Sjezdovky:
V provozu bylo po oba dny 36 z 39 sjezdových tratí o celkové délce cca 46
km. Sjezdovky na Chopku tvoří pavučinu a když jsou téměř všechny v
provozu, tak lze volit různé varianty a zažít lyžařské safari. Potěší
i náročnost mnoha tratí a dostatečný počet těch černých. Opravdu
lehkých sjezdovek je jen několik a ty byly využívány slabšími lyžaři a
lyžařskými kurzy a proto na nich bylo nejvíce živo.
I na červených sjezdovkách se nacházejí prudší úseky a proto je lze
označit jako "červená do černa". Náročnějšího lyžaře potěší i to,
že na severní straně lze několika variantami absolvovat převýšení 1 000
až 1 100 výškových metrů, na straně jižní je to cca 1 000 výškových
metrů.
Nám se nejvíce líbily na jižní straně Chopku sjezdovky 33a + 33
Derešská, v podstatě se jedná o přímou linii s převýšením 1 000 m bez
jakýchkoliv plochých míst, hlavně horní část 33a je velmi poctivá
černá sjezdovka.
Velmi pěkné byly i na sebe navazující sjezdovky 35a Zadné Dereše a 35
Derešská. Z kratších sjezdovek nás zaujala sjezdovka 31a Tréningová, což
je poctivá červená pista s velmi slušným sklonem v horní části. Také
padák na sjezdovce 31 Slnečná byl příjemný.
Na severní straně Chopku se nám nejvíce líbila černá sjezdovka 7
Majstrovská.
Velmi pěkná byla červená sjezdovka 1a Vrcholová Chopok - Luková a na ni
navazující sjezdovka 1 Petra Vlhová na které se pořádá Světový pohár v
technických disciplínách.
Dále nás zaujala kombinace sjezdovek 11a + 11 FIS jedná se o svižné
sjezdovky s úhrnným převýšením 800 m. Horní část, tj. 11a byla před
touto zimou překategorizována z červené na černou, což podle mne lépe
vystihuje její náročnost.
Tajným tipem byla také náročné černá sjezdovka Slalomák, na kterou by
se měli vydávat jen dobří lyžaři, její část je extrémně strmá. Ve
středisku se v sezóně koná i večerní lyžování na dvou sjezdovkách
spolu s kabinkovou lanovkou a -sedačkou. Tuto možnost jsme ale nevyužili.
Sněhové podmínky:
Všechny uměle zasněžované sjezdovky mají dostatečnou vrstvu
technického sněhu a byly velmi dobře upraveny. Nikde jsme nenarazili na
hlínu nebo kamínky. Ledové plotny se v podstatě také nevyskytovaly. Sníh
byl rychlý a vodivý. Pod upravenou vrstvou se vyskytoval rovný tvrdší
podklad, takže se sjezdovky během dne nerozbíjely. Pouze v pondělí
odpoledne se na jižní straně pod 1 500 m n. m. sjezdovky rozjezdili díky
silné teplotní inverzi a vytvořily se kupy mokřejšího sněhu.
Na severní straně po oba dny a v úterý na jižní straně držely
všechny sjezdovky celý den. Například sjezdovka 7 Majstrovská byla v
pondělí i v 15:00 ve výborném stavu.
Přírodního sněhu bylo bohužel velmi málo, takže sjezdovky 1b
Vrcholová Chopok - západ, 3 Spravodlivá a 32 Vyhliadková bez technického
zasněžování zůstaly zavřené. Ze sjezdovek bez umělého zasněžování
byla otevřená jen trať 34 Panoráma Srdiečko – Krupová, kde přírodní
sníh dostačoval.
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
Ve středisku bylo v provozu všech 13 lanovek, což hodnotím velmi
pozitivně. Jednalo se o 5 kabinkových lanovek, 5 expresních sedačkových
lanovek (3 z nich jsou opatřeny bublinami) a 3 neodpojitelné sedačkové
lanovky. Nabídku přepravních zařízení doplnily 3 lyžařské vleky a 3
pohyblivé koberce pro děti v Maxilandu.
Převážná většina lanovek je moderních a velmi pohodlných.
Co se týče zázemí, tak nejlépe je vybaveno nástupní místo Biela
Púť. Ve spodní stanici kabinkové lanovky je umístěno kryté parkoviště.
Také se tam nachází prostorné moderní WC a další infrastruktura poblíž.
Jedná se o pokladny, infocentrum, bar atd. Taktéž se tam nachází Gopass
Tickets Point, což je samoobslužný kiosek, kde si mohou návštěvníci
zakoupit skipas nebo lístky na lanovky, pokud již nevlastní Gopass čipovou
kartu.
Zalidněnost:
Zalidněnost hodnotím jako střední. Bylo cítit, že v Polsku v
některých regionech začaly jarní prázdniny a na lanovkách polština
převažovala. Na poměry střediska Jasná se ale jednalo spíše o nižší
návštěvnost. Řady se u lanovek příliš netvořily, maximálně několik
málo minut. U starších sedačkových lanovek byly čekací doby nulové po
celé 2 dny. Snad jen trochu větší řady se občas vytvořily u 4-sedačky
Biela Púť - Koliesko a kabinkové lanovky Grand - Brhliská, odhadem se
čekalo max. 5 minut.
Ze sjezdovek byla silněji zaplněna jen sjezdovka 13 Biela púť, kde
lyžovali slabší lyžaři. Zalidněnost sjezdovek závisela i na jejich
barvě, na modrých sjezdovkách bylo živěji, na červených méně a černé
sjezdovky byly po většinu dne poloprázdné.
Pokud si lyžař počkal na vhodné okno, tak měl sjezdovku v podstatě pro
sebe jak je vidět z přiložených fotografií.
Občerstvení a aprés-ski:
Ve středisku bylo otevřeno mnoho restaurací a občerstvení, ceny jsou ale
vyšší a přibližují se Alpám. Bohužel ceny hlavně v různých stáncích
jsou dosti přestřelené, například hotdog za 9,50 eur, maličká voda přes
3 eura a podobně.
Otevřeny byly například restaurace Rotunda na vrcholu Chopku z krásným
výhledem, originální restaurace Von Roll v lokalitě Luková, kde můžete
obdivovat technologii původní sedačkové lanovky z 50. let, architektonicky
zajímavá restaurace Habarka a mnoho dalších.. My pro oběd zvolili Kamennou
chatu kousek pod vrcholem Chopku. Polévka stála 6,50 eur, bramborové
placičky se sýrem 7,50 eur a velký hrnek čaje za 3,50 eur.
Doprava do střediska a parkování:
Doprava do střediska autem byla od dálnice u Liptovského Mikuláše bez
problémů, silnice je dobře udržovaná. Problém nám přichystala jen ranní
pondělní cesta z Ostravska přes Žilinu a Ružomberok, kdy jsme stáli v
několika kolonách a cesta trvala o více než hodinu více než obvykle. Proto
jsme dorazili do střediska až hodinu po otevření, což nám radost
neudělalo. Problém s parkováním jsme neměli jelikož jsme si přes Gopass
zakoupili rezervaci v krytém parkovišti přímo pod lanovkou Biela Púť -
Priehyba. Ve středisku se nachází několik parkovišť s různými
provozovateli a ceny parkovného jsou docela vysoké. Doporučuji se vyhnout
parkovištím, která provozuje obec, jednotná cena 20 Eur/den neodpovídá
kvalitě parkování. Na parkovištích, která provozuje přímo středisko
jsou ceny podstatně nižší. Na večerní lyžování se na parkovištích,
která provozuje středisko, neplatí, dokonce ani v krytém přímo pod
lanovkou. Naštěstí lze parkovat i zadarmo na záchytném parkovišti na
začátku doliny a využít skibus, který jezdí velmi často a
spolehlivě.