Sjezdovky:
Naprostá většina tratí se nachází nad hranicí lesa, což má (kromě
nevýhody v podobě problematického sjíždění za špatného počasí) jednu
zásadní výhodu - mohou být velmi široké. To platí zejména pro
Schareckabfahrt (4), Kärntnerabfahrt (5) a Tauernabfahrt (2, 2a).
Černá a červená sjezdovka Fallbichl (1) jsou ze začátku spíše užší,
vzhledem k nízké kapacitě kabinky Grossglockner Panoramabahn (C) to však
příliš nevadí. Zatímco červená začíná v serpentinách a teprve
později se rozšiřuje a napřimuje, velice prudká neupravovaná černá se
řítí rovnou dolů, bez zatáček. Vedle červené je i zábavná trať s
vlnami.
Sousední svah Viehbühel (8) je pohodovou "kochací" modrou.
Talabfahrt (10), tedy údolní sjezd, je překvapivě prudká červená, na
které se strmé úseky střídají s oddechovými přejezdy.
V části areálu jménem Fleissalm jsou tři sjezdovky - červené Gratabahrt
(11a) a Muldenabfahrt (12) a modrá Wiesenabfahrt (11). Gratabfahrt je spíše
užší vyhlídkovou tratí, zbylé dvě jsou naopak příjemně široké.
Nabídku upravených sjezdovek doplňují čtyři neupravené skirouty,
střídavě zavírané podle lavinové situace.
Sněhové podmínky:
Nejspíše nejlepší za několik posledních let: 40 až 150 cm sněhu,
během týdne ještě necelý půlmetr přibyl. Kvalita úpravy sjezdovek byla
přímo úměrná nadmořské výšce - čím výše, tím lepší. Zatímco
Talabfahrt (10) byla upravena naprosto příšerně (hrboly, hrudky,
prohlubně), červená Fallbichl (1) neměla chybu. Od čtvrtka do neděle byla
uzavřena Gratabfahrt (11a), v pondělí po poledni ji nakonec spustili - brzy
sice byla rozježděná, ale za ta panoramata to stálo.
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
Přepravní park je celkově starší, nicméně většinou pohodlný.
Páteří areálu je dvouúseková čtyřmístná kabinka (A, B) z městečka na
vrchol Schareck (v mezistanici je nutno přestoupit), z druhé strany pak na
Schareck vede pěkná a prostorná osmimístná kabinka Grossglockner
Panoramabahn (C).
Pak je tu ještě poslední kabinková lanovka - Tunnelbahn Fleissalm (M). Toto
bizarní technické dílo mne velmi zaujalo - dva shluky pětimístných kabinek
pendlují převážně vodorovným tunelem tam a zpět, člověk má pocit, že
důlním vláčkem vyrazil na exkurzi do štoly.
Sedačka je zde překvapivě pouze jedna, a to čtyřmístná s bublinou -
Fleissalm (N). Rychlá, pohodlná.
Zbytek obstarávají kotvy, konkrétně Viehbühel (G), Seppenalm (D),
Tauernberg (F) a Hochfleiss (O). Seppenalm bývá v provozu, pouze pokud
nejezdí kabinka na Schareck, Tauernberg je takové příjemné liduprázdné
zákoutí, Hochfleiss se vyznačuje dost prudkou trasou, vede na nejvyšší bod
celého areálu (2 902 m n. m.).
Krátké pomy (Hallenbad - J, Ederfeld - O) využívají hlavně lyžařské
kurzy.
Zalidněnost:
I přes prázdninový termín bylo na svazích příjemně poloprázdno.
Každý měl prostoru, kolik si zamanul, snad jen v úvodních serpentinách
červené Fallbichl (1) a na modré Viehbühel (8) bylo občas trochu hustěji,
ale nic dramatického. Fronty se téměř nevyskytovaly; když se utvořil
chumel několika desítek lidí u kabinky Grossglockner Panoramabahn (C),
obsluha pohotově zvýšila její rychlost, čímž frontu zdárně
eliminovala.
Občerstvení a aprés-ski:
Navštívil jsem celkem tři horské chaty - Tauernalm, Bergrestaurant
Schareck a Skihütte Fleiss. Jejich společným jmenovatelem je silný vývar s
výborným játrovým knedlíkem, jinak jsem vyzkoušel šunkovo-sýrový toust
(Tauernalm), talíř grilovaných mas (Bergrestaurant Schareck) a císařský
trhanec s jablečnou omáčkou (Skihütte Fleiss). Vše můžu doporučit!
Doprava do střediska a parkování:
Od hotelu jsem dojížděl často jezdícím a dostatečně kapacitním
skibusem, který zajíždí do všech koutů vesnice. Cesta z Prahy s
přestávkami zabrala asi osm hodin, využil jsem trasu Praha - Tábor - České
Budějovice - Linz - Salzburg - Spittal an der Drau - Heligenblut.