Sjezdovky:
Většina sjezdovek v Sillianu je umístěna nad hranicí lesa. Většinou se
jedná o široké červené sjezdovky ideální pro dlouhé carvingové oblouky.
Sjezdovky se mezi sebou často kříží, takže je možné svůj sjezd
různými způsoby kombinovat. V horní části areálu se kolem sjezdovek
navíc nachází spousta volného terénu, který je ze sjezdovek dobře
přístupný, není však nijak ostrý, a proto je vhodný pro freeridové
začátečníky. Na všechny sjezdovky je možné najet z horní stanice lanovky
na Thurntaleru, proto opravdu nepotřebujete mapku do ruky. Pro polykače
kilometrů je zde potom jedenáctikilometrový sjezd dolů do vesnice přímo
ke stanici lanovky, u které je umístěno parkoviště. Jeden den se nám
dokonce po příhodném zaparkování podařilo dojet na lyžích až k autu.
Sjezd rozhodně není pouze nudnou záležitostí, která vás má dopravit
zpět k vašemu vozidlu. Spojovačky jsou zde pouze občas, v místech, kde to
je nezbytné. V této části se také nacházejí nejostřejší úseky celého
areálu. Části sjezdovky, které jsou zde deklarovány jako červené, by u
nás rozhodně dostaly tmavší barvičku. Na spodním úseku sjezdu se potom
nacházejí dvě nepříjemná místa, kde se sjezdovka velmi zužuje a
přechází do ostré vracečky s nepříjemným náklonem, první zatáčka je
značená, druhá však nikoliv a dochází zde ke kumulaci méně zkušených
lyžařů, kteří si musí nějak poradit. Závěrečný stometrový úsek k
parkovišti je potom ryzí černá. Můj celkový dojem z tohoto sjezdu byl
však pozitivní, zejména díky jeho jak lyžařské, tak panoramatické
rozmanitosti. V jedné části se vám dokonce naskytne nádherný výhled na
zdejší gotický hrad stojící nad údolím.
Sněhové podmínky:
Přibližně dva dny před našim příjezdem napadl nový sníh. Tím se
ještě vylepšily již tak dost dobré sněhové podmínky na Sillianu. V
dolní části areálu se nacházelo 80 cm a na horni stanici lanovky 200 cm.
Mimo sjezdovky hluboký prašan. V areálu byla po celé dva dny teplota kolem
-4 °C, jasno a slunečno. Muldy se díky malému počtu lyžařů netvořily
ani v odpoledních hodinách. Sečtečno podtrženo nejlepší možné
podmínky.
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
Páteří dopravního systému ve středisku je moderní kabinová lanovka,
která přibržďuje v mezistanici, zde však již většinou nikdo
nepřistupuje. Od horní stanice se potom krátkou spojovačkou dostanete k
vyhřívané šestisedačce s bublinou, která vás vyveze do nejvyššího bodu
střediska. Tuto lanovku jsme využívali 90 % času, protože z ní je
dostupná většina sjezdovek ve středisku. Jednu boční sjezdovku v pravé
části areálu potom, obsluhuje klasická otevřená čtyřsedačka, dobře
známá z mnoha českých středisek. Doplňkovou dopravou v levé části
areálu jsou potom další otevřená čtyřsedačka a kotva. Sedačka je ovšem
stará a pomalá, proto málo využívaná.
Zalidněnost:
Zalidněnost ve středisku byla po celou dobu minimální. Fronty maximálně
na 4 lyžaře za sebou. Svahy poloprázdné. Větší kumulace lyžařů nebyla
ani na dojezdu k lanovce. Cizinců ani Čechů zde moc nepotkáte, ti se
soustředí spíše na známější lyžařská centra v okolí. Většinou se
na sjezdovkách pohybujete s místními.
Občerstvení a aprés-ski:
Občerstvení a aprés-ski je díky velikosti areálu koncentrováno v jedné
centrální budově u výstupu z kabinové lanovky. Jedná se o moderní velkou
jídelnu s velkým výběrem. Ceny stejné jako ve všech ostatních
střediscích ve Východním Tyrolsku: polévka 3,50 až 5 euro, těstoviny dle
denní nabídky 7,50 euro, masové pokrmy od 7 do 14 euro. Porce vydatné.
Zasytí i klasická Eintopf polévka.
Doprava do střediska a parkování:
Sillian je středisko stojící mimo zájem a povědomí většiny
lyžařských turistů. Je však dobře dostupné z okolních známých
středisek:
Lienz - Sillian 31 km - 30 minut cesty
Matrei - Sillian 56 km - 50 minut cesty
Cortina d´Ampezo 48 km - 50 minut cesty
Vše po dobře upravené, silnici ( v Čecháh první třída +)
Parkování se nachází přímo u nástupní stanice lanovky. Dvě menší
parkoviště jsou nalepená těsně na ní. Větší parkovací plocha se
nachází přes silnici, pro bezpečný přechod lyžařů s vybavením zde vede
podchod. Kapacita je dostatečná. I ve svátečních dnech se nám podařilo
zaparkovat na straně blíž k vleku.