Poprvé na obřačkách R27, co s problémy? - Diskuzní fórum o lyžování - SNOW.CZ
Domů Diskuze Technika jízdy Poprvé na obřačkách R27, co s problémy?

Poprvé na obřačkách R27, co s problémy?

16.03.2010 22:50:23 #1 

Příspěvků: 217

PavelKo

Ahoj,

dnes jsem několik hodin poprvé pojezdil na obřačkách Stockli 192cm R27. Zatím jsem (co se obřaček týká) lyžoval na Lusti RT R21, těmi R27 jsem si chtěl sáhnout ze zvědavosti zase o kousek dál. Na Stockli jsem byl zvědavý a natěšený, představoval jsem si to asi tak, že to bude jízda podobná jako na Lusti, jen holt v delším oblouku. Realita byla trochu jiná (jak se dalo čekat:-)), připadal jsem si jaksi nemotorně, ale to bude snad otázka zvykání si, R27 je přece jen o cosi víc než R21. Kromě toho celkového pocitu nemotornosti, který tady nemá smysl řešit, jsem se ale setkával se dvěma konkrétními problémy:

  1. Několikrát se mi stalo, že při zahájení oblouku mi do oblouku sice šla vnější lyže, ale vnitřní se moc nechtělo (měla tendenci jít jakoby přes vnější a z oblouku ven). Na Lusti (a vlastně ani na žádných jiných lyžích) se mi tohle nikdy nestalo. Napadlo mne, že příčina může být ve sbíhavých kolenech/holeních (postoj do áčka). Možná to tak mám i na R21, ale tam se to možná ještě v zahájení oblouku neprojeví, zatímco na R27 už menší náklon vnitřní lyže způsobí větší neochotu lyže k zatočení.
  2. Několikrát mi v oblouku uklouzla (ustřelila) vnější lyže. Na Lusti se mi tohle taky nikdy nestalo. Je sice pravda, že sníh dnes nebyl úplně drživý, přes noc připadlo 5 cm prašanu a povrch byl celkově měkčí než bych chtěl, ale jako příčinu bych to neviděl, protože na konci lyžování jsem na chvíli přezul zase na Lusti a ani ve stejných podmínkách žádné uklouznutí.

Ti z vás, kdo máte zkušenosti s obřačkama, nemáte nějaké nápady, v čem může být problém? V hranách by to být nemělo – oboje lyže mám nabroušené stejně (87/0,5) a stejně ostře.

16.03.2010 23:12:44 #2 

Příspěvků: 11

trautenberg muž

>> #1, PavelKo, 16. 03. 2010 22:50:23

Ahoj, sehnal jsem si Head WC iGS RD – 183cm/r25,4m, a poprvé si je vzal do Francie na pořádný „kopečky“. 3dny jsem nákup proklínal, ty samý problémy, o kterých si psal – vnitřní jinam než vnější, pořád jsem ležel se zkroucenýma nohama. Pak jsem zkoušel víc předsunout vnitřní nohu, na ledu to sunout polosmykem – prostě to hodit do oblouku a říznout ke konci oblouku, a pak to šlo. Ale jen ve velkým fofru a na tvrdým podkladu. Nejhorší to bylo na tvrdým zmrzlým manšestru, to ski uskakovaly a o carvu nemohla být řeč. Při větším náklonu do oblouku, který dělám na slalomkách, lyže nic neudělaly, žádný oblouk či jeho začátek, prostě mne to složilo k zemi. Nakonec jsem to rozjezdil, i na hodně prudkým slalomáku šly kratší oblouky, ale lyže se moc neprohýbají, jsou takový nevyzpytatelný, nevím. Dá se s nima jet dobře vejce, i hodně širokej obřák ve velký rychlosti – to nekmitaj, ale jedna chybička – a letíš k zemi! Nevím, jak byly naformátovaný – zkusím naúhlovat zespodu i z boku a uvidím. Jinak prostě „netočej“…

16.03.2010 23:17:34 #3 

Příspěvků: 313

Wartus

>> #1, PavelKo, 16. 03. 2010 22:50:23

A co treba ze ty lyze jsou na tebe moc tvrde? Nebo nemas zatizenou dostatecne vnejsi lyzi? Nebo v tom sedis?

16.03.2010 23:19:50 #4 

Příspěvků: 4267

ivan

>> #1, PavelKo, 16. 03. 2010 22:50:23

1. Příčinou může být lyže tvrdá, která coby vnitřní při zahájení oblouku logicky nedostane tlak dostatečný k prohnutí. Slušně odpomoci tomu lze zvětšením odklonu v prvních cca 15 cm příslušné (tedy „malíkové“) hrany.

Druhou obvyklou možností je právě nedostatečný odklon tamtéž. Pokud ti servis na objednávku dodal deklarovaných 87, nedůvěřuj a prověřuj.

2. Nabízí se především příliš váhy na vnitřní. Může to být dané nejistotou („nemotorností“) na nové lyži, takže na navyklých Lusti to neděláš.

16.03.2010 23:29:49 #5 

Příspěvků: 4267

ivan

>> #2, trautenberg, 16. 03. 2010 23:12:44

Jestli byly nové, tak po týdnu ježdění už jsou primárně vyměklé a holčičí 183 by měly točit jako divé.

Zkontroluj si samozřejmě nabroušení.

Ale spíš to na mě dělá dojem problémů v technice („pořád jsem ležel se zkroucenýma nohama“, „nejhorší na tvrdým zmrzlým manšestru“). Ale bez videa to jsou jenom spekulace.

17.03.2010 07:59:25 #6 

Příspěvků: 1329

adam 1

>> #1, PavelKo, 16. 03. 2010 22:50:23 Ahoj Pavelko,myslím,že jsi zvolil dost dlouhé lyže a tím ti šel nahoru i rádius-27 a proto se ti nedaří udělat oblouk .S takovým rádiusem potřebuješ i dosti široký svah abys dokázal jet po hranách a nesmykoval.Určitě bych zvolil lyže s rádiusem do 13m s tím souvisí i délka-neboj se příliš krátkých lyží.Ty se opravdu daleko líp ovládají,ale samozřejmě je to o „lyžaři“ -držím palce

17.03.2010 08:17:42 #7 

Příspěvků: 6570

HonzA_ muž

>> #6, adam 1, 17. 03. 2010 07:59:25

Adame, já si myslím že PavelKo moc dobře ví proč jezdí na dlouhých lyžích a co mu to přináší. Ano, pohodově se vyvážet na „samotočkách“ s R pod 13m taky jde, ale má to svá omezení…

Já Igorovi ve Špindlu nesmrdím!

17.03.2010 08:28:26 #8 

Příspěvků: 6843

˘Ö˘Krab muž

Adame 1, už Ti jednou o radách něco psal ivan, tak se toho drž. Stál jsi někdy na něčem takovém, jako R27,5? „Chlapská GS“ je výzva. Nepotřebuješ široký svah, stačí kdejaký slalomák bez lidí, klidně i prudký. Ale potřebuješ:

  1. přiměřenou=dost velkou rychlost
  2. výbornou techniku
  3. aktivní přístup od prvního oblouku
  4. sílu a odvahu

Je velký rozdíl mezi 21,24 a 27m. Jedna rada, která je nad zlato: „nepředržovat“ oblouky. Aktivně nasadit hned od začátku a hned po projetí se nevozit, ale okamžitě zase aktivně do dalšího, snažit se v lyžích najít aspoň stopu reboundu. Což rozhodně neznamená nedotahovat a nezavírat!
P.S. PavelKo, ty Stöckli máš celé červené, nebo se šedou?

To, že jsem nelyžař, se snažím už několik let nepříliš úspěšně maskovat psaním příspěvků. Nepomáhá to.

17.03.2010 08:30:44 #9 

Příspěvků: 313

Wartus

>> #6, adam 1, 17. 03. 2010 07:59:25

Adame zkus si prispevek nejprve poradne precist, zamyslet se a pak pripadne neco napsat. Takhle to je trosku mimo misu…

17.03.2010 09:39:46 #10 

Příspěvků: 2335

TomáS muž

>> #1, PavelKo, 16. 03. 2010 22:50:23

No konečně pořádná diskuze:-) Je to tady, nekonečné téma pro nás amatéry. Jestli pořídit GS 188+ R27? S Krabem jsem na toto téma protelefonoval už půlku ceny lyží:-) 192 červený Stöckli by ale měly být měkoučký (jestli máš teda ty červený). Je neodiskutovatelný fakt, že takový lyže potřebují dobrou tvrdou sjezdovku a vyšší rychlost. To už všechno padlo, ještě přidám, že plugy 130–150 jsou skoro podmínkou. Ve sportovní botě to fakt není ono. To bylo alespoň moje první zjištění a ještě jsem musel svoje 150 o cca půl zářezu posunout na všech přezkách.

17.03.2010 10:44:33 #11 

Příspěvků: 375

Duro

>> #10, TomáS, 17. 03. 2010 09:39:46


Nech rozmyslam, ako rozmyslam, neviem si predstavit co myslis pod posunom o pol zarezu :-)
Alebo mozem posunut o cely zarez/zub na hrebeni, alebo o celu otacku na micro posune. 1/2 mi akosi nejde do hlavy :-)

17.03.2010 10:54:34 #12 

Příspěvků: 2335

TomáS muž

>> #11, Duro, 17. 03. 2010 10:44:33

Ty seš šťoura, půl zářezu je na mých botách cca 3–4 otočky na microposunu. Takže jsou následující dvě možnosti. Zůstaneš na stejném zubu, ale utahuješ microposunem, nebo posouváš se o jeden zub, ale povoluješ microposun.

17.03.2010 11:47:55 #13 

Příspěvků: 375

Duro

>> #12, TomáS, 17. 03. 2010 10:54:34

Ahaaaa … uze vso jasno :-)
Ja sa s microposunom hram iba na nartovych prackach. Na kominovych nevidim potrebu takeho jemneho doladenia, takze ho mam skrateny nadoraz a najmensi posun je cely zub.

17.03.2010 12:01:28 #14 

Příspěvků: 1329

adam 1

>> #8, Krab, 17. 03. 2010 08:28:26 Ahoj Krabe -ne nestál ani po tom netoužím nejsem závodní jezdec(ikdyž to taky někdy pustím),ale ti kluci se evidentně trápí a zřejmě to chce hodně zkušeností ,umu a hlavně odvahy jet na takových lyžích-asi budou dost rychlý?Mě by zajímalo jak se brzdí na těch lyžích ,když ti tam někdo vlítne?

17.03.2010 12:31:51 #15 

Příspěvků: 6570

HonzA_ muž

>> #14, adam 1, 17. 03. 2010 12:01:28

Píšeš „ale ti kluci se evidentně trápí a zřejmě to chce hodně zkušeností ,umu a hlavně odvahy jet na takových lyžích“ – co když je to přesně to co hledají? Vypilovat techniku na lyži která není „samotočka“, kontrolovaná jízda větší rychlostí, stabilita, univerzálnost, …

Já Igorovi ve Špindlu nesmrdím!

17.03.2010 12:32:44 #16 

Příspěvků: 217

PavelKo

Uf, to je reakcí, jdu vám odpovídat. A chlapi, nebijte adama1 těma baseballovýma pálkama, on to svoje první doporučení myslel určitě dobře.

>> #6, adam 1, 17. 03. 2010 07:59:25

Ahoj Adame, ty lyže R27 jsem si pořídil cíleně. Bylo by to opravdu divné, kdyby šlo o moje první a jediné lyže, ale tak to není. Na opačném konci spektra mám doma třeba i (u Dana koupené) Lusti Gorilly R4.5, které mám taky rád a občas si s nimi užívám. Je to ale jiné nářadí pro jiné účely. Mezi R4.5 a R27 mám i dvoje nebo troje další lyže, prostě teď zkouším „různost“ a čekám, kam se moje lyžování bude ubírat. Možná zjistím, že obřačky vyžadují ke dobré jízdě takovou rychlost, které už se bojím. Možná naopak zjistím, že bez nich nemůžu žít a koupím i SG. Možná časem všechny lyže vyhážu a koupím jedny univezálky nebo taky sáňky :-), to se uvidí. Píšu to proto, abys pochopil, proč tvoje rada tady nepadla na úrodnou půdu.

17.03.2010 12:36:36 #17 

Příspěvků: 1329

adam 1

>> #15, HonzA_, 17. 03. 2010 12:31:51 Souhlasím.Ale jak si zmínil chce to hlavně hodně a hodně odvahy.

17.03.2010 12:41:17 #18 

Příspěvků: 217

PavelKo

Všem, kdo se ptali na lyži a tvrdost… Moje Stockli jsou šedočervené, měl by to být model 2007 – tady . Krabe a Tomáši, vy víte o nějakém rozdílu v tvrdosti mezi šedočervenou a celočervenou (to byl tuším ještě o rok nebo dva starší model)? Nevím, jak doma tvrdost/tuhost lyže změřit, ale když ji zkusím rukama prohnout (buď celou tlakem doprostřed nebo jen špičku, když si na zemi přišlápnu střed), tak se mi zdá srovnatelně tuhá jako ty Lusti. Dá se to porovnat nějak objektivněji?

17.03.2010 12:44:58 #19 

Příspěvků: 1329

adam 1

>> #16, PavelKo, 17. 03. 2010 12:32:44 Dík,a sory to jsem samozřejmě nevěděl,myslel jsem žes pořídil závodní lyži ,kterou si viděl v „TV"jak se na ní prohánějí mistři světa .Hodně lidí si takto lyže pořizuje ("ty budou skvěle jezdí na tom Šárka“) :0D , Jinak si tady zatím zvykám -dost vostrý! Měj se

17.03.2010 12:50:27 #20 

Příspěvků: 217

PavelKo

>> #4, ivan, 16. 03. 2010 23:19:50

Odklon (bavíme se o odklonu hran od skluznice, jo?) jsem si vpředu a vzadu zvětšoval – cca na 1 stupeň. Těm 87 stupňům zboku bych taky věřil, brousil jsem si to sám. Přesněji řečeno, jestli je to 87, to nevím a věřím v tom úhelníku, ale vím, že mám zboku stejný úhel na Stockli i na Lusti.

Ještě mě napadá, že rozdíl mezi hranami u Stockli a Lusti je v šířce – na Stockli je jich už o dost míň, ale to nemůže mít vliv, ne?

17.03.2010 12:52:40 #21 

Příspěvků: 82

VlastaR

>> #14, adam 1, 17. 03. 2010 12:01:28 Ahoj Adame. Sleduji tvoje reakce v těchto diskuzích a reaguji na tvůj příspěvek ve věci obřaček a jejich využití…Tak myslím, že většině z nás je všechno jasné :))) ohledně tvých zkušeností a troufnu si říci i lyžařských cílů. Já jen přidám pár slov. Taky nejsem závodní jezdec, ale nechal jsem si poradit od zkušených, to , že jsou zkušení a lyžování znalí jsem pochopil prakticky ihned po pár odpovědích na moje dotazy, o tom, že jsou zkušení a lyžování znalí jsem se přesvědčil i osobně, myslím tím HOnzu, který, pravděpodobně z důvodu lyžařského zaneprázdnění, na tvoje příspěvky nereaguje. Buď rád :))). Jsou to chlapi, kteří lyžují už leta i na lyžích delších než medvěd grizzly. Sám jsi řekl, že to chce hodně zkušeností a umu jezdit na takových lyžích. Tak si představ jak jsou zkušení a jak to umí :))). Snad to stačí, aby jsi zapřemýšlel a pochopil, že jejich rady jsou pro tvoje lyžování tím nejcenějším. Jinak já mám Salomony 185 cm, radius 21 a je to nádhera na nich jet. A ještě odpověď na otázku, jak se na nich zabrzdí když ti tam někdo vlítne? Jednoduše. Jak se kdo naučil :))).

17.03.2010 13:07:29 #22 

Příspěvků: 217

PavelKo

>> #8, Krab, 17. 03. 2010 08:28:26

Člověče, z těch tvých bodů A-D jsem včera asi neplnil ani jeden, to se pak můžu divit výsledkům :-) Ale ne, tak hrozné to nebylo, snaha byla, ale určitě jsem oblouky nechával dost zbytečně vyjíždět. Když jsem se vzpamatoval z jednoho oblouku, chvíli mi trvalo, než jsem se pustil do dalšího.

Dalším zdrojem problémů mohlo být, že na Dolní Moravě není už v pracovní otevřená široká modrá sjedovka (HonzA ví – U Slona), kde jsem chtěl s R27 začít, takže jsem musel jezdit hned na červených, pro toto prvotní obeznámení asi zbytečně prudkých.

17.03.2010 13:31:27 #23 

Příspěvků: 4267

ivan

>> #20, PavelKo, 17. 03. 2010 12:50:27

Jako hnidopich se snažím ctít terminologii, kterou se tu chvályhodně pokusil ve svých skriptech 1982 fixovat blahé paměti Honza Seidl a podle níž a v souladu s hlavních jazykem alpského lyžování němčinou je „odklon“ úhel od skluznice a „podbroušení“ z boku.

Takže ano, jde o ten odklon. Bok a 87 v tom nehraje roli (mám obě novější obřačky 86 a zatím pořád dokonce i SG a všechny točí krásně), v tomto je rozhodující a) technika jezdce, b) tvrdost lyže a c) právě ten odklon.

Bez znalosti a) a b) můžu jen opatrně doporučit zkusit tu „malíkovou“ hranu udělat ještě o trochu víc. Ona by šla dokonce i celá příslušná hrana odklonit maličko víc – klidně měj „palcovou“ uprostřed 0,5 a „malíkovou“ 1,0. Samozřejmě to znamená vymezení levé a pravé lyže a blbé prohazování.

Šířka hrany by v tom IMO roli hrát neměla.

A ještě k tomu, co se tu opakovaně objevilo.

Nevím, jakou má kdo osobní definici „odvahy“, ale v diskutovaném kontextu považuju za zdaleka nejdůležitější TECHNIKU.

17.03.2010 14:08:15 #24 

Příspěvků: 6843

˘Ö˘Krab muž

>> #23, ivan, 17. 03. 2010 13:31:27 Dobrá, souhlasím, techniku na první místo. Tou odvahou v tomto případě rozumím třeba odvahu posouvat se k hranicím tak imaginární věci jako je „personal carving limit“. Zkrátka odvahu jet na těch lyžích od začátku po hranách a vepředu.

To, že jsem nelyžař, se snažím už několik let nepříliš úspěšně maskovat psaním příspěvků. Nepomáhá to.

17.03.2010 14:11:38 #25 

Příspěvků: 6570

HonzA_ muž

>> #22, PavelKo, 17. 03. 2010 13:07:29

Ahoj Pavle,

K té Dolní Moravě – řekl bych že červená od kotvy na DM je optimální, když nejsou lidi. U Slona se ti to zas moc nerozjede a Krabův bod A. s přiměřenou (velkou) rychlostí prostě platí – delší lyže se potom chovají kultivovaně.

Jinak myslím že Ivan, Krab a i Wartus „tnou do živého“.

Má vlastní zkušenost – v únoru jsem si o jednom víkendu (asi 6/7) krásně zajezdil na SG 203/33m oba dny vždy tak 1,5 hod na Zadově. Byl prázdný kopec, hezky upravený a tvrdý. V sobotu mi stačily 3 jízdy abych se do toho dostal a jezdil s velkým uspokojením. Pak jsem se měsíc na SG nedostal a většinou jsem jezdil slalomky a někoho učil. Začátkem března jsem se na SG znovu postavil, v Rokytnici bylo „hezky“ čerstvě nasněženo (=cca 15cm), viditelnost stála za houby a bylo celkem dost lidí. Krab se s tím popral bravurně a jezdil jako fík, ale já jsem pořád byl tak nějak nejistej měl jsem strach z lidí apod a jezdil jsem jako úplně chromej. A přitom stačilo jen málo, jak jsem si ověřil znovu tenhle víkend – nechat lyže rozjet, zatěžovat důsledně vnější nohu a hlídat si pánev vpředu. Ale povídej to hlavě když řeší že na sjezdovce je víc lidí než by se jí líbilo, že ten sníh je už rozježděnej a začínají se dělat boule, napůl ještě myslí na věci z práce atd – pak to skončí defenzivní jízdou a v té to na takovéhle lyži prostě po hranách nejde.

Takže jestli by to mohl být i tvůj případ, moje doporučení je: najdi si kopec kde se budeš i ve vyšší rychlosti cítit v pohodě (a kde se ti to dostatečně rozjede), je tam málo lidí a jdi do toho – aktivně do každého oblouku a hlídej si klíčové věci (vnější noha, pánev, dostatečná rychlost, volant). Případně to prolož Trnka-pluhem aby ses srovnal. Držím palce!

Já Igorovi ve Špindlu nesmrdím!

17.03.2010 14:59:18 #26 

Příspěvků: 217

PavelKo

>> TomáS, 17. 03. 2010 09:39:46 Jestli pořídit GS 188+ R27? S Krabem jsem na toto téma protelefonoval už půlku ceny lyží:-)

To z vás mají operátoři radost :-) Pro mne to ani moc rozhodování nebylo – lyže byly celkem levné (na Aukru za 1200,– bez vázání, pak nějaké to vázání, dohromady kolem 2000,–). Hrany sice už jen maličko přes 1mm, ale i kdybych brousil ručně jak divý, tak na dvě sezóny to vydrží. Jinak byly ve velmi slušném stavu. Takže za 2000,– jsem si koupil možnost získat zkušenosti, podle kterých se po jedné dvou sezónách můžu rozhodnout, jestli na obřačkách dál ano nebo jestli pro mne tudy cesta nevede. Z mého pohledu skvělá investice :-)

17.03.2010 15:07:52 #27 

Příspěvků: 217

PavelKo

>> HonzA_, 17. 03. 2010 14:11:38 Jinak myslím že Ivan, Krab a i Wartus „tnou do živého“.

Je to tak, i ty máš v posledním odstavci pravdu, hlavní problém je určitě mezi přilbou a vázáním.

Na té Dolní Moravě jsem jezdil na obou červených. Vedle kotvy míň, protože tam jezdily i nějaké středoškolačky na kurzu stylem, kdy je instruktorka ve „vláčku“ s malými odstupy přetahovala z jedné strany sjezdovky dlouhým obloukem na druhou stranu a zase zpátky. Většinu času jsem proto jezdil na té dlouhé červené zboku – tam nebyl problém být na sjezdovce skoro sám.

17.03.2010 15:19:15 #28 

Příspěvků: 2470

TNS muž

>> #22, PavelKo, 17. 03. 2010 13:07:29

Ahoj,už Ti tu poradili odborníci na GS.Možno viem na obračkách tiež trochu stáť,ale všetky naozaj dobré rady už zazneli.Drž sa ich.

Napíšem Ti ale niečo iné.

1.Už od začiatku to neber ako trápenie,ale ako výzvu.

2.Vytešuj sa z tejto výzvy.Ten pocit keď sa Ti začne naozaj dariť stojí fakt za to.Trošku závidím,mám to dávno za sebou:)

3.Nebuď v kŕči!Asi v začiatkoch budeš:)Ide o to,že keď budeš jazdiť kŕčovito,nebudú Ťa poslúchať nohy.Tie dôležité inpulzy z podložky smerom nahor neprejdú.Keď budeš mať čas,chuť,alebo prázdny svah,daj si pár jázd „navoľno“.Nikam sa neponáhľaj,rozbehni to v otvorených oblúkoch.Hlavne uvoľnene a zisťuj čo tie lyže dokážu a ako reagujú.Najprv hravo,nie dravo:)Správny postoj,ako písali chlapci,áno?Fakt to pomáha.

4.Veľa šťastia.Verím,že to hravo zvládneš.Ver tomu aj Ty.

..nie som pravoverný lyžiar,som len tieň z minulého fóra.

17.03.2010 16:33:12 #29 

Příspěvků: 2335

TomáS muž

>> #26, PavelKo, 17. 03. 2010 14:59:18

Takovej jeden pokus už mám za sebou a na ty na Aukru od korunky jsem taky koukal. Nakonec nekoupil, protože jsem před tím koupil na ebay 188 Crossky. Přišly mi ale méně náročné než moje GS 180, ale za to se všemi neduhy delší lyže. Hlavně moje 120 boty to dobře nedávaly. Tak jsem je nechal za nákup Krabovy a začal se soustředit na tvrdší (náročnejší) kousky. Zkoušel jsem Blade GSX a Duel GS a to byla skutečně jiná písnička. Pro mě zatím s utaženejma 150 only a modrý sjezdovce. Hodlám se k tomu taky postavit čelem, i když tuším několik hodin na sjezdovce, kdy si budu nadávat a říkat, jak bych si na normálních lyžích parádně zajezdil. Takže bojuj:-)

17.03.2010 16:59:59 #30 

Příspěvků: 4267

ivan

Krabe, vůbec mi nešlo o tvůj příspěvek, „tvoje body“ a o to, jestli odvaha na 1. nebo 2. místě. Ale někdy po něm jsem snad opakovaně viděl cosi jako „hlavně odvahu“ a to jsem chtěl opravit na „hlavně techniku“.

HonzA: schopnost utočit i méně zatáčivou lyži v co nejnižší rychlosti je jedním z ukazatelů, že technika je správná. Jestliže tedy HonzA spokojeně pojezdil se SG 203/33 na zadovské placce, zjevně na té lyži umí stát a ví, co potřebuje. Potom už na GS nepotřebuje ani moc prostoru, ani kdovíjakou rychlost – to na rozdíl od tradovaného názoru, že na takové lyže „nemáme tratě“ a že na nich musím jet 80.

Pavel: když píšeš „když jsem se vzpamatoval z jednoho oblouku, chvíli mi trvalo, než jsem se pustil do dalšího,“ napadá mě obtížná fáze přechodu, kdy se musíme „odzadu“ (kam nás ukončení oblouku nevyhnutelně natlačí) dostat zase „dopředu“, abychom zahajovali dostatečně vepředu a od špičky. Tady se dá prošustrovat spousta cenného a nenahraditelné­ho času.

Pak taky třeba prošvihneš nejenom tlak do špiček, ale dostatečné zahranění vůbec. Pořádně zahranit lyži totiž neznamená jen dostat ji na hranu, nýbrž dostat ji AKTIVNĚ do dostatečného úhlu nejpozději ve spádnici. Spousta lyžařů totiž považuje za zahranění režim, kdy traverzují prudší svah. Jenže při tom vzniká „hranění“ i tehdy, jestliže vůbec lyže nenaklonili z ploch, protože rozdíl mezi úhlem lyže a svahu (tedy úhlem „hranění“) obstarává čistě sklon svahu (nazval bych to hranit PASIVNĚ). Jízdu po hraně si dostatečně užijou až v okamžiku, kdy už by měli oblouk vypustit a začít hned pracovat na novém. Jejich lyže je tedy zahraněná nedostatečně a pozdě (zato mnohdy příliš dlouho). Je tedy třeba dbát jak na dostatečný návrat dopředu, tak i včasné AKTIVNÍ zahranění.

Ale jsou to všechno jen zkušenostní a teoretické domněnky. Jako obvykle by to chtělo video nebo lépe konzultaci na sněhu. Obřačka je ale náročná a úporná „učiteľka tanca“ a má velký potenciál přivést dobrého jezdce k různým aha-momentům, takže jistě nejenom já držím palce. Vítej do klubu. Pominu-li závodní lyžování, není moc početný, a tak si vychutnávej určitou exkluzivitu.

Jo a ty peníze? Skvělé. Když vidíš, za kolik se běžně prodávají modely komerční, leckdy opravdové POS, a za kolik se dá sehnat pěkná obřačka (nabídky na webu, to, cos sehnal ty, co nabízel loni z RA HOnza), tak jenom vrtíš hlavou.

(Btw, POS = piece of shit.)

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.

Komerční tipy