Sjezdovky:
Bansko nabízí sjezdovky všech možných obtížností a délek. Je to
trochu klišé, ale v případě Banska je pravdivé. Udávaných 75 km je sice
nejspíš trochu nadsazené - široké sjezdovky jako 2 a 4, nebo takové,
které jsou v jednom místě rozdělené lesem, jako 9 a 9a se zřejmě
počítají dvakrát. Stejně však Bansko nabízí mnoho vyžití na několik
dní jak pro dospělé, tak pro děti.
Pokročilé lyžaře nezklamou černé 9 a 9a. Jsou dostatečně široké a
sklon mají slušný - jen bývají občas zavřené kvůli závodům či
tréninku. Černou skupinku doplňuje kraťoučká, ale ještě širší
sjezdovka č. 16 od prostřední stanice lanovky.
Levá strana (při pohledu zezdola) je spíše modrá, sjezdovky spíše
užší (i když proti českému standardu stále široké) a pohodové.
Pokud sjíždíte shora až dolů, musíte se rozhodnout, zda projedete kolem
konečné stanice kabinky a protrpíte mnohakilometrovou modrou s minimálním
sklonem, nebo se svezete kolem prostřední stanice, kde sice budete muset
vyšlapat cca 50 m do kopce, ale odměněni budete za pěkného počasí
nádherným výhledem na Bansko a navíc si užijete poloprázdnou černou či
červenou. Nudná dojezdová modrá vás stejně úplně nemine, ale vyhnete se
jí cca ze 2/3.
Sjezdovky byly ráno perfektně upravené, pokud se zdržíte v horních
částech, můžete po páté hodině odpoledne potkat rolbu a užít si
manšestr i večer.
Pokud vás sjezdovky už nudí, a nevadí vám ignorovat všudypřítomná
varování, můžete se pustit se do volného terénu, kterých Bansko nabízí
nepočítaně a nakreslit si svou vlastní stopu. Nad hranicí lesa, v
kosodřevině i v řídkých lesích kolem.
Sněhové podmínky:
V době příjezdu bylo počasí v Bansku spíše jarní, kolem 8 °C. Hned
další den se však rozesněžilo a hustě sněžilo ještě den a půl. Poté
se vyjasnilo a slunce svítilo celý týden, což znamenalo v Bansku teploty
kolem 10 °C. Co to znamenalo pro možnosti freeride netřeba dodávat, půl
metru až metr prašanu lákalo do hor každý den.
V současnosti je na sjezdovkách tedy sněhu dost, kvůli teplotám je
problém se sněhem jen na spodní modré - tu však za den pojedete zřejmě
jen jednou, při návratu. A pokud se vám nechce, svezete se lanovkou.
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
Prakticky celé středisko je obsluhováno sedačkovými lanovkami a jednou
kabinkou. Jsou tu i kotvy, vesměs však krátké a nevyužívané, já na nich
za celý pobyt neměl potřebu jet ani jednou. Kabinka je pro 8 lidí se
sedačkami a odveze vás z Banska (cca 990 m) do (podle mapy) 1 635 m. Dále se
dvěma sedačkovými lanovkami dostanete až pod Todorku (2 746 m) do výšky
téměř 2 600 m.
Kabinová lanovka není nejmladší, rok výroby jsem viděl tuším 2002,
ale vypadá moderně. U lanovek zapomeňte na bublinu, vyhřívání či
dětskou pojistku - nám to nevadilo, byli jsme bez dětí a nefoukalo, za
horších sněhových podmínek to však v horních částech může být
problém.
V mapě na webu je vpravo zakreslená i dlouhá dvousedačka pod Vichren s
názvem Tzarna Mogila. Na tu zapomeňte, je zavřená prý už několik let a
jako zavřená je zakreslená i v mapkách střediska.
Ve středisku vše působí moderně a celkově si připadáte spíše jako
ve starším alpském středisku než jako na Balkáně. Bohužel i cenami.
Zalidněnost:
Byl jsem docela překvapený, čekal jsem celé Bulharsko na lyžích,
sjezdovky však byly příjemně prázdné. Samozřejmě dojezdová modrá po
čtvrté hodině praská ve švech, ale jinak naprostá pohoda. Fronta je jen
ráno na kabinovou lanovku, a to do 10 min., jinak jsme nečekali nikdy více
než minutu.
Občerstvení a aprés-ski:
Občerstvení na sjezdovce je méně, než jste možná zvyklí z našich
končin či z Alp, ale je ho dostatek - je prakticky v každém větším
uzlu.
Aprés-ski je bohaté, kolem dolní stanice lanovky se rozprostírá
hotelové městečko s mnoha bary a restauracemi různých zaměření.
Vybírejte pečlivě, mnoho z nich je bohužel za hodně peněz málo muziky. Do
kilometru od lanovky každopádně čekejte ceny spíše západoevropské než
balkánské. Pokud máte hluboko do kapsy a je vám jedno co jíte, cca 800 m od
sjezdovky se najíte za ceny české kantýny v Бай Миле (Baj Mile), kde
se najíte kolem stovky i s polévkou a pivem. Kvalita však odpovídá
ceně.
Doprava do střediska a parkování:
Z Brna je to do Banska přes Maďarsko a Srbsko poměrně příjemných 1 230
km, což se dá zvládnout i za den, neboť většina je po dálnici. V
samotném Bansku můžete zaparkovat na obřím parkovišti hned u lanovky
(zřejmě placeném), nebo dojet k horní stanici autem a zaparkovat tam. Pokud
však zrovna není jarní počasí, budete nejspíš potřebovat řetězy. V
době naší návštěvy hodně lidí parkovalo i v lese u sjezdovky, zřejmě
aby se vyhnuli placení za parkování. Většina hotelů však nabízí za
rozumnou cenu skibus.