07.02.2022 | Telnice
- autor: honzaboskovsky
- hodnocení:
Z okresu Mělník je Telnice asi nebližší skiareál - hodina cesty po dálnici. Musím říct, že mě mile překvapil - hodně sněhu, skvěle upravené sjezdovky, málo lidí.
Telnice - recenze z osobní návštěvy střediska (aktuální lyžařské podmínky, doporučení a zkušenosti)
Jediný mrazivý den v horizontu minimálně dalšího týdne byl skoro
jedinou šancí na (poslední?) pravé zimní lyžování. A jelikož byla
sobota, rozhodl jsem se pro menší a neznámou Telnici. Paradoxně jsem zde byl
teprve poprvé, přestože se pro mě jedná hned po Monínci a možná
Ještědu o nejbližší skiareál s lanovkou a sjezdovkou delší než
kilometr.
Tři hvězdy jsou kompromisem, jednalo se spíš o 3 a půl, ale ty udělit
nelze. V
porovnání s na chlup stejnými cenami na Pasekách zde nedostanete tolik
muziky, ale zas se vám dostane toho hlavního - nízké zalidněnosti, která
už je od letoška na Pasekách tabu. Z porovnání se stejně snadno dostupným
Ještědem pak vychází dle mého lépe Telnice, která je levnější,
familiérnější, s nižší zalidněností a jezdí se tu do 16 hodin (ve
čtvrtek a pátek dokonce až do 17 hodin).
Sjezdovky:
Už nějaký ten týden jsem na webu areálu vyhlížel otevření černé
sjezdovky Slalomák, abych si mohl prohlédnout celý areál se vším všudy.
Ale vzdal jsem to a udělal jsem dobře - i když svah v noci i přes den
zasněžovala sněžná děla, horní část je sněhu prosta a spodní se
může chlubit jen nevysokou pokrývkou. Jinak ale sklon svahu vypadá
zajímavě a určitě sem ještě zajedu, až se ho podaří otevřít.
Prvním zklamáním po výjezdu nahoru byla absence sjezdovky č. 9
Děčíňák, která je ve skutečnosti jen neupraveným svahem pro freeride.
Těžko říct, jestli však možnost jeho absolvování vůbec někdy nastane,
i přes velké sněhové příděly letošní zimy se areál potýká s
nedostatkem sněhu a ze svahu trčí pařezy. Pro bezpečný sjezd je tak
potřeba odhadem nejméně metr přírodního sněhu.
Modrá sjezdovka č. 4 je v první čtvrtině spíše jen širší cestou na
šířku 2 roleb, která moc odvážné svezení neumožní (přestože sklon je
místy červený).
Jediné pořádně dlouhé a relativně široké svezení tak poskytuje
sjezdovka č. 2, která se ve spodní části dělí na dvě varianty, aby se po
cca 300 metrech opět spojila. I její šířka by ale se dala řadit bohužel
spíš k podprůměru. Jinak je sklon kromě počátku a dojezdu relativně
sportovní a čistě červený.
Mezi jednotlivými sjezdovkami lze traverzovat zeleně značenými cestami č. 5
a 12, které mají mírný sklon a šířku na jednu rolbu.
Na samém okraji areálu se pak nachází dvě varianty sjezdovky č. 6
obsluhované kotvou, které se pyšní suverénně největší šířkou a
příjemným modročerveným sklonem. Negativem je ale zas jejich malá délka.
Vzdálenější varianta svahu se snowparkem bohužel navíc nebyla upravena a
povrch byl tvrdý a zmrzlý.
Dětský areál u dojezdu je v mírném svahu, stejně jako samotný dojezd k
LD. Dobruslovat se naštěstí nemusí.
Sněhové podmínky:
Sněhové podmínky v areálu nejsou ideální. Otevření hlavního svahu
č. 2 a tedy i LD bylo dokonce závislé na umělém zasněžování a podařilo
se asi až před 3 až 4 týdny. Na svazích jinak leží okolo půl metru
sněhu, na nejvzdálenější sjezdovce č. 6 především přírodního, na
ostatních hlavně technického. Na přejezdových cestách ale leckde již
vykukuje tráva nebo bahno, případně jsou pokryté čistým ledem.
Nepříjemné bylo i to, že areál i v průběhu dopoledne (cca do 13 hod.)
zasněžoval a 2 děla chrlila sníh i na otevřené sjezdovky. Díky malému
zalidnění ale naštěstí takřka žádné muldy nebyly a místy se jednalo
dokonce o takový příjemný technický prašan.
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
Lanovka pro mě byla velkým překvapením. Po příjezdu do areálu jsem
viděl starou dvousedačku a nečekal jsem tak nic světoborného. Světe div
se, stará dvousedačka je odpojitelná a jezdí opravdu rychle. V mnohém si
nezadá s moderními šestisedačkami. Výjezd a rychlý sjezd po sjezdovce č.
2 se dá dohromady zvládnout za zhruba 7 minut, což je opravdu paráda a na
Monínci můžou závidět.
Vlek u slalomového svahu nebyl kvůli nedostatku sněhu v provozu a do
dětského světa s pomou a zřejmě ještě nějakým krátkým vlekem jsem
nezavítal.
Jediným dalším zařízením je tak kotva u sjezdovky č. 6, která jezdí
solidní rychlostí.
Zalidněnost:
Zalidněnost byla v areálu střední, a to zároveň znamená maximální
únosná. Úzké sjezdovky by měli s pojmutím více návštěvníků problém
a stejně by se asi dalo hovořit o přepravních zařízeních. Díky bohu, že
je areál neznámý a relativně slušně si tu zajezdíte i o víkendu.
Fronta na LD byla cca do 4 minut, po 14:30 takřka žádná, na kotvě ještě o
polovinu kratší. Na sjezdovkách se pak lyžaři dobře rozptýlili a malá
šířka tolik nevadila.
Občerstvení a aprés-ski:
Vyzkoušeli jsme občerstvení na Bubnu, nacházející se u rozdělení
sjezdovek 2 a 3. Jedná se zároveň o jediné občerstvení na svazích, kde je
možné se skrýt i dovnitř. Další možností je pak zřejmě hotel u
parkoviště pod areálem. Zelňačka byla dobrá, i když v plastovém
talířku, klobása také. Výběr tu je relativně široký a ceny nižší. Po
lyžování jsme zkusili ještě vařenou kukuřici v občerstvení u pokladen,
jež se dá možná považovat za jediné místní aprés-ski.
Stánků se nachází u sjezdovek asi 5, u kotvy naleznete třeba jeden
zaměřený pouze na čerstvou pizzu.
Doprava do střediska a parkování:
Doprava do střediska je jedním z hlavních plusů, skoro celá cesta z
Prahy vede po dálnici D8, sjede se hned za Ústím a pak již zbývá doslova
pár kilometrů po silnici. Nejprve se jedná o hlavní, poslední cca 3
kilometry pak vedou po vedlejší silnici plné serpentin, která může v zimě
působit řidičům problémy. Nyní na byly ale už jen asi 3 ostrůvky ledu a
jinak nic.
V areálu je hlavní parkoviště i silnice bohužel pokryta ledem. Po 10.
hodině na něm navíc nebylo volné místo a tak jsme se museli po namrzlé
silnici vydat kousek výš a zaparkovat ve vzdálenosti cca 200 metrů od
sjezdovky. To je stále velmi dobré a míst je zde také dostatek, velkým
problémem byl ale přítomný led. Ten způsoboval smyky vozidel i pády
kolemjdoucích. Když jsme na něm zaparkovali, pod autem dokonce prasknul a to
se asi o 10 cm propadlo do bahna, takže jsme museli vyjíždět za mohutného
tlačení.
Z okresu Mělník je Telnice asi nebližší skiareál - hodina cesty po dálnici. Musím říct, že mě mile překvapil - hodně sněhu, skvěle upravené sjezdovky, málo lidí.
Do 30 min od DC a 10 min od UNL nic lepšího nenajdete... Kdo chce lehce protáhnout své kosti a nelenošit doma, stačí to.
Celá východní část Krušných hor je letos téměř bez přírodního sněhu. Ve středně velkých areálech, a Telnice není vyjímkou, se podařilo vysněžit sotva polovinu sjezdových tratí technickým sněhem. Středisko Telnice leží kousek nad Teplicemi a je díky dálnici velmi dobře dostupné z Prahy. Dle místních ...
Nejvýchodnější středisko Krušných hor je domovinou zejména pro obyvatele Ústí nad Labem a přilehlých obcí. To dává najevo o víkendech, kdy je zde plno a s oblibou sem přijíždí i naši severní sousedé. Pro jednodenní lyžování se se zprovozněním posledního úseku D8 otevírají nové možnosti i pro lyžaře ...
Malé středisko perfektně dostupné z dálnice. Vhodné na den, maximálně dva.
Zimní středisko v Zadní Telnici je ideálním místem na jednodenní nebo i víkendový pobyt na lyžích. A to nejen sjezdových. Na pláních nad Cvičnou loukou se dá krásně jezdit na běžkách. Je to ještě dost málo objevené středisko a díky jeho klidu a pohodě mohu doporučit k návštěvě.
Krušnohorská Telnice patří papírově mezi malé areály. O to více překvapí pestrostí svých tratí, které uspokojí všechny typy lyžařů. Najdete tu i zelené tratě vhodné pro děti, a dokonce i freeridový sjezd. Navíc svou snadnou dostupností, příznivými cenami, dostatečným komfortem a osobitým kouzlem můž...
Jel jsem s manželkou po letech zkontrolovat areál mého lyžařského zrození a dvousedačku, na které jsem jezdil před pár lety v Lenzerheide ve Švýcarsku (místo jejího původu). Na Telnici jsem byl zvyklý na cokoli, opět nezklamali.
Vůbec poprvé od instalace expresní lanovky jsem se odvážil na nedalekou
Telnici.
Překvapení číslo 1: příjemní dva chlapíci, kteří organizují
parkování - vedle nás zaparkoval někdo dost daleko, tak k němu přišel
jeden a slušně požádal, aby zaparkoval blíž kvůli ostatním. Ten bez
mrknutí poslechl. ...