Alpe Lusia San Pellegrino (Tre Valli) - lyžování - SNOW.cz
Domů Střediska Itálie Trentino Alpe Lusia San Pellegrino (Tre Valli)

Alpe Lusia San Pellegrino (Tre Valli)

Itálie Itálie - Trentino | Dolomiti Superski - Alpe Lusia, Bellamonte, Falcade, Moena, Passo San Pellegrino

Horskou předpověď počasí pro celou oblast Alp najdete na Alpenverein.de (v němčině).

Foto

Oblast dříve nazývaná Tre valli sestává ze dvou lyžařských areálů, propojených skibusem – rozsáhlejšího a výletnějšího San Pellegrina a kompaktnější Alpe Lusia. Oproti sousedním údolím Val di Fassa a Fiemme je lyžařské území o něco skromnější, avšak o mnoho klidnější.

Lyžařská oblast zahrnuje tato střediska:

Passo San Pellegrino Falcade

Alpe Lusia San Pellegrino (Tre Valli) - sjezdovky

70%20%10%
84 celkem sjezdovek (km)
84 zasněžování (km)

Alpe Lusia San Pellegrino (Tre Valli) - lanovky a vleky

vlek
7
sedačka
5
sedačka expres
1
sedačka krytá
6
kabinka
5
visutá kabina
1
42210 os./h Přepravní kapacita

Nadmořská výška

1190-2513 m n.m.1323 m

Mapa sjezdovek

Alpe Lusia San Pellegrino (Tre Valli) - mapa sjezdovek
  leden únor březen duben květen červen červenec srpen září říjen listopad prosinec 

Alpe Lusia San Pellegrino (Tre Valli) - lyžování

Značka Tre valli připomínala, že se sjezdovky rozkládají mezi údolími Val di Fiemme, Fassa a Biois, ponejvíce na protáhlém hřebeni s nejvyšším vrcholem Col Margherita, tyčícím se do dvou a půl tisíc metrů. Nad Pellegrinem se ale lyžuje v první řadě na protějších jižních svazích, kde se rozlévá typický dolomitský ráj prostorných modrých, modro-červených a červených sjezdovek. Po severně orientovaném svahu pod vrcholem Col Margherita pak stékají říznější červené a černé tratě, směrem k Falcade zase dominují dlouhé, až výletní červeno-modré dálnice. Strmý a sportovní „sever“ a mile přívětivý „jih“ má i Alpe Lusia, rozkročená mezi největším letoviskem oblasti Moenou a vesničkou Bellamonte.

Lyžařské území kolem průsmyku Passo San Pellegrino (1 918 m) v Dolomitech není tak známé jako údolí Fassa nebo Fiemme, ačkoliv s nimi přímo sousedí. Má podobně rozsáhlé lyžařské terény, ale je celkově komornější. V horském sedle Pellegrino je potěšující hlavně vzdálenost z hotelu ke sjezdovkám, která se měří v jednotkách kroků. Moc hotelů tu není, o to většího klidu si tu ale užijete – třeba i na ranních sjezdovkách, které se oproti rušnějším lokalitám v okolí plní mnohem vlažnějším tempem.
Jižní svah průsmyku Pellegrino má dvě hlavní osy v podobě rychlých 4sedačkových lanovek, které kopírují tři velmi svižné červené sjezdovky – dvě podél kryté 4sedačky Costabella, s hangy a terénními hupy, a jedna přímá dálnice podél expresní 4sedačky Gigante. Mezi nimi se v mělké kotlince stékají mírné široké dálnice, které slouží zároveň jako propojky mezi jednotlivými sjezdovkami. Z nejvyššího vrcholu Cima Uomo, který ční nad přehlednými pláněmi, spadá přímá černá trať a také točivější červená po „zadní“ straně hory. Celkově přívětivý a slunečný terén láká hlavně pohodové lyžaře a začátečníky. Dětem slouží výukový park přímo v průsmyku v lokalitě Costabella, zdatnější děti se mohou vyřádit v „překážkové“ dráze funslope.
Zcela jiný ráz má protilehlý mohutný severní svah dvouapůltisícové Col Margherity (2 513 m), na kterou z průsmyku vyjíždí visutá kyvadlová kabina. Zpět si kromě původní sportovně červené sjezdovky s černým hangem v závěru klestí cestu i nová velkoryse široká černá trať Volata s několika hangy a „dálničním“ profilem bez terénních nerovností, jen v horních skalnatých partiích je trochu neposednější.
Prostorná a velmi pohodová červená trať odtéká z Col Margherity po odvráceném úbočí k Lago Cavia, tedy směrem na Falcade.
Nad Falcade (1 150 m) se zdvihá dvouačtvrtisícový hřeben s vrcholem Laresei s několika příjemnými středně obtížnými sjezdovkami rozptýlenými v panoramaticky modelované krajině. Horní lyžařské patro zdolává přehledná, široká červená magistrála s mírným a zúženým dojezdem nebo o něco strmější, zato subtilnější a točivější červená trať, která končí traverzovitým dojezdem kolem cvičné zóny nad mezistanicí. Příjemně červená trať se závěrečným hangem klesá ze sousedního vrcholku Monte Pradazzo do průsmyku Passo Vallees. Z mezistanice Le Buse do Falcade padá lesem středně široká, občas zatáčející černá trať, která se později zmírní a zúží a poměrně dlouze směřuje k nástupní stanici kabinky. Kuriozitou je dlouhá modře značená vyhlídková trať z Passo Vallees do Falcade, na kterou by se – jak její název napovídá – neměli vydávat jiní než zamilovaní lyžaři. Její profil totiž svádí spíš k romantickým zastávkám ve voňavém lese než ke svižné jízdě.

Alpe Lusia nedaleko turistického letoviska Moena má dvě velmi rozdílné tváře. Stinný severní svah s vrcholem Le Cune (2 210 m) bičují široké magistrály s velmi sportovním duchem, které lze v horním patře objet obloukem i po přívětivé a prostorné červeno-modré trati. Nejstrmější, přitom velkoryse široká černá trať Piavac padá zpočátku jako do propasti, postupně jsou jednotlivé hangy už méně strmé a střídané klidnějšími úseky. Slalomově sportovní jsou i dva hangy na červené sjezdovce Mediolanum, využívané pro tréninky. Hlavní červená trať Fiamme Oro II je široká a příjemně svižná, od mezistanice dolů se už jako značně načernalá Fiamme Oro I v lehkých zatáčkách propadá širokým lesním průsekem do údolí.
Na jižní straně hřebene se na horských loukách vlní příjemně červené pláně a k tomu jedna široká černá direttissima, vždy s plošším dojezdem. Níže pak směrem k Bellamonte (1 550 m) klesá lesem přehledná a široká supermodrá dálnice s více variantami. Pohodové červené sjezdovky s hravými terénními vlnami spadají i ze sousedního vrcholu Laste.
Lehká a hravá ski- a snowboardcrossová dráha šněruje jak severním (podél modré sjezdovky Pozil), tak jižním svahem (podél červené Le Cune), zde dokonce se čtyřmístným startem. Soutěživé atrakce završuje měřený slalom a „letmý kilometr“ s měřením rychlosti podél černé Direttissimy z Le Cune, další měřený slalom bývá postaven podél spodního úseky kabinky z Bellamonte. O něco výše je vyšejpován dlouhý snowpark se skoky, zábradlími a bednami. Velký dětský výukový park se nachází přímo u dolní stanice kabinky nad Bellamonte.

Vzhledem k nemalým vzdálenostem zaberou přesuny mezi jednotlivými lokalitami určitý čas, lanovky jsou ale rychlé a dobře trasované. Jižní svahy Pellegrina obslouží hlavně dvě páteřní 4sedačky, které doplňuje pár kratších vleků a sedaček. Na dominantní vrchol Col Margherita pendluje visutá kabina. Pláně mezi vrcholem Margherita a městečkem Falcade pročesávají tři rychlé 4sedačky, z údolí startuje moderní prostorná kabinka. Při návratu z Falcade na San Pellegrino je někdy nutná zajížďka k poněkud odloučené sedačce z Passo Vallees, protože „přímá“ sjezdovka k Lago Cavia bývá zabrána tréninkem. Přejezd mezi San Pellegrinem a Col Margheritou je bezproblémový díky přemostění silnice.
Alpe Lusia je rychle a pohodlně přístupná ze strany od Moeny moderní kabinkovou lanovkou, která přes mezistanici vyjíždí až na vrchol Le Cune, v horním patře pak operují kryté 4sedačky. Jak sjezdovky na jižních pláních, tak v severně orientovaném kotli tvoří kompaktní, dobře propojenou síť, tedy ideální pro lyžování nahoru dolů bez přejezdů. Jedinou záludností je nástupní stanice 4sedačky Piavac, umístěná v dolíku pod mezistanicí Valbona, odkud nelze pokračovat dále do údolí.

Všude narazíte na horské chaty v tradičním stylu i samoobslužné restaurace. Na jižním svahu průsmyku Pellegrino je velmi milá Baita Paradiso s typickou denní nabídkou i specialitami jako jelení steak pečený na jehličí. V oblasti Alpe Lusia jsou příjemné dřevěné horské chaty zejména na jižní straně.
Velmi oblíbené jsou večeře na horských chatách – třeba v Rifugio Fuciade, která je přístupná jen džípem nebo rolbou. Zdánlivě obyčejná dřevěnice je uvnitř vkusně „horsky“ vyšňořená a má prvotřídní kuchyni. Výborná je samozřejmě zvěřina, ale překvapí i nápaditosti jako „bramborové“ těstoviny.

Alpe Lusia San Pellegrino (Tre Valli) - SNOW rating

SAFE-SKI RATIO

500

Terén

sjezdovky:
velikost areálu:

Komfort

lanovky a vleky:
kompaktnost:
ski-in/ski-out:

Klima

sněhová jistota:
chráněné terény:

Atmosféra

genius loci:

Doprava

příjezd:

Pobyt

Optimální doba pobytu: 1 - 4 dní
Vysvětlivky k ratingu SNOW

PLUS A MINUS

Plus:

  • pestrý mix pohodových a náročnějších sjezdovek
  • expresní lanovky
  • sněhově spolehlivé severní svahy Alpe Lusia a Col Margherita
  • daleký rozhled v kulisách Dolomit

Minus:

  • dva hlavní areály Alpe Lusia a Passo Pellegrino propojené jen skibusem
  • větší vzdálenosti mezi jednotlivými lokalitami
  • na jaře měknoucí sníh na jižních svazích Pellegrina a nad Bellamonte
  • dojíždění z Moeny, hlavního ubytovacího střediska

Odkazy

Risoul Vars

Risoul Vars

Risoul Vars

Risoul Vars

Risoul Vars

Risoul Vars

SNOW tipy

Výška sněhu 0 cm
Otevřené lanovky a vleky 0 z 35
Otevřené sjezdovky 0 z 185 km