Poprvé na obřačkách R27, co s problémy? (strana: 2)
17.03.2010 18:00:25 #31
>> #26, PavelKo, 17. 03. 2010 14:59:18
Jeste k tem lyzim, dival jsem se na tu fotku a nastesti to je „normalni
komercni obracka“ (taky jsem takovou vlastnil, ale starsi a kratsi). Teda
abych to upresnil, delkou a polomerem jsou v poradku, ale ta tvrdost bude
kamaradska. Ony teda Stockli delali co vim sve „zavodni komercni“ modely
stejne jako Blizzard(mozna jeste nekdo) nad ostatnima znackama, ale porad to
jeste neni Race Stock… Coz je pro tebe urcite lepsi. Jeste tam padlo neco o
„normalnim“ vazani. Na to pozor, u takovehle lyze by melo byt odpovidajici
festovni vazani a odpovidajici nastaveni urcite DIN pres 12 vaha nevaha jestli
nechces vypochodovat v 80km/h v oblouku z lyzi… A HLAVNE OPATRNE! PS: Jen
to tak strilim od boku co vim, Ivan nebo nekdo to kdyztak upresni
17.03.2010 18:50:58 #32
>> #31, Wartus, 17. 03. 2010 18:00:25
Musím upřesnit. Vyobrazené lyže nejsou „2007“, nýbrž sezona 05/06. Což ničemu nevadí. Byl to poslední rok, co se „obřačka“ nerozdělila na Laser GS a GS FIS, kdy první byla skutečná komerce do max. 178 cm/18,2 m. A zároveň první, kdy dostala „moderní“ šířku 66 mm. Rok předtím měla ještě 103–64–88 a ve 192/24,4 m, 186/22,7 a 180/21,2.
Nemyslím si, že tohle prodávané byla lyže po Buechelovi či kdo je tehdy jezdil, ale nečekal bych, že ve 192 cm bude kdovíjak měkká (jiná věc je, že coby ojetá bude příslušně vyměklá). A pokud vím, tak rozdíl mezi stockem špičkovým („WC-stock“) a obyčejným („racestock“) byla vždycky u Stockli hodně malý (samozřejmě jako všichni ostatní tvrdili, že žádný). Už proto, že tak malá fabrička s tak malou produkcí i těch obřaček dělala málo a nemohla si dovolit jich dělat několik druhů jako někteří, např. Rossignol, který jich počínaje 1965 v rámci filozofie tehdejšího majitele chrlil velká kvanta.
Vázání by to chtělo DIN 14, aby se dalo jezdit „při zemi“ na 10 a ostřeji aspoň na 12, což by ve volné jízdě mělo bohatě stačit.
17.03.2010 19:10:36 #33
Pěkný vlákno – krásná diskuse :o)… Myslím, že skoro všechno obecně platný k tomu, co jsi popisoval, bylo už řečeno – jen to shrnu: a)velmi záleží na uvolněnosti (nejezdit na tý lyži ve snaživý křeči), ale hrát si s ní b)k tomu, aby se ta lyže chovala přičinlivě potřebuje „svoji“ rychlost, c)s tím souvisí i volba a udržení správnýho „rytmu“ – návaznosti pohybů a oblouků (nezapomeň ani na volant :o), d)nemysli si, že ti ta lyže zabere ihned, ona totiž kromě řádnýho naklopení potřebuje k tomu, aby začala skutečně „táhnout“ do oblouku, ještě prohnutí!!! – a to nepřijde hned, e)jakmile cítíš, že máš tu správnou rychlost, ten správnej rytmus a ten pravej „tah do oblouku“, nepouštěj se toho!!!! – to co za to dostaneš je opravdovej požitek a opravdu brzo půjdeš za SGčkama…
17.03.2010 21:16:03 #35
>> #34, fricino, 17. 03. 2010 20:54:26
Tak si představ, že řídíš nohama a analogicky na lyžích v oblouku. Chceš zatočit doleva, levou nohu tlačíš dozadu a pravou dopředu, ale jakoby po kružnici, vždyť stojíš na volantu.
17.03.2010 21:22:00 #36
>> #35, Tom_, 17. 03. 2010 21:16:03 To jsem vůbec nepochopil?ten volant
17.03.2010 21:30:22 #38
Diky Ivane, tak nejak jsem to s tema Stockli tusil, jen jsem nevedel presne…
Jinak je pravda ze jizda na obracce je pozitek, ale je to dost tezky. Je tam tezky trefit timing a hlavne clovek jede dost pilu a zapomina nebo ma problemy s technikou. Zvlaste na prudkym.
Jinak co se prohnuti lyze tyce, tak to je taky dost zajimavy, jak 160cm/50kg
holka dokaze na sebe dlouhou (183cm) a tvrdou lyzi prohnout tak, ze jede paradni
zavrenej oblouk, a 190cm/90kg (taky na 183cm!) kluk (vybornej lyzar) za ni po
tecne z oblouku ven
17.03.2010 21:58:35 #39
taky jsem si myslel, jak se „holčičí“ 183ky budou prohejbat, ale jsou
toporný dost – a to mám přes 90kg. Lyžuju už asi přes 35let, nějakej
matroš mám za sebou (několikrát klasiku 210cm rxx? v dobách než byl
carving na světě…), ale nějak jsem čekal víc. 3× týdně jsem na
slalomkách s r13m, hlídám a piluju techniku jak to jde, ale na Voelklích
s r18 jsem si už zalítal líp, než na těch 25,5… Na tvrdým rovným to
šlo, ale ten „ranní manžestrák“ byl pokaždý vo hubu, jak jsem je
chtěl říznout do oblouku, tak poskakovaly a každá šla jinam. Možná to
chce delší trénink, ale půl dovči bylo na draka a já vůl si slalomky
nechal doma.Pořád hlídat, jestli se neřízne! Ještě mne napadlo
těžiště – vychází mi asi 5mm před značku (dozadu), akorát na desce
už nejsou díry vepředu, tak jsem to nemohl vyzkoušet. Možná by i posun
vpřed trochu zlepšil točivost. Má někdo tip, jak je brousit? Jestli od
skluznice víc jak 0,5° a bok víc než 2,5°? Pravda je určitě to, že fofr
je na nich slušnej, a prázdná sjezdovka je paráda – jen je to po celej
den taky slušná dřina… Jinak RD – FISový slalomky jsou paráda a bez problému. Možná
chybí ta GS technika…
17.03.2010 22:19:22 #40
>> #31, Wartus, 17. 03. 2010 18:00:25
>> #32, ivan, 17. 03. 2010 18:50:58
Z diferencování mezi „normalni komercni obracka“, „zavodni komercni model“, „Race Stock“ a „WC-stock“ se mi trochu točí hlava. Asi nemám potřebu tu moji lyži přesně zakategorizovat, hlavně když se na ní naučím jezdit.
S tím modelovým rokem je to zajímavé – nevím, proč to na ski-depot mají v roku 2007. Teď se dívám, že lyžích je údaj 192/06/16775. 192 bude délka, 16775 tipuju na sériové číslo a 06 na rok, jen nevím jestli to znamená sezónu 05/06 nebo 06/07. Když Ivane píšeš že 05/06, asi jo. Není to podstatné.
O ojetosti/vyměklosti lyže by snad mohlo napovědět, že údajně pochází z nějakého test centra ve Švýcarsku a hrany mají šířku cca 1.2 – 1.5mm, jak kde. Takže cosi za sebou určitě má, na druhé straně předpokládám, že ani v alpském testcentru nepatřila R27 mezi permanentně půjčovanou lyži – těžko říct.
Vázání jsem tam dal Tyrolku FF+ do 14 DIN. Na rovinu přiznám, že mám trochu blok si tam nastavit DIN 10 (neřkuli 12), zatím jsem měl na všech lyžích max. 8 (180cm / 82kg / podešev 316mm) a nikdy mi lyže nevypnula sama. Důvody pro vyšší DIN (vyšší rychlost, větší síly, …) chápu, ten blok ale v hlavě je… Prostě přemýšlím, kam vybalancovat pravděpodobnost vypnutí zbytečného a nevypnutí v případě potřeby.
17.03.2010 23:27:21 #41
>> #38, Wartus, 17. 03. 2010 21:30:22
Technika a zmíněný timing, co jiného? Holka to dělá dobře, hoch něco špatně. Máš diagnostiku? Že by vylétl proto, že je skoro o půlku těžší a proto i rychlejší, asi sotva – jen se snažím přemýšlet. Ale stejně skončím u toho úvodního.
17.03.2010 23:32:48 #42
>> #39, trautenberg, 17. 03. 2010 21:58:35
Trautenberk: milostpane, tady něco nehraje. (Tedy jak si pamatuju Krkonošské pohádky, to bylo hodně přes 90 kilo. Ale je holt krize, chápu.) Lyžař s takovým backgroundem a stávající praxí by to měl dávat v klidu. I když, jak píše hned vedle wartus, taky nemusí.
Ale všechny možné zádrhely jsme už probrali. Fakt by to chtělo video, případně ještě lépe se od Trautenau vydat na ty Mísečky v dubnu a tam to rozseknout na sněhu.
O broušení je toho tady fůra, dokonce i v tomto vláknu. 0,5 nebo 1,0, 88 nebo 87, všechno musí fungovat, když je to udělané dobře.
Půlcentimetr v MB taky nehraje žádnou větší roli. Sice to vypadá, že máš velikou botu, takže by opravdu mohl až centimetr dopředu fungovat maličko líp (Heady jsou spolu s Atomiky lyže s nejvíce dozadu umístěným MB), ale tolik neplechy tímto vzniknout nemůže.
Jestli není nějaký zásadní kiks v tuningu, furt a pořád mi vychází, že je problém v tvé technice, milostpane. Sice mi k tomu, jak formuluješ ve vláknu o SL Elan vůbec nesedí, ale jinak fakt nevím.
17.03.2010 23:59:00 #43
>> #41, ivan, 17. 03. 2010 23:27:21
Jasne ze ten kluk dela neco spatne… Jen jsem tim chtel upozornit,
ze vaha neni vse jak si nekteri mysli… Laicky receno: „Pokud je malej
hubenour dobrej, muze mit klidne dlouhou tvrdou lyzi…“
18.03.2010 00:01:47 #44
>> #40, PavelKo, 17. 03. 2010 22:19:22
Jo, wartus to s těmi stocky trochu až moc zkomplikoval.
Ber to ale tak, že vedle běžných krámských čili komerčních lyží existují i závodní, v obchodech běžně neprodávané. Těm se obecně říká „racestock“, méně často „raceroom“. Tyhle lyže musejí obsloužit všechny závodníky od 16letého začínajícího juniora po mistra světa. Mezi těmi dvěma je obrovský rozdíl, a tak ani lyže pro ně nebudou stejné. Mistr světa, tedy ten nejvýše ve firemním klovacím pořadí, dostane třeba lyži udělanou jenom jemu na míru, nebo to nejlepší z malé série pro ty nejlepší borce. Další po něm, co taky jezdí svěťák, dostanou to přebrané. Ti ještě o maličko horší, ale pořád ještě ve WC nebo EC, dostanou taky tvrdé špičkové lyže, dejme tomu „WC stock“. A ti další až po toho kloučka si koupí (ti už nefasujou zadarmo) více či méně standardní „racestock“ udělaný ve větší sérii a v několika tvrdostech (samozřejmě i délkách). Některé firmy to mají takto odstupňované (pokud na to i dneska mají peníze), jiné udělají jen dvě kategorie, tedy ten „WC stock“ a „racestock“.
My se tady bavíme vesměs o racestocku, protože ke skutečnému novému WC stocku se nedostaneme a ani slušného použitého není k mání moc.
Vázání si klidně nech na 8. Třeba patříš k těm, kdo z něj při pohodovém ježdění nevypadnou. Akorát že asi nevíš, jaké vypínací momenty skutečně máš. Jmenovitý 8 může být klidně skutečný 9,5, ale taky necelých 7. Pokud máš popisované zábrany, bylo by pro pocit asi dobré nechat si to poměřit a seřídit, zejména u staršího vázání.
S těmi lyžemi je to tak, jak píšu, našel jsem si to v katalozích 04/05 až 06/07.
18.03.2010 00:08:39 #45
>> #43, Wartus, 17. 03. 2010 23:59:00
No pokud jde jen o tu váhu, jasně. Už kolikrát jsem lidem vysvětloval, že lyži neprohýbají staticky vestoje jen svojí tělesnou vahou, nýbrž dynamicky, za jízdy vzniklými silami a v zatáčce pod nějakým úhlem. Kolikrát přijde dotaz na životnost „když mám 100 kilo“, ale bez informace, jak se těch 100 kilo pohybuje. Když to neumí, tak by té lyži dala větší sodu Lindsey, o Marii nemluvě : – )
18.03.2010 15:12:01 #46
Podle videa co Pavelko dal k dispozici je to jednoznačně o technice a ne o lyžích. Jsi vzadu nejdeš aktivně do oblouku, ještě ho nezakrojíš a už pospícháš pryč, proč? To se Ti tam nelíbí? Nic lepšího na lyžích těžko zažiješ vyjma skoků. Vidím tam zásadní nesoulad co těm lyžím říkaš aby dělaly a tím co očekáváš. Výsledkem potom může být i to rozjíždění lyží. Zkus to obráceně něco udělej a počkej si na to jak Ti lyže odpoví až budeš mít víc zkušenností tak to zrychluj a přidávej na důrazu. Vše co k tomu potřebuješ pěkně popsal krab. Já bych jen vyzdvihl tu dostatečnou rychlost aktivitu. Bez toho to nejde, ale je rozdíl jestli máš 40 na mírném, nebo 40 na prudkém. Právě díky úhlovému zrychlení v oblouku dostavá lyže tu dynamiku jak píše ivan, Zatím co prudší svah úhlové zrychlení zvyšuje a výrazně pomáhá budovat dynamické účinky, na mírném svahu často nepokryje ztráty pasivními odpory a snižuje úhlovou rychlost tj. zpomalení ztráta dynamiky v oblouku. Proto bych do začátku na R27 doporučoval svah dostatečného sklonu dle svých schopností, udržet dynamiku těchto lyží na mírném je pro dost zkušené a vyježděné borce s výbornou technikou.
18.03.2010 17:49:26 #47
>> #46, milan2, 18. 03. 2010 15:12:01
Jaké video? To jsem někde přehlídnul…
18.03.2010 19:54:36 #48
>> #1, PavelKo, 16. 03. 2010 22:50:23
Celé jsem si to tu přečetl a měl bych na tebe jednu otázku: Jak jsi na tom se slalomkama, zvládáš je dobře?
18.03.2010 21:53:07 #49
>> TNS, 17. 03. 2010 15:19:15 Už od začiatku to neber ako trápenie,ale ako výzvu.
TNS, takhle to rozhodně beru. Díky ti za celkově krásné povzbuzení do
mých dalších snah. Samozřejmě díky i všem ostatním, kteří mě tady
různými slovy povzbudili. Já svoje lyžování beru tak, že mně čeká
ještě spousta let, kdy si budu moci vychutnávat pocit mírného zlepšování
v mezích zákona. I cesta může být cíl
18.03.2010 22:02:33 #50
>> ivan, 17. 03. 2010 16:59:59 Vítej do klubu. Pominu-li závodní lyžování, není moc početný, a tak si vychutnávej určitou exkluzivitu.
Díky za uvítání. S exkluzivitou tohoto typu mám jistou zkušenost –
patřím mezi cca 5 chlapů nad 40 let, kteří v ČR jezdí závodně
bikros. Druhá strana mince je, nakolik důstojně tento klub reprezentuju…
Slibuji soudruzi, že se vynasnažím, aby to u těch obřaček nebyl moc
velký průser
18.03.2010 22:11:54 #51
>> #46, milan2, 18. 03. 2010 15:12:01
Z toho videa jsem Milane nějak zmatený, žádné jsem k tomuto vláknu nedával. Ale asi myslíš moje dvě videa na R21, které jsem dával do vlákna k VL3 (post #38). Tvoje připomínky jsou na místě – byl to můj 2. nebo 3. den na lyžích s takovým poloměrem. Teď je situace zase trochu jiná (ale zdaleka ne ideální, jistě). A jak píšu úplně na začátku tohoto vlákna, teď mi šlo hlavně o ty dva problémy, které jsem zatím neměl.
18.03.2010 22:25:02 #52
>> Mirek, 18. 03. 2010 19:54:36 Jak jsi na tom se slalomkama, zvládáš je dobře?
Na to ti asi nedokážu rozumně odpovědět. Jednak jsem na opravdových slalomkách (tedy něco tvrdšího kolem 165cm a R12–13) jezdil všehovšudy zatím tak 4 lyžařské dny, druhak se neumím sám ohodnotit. Subjektivní pocit mám, že s klesajícím R lyže roste moje jistota v oblouku. Určitě se mi na slalomkách častěji než na obřačkách povedlo dosáhnout dynamického oblouku, i několika navazujících. Druhý, blbější pocit je ten, že nezávisle na R lyže často sedím moc vzadu. Na druhou stranu se mi ani na slalomkách nikdy nestalo, že by mě hodily na záda. To se mi stalo jen jednou na Lusti 110cm R4.5m.
Jestli tě zajímá něco konkrétnějšího, zkus to naformulovat – já zkusím odpovědět.
18.03.2010 22:49:33 #53
Když už jsem se tak rozepsal, budu se ptát ještě dál. Z různých příspěvků mám totiž pocit, že se autoři rad ohledně R27 tak trochu dělí do dvou táborů.
Ohledně rychlosti, jeden tábor říká: Na placce nezatočíš, začni na prudším svahu, musíš mít dostatečnou rychlost. Až to budeš umět a budeš mistr, můžeš točit i na placce.
Druhý: Začni na placce, na prudší jdi až na to budeš mít techniku.
Dělba názorů je i ohledně uzavírání oblouků a dynamiky. První názor: Musíš jezdit dynamicky, oblouky pořádně zavírat.
Druhý: Začni zvolna, otevřené oblouky…
Můžeme se o tomhle ještě pobavit? Třeba to pomůže i budoucím adeptům na jízdu s obřačkami, až se budou prodírat informacemi. Je jasné, že cílem je umět zajet dynamický uzavřený oblouk i na prudší (až prudké) sjezdovce. A že i u prvních pokusů nějakou minimální rychlost pro oblouk potřebuji. Ale je nutné tlačit se do dynamického oblouku hned od začátku? Nebo je opravdu lepší strávit nějaký čas jen „vozením se“ a až později postupně přidávat vlastní aktivitu?
18.03.2010 23:00:36 #54
>> #52, PavelKo, 18. 03. 2010 22:25:02
Ptal jsem se, protože si myslím, že pokud dobře nezvládáš slalomky, je zbytečné prát se s obřačkami a ještě k tomu dost tvrdými. Moje rada: věnuj se ještě půl roku slalomkám a na obřačky přejdi až budeš na slalomkách správně stát, zvládneš je zahranit přes 45°, nebude ti na nich dělat problém dynamická jízda. Až bez větších problémů zcarvuješ jakoukoli červenou sjezdovku i v horším stavu, v oblouku ti nebude dělat problé jet přes 60km/h, pak je na čase přejít na obřačky. Toť můj pohled na věc.
18.03.2010 23:22:44 #55
>> #53, PavelKo, 18. 03. 2010 22:49:33
1.Ohľadom rýchlosti Ti nemôžem fundovane poradiť.Určite budú mať oba tábory pravdu.V pomalej rýchlosti na miernom sa chyby v technike prejavia určite.Tým som si istý.Ak si dobre pamätám učil som sa pri vyšších rýchlostiach.Ale nie na strmom svahu!Pri takom sklone,aby som nemusel bojovať aj s kopcom.Proste som si dal poctivý štart:)..to som bol ja,treba to tak brať,mne to vyhovovalo.
2.Ako som Ti už písal,začal by som zvoľna.Napísal som aj prečo.Aby si spoznal lyže,ako reagujú.A aby si nebol v kŕči.Pretože v tejto fáze o nič nejde.Je len zoznamovacia.Správny postoj je jediná podmienka.Nič sa nedá pokaziť.Do tejto fázy by som zaradil aj jazdu v nízkom zjazdovom postoji.Pretože je to podľa mňa asi najjednoduchšie na ovládanie lyží.
19.03.2010 01:14:51 #56
pavel: no po tom co sem viděl ty videa moc nechápu co tě vedlo k tomu pořídit si rejsovou obřačku… bejt tebou bych se snažil se vyjezdit na nějaký víc frendly lyži a pak se takhle posouvat dál.. jinak když už to na tý lyži chceš zkoušet, tak bych ti z těch variant cos psal, doporučil sklon svahu třeba jako slalomák v rokytnici (klasická červená) a ty oblouky určitě zavírat, ze začátku bych to spíš přeháněl než naopak.. to na tom videu se zatáčenim moc společnýho nemá… líp se ti pude do dalšího oblouku, snáz to postavíš na hranu atd… ale sem silnej samouk, jenom občas někde něco pochytim, s radama tady těch hlav pomazanejch se to srovnávat nedá:))
19.03.2010 01:24:24 #57
>> #53, PavelKo, 18. 03. 2010 22:49:33
No ja nevim ktere tabory myslis, ale prijde mi dost nelogicke zacinat na prudkym. To je vse akorat tezsi a rychlejsi… Co radi Mirek mi tez prijde nelogicke, jelikoz slalomky s tim nemaji nic spolecnyho. Na slalomkach je jednodusi rytmus a timing a staci placka. Na prudkym umi na slalomkach par vyvolenych, takze to te taky nemusi zajimat. Pekne si to osahej a uvidis… Zacni na mirnejsim s technikou a pak muzes zkouset vetsi sklon. Ale je to boj…
19.03.2010 07:34:28 #58
Nevýhodou slalomáků je, že se to celkem rozjíždí – a když člověk
oblouky dovírá, tak se mu na začátku nedaří zavčasu přestat – a pak
je i začátek dalšího oblouku rozpačitý. Slalomový oblouk nemá
s obřákovým moc společného, jde o dvě rozdílné sady pohybů. SL na
obřačkách zajede občas někdo, GS technika na slalomkách se dá na mírném
trochu napodobit.
Určitě kopec, který Tě nebude hrnout dolů chyba-nechyba a který celý
poctivě probrzdíš.
19.03.2010 07:46:03 #59
>> #57, Wartus, 19. 03. 2010 01:24:24
Především jste se tu všichni schodli, že jízda na slalomkách je zcela snadná a na obřačkách velmi náročná. Proto si myslím, že je logické naučit se nejprve to „snadné“ a teprve potom přejít na to náročné. Přechod ze slalomek, když na nich umíš, na delší lyže není problém, vše je stejné, jen si musíš zvyknout, že při nižší rychlosti méně točí. Ty obřačky PavelKoj nikam neutečou, čekali na něj čtyři roky, tak na něj ještě rok počkaj:-)
19.03.2010 08:23:57 #60
>> #59, Mirek, 19. 03. 2010 07:46:03 To nikdo neřekl! Říkám jen, že je úplně jiná a zkušenosti ze SL jsou na GS přenositelné omezeně.
Dovolím si citovat HOnzu: Obřák je 80% lyžování a 20% toho
ostatního, slalom je 50% lyžování, 40% balanční klauniády a 10%
ostatního.
(konec citace)
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.