Sjezdovky:
Středisko uvádí 55 km, z toho 21 km otevřených. Já napočítal 10 km v
provozu, z toho jezditelná byla ani ne polovina. Zbytek jsou cesty,
nepříjemné traverzy nebo úseky, které byly na hranici bezpečnosti. To
ilustrovala situace při našem odchodu, kdy nezkušení lyžaři závěrečný
hank sjížděli po zadku s lyžema v ruce, obcházeli to pěšky nebo to s
různou úspěšností sešupovali. Nutno podotknout, že jízda po celé
sjezdovce č. 10, která navíc dvakrát přímo křižuje cestu pro auta, byla
nebezpečná i pro zkušené lyžaře.
Ke každé lanovce otevřena jedna možnost sjezdu a leckde jen v omezené
šířce (v nejužších pasážích byla šířka pouze na dvě rolby). V
provozu jen sjezdovky č. 1 (červená část), 4+5 (bez většiny rukávů), 10
a 11. V nejlepším stavu byla červeno-modrá sjezdovka č. 11. Bohužel
pěkná místa znepříjemňovala zapnutá sněhová děla.
Sněhové podmínky:
Jedna velká bída s minimem přírodního sněhu. Chvílema si člověk
připadal jak na skicrossu: od rána leckde plotny, jinde zase nafoukaný sníh
nebo zmrzlé hrudky někde až hroudy, k tomu navíc rýhy mezi urolbovanými
pásy. Ale nejde to na vrub rolbařů, protože prostě není s čím
pracovat.
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
Hodilo by se říci spíše nekomfort... Ski areály sice nutí nebo
motivují k nákupu skipasů online, ale zajímalo by mne, jestli si sami
zkusili nákup online. V případě Heilingenblutu se nákup podařil na
třetím zařízení. Na mobilu se jedná o neskutečně otravnou a zdlouhavou
záležitost. Stránky nejsou konfigurované pro mobilní zařízení, navíc
každý skipas musíte personalizovat (ne, nechci další aplikaci, kterou nikdy
jindy nevyužiju). Samotné vyzvednutí v kiosku už proběhlo bez problémů,
ale nákup online tak trochu ztrácí smysl, protože fronty u pokladen nebyly a
skipas tam stál stejně.
Přepravní zařízení jsou sice starší (až na Panoramabahn, která
dokonce vypadá novější než je - 18 let), ale zrovna v těch bych problém
neviděl. V provozu byly kabinky A, B a C, sedačka N a vlek P. Vleky jinak asi
poslední dobou moc v provozu nebývají, vlek Seppenalm už je dokonce úplně
mimo provoz.
Zajímavostí je, že od pokladen k nástupu do lanovky se dostanete
velkokapacitními výtahy (co by za ně na Bořislavce dali), protože obojí je
v jiné výškové úrovni.
Samostatnou kapitolou je naprostá rarita v podobě kabinkové tunelové
lanovky Fleissalmbahn. Jedenáct barevných kabinek ve vláčku pendluje tunelem
mezi dvěma částmi areálu. Jízda touhle lanovkou je opravdu zážitek,
který jinde nezažijete. Tunel byl vybudován v rámci vodního hospodářství
a v létě se v něm místo lanovky prohání voda.
Dalším bizárem jsou sociální zařízení. To ve spodní stanici jsme
původně úplně přešli, protože je v budově úplně mimo lanovku. V
prostřední stanici zas není vůbec značené a nachází se pod nástupní
terasou. Když už ho najdete, nestačíte se divit! Je součástí uzavřené
restaurace, která vypadá jako velké skladiště včetně překážkové
dráhy z pivních sudů. Sedmdesátkové dlaždičky už jen doplňují celý
kolorit.
Zalidněnost:
U lanovek se nečekalo, ale na sjezdovkách úplné volno nebylo. Hlavně
kvůli málo sjezdovkám v provozu a jejich často omezené šířce.
Občerstvení a aprés-ski:
Možností občerstvit se je vcelku dost a to jak v obci tak přímo na
svazích. Vzhledem rozhodně zaujme Panoramarestaurant Schareck pod
stejnojmenným vrcholem. Takových retro restaurací v Rakousku už moc
nenajdete. My využili Doris Fleisskuchl ve vzdálenější části areálu a
byli jsme moc spokojeni! A to jak se samotným místem (vnitřek v typickém
stylu alpských Hütte, zimní zahrada nebo slunečná terasa), tak obsluhou i
nabídkou (lístek v galerii).
Po lyžovačce kolem 15 h ve městě úplné mrtvo.
Doprava do střediska a parkování:
Kromě výjezdu na Grossglocknerstrasse všechny komunikace suché.
Parkování je v Heilingenblutu velký problém. V obci, u spodní stanice
kabinky, přímo nezaparkujete a máte na výběr z několika možností. První
je parkovací dům asi 300 m daleko, jenže pokud máte vyšší auto a ještě
rakev na střeše, tak tam nezaparkujete. Druhá možnost je vyjet po
Grossglocknerstrasse k mýtné bráně a doufat, že přímo u ní nebo o
něco dále, na parkovišti pod přestupní stanicí kabinkové lanovky, najdete
místo. Pokud ne, parkujte podél silnice. To všechno by nebylo až tak
hrozné, kdyby vozovka nebyla pod sněhem a ledem. Dole při nájezdu na jinak
zavřenou vysokohorskou silnici přitom není aktivované upozornění na
nutnost sněhových řetězů. Takže buď s obtížemi vyjedete, nebo to
otočíte a místa přenecháte autům s pohonem 4x4. Třetí možností je
projet centrem a hledat místo podél silnice za kabinkovou lanovkou. Tam
můžete parkovat 100 m daleko (první parkující) až víc než 500 m. Do
pěkného kopce slušná rozcvička na začátek! Pokud neuspějete ani s
třetí možností, lze zřejmě zaparkovat dále od lanovky a centra a počkat
si na skibus.