Sjezdovky:
V Arose stékají sjezdovky po východně orientovaných svazích hor
Weisshorn, Hörnli a Brüggerhorn. Obtížností výrazně převažují
červené, některé jsou ale poměrně úzké, což obvykle bývá problémem
spíš přejezdových modrých sjezdovek. Černé úseky jsou spíše kratší,
nejdelší je ta s číslem 8a. Modrých sjezdovek je tu také pomálu,
především těch plnohodnotných širokých, začátečníkům dobře
poslouží zřejmě jen sjezdovky č. 5, 11 a 15. V mapce se sice modrých
sjezdovek na pohled nachází hodně, ale některé z nich končí zřejmě na
stanicích skibusů a nejsou tak zrovna dobře použitelné.
Lenzerheide má sjezdovek víc a především disponuje svahy orientovanými
východním i západním směrem. Oproti Arose jich je tu také více pod
hranicí lesa, což je vhodné v případě nepříznivého počasí. Modré a
červené sjezdovky jsou v Lenzerheide co do množství poměrně vyvážené a
řada z nich má luxusní šířku. Za zmínku stojí třeba kombinace modrých
sjezdovek č. 70a a 78 nebo 60 a 65a, z červených pak především č. 21a s
navazující 25. V Lenzerheide najdeme také dvě dlouhé černé - východně
orientovanou č. 72, která má ale plošší modrý dojezd k sedačce, a
svěťákovou č. 24, na kterou je zase potřeba vyjet soustavou dvou
sedačkových lanovek.
Především pro snowboardisty budou problémem rovné úseky nebo dokonce
protisvahy. Typickým příkladem je „návratová“ modrá č. 79.
Za určité negativum považuji také značení sjezdovek, u černých a
červených to není tak výrazné, ale u sjezdovek modrých je to občas
zkouška paměti - například pokud chce začátečník opakovaně používat
sedačkovou lanovku Stätzerhorn, čekají ho při sjezdu postupně sjezdovky
č. 60, 60a, 65, 65a a 78.
Sněhové podmínky:
Díky technickému zasněžování byly v podstatě všechny sjezdovky dobře
pokryté sněhem. Výjimkou byla v Lenzerheide modrá č. 44, 65a, kde bylo
několik vydřených míst. Mimo sjezdovky moc přírodního sněhu nebylo,
vyjma těch opravdu nejvyšších míst pod vrcholkem Rothornu a Weisshornu.
Ačkoli sněhové podmínky nebyly nijak špatné, řada sjezdovek byla
uzavřena - v Arose především klíčová sjezdovka č. 11 určená pro méně
pokročilé.
Ráno bylo v údolí -13 °C a i přes den na slunci teplota stoupala
„jen“ někam k - 5 °C, takže zřejmě vlivem déle trvajících nízkých
teplot byly sjezdovky hodně přemrzlé. A to nejen úseky technicky
zasněžované, ale i v horních partiích, se sněhem přírodním třeba na
horizontech. Technicky zasněžované sjezdovky byly často tvořené tvrdou
zmrzlou deskou, typickým příkladem byla modrá č. 28a, která slouží jako
spojovací s protější stranou Lenzerheide a pro začátečníky i průměrné
lyžaře byla v podstatě nesjízdná. Alternativou k tvrdému podkladu byla
hluboká „naškrábaná“ krupice v kraji sjezdovky.
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
V Arose najdeme dvě na sebe navazující visuté kabiny vedoucí na vrchol
Weisshorn, jednu přibližovací kabinkovou lanovku Kulm, jednu dlouhou
kabinovou lanovku Hörnli Express vedoucí na vrchol Hörnli a několik
sedačkových lanovek, přičemž ty klíčové jsou s bublinou. Většinu
sjezdovek je možné obsáhnout pomocí sedačkových lanovek, takže není
nutné sundavat lyže. Od naší minulé návštěvy jsme objevili jednu novinku
- náhradu staré sedačky na Brüggerhorn za luxusní krytou šestisedačkovou
lanovku připomínající hlavně svým pohodlím spíše sedačku v
obýváku.
V Lenzerheide převažují sedačkové lanovky, přičemž řada z nich nemá
bublinu, což je podstatný problém při nepřízni počasí. Neodpojitelná
sedačková lanovka bez bubliny slouží i jako propojovací mezi východní a
západní částí Lenzerheide. Kabinková a na ni navazující visutá
kabinová lanovka je pouze pod Rothornem.
Arosu a Lenzerheide propojuje visutá kabina mezi vrcholy Urdenfürggli a
Hörnli.
Přepravní kapacita je z důvodu koronaviru snížena na 2/3 obvyklé
kapacity, na což upozorňují cedule, obsluha to ale nijak nehlídá. Lidé se
ale většinou nikam nehrnou a i visutá spojovací kabina mezi Urdenfürggli a
Hörnli jezdila skoro prázdná. Ve frontách a na lanovkách je povinné
zakrytí dýchacích cest, což s ohledem na mrazivé počasí nebyl téměř
pro nikoho problém. Těch několik „hříšníků“ případně obsluha
upozornila.
Zalidněnost:
Všechna přepravní zařízení byla bez čekání, nástup maximálně cca
na 5. sedačku, což ale bylo způsobené jen tím, že lanovky jezdily
poloprázdné. Jednak je „uměle“ snížena přepravní kapacita lanovek na
2/3 běžné kapacity, navíc spolu většinou na lanovce jezdili lidé tak, jak
spolu přijeli, zřídkakdy se připojil někdo cizí.
Občerstvení a aprés-ski:
Vnitřní prostory restaurací jsou zavřené, fungují pouze výdejní
okénka. Většinou jsou přístupné i venkovní terasy, kde je možné
zakoupené nápoje a jídlo zkonzumovat.
Doprava do střediska a parkování:
Příjezd z České republiky do Švýcarska ve středu 6. ledna
bezproblémový. Ani na jedněch hranicích jsme nestavěli, nikdo po nás nic
nechtěl. Podle starého zvyku jsme úsek rakouské dálnice objížděli přes
Bregenz, abychom až později zjistili, že tento úsek byl již dříve vyjmut
ze systému mýta a průjezd od hranic až po Hohenems je nezpoplatněný.
Příjezdová silnice z Churu byla po oba dny mokrá. Parkovali jsme na
parkovišti u kabinkové lanovky v Churwaldenu za 5 CHF na den. Parkoviště
bylo celé pokryté sněhem, ale pří příjezdu ani odjezdu nebyla vrstva
sněhu problém.