí –
surfují a poslouchají rádio na internetu, používají iPody, mobily, hodně
sms-kují. Generace X také vydělává víc, než babyboomeři, ale jsou též
o 75 % zadluženější – převážně v dlouhodobých hypotékách na
bydlení. Do svých zálib proto mohou investovat významně méně peněz, než
jejich rodiče; navíc možností k zábavě a zálibám jim doba nabízí
neporovnatelně víc.
Tato generace už do lyžování přinesla viditelné změny. Zatímco
babyboomeři povětšinou chápali lyžování jako luxusní kratochvíli a
rádi jezdili na drahé týdenní lyžařské dovolené se vším všudy, jejich
potomci preferují hodnotu, nikoli zážitek. Nezajímají je luxusní chaty a
kulinářské umění v nóbl restauracích; chtějí fungující vleky, co
nejlevnější skipasy a ideálně i slevu na dopravě – číhání si na last
minute výprodeje považují za běžnou praktiku, placení plné, inzerované
ceny za stupiditu. Myslím, že na horách je již tento trend nějaký pátek
zřejmý.
Článek v plném znění naleznete na https://kovboj.cz/…z-to-nebude/