Sjezdovky:
Areál bych rozdělil do 5 částí:
Ta nejvyšší se skládá z lanovek Plato a Banderitza 2 a nalezneme zde
sjezdovky č. 2 a 3. V této části jsou nádherné široké pláně, bohužel
náchylné vůči větru.
Pod nejvyšší částí se nachází část skládající se z lanovek Todorka
a Banderitza 1. V této části budí pozornost černá Tomba, která byla však
kvůli přípravám na svěťák uzavřena. Alternativou k Tombě jsou sjezdovky
č. 4, což je úzká červená, a č. 6, což je nádherná široká červená,
bohužel byla otevřena jen první den.
Třetí částí je část střední. Zde jsou lanovky Mosta, Shiligarnik a
Kolarski spolu s vleky Stara Kotva, Detska Kotva a Panica. V této části
navíc se nachází i horní stanice kabinkové lanovky z města, u jejíž
stanice nalezneme dětský park skládající se z vleku poma, dvou na sebe
navazujících lanových vleků a tří pásů. V případě fronty na kabinku
dopoledne je sem možné vyjet autem (parkovné 12 leva/den, to je cca 6
€/den).
Čtvrtou, nižší částí je Chalin Valog, kde nalezneme výbornou carvingovou
červenou a prudkou (ale zavřenou) černou. U dolní stanice sedačky Chalin
Valog (jediná s bublinou zde!) nalezneme i cca 600 m dlouhý vlek poma pro
děti s velmi širokou modrou sjezdovkou. Dá se sem dostat po sjezdovce Ski
Road 1 a přibližně po 2 km odbočit vlevo. Zde bylo asi nejméně rušno.
A pátá část je ve městě Bansko. Zde začíná kabinková lanovka a
nalezneme zde i lanový vlek (1 jízda - 2 leva/dospělý, děti do 6 let jezdí
zdarma), přičemž na něm platí i skipas.
Sjezdovky jsou zde nádherné od širokých modrých (Plato, Shiligarnik) až
po úzké červené (Todorka). Doplněné jsou množstvím dalších modrých a
červených a respekt budící černou Tombou se sklonem až 70 %. Úprava na
úrovni Rakouska. Bohužel kvůli nově napadlému prašanu se tvořily muldy, a
to zvlášť na sjezdovkách Plato a Todorka. Zato na Chalin Valogu byla
sjezdovka nádherně umrzlá a až na úzký skiweg na začátku výborná pro
carving. Dojezd do údolí je sice modrá placka, na které se ale manžestr
držel až do třetí hodiny, kdy začaly davy najíždět do údolí.
Alternativní Ski Road 2 je úplná placka vedoucí v některých místech i do
kopce. Pro mě to byl slušný záhul na ruce. Dobrou sjezdovkou byla i
červená č. 8 vedoucí od horní stanice lanovky Kolarski k dolní stanici
lanovky Todorka, bohužel pak na ni navazoval dlouhý modrý úsek. Červená
č. 7 u vleku Stara Kotva byla uzavřena pro trénink.
Sněhové podmínky:
Sněhu bylo hodně. Den před příjezdem napadlo 20 čísel, takže první
dva dny byly plné prašanu. Na sjezdovkách Ski Road 1 a č. 15 běželo
zasněžování na maximum. Na dojezdu sjezdovky Ski Road 1 sníh umrzlý až
ledovatý. Poslední den se vlivem oteplení tvořil na dojezdu příjemný, ale
pomalý firn.
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
Z města vyjíždí kabinková lanovka Doppelmayr z roku 2003. Doba jízdy je
20 až 30 minut. Na ni pak navazují lanovky Banderitza 1 (čtyřsedačka z roku
2003) a Kolarski (šestisedačka z roku 2010). Další šestisedačkou je
centrálně umístěná Todorka (rok výstavby 2015). Sedačky Mosta (2007),
Plato (2009) a Shiligarnik (2004) jsou rychlé čtyřsedačky s délkou kolem
dvou kilometrů. Sedačka Chalin Valog (2007) pak má jako jediná lanovka v
areálu bublinu.
Kromě toho se v areálu nachází několik vleků, přičemž dva mají
horní stanici kousek od lanovky Kolarski. Starší vlek Stara Kotva má navíc
krátké kotvičky, což snižuje komfort jízdy. Novější vlek Detska Kotva
je normální kotvový vlek. V mezistanici kabinky je jeden vlek typu Poma a
několik lanových vleků a pojízdné pásy (zdarma!). V údolí pak ještě
lano jako dětský vlek nebo přibližovák.
U lanovky Chalin Valog se taktéž nachází další, velmi pomalý vlek typu
poma, který je pro začátečníky jako dělaný.
Zalidněnost:
Ráno se tvořila fronta na lanovku max. 10 minut, jinak na dalších
lanovkách bez front. Jen poslední den z důvodu uzavření nejvyššího patra
se tvořila fronta na Todorce, jinak ne. Ze sjezdovek byly nejplnější
sjezdovky na Platu a u lanovek Banderitza 2 a Todorka. Naopak svou prázdnotou
překvapily sjezdovky č. 8 a 15.
Občerstvení a aprés-ski:
Vyzkoušel jsem tři restaurace:
První ve stanici Shiligarnik, kde za pití utratíte 5 lv a za jídlo 19
lv.
Druhou jsem vyzkoušel restauraci Peshterite nacházející se na sjezdovce do
údolí. Zde jsem za pití utratil 3 lv a za jídlo max. 10 lv. Navíc zde byla
velmi milá obsluha.
Třetí restaurace, kterou jsem zkusil, byla Kolibata kousek pod Peshteritem.
Zde se ceny opět vyšplhaly na úroveň Shiligarniku, zato jsem zde obdržel i
větší porce.
Doprava do střediska a parkování:
Dopravu jsem zvolil letecky z Prahy a dále transferem do Banska (2 h).
Parkování je možné v dolní stanici (6 lv/den), u stanice lanovky Todorka
(zdarma) nebo u horní stanice kabinky (12 lv/den).