Domů Diskuze Výuka dětí Výuka pro 3 leté děcko

Výuka pro 3 leté děcko (strana: 3)

18.01.2013 00:01:09 #61 

Příspěvků: 465

Ondřej Novák - SNOW muž

>> #60, Krabice, 17. 01. 2013 23:39:58

Koště evidentně najde uplatnění v mnoha oborech, proto bych ho nezatracoval! Každý, nechť si s ním zamete před vlastním prahem a pak odletí!

18.01.2013 08:15:42 #62 

Příspěvků: 6843

˘Ö˘Krab muž

>> #59, Tomatáš, 17. 01. 2013 23:15:13

„On instruktor je totiž v praxi spíše takový animátor – babysitter!“

S tím nesouhlasím úplně, musí to být také velmi dobrý lyžař, zkusím nastínit proč. A proč by měli být (a jsou) instruktorští neumětelové zdejším diskutérům takovým trnem v oku.

Malé dítě je takový lyžařský replikant: protože se učí holisticky-napodobováním celku, je schopno (za určitých podmínek) okopírovat velmi rychle (v rámci svých fyzických a psychických možností) od svého učitele cokoliv – to dobré i to méně dobré, někdy po částech, někdy se vším všudy. Není schopno rozlišit podstatné od balastu.

Ke svému vývoji potřebuje nutně vidět nejenom pizzu a špagety v ohrádce, ale i to, k čemu to všechno má směřovat, na co se má těšit, proč to vlastně dělá – totiž musí vidět lyžování. A také si je samo (s přiměřenou mírou rizika) velmi brzy začít zkoušet. A k tomu babysitter nemusí stačit.
(Handulka asi moc dobře ví, proč si v renomované škole instruktory ještě sama vybírá.)

Dítě buď vnímá pohyb na lyžích jako naprostou samozřejmost a těší se na něj (úžasným výsledkem je pak třeba Ondřejův bod č.3 v postu #57, zažil jsem nehranou hysterii dvouletého dítěte typu „já nechci sundat boty, chci lyžovat!“) nebo tomu tak prostě není.

To všechno je přirozené, v tom není problém. Ten totiž spočívá v tom, že přání a představy rodičů se mnohdy liší od představ a možností dítěte. Rodiče by měli malé dítě dostatečně lyžařsky indoktrinovat a zajistit předchozí fyzickou přípravu, což se zhusta neděje.
A který instruktor to všechno na svahu za pár hodin zvládne dohnat, ten je skutečný machr. Když k tomu navíc umí lyžovat, ještě lépe. Pak bych mu byl třeba ochoten zaplatit i za to hlídání.

Naštěstí není na výuku lyžování nikdy pozdě, maximálně je příliš brzy. Ale to jsem sem už psal.

>> #58, Ondřej Novák – SNOW, 17. 01. 2013 22:52:00

Stádium neřízené střely se nám řízením osudu podařilo vynechat, šlo to od začátku i na ledu, možná by se dalo zpětně analyzovat, čím to bylo.

Naprosto s Tebou souhlasím v bodech 1.-6., v bodu 7. Ti věřím, protože zní logicky a vypadá, že o tom opravdu víš víc, než ostatní. Za zneužití košťat k jiným než výukovým účelům neneseš žádnou odpovědnost. :-)

To, že jsem nelyžař, se snažím už několik let nepříliš úspěšně maskovat psaním příspěvků. Nepomáhá to.

18.01.2013 09:37:30 #63 

18.01.2013 10:56:20 #64 

Příspěvků: 6843

˘Ö˘Krab muž

>> #63, iampucmeloud, 18. 01. 2013 09:37:30

Ono stačí jít na YouTube , nemusíš se kvůli tomu hned prodírat vším na carv.cz. Ale přečíst si to také není od věci, je to jedna z možných alternativ pohybu po svahu dolů s lyžemi na nohou.

A alternativa je to lákavá, velmi lákavá, protože jednoduchá. Taková zkratka ale skrývá v sobě jednu ošidnost a může vést do pekel. Budí sice zdání univerzality, ale tato jednoúčelová metoda zatáčení funguje bezpečně a spolehlivě jen na velmi točivé lyže, na delších a méně točivých už to ani zdaleka není ono.
Vyjasňování si dojmů a pojmů s carv.cz tady ostatně probíhalo uplynulých několik let, jak vidím, tak stále probíhá a probíhat bude. To je v pořádku.

Především je potřeba si hned na začátku ujasnit, co od sebe (svých dětí) ve spojení se svahem a lyžemi vlastně očekáváme. Pokud je to něco ve smyslu carv.cz, pak „děti bez pluhu“ všemi deseti. Když něco jiného, je potřeba to přepečlivě zvážit.

To, že jsem nelyžař, se snažím už několik let nepříliš úspěšně maskovat psaním příspěvků. Nepomáhá to.

18.01.2013 11:11:30 #65 

Příspěvků: 33

iampucmeloud

>> #59, Tomatáš, 17. 01. 2013 23:15:13

Víš, já si totiž myslím (byť vlastně kopu do vlastních řad), že v ČR by tělocvikáři neměli své studenty učit lyžovat, ale nechat to, jako třeba v Austrálii či na NZ, na profesionálních instruktorech lyžování. Důvody jsou, myslím, zřejmé a zde na fóru i z běžné praxe ze zasněžených kopců, známé…

Tak tenhle názor pokládám za jeden z nejškodlivějších, který jsem tady četl. Víš proč umí tolik čechů lyžovat, plavat, bruslit…? Protože se to naučili ve škole. Systém našeho školního lyžování nám může závidět celý svět (spíše mohl). Existuje metodika, systém přípravy instruktorů, lyžařské kurzy jsou začleněny do školních vzdělávacích programů. Pokud dojde k zániku školního lyžování, dramaticky poklesne počet dětí které umí lyžovat. Profesionální výuku si nikdy platit nebudou. Důsledkem pak bude i pokles zájmu o profesionální výuku lyžování a doplatí na ně i lyžařské areály. Kdo je teď v lednu na horách – jen lyžařské kurzy. Existují i další škodiči jejichž názory naštěstí nezvítězili, vzpomínám na jednu cestovní kancelář která je zaměřena na organizování školních pobytů a která se obrátila na MŠMT s tím, že školy které pořádají pobytové akce pro děti vlastně porušují zákon protože nejsou k tomuto zřízeny. Požadovali, aby bylo pro všechny školy povinností vše objednávat přes cestovní kanceláře. Tvůj nápad je podobný. A netýká se to jen lyžování(stačí se podívat na oblast školního stravování, zde se také postupně ničí to, co vždy dobře fungovalo). K čemu by byl tělocvikář, který by nemohl učit lyžovat?To by pak chemikář nesměl učit výrobu piva a do škol by to chodil učit sládek? Školní lyžování může velmi dobře fungovat spolu s lyžařskými školami a vzájemně se doplňovat.

Pořádání školních lyžařských zájezdů je čím dál tím víc komplikované (určitě lze souhlasit s Krabicí). Ve většině případů stojí na obětavosti učitelů, kteří se ho účastní. Liší se to pochopitelně škola od školy. Velkou část práce odvedenou pro kurz Vám nikdo nezaplatí – příprava, shánění sponzorských darů, psaní projektů, tvorba programu pro děti večer, noční pohotovost, utírání nudlí…, většinou to ale stojí za to, protože „školní lyžařský zájezd“ je fenomén kterého bychom si měli vážit a stojí za to i pro něj třeba zadarmo něco udělat. Znám školy, kde si učitelé ze svého platí i cestovní náhrady-je otázkou zdali je to dobře, nebo špatně(z hlediska prestiže učitelů špatně, z hlediska snahy udržet systém školního lyžování dobře). I tak nejsou „lyžáky“ tím co dříve. Z ekonomických důvodů bývají kratší, a proto je nutné naučit děti lyžovat „levně a rychle“ Není čas se několik dní mršit někde na palouku a šlapat stroměček. Je třeba se rychle naučit základní dovednosti a jízdě na vleku, aby další výuka byla stravitelnější a zajímavější. Čím rychleji dítě dosáhne pokroku tím větší má motivaci k dalšímu cvičení. Detaily pak může dopilovat v lyžařské škole pokud mu ji rodiče zaplatí. Při hledání rychlé a levné metody mi proto zaujala metodika http://www.snowblade-academy.cz/ http://www.ski-akro.com/ za pokus to stojí, no a když to nepůjde tak vymyslíme něco jiného. Prakticky ze všech školních zájezdů zmizela výuka běžeckého lyžování , velká škoda. Pokud dáte dětem na výběr – běžky nebo snowboard, volba je jasná. Běžky dnes nechtějí ani děti ani rodiče. Vím, že organizace některých zájezdů (a výuka na nich) není ideální. Vím o zájezdech kde se učí tak hodinku denně a zbytek je ježdění bez dozoru, někdy se člověk až stydí co tam Ti jeho kolegové předvádějí. Ve školách (ale i v těch lyžařských) jsou prostě dobří a špatní učitelé, tak tomu bylo, je a bude.

18.01.2013 11:14:45 #66 

18.01.2013 11:20:32 #67 

Příspěvků: 33

iampucmeloud

>> #40, Tomatáš, 16. 01. 2013 23:24:02

K tomuto mému názoru:

K výběru instruktora: Nejhorší jsou pozadu jedoucí instruktoři držící dětem špičky v pluhu. To jsou ti největší tragédi pod sluncem. Měli by přijít o licenci. Protože už některé z toho bolí záda začali používat k brždění dítěte koště, jsou to stejní tragédi a navíc jsou líní se ohnout.

Měli by přijít o licenci. Za tohle se omlouvám, trochu jsem to přehnal. Jen jsem s tím chtěl zdůraznit, že se mi to nelíbí.

18.01.2013 11:31:51 #68 

Příspěvků: 6843

˘Ö˘Krab muž

>> #67, iampucmeloud, 18. 01. 2013 11:20:32

Mluvila z Tebe slepá závist, protože oni se ještě ohnout mohou, Ty už ne :-)

To, že jsem nelyžař, se snažím už několik let nepříliš úspěšně maskovat psaním příspěvků. Nepomáhá to.

18.01.2013 11:53:23 #69 

Příspěvků: 33

iampucmeloud

>> #68, ˘Ö˘Krab, 18. 01. 2013 11:31:51

To je pravda, já bych měl být šťastný že ukradli ve Švýcarsku to proklaté koště.

18.01.2013 16:30:03 #70 

Příspěvků: 210

MirekP

>to Ondra celkeme podobnou zkusenost mam s vlastni dcerou, s tim rozdilem, ze mela za rok jen 8–10 hodinovek (volil jsem rovnou brezen kvuli podlozce), vtipne je, ze nastudujes hromadu materialu a pak skoncis u povelu do L do P a budovani vztahu k lyzovani:-D, trochu zertuji ono to vse ma logicke pozadi, ale tesi me, ze v oblasti netechniky s tebou souhlasim mnohem vic:-D Nic ve zlem usmivam se u toho prispevku

>to Tomatáš Oni ti ucitele v AUStralii a NZ (nejen), ale casto (temer vzdy) zadne solidni pedagogicke a odborne vzdelani nemaji, navic je to pro ne jednodussi a vsichni jsou spokojeni

  • to vsak nezname, ze je to optimalni a finacne efektivni model pro vsechny (uz ted na to moc lidi nema a ten socialisticky kurz pokrok byl, neb byl dostupny masove vetsine alespon 2× za zivot). Telocvikare znas (kdyz jim jses), je to dost specificka skupina (rada z nich samozrejme ani lyzovat neumi a onen zapocet jen nejak ustala, rada je naopak vyborna), je to jen o tom modelu jaky je cil (pro koho, za kolik)…

Nasi nalady a mentality se nezastavam, nikdo nejsme dokonalej (ale ta hra na hodne a privetive je velmi casto jen hra), i kdyz treba prave to NZ a AUStralske klima zni prijemne

19.01.2013 20:36:55 #71 

Příspěvků: 149

Tomatáš

>> #62, ˘Ö˘Krab, 18. 01. 2013 08:15:42

Ano, instruktor nemuze byt jenom animator ci babysitter, stejne tak, jako nemuze byt pouze a jenom vybornym lyzarem!Chapu, co chces rict a mas pravdu. Jen bych tuto kategorii (3 lete deti zacatecnici) opravdu moc neprecenoval…

>> #65, iampucmeloud, 18. 01. 2013 11:11:30

Existuje metodika, systém přípravy instruktorů, lyžařské kurzy jsou začleněny do školních vzdělávacích programů. Tim si nejsem vubec jisty!Situace je spise takova, ze smysluplna, ucelena metodika, pod kterou by byly podepsane vsechny VS, je spice zbozne prani (jestli vubec) a spise je cely system velice nekonzistentni. Kvalita a system pripravy instruktoru je mnohdy (nechci pausalizovat)spise zalostny (casova dotace, obsah etc) Lyzarske kurzy jsou sice zacleneny do SVP, ale neznamena to, ze se jich zaci daneho rocniku musi zucastnit!Spise se na takove kurzy doslova „lepi“ skupina napric vsemi rocniky.

Ptam se potom, zda Vam vsem nevadi, ze pak nase deti uci lide, kteri vesmes lyzovat neumi (opet nechci pausalizovat), instruktory se stali po pouhych peti dnech vzdelavani, vyuce lyzovani se venuji tyden v roce a neni pro ne hlavnim bodem zajmu?

Reseni?Naprosta prestavba systemu vzdelavani instruktoru skolniho lyzovani a jeho priblizeni ke standartu napr. APUL ci APLS ci v zahranici napr. USI (Rakousko) apod.

Souhlasim, ze lyzaku bychom se nemeli vzdavat. Nemeli bychom se ovsem vzdavat kvality, kterou by deti mely od svych ucitelu dostat. Nesouhlasim ovsem, ze musime deti ucit rychle a uz vubec ne podle metod, ktere tady vytrvale postujes!Ucinit nekoho neco rychle a levne je skodlivejsi, nez si vubec umis predstavit!

„ Od počátku svého studia učinil jsem si zásadu, že kdekoli poznám mínění správnější, ihned upustím od svého méně správného a pokorně i radostně přijmu názor zdůvodněný lépe“ JAN HUS

19.01.2013 22:32:52 #72 

Příspěvků: 4267

ivan

>> #45, Martin47, 17. 01. 2013 17:53:59

Tak nějak to na mě dělá dojem, že se vše kolem výuky lyžování dětí těžce přeceňuje, jako dnes ostatně skoro všechno. V mé generaci jsme zkrátka jako děti chodili někam, kde to bylo z kopce a tam se prostě naučili lyžovat. Pochopitelně jsme nezačali ve třech a v tom to bylo geniální. začali jsme, když jsme na to sami měli chuť. A někdo se to naučil líp, někdo hůř. Záleželo na talentu a chuti. A když byly v televizi skoky, táhli jsme sebou na kopec kromě lyží lopaty na můstek. A dospělí nikde žádní, což nám umožňovalo zkoušet odvahu na samou hranici individuálního možného. Výsledek byl, že řada z nás nakonec závodila. Dnes mi to i se všemi výukovými parky, plnými odložených dětí, připadá takové sterilní.

Jenže srovnávat vesnického kluka před 40 lety s možnostmi lidí z města přece nejde. Lze přece pochopit, že když se rodina vydá párkrát za zimu lyžovat, snaží se ten omezený čas pár dnů v roce využít pokud možno efektivně. A protože na rozdíl od kdysi je možné najmout si všude profíka na výuku, tak to učiní.

Při dnešním provozu asi těžko ráno děcko necháš jít někam, kde se lyžuje, a budeš čekat, že se snad vrátí. To by dejme tomu šlo na vesnici, kde by na plácku za kostelem děcka svorně řádila na sněhu, jak to (snad ještě) známe z Ladových obrázků. Nebo když je výjimečně sníh ve městě, někde mezi paneláky.

Souhlasím s tím, že děti dnes mnohdy „přepečováváme“ a nadměrně ochraňujeme (a o tom, že se zanedlouho začnou čipovat, jsme diskutovali a já nepochybuju), ale v lecčems je jiná doba a část tohoto „přehánění“ má své důvody.

19.01.2013 22:54:45 #73 

Příspěvků: 1

Kobylka

„Jen bych tuto kategorii (3 lete deti zacatecnici) opravdu moc neprecenoval…“

Já bych třeba tuto kategorii naopak nepodceňovala. Jasně, tříleté dítě nemůžeš naučit přívrat vyšší lyží, ani včasné zahájení slalomového oblouku. Už ve třech letech může ale dítě získat vztah k lyžím, ke svahu, k výukovým metodám, samozřejmě taky k učiteli a k lyžování obecně. Od toho všeho se v následujících letech odvíjí jeho ochota učit se dál. Je to podobné jako s výukou v normální škole. V první třídě sice nenaučíš dítě napsat esej, ale můžeš ho naučit něco napsat. A jestli ho naučíš v první třídě školu nemít v lásce, být s ní nespokojený, tak to sebelepší výukou na střední nikdy úplně nezměníš.

K tvému volání po ucelené metodice lyžování, pod kterou by byly podepsané všechny vysoké školy. Opravdu si myslíš, že něco takového existuje? Že opravdu je jen jediná pravá ví.., ehm, metodika? Jsi schopen posoudit lyžování a říci: „Ano, tohle je ono, tohle je správně!“? Asi toho schopen jsi, vzhledem k tomu, co píšeš, ale my ostatní tuto schopnost postrádáme. Každá metodika je jen teorií, jejíž správnost navíc nelze prokázat. Takže jedna teorie, třeba ta tvá, nevylučuje možnost existence jiné teorie. A hlavně, žádná teorie není vymahatelná. Naštěstí. (Tedy je, ale potom se tomu říká jinak než škola lyžování, třeba diktatura, nebo inkvizice.)

„…,tak bys do takové školy svou dceru poslal třeba i povinně a násilím!“

Nevím, k čemu by vedlo, kdybych se měla učit lyžovat, třebas u MTS, jehož způsob výuky mi přišel sympatický, povinně a násilím. Asi k totálnímu znechucení. A upřímnou soustrast, jestli máš takovou pověst, že k tobě posílají někoho násilím.

„Ucinit nekoho neco rychle a levne je skodlivejsi, nez si vubec umis predstavit!“

Předpokládám, myslíš asi, že: Učit někoho rychle, tak aby byla zároveň splněna podmínka levnosti, znamená, že je učení odbyto a nemá valné výsledky, naopak, působí až škodlivě. Ve chvíli, kdy použiješ tuhle formulaci a víme, že jsi placený učitel lyžování, tak už si část lidí klade otázku, pro koho je vlastně rychlost a levnost škodlivější, pro žáka? Pro někoho jiného?

(Každopádně si nejsem jistá, jestli jsem větu správně pochopila, pokud má být první sloveso učinit a ne učit, tak ji chápu ještě méně, ale omlouvám se za dezinterpretaci.)

20.01.2013 00:05:27 #74 

Příspěvků: 4267

ivan

>> #73, Kobylka, 19. 01. 2013 22:54:45

Smekám, young lady.

20.01.2013 03:34:20 #75 

Příspěvků: 149

Tomatáš

>> #73, Kobylka, 19. 01. 2013 22:54:45

Ad trilete deti: Samozrejme nelze nesouhlasit. Jsem rad, ze jsi svym zpusobem potvrdila mou tezi. Animatorske, psychologicke, pecovatelske apod. dovednosti instruktora, pracujici se triletymi detmi, jsou opravdu u dane kategorie mnohem dulezitejsi nez kvality lyzarske. Z pohledu lyzarskeho bych proto tuto kategorii (o tom byla take btw. rec) neprecenoval…

Ad metodika: Dostavas se na tenky led, young lady!:) Ano, troufnu si tvrdit, ze lyzovani na teto ucitelske urovni posoudit umim, uz jenom proto, ze jsem ty zasadni metodiky po celem svete precetl, lyzoval jsem s lidma, kteri je reprezentuji, a denne testuji jejich pilire, na kterych jsou postaveny. Kazdopadne Ti davam za pravdu!Podle meho nazoru neexistuje zadna spravna, nejlepsi. Otazka zni, co si kazdy z nas predstavuje pod slovem metodika lyzovani?

Jelikoz jsem vystudoval lyzovani na VS a posleze i jinde, mam urcite srovnani. Toto srovnani je z hlediska obsahu, pouzitelnosti, koncepcnosti atd. velmi vypovydajici. Nevolam jenom po ucelene metodice lyzovani, volam hlavne pro pochopeni podstaty lyzovani lidmi (teoreticka a prakticky), kteri jsou zodpovedni za tvorbu metodik a skoleni budoucich instruktoru skolniho lyzovani.

ad MTS: Vytrzene z kontextu!Ma nadsazka slouzila jako argument proto, ze Ty sama si rekla (Krab to pak zverejnil), ze to, co vis o lyzovani, by ti zadna komercni skola nedala…Co kdybys v komercni skole narazila (mohlo se to teoreticky stat) na MTS?Myslis, ze ve skolach nejsou zajimavi lide, kteri Ti nejsou schopni poradit a posunout?

V pohode, nikdo ke mne neni posilan nasilim. Lidi chodi sami, vyzadaji si pripadne me jmeno a pritom treba nevahaji zaplatit dalsich 650 dollaru, aby se mnou mohli stravit dalsi den na lyzich........

Ad rychle a levne: Ano, preklepl jsem se, spravne je samozrejme ucit!A ucit nekoho apriori rychle s tvrzenim, ze kurz je kratky, tak se to musi stihnout, je hovadina. Stejne tak, jako si porad myslet, ze vsechno musi byt zadarmo a vsichni musime mit vseho stejne a beda, jak nekdo vykroci z rady. S dusledky tohoto mysleni se jiz pres dvacet let potykame, nemyslis? Je cas se probudit do reality.

„ Od počátku svého studia učinil jsem si zásadu, že kdekoli poznám mínění správnější, ihned upustím od svého méně správného a pokorně i radostně přijmu názor zdůvodněný lépe“ JAN HUS

20.01.2013 15:20:45 #76 

Příspěvků: 767

Gravedigger

>> #67, iampucmeloud, 18. 01. 2013 11:20:32

>> #40, Tomatáš, 16. 01. 2013 23:24:02 K tomuto mému názoru: K výběru instruktora: Nejhorší jsou pozadu jedoucí instruktoři držící dětem špičky v pluhu. To jsou ti největší tragédi pod sluncem. Měli by přijít o licenci. Protože už některé z toho bolí záda začali používat k brždění dítěte koště, jsou to stejní tragédi a navíc jsou líní se ohnout. Měli by přijít o licenci. Za tohle se omlouvám, trochu jsem to přehnal. Jen jsem s tím chtěl zdůraznit, že se mi to nelíbí.

Tvoje tvrzeni neni „prehnane“, ale uplne mimo, stejne jako je mylne a ne „prehnane“ tvrzeni, ze 3+5=9.

20.01.2013 15:46:57 #77 

Příspěvků: 6843

˘Ö˘Krab muž

>> #74, ivan, 20. 01. 2013 00:05:27

… a tohle já mám doma pořád …

>> #75, Tomatáš, 20. 01. 2013 03:34:20

„Stejne tak, jako si porad myslet, ze vsechno musi byt zadarmo a vsichi musime mit vseho stejne a beda, jak nekdo vykroci z rady. Dusledky tohoto mysleni se jiz pres dvacet let potykame, nemyslis? Je cas se probudit do reality.“

Podle Kobylčiny odpovědi #73 jsi mohl odhadnout, že podezírání takovéhoto bytostně individualistického tvora z levicového kolektivismu je výstřel těžce vedle. Obávám se, že Ti to u ní jen tak neprojde.

To, že jsem nelyžař, se snažím už několik let nepříliš úspěšně maskovat psaním příspěvků. Nepomáhá to.

20.01.2013 22:01:08 #78 

Příspěvků: 4267

ivan

Jak sleduju situaci lyžařské branže, jeví se mi situace zjednodušeně tak, že pro ni je aktuálně důležitější dostat nové lidi včetně mládeže vůbec k lyžování a na hory než to, jak kvalitního „zaučení“ se jim tam dostane.

Samozřejmě by z iks důvodů bylo lépe, aby iniciační proces u nich proběhl co nejkvalifikovaněji. Jenže nežijeme v ideálním světě, a tak musí být lyžování šťastno i za autodidakty mimo vzdělávací systém stejně jako za ty, kdo jsou zasvěcováni neodborně (přátelé, rodiče) nebo „hůře odborně“ (část učitelů na školách a někteří další instruktoři různých proveniencí).

Velké rozšíření lyžování v ČSSR a slušná lyžařská gramotnost byly v minulosti docílené bez většího zapojení kvalitních profesionálů. Podobně rozmach snowboardingu, jakkoli menší a krátkodobější, proběhl převážně spontánně.

>> #75, Tomatáš, 20. 01. 2013 03:34:20

„… jako si porad myslet, ze vsechno musi byt zadarmo a vsichi musime mit vseho stejne…“

„Všechno zadarmo“ a „všichni stejně“ je snad něco jiného než „lyžařský kurs rychle a levně“ a o zadarmo a rovnostářství snad toto vlákno není?!

>> #77, ˘Ö˘Krab, 20. 01. 2013 15:46:57

Neboj, za pár let se ráda odstěhuje (kolej, spolubydlení, chlap, únik do ciziny…).

20.01.2013 23:14:56 #79 

Příspěvků: 1222

CzechSkier

Ahoj,

myslím, že školní kurzy jsou fajn, může to být taková vstupní ukázková lekce, která může přitáhnout nové zájemce o sport, samozřejmě kromě utužení party spolužáků. Bohužel pro nelyžující je to dost drahá záležitost – ubytování, skipasy, půjčovné a v řadě případů i lyžařské oblečení, takže přestože mne to mrzí, tak chápu i rodiče, že nemůžou nebo nechtějí do toho investovat, když předpokládají, že se tomu jejich děti dálevěnovat nebudou.

Co se týká kvality výuky, mám na to dva pohledy. Jeden je ten, že je to jakýsi standard, kdy je potřeba jednotázově „obsloužit“ velké množství žáků za ještě přijatelné náklady, takže lze těžko klást nějaká zásadní nároky na učitele, a vyžadovat od nich jiné kvalifikace, než naprosto základní. A myslím, že soukromé školy by se z toho osypaly, kdyby měly obsloužit najednou takové kvantum dětí, navíc různě zdatných fyzicky i lyžařsky. Myslím, že ani holandské týdny z minula s tím nelze srovnávat ani zdaleka. Komerční školy jsou pak jakýsi nadstandard, který by měl mít (ne vždy má) vyšší kvalitu, a taky samozřejmě víc stojí. Je to jako u všeho.

Na druhou stranu je ale úroveň instruktorů školních kurzů mnohdy velice tristní, a to bohužel ne z toho důvodu, že sice absolvovali kvalitní kurzy s kvalitní metodikou, ale pouze rychlokvašeně (z důvodu omezeného času a peněz). To bych považoval za akceptovatelné vzhledem k účelu. Ale oni často absolvují katastrofální kurzy s katastrofální metodikou, protože je tady v ČR binec v tom, kdo může školit instruktory a udělovat certifikace. A na vysokých školách odtržených od reality to mnohdy učí pár bláznů, ketří se zhlédli v funcarvingu (aniž by to tušili) a učí zatáčet rotací a jezdit po vnitřní. Vloni se mi pár dětí z oddílu vrátilo z kurzu, kde měli tři učitele, a byla tam velká hádka, protože všichni tři jim tvrdili, že se zásadně jezdí po vnitřní. A když se děcka bránily, byla vyhlášena předčasná večerka. Ach jo…

Nebo že by to bylo jinak? Že bychom byli s plastovými lžičkami, nerozbitnými skleničkami a vnitřní lyží zase o krok před nimi?

I.

www.juniorsports.cz

21.01.2013 00:35:43 #80 

Příspěvků: 149

Tomatáš

>> #77, ˘Ö˘Krab, 20. 01. 2013 15:46:57

Klid, Kobylku z „levicového kolektivismu“ zatím ještě nepodezírám!Pouze mám z celé debaty takový pocit (z několika důvodů) a musel jsem ho vyslovit!Podle mého názoru, kurzy zadarmo být nemají ze své podstaty.

>> #73, Kobylka, 19. 01. 2013 22:54:45

„Učit někoho rychle, tak aby byla zároveň splněna podmínka levnosti, znamená, že je učení odbyto a nemá valné výsledky, naopak, působí až škodlivě.“

JAA..GENAU!!!

„Ve chvíli, kdy použiješ tuhle formulaci a víme, že jsi placený učitel lyžování, tak už si část lidí klade otázku, pro koho je vlastně rychlost a levnost škodlivější, pro žáka? Pro někoho jiného?“

Ta část lidí, která si klade tuto otázku,je pro mne osobně přesně vzorkem lidí, kteří reprezentují onu českou malost, vychcanost a neuvěřitelný alibismus aneb jsme zpět u jedné ze základních (bohužel) charakteristik naší mentality, která mi je v tomto ohledu opravdu trnem v oku!Patříš do této skupiny taky?

>> #78, ivan, 20. 01. 2013 22:01:08

O rovnostářství a o „všechno zadarmo“ toto vlákno a celá diskuze, doufám, že opravdu není a snad ani nebude!!!Omlouvám se, ale prostě na mě trochu některé komenty dělají DOJEM, že by školní kurzy (náš „fenomén, kterého bychom si měli vážit“) nejlépe zadarmo být měly, a to jenom proto, aby nám náhodou nezanikly…Ať se to líbí komu chce, jsem z mnoha důvodů principiálně zastáncem toho, že školství obecně zadarmo být nemá!Pouze můj osobní názor, je to samozřejmě na delší diskuzi…

„Jak sleduju situaci lyžařské branže, jeví se mi situace zjednodušeně tak, že pro ni je aktuálně důležitější dostat nové lidi včetně mládeže vůbec k lyžování a na hory než to, jak kvalitního „zaučení“ se jim tam dostane.“

Jak sleduji situaci ze své pozice, tak drtivá většina lidí, kteří na hory přijíždí, očekávají hlavně špičkový servis, a to od parkování, přes lyžování, ubytování, relaxaci až třeba po apréski. S velkou chutí zjišťuji pohnutky a důvody, proč si třeba lekci prodloužili a chtějí dále lyžovat se svým učitelem..Drtivá většina z nich, odpovídá ve smyslu toho, že se jim dostal KVALITNÍ servis, který jim instruktor skrze svou lekci doručil..Osobně si myslím, že tudy vede někudy cestička: dělat vše maximálně kvalitně a neustále pracovat na progresu.

>> #79, CzechSkier, 20. 01. 2013 23:14:56

Ale oni často absolvují katastrofální kurzy s katastrofální metodikou, protože je tady v ČR binec v tom, kdo může školit instruktory a udělovat certifikace. A na vysokých školách odtržených od reality to mnohdy učí pár bláznů, ketří se zhlédli v funcarvingu (aniž by to tušili) a učí zatáčet rotací a jezdit po vnitřní.

Díky Ivane!Chodil jsem zřejmě zbytečně kolem horké kaše a bál se to říci naplno......

„ Od počátku svého studia učinil jsem si zásadu, že kdekoli poznám mínění správnější, ihned upustím od svého méně správného a pokorně i radostně přijmu názor zdůvodněný lépe“ JAN HUS

21.01.2013 07:25:13 #81 

Příspěvků: 6843

˘Ö˘Krab muž

>> #80, Tomatáš, 21. 01. 2013 00:35:43

Jestli si myslíš, že naše školství je zadarmo, tak u toho klidně zůstaň. Má výplatnice ani bankovní účet si to rozhodně nemyslí. Otázkou je, jestli jsou to dobře investované peníze.

Ani školní kurz není zadarmo, za ty peníze se dá lyžovat v Čechách více a kvalitněji. Jako skupinová akce má své nevýhody, ale má také, krom jiného, společenskou funkci, která je zastupitelná jen omezeně – určitě ne individuální výukou. Školní kurzy lyžování patří jednoznačně do naší kultury stejně, jako třeba školní plavání a návštěva tanečních. Zeptej se svých cizozemských kolegů, kdo z nich chodil do tanečních.
(Mé děti na školní kurzy jezdí, přestože nečekají, že je tam bude někdo něco učit nebo je lyžovat naučí. Ale je tam zábava a v tom týdnu s nimi já na hory jet nemohu.)

Nejde jen o školní kurzy – ve městech jako Chomutov, K. Vary, Most, Žatec, Rakovník … fungují už desítky let organizace (zpravidla TJ, DDM a podobná sdružení), které pořádají pravidelnou víkendovou skupinovou výuku dětí (vč. dopravy a hlídání), mimo rámec komerčních škol. Má to rozhodně něco do sebe, není to určitě proletářské rovnostářství, v Čechách současnosti spíše pěkná středostavovská tradice.

O malosti a vychcanosti a podobně: Tvou obživou je učení lyžování, třeba lékařovou je léčení lidí. Lékaři u nás privilegované postavení vždycky měli, co neměli, to si částečně vylobbovali. Učitelé (jak školští, tak i lyžování) mají takové postavení, jaké současná úroveň společnosti unese. Tak je to všude.

Lékaři jsou nezbytní, je to povolání zacházející se životem a smrtí, proto je patřičně licencované a autorizované.
Učitele lyžování v tomto ohledu … jaksi nepotřebujeme. To, že si za uplynulých sto let vymohli jako skupina celosvětově jakýs-takýs zákonný rámec, sjednotili pravidla a požívají snad i zasloužené úcty, jim slouží jedině ke cti. Ale nic z toho není vynutitelné, tím méně na potenciálních platících klientech, což jsou tady na fóru skoro všichni.
Ještěže se neozvali třeba popeláři? Ty také nezbytně potřebujeme…

Aneb: zákonný rámec poskytování výuky lyžování, akreditace pro výuku instruktorů, licencování … to vše je u nás propracováno v náležité míře, sám jsi toho ostatně důkazem. Jak a kdo dbá nad dodržováním norem a pravidel, to je věc druhá, pláčeš tady na špatném hrobě. Nikdo zdola se neozve, že chce, aby byly normy tvrdší a lépe kontrolované. Zkus EU :-)

Ad situace na horách: v Čechách jsou hory (bohužel/naštěstí) masovou zábavou pro střední a vyšší vrstvy. Ty vyšší zákonitě očekávají za své peníze jistý luxus a plné služby, ti méně movití pak posuzují vše měřítkem peněz. Na hory se také jezdí 30 x za zimu na půl dne, ne jen jednou na týdenní dovolenou.
Celkově situace musí reflektovat životní úroveň cílové skupiny zákazníků, je to obchod. Možná se právě tady nejmarkantněji projevuje trvající rozdíl v příjmech – ale podle chování našich západních sousedů z blízkého příhraničí to není jen tím.

Pokud to dobře chápu, pokoušíš se apelovat právě na střední vrstvu. (Když zákonná nařízení nejsou dostatečně omezující, třeba ve smyslu povinné licence ke vstupu lyžaře na sjezdovku, povinného absolvování výuky, pravidelného každoročního přeškolování nebo podobně.) Nebo je problém i s těmi lépe situovanými? Co Tě žere?

Živí Tě výuka lyžování, nepochybuji, že to děláš velmi dobře.
Neupírám Ti šanci ovlivnit masy zoufalců na našich horách (mě nevyjímaje) kvalitou a příkladem nebo ministerským nařízením, protože ministr asi nejsi, zbývá tedy obchod [nabídka vs. poptávka] a osobní příklad. Což se takto na dálku z Alp provádí asi dost těžko. Alpy jsou pořád ještě Alpy, Česko je Česko.

„Jelikoz jsem vystudoval lyzovani na VS a posleze i jinde, mam urcite srovnani. Toto srovnani je z hlediska obsahu, pouzitelnosti, koncepcnosti atd. velmi vypovydajici.“

Pokud jsi skutečně reprezentativním zástupcem špiček lyžařského učitelského stavu, jakým se prohlašuješ býti, pak z toho plynou právě dva závěry. Do Alp je to pro nás stále ještě hodně daleko, i když je to jen pár hodin cesty.
Ten druhý závěr si raději nechám pro sebe.

To, že jsem nelyžař, se snažím už několik let nepříliš úspěšně maskovat psaním příspěvků. Nepomáhá to.

21.01.2013 08:03:57 #82 

Příspěvků: 1222

CzechSkier

A když už jsem u toho, tak ještě pár vět k učení mrňousů. Z pohledu dnes už vnějšího pozorovatele je to věc docela komická. Na jedné straně bezmocní, křičící rodiče s brečícími dětmi, zoufalí (lyžařsky i psychicky) rodiče s dětmi zavěšenými před nimi na laně nebo fanatičtí otcové a znuděné nebo vzpurné děti. Na druhé straně ve školičkách buď děti pohybově schopné, které pořád dokola jezdí na pasu (po kolikáté už), místo toho, aby už dávno byly ze zoo vypuštěny do volné přírody, nebo naopak chudinka mladá, pěkná, subtilní instruktorka, která ve školičce asi po dvacáté zvedá ze země asi tak 7–8 leté dítě, které není schopno vstát ze země snad ani bez lyží. A nebo jak trefně munulý týden poznamenala moje mladší dcera, když jsme spolu jeli na vleku ve Špindlu: Hele ty instruktoří jsou dobrý. Jedou ve předu, a je jim úplně jedno, co se za nima děje." A byla to svatá pravda. A není to jen u nás. O jarních prázdninách v Itálii je to docela standard. A včíl mudruj…

No jasně, že jsou i dobré školy, ale kdo je najde, že jo? A kdo zaplatí…? On taky ledas kdo ví, že existuje instalatér, který by vyšel lépe a levněji, než rozbité dlaždičky, od nich odřená vana a opařené ruce po prohození studené a horké vody. Ale jak ho sehnat a hlavně poznat? Navíc ona obdivná věta od manželky:„Miláčku, jaks to dokázal?“ poté, co člověk vlastnoručně opravil tranzistorový přijímač, taky není k zahození, že? (Viz Zdeněk Svěrák a Libuše Šafránková ve filmu Obecná škola.)

Takže možná lze dojít k optimistickému závěru, že je skvělé, jak děti dobře lyžují i přes pedagogické snažení nás dospělých.

A na závěr bych ještě chtěl říct, že určitě uznávám důležitost kvalitní metodiky při výuce, ale zase nadšený instruktor, který se ve svatém nadšení snaží malému dítěti dokonale vtlouct do hlavy a nohou všechny prvky ze skvělé moderní metodiky, kterou se právě v drahém učitelském kurzu naučil, asi taky nebude největším výdobytkem současného světa. Hodně sdílím názor, který napsal Martin47 o určité „samovolnosti“ výuky, i když to už asi nebude na kopci za kostelem, jak poznamenal ivan. A právě z tohohle pohledu taky nepovažuju couvajícího instruktora, který srží dítěti špičky lyží u sebe, nebo mu je spojí nějakým nástrojem na 20 Euro, za pedagogický klenot (diplomaticky řečeno). To je stejný, jako by někdo chtěl dítě naučit driblovat tím, že mu bude držet ručičku, a plácat s ní do míče.

Myslím si, že nejdůležitější ze všeho je sladit naši představu o jízdě dítěte s představou jeho. A pravděpodobně to nebude ten prcek, který bude svoji představu přizpůsobovat té naší.

I.

www.juniorsports.cz

21.01.2013 10:01:56 #83 

Příspěvků: 4267

ivan

>> #80, Tomatáš, 21. 01. 2013 00:35:43

Doufal jsem, že moje formulace se „situací lyžařské branže“ je dostatečně srozumitelná. Pakliže ne, tak znovu:

myslím tím vše s lyžováním související (výroba, obchod, turistický ruch se všemi službami, sociální a politické důsledky), z čehož je lyžařské školství, natož pohled/pozice učitele lyžování ve špičkovém alpském středisku, jen malou součástí.

Takový učitel lyžování ve špičkovém alpském středisku se střetává jen s výsekem reality (a rozhodně ne s „drtivou většinou lidí, kteří na hory přijíždí“, s tou se může setkat nanejvýš statistik pracující s globálními daty) v podobě nadprůměrného návštěvníka hor: jede do drahého střediska, nakupuje/vyžaduje kvalitní služby ba „špičkový servis“ a je ochotný/připra­vený/schopný za toto i dobře zaplatit.

Plno rodičů dětí, jež se takřka zoufale snaží dostat na hory i v Rakousku (viz např. fondy na podporu malých areálů ve spádové oblasti měst, „korupce“ rakouských tělocvikářů 2denními skipasy zdarma, snahy o renesanci povinných školních kursů tamtéž), má zjevně představy poněkud skromnější a hledají možnost dostat se či alespoň děti na hory co nejlevněji.

Takoví ovšem nepřijedou k vám, aby si ve špičkovém středisku nakoupili špičkové služby.

Celá lyžařská branže najela boomem uplynulých desetiletí na objemy, které se už nějakou dobu z různých důvodů jeví jako neudržitelné. Bude se s tím muset srovnat, ale do této bolestné adaptace patří i snaha o minimalizaci negativních dopadů, tedy o minimalizaci úbytku návštěvníků zimních hor. Průběžně už delší dobu referuju jak o tomto stavu a jeho okolnostech, tak o různých akcích této strategie, a tak jsem věřil, že v tomto kontextu jsem dostatečně srozumitelný.

Jinak a polopatě řečeno: nastal boj o každého lyžaře. Měřit podle už získaného náročného je luxus, který si lyžování nemůže dovolit. Autoprůmysl se taky nenatřásá podle kupců prémiovek.

Cit.: „Díky Ivane!Chodil jsem zřejmě zbytečně kolem horké kaše a bál se toříci naplno......“

Žádné hrdinství a žádný strach. Diskuse o tomto a souvisejícím se u nás na netu vedou skoro 10 let. Ti, kdo kdysi začínali na carvu a carveru a pokračovali pak tady, už to většinou asi ani nekomentují, protože proč o tom psát potřicáté? Kolik jenom příspěvků jsme o tom napsali (včetně tebe, iirc) u Járy Pluskala a na zaniklém webu interski! V tomhle si samozřejmě můžeme jenom notovat – což už jsme ostatně taky činili…

21.01.2013 10:11:59 #84 

Příspěvků: 4267

ivan

>> #82, CzechSkier, 21. 01. 2013 08:03:57

K tomu bych jenom dodal, že dnešní děcka jsou z nám známých příčin pohybově dost jinde než ta, která kdysi trávila celá odpoledne a celé volné dny lítáním venku se všemi pohybovými činnostmi, které se jen trochu daly provozovat. Nakonec to zmiňuješ v podobě té křehké instruktorky zvedající nešikovného Válečka. I tady je asi důvod, proč se méně spoléhá na onu „samovolnost“ učení se.

Taky ubyla populace na venkově a přibyla ve městech, která se následně zahustila se všemi důsledky. Ale nemám ambice to vyčerpávajícně ře­šit.

22.01.2013 00:01:21 #85 

Příspěvků: 149

Tomatáš

>> #81, ˘Ö˘Krab, 21. 01. 2013 07:25:13

„Učitelé (jak školští, tak i lyžování) mají takové postavení, jaké současná úroveň společnosti unese. Tak je to všude.“

Současná úroveň společnosti mi je právě trnem v oku!A právě postavení a úroveň učitelů, potažmo školství, je pro mne jedním z důkazů oné upadající úrovni společnosti.

Krabe, nežere mě nic!:) Já jsem v pohodě a věz, že do jisté míry s Tebou velice souhlasím!Nikomu nechci nařizovat, aby si musel zaplatit při návštěvě hor instruktora lyžování. Neumím si ani představit a je to až úsměvné, že v ČR by v „Desateru FIS“ bylo na druhém místě, tak jako to je třeba v Austrálii, „Take lessons from professional instructors to learn and progress“.

Nevím, zda jsem reprezentativním vzorkem špiček instruktorského učitelského stavu. Nikdy jsem zde nenapsal, že se něj považuji. Pouze jsem se rozhodl, že svou vášeň a práci zároveň budu dělat na plný úvazek a maximálně kvalitně, což se neustále učím a nikdy nepřestanu. Cesta teprve začíná.

>> #83, ivan, 21. 01. 2013 10:01:56

Ivane, pochopil jsem tě, díky!Já osobně vidím onu „cestu z krize“ již v nastíněném..o tom byl také můj úhel pohledu v předešlém příspěvku!

>> #82, CzechSkier, 21. 01. 2013 08:03:57

Asi se shodneme, že instruktor, který jede tupě z kopce první a nezajímá ho dění za sebou…či učitel, oslňující malé dítě znalostí nějaké moderní metodiky lyžování, je spíše projevem neprofesionality a neznalosti. Bohužel. Vidíš, já třeba koště za 10 éček považuji za pedagogický klenot, navíc v poměru cena/výkon!;) Srovnání s driblingem podle mého názoru není na místě..

„ Od počátku svého studia učinil jsem si zásadu, že kdekoli poznám mínění správnější, ihned upustím od svého méně správného a pokorně i radostně přijmu názor zdůvodněný lépe“ JAN HUS

22.01.2013 07:28:02 #86 

Příspěvků: 6843

˘Ö˘Krab muž

>> #85, Tomatáš, 22. 01. 2013 00:01:21

„Současná úroveň společnosti mi je právě trnem v oku!A právě postavení a úroveň učitelů, potažmo školství, je pro mne jedním z důkazů oné upadající úrovni společnosti. Krabe, nežere mě nic!“

Makuška se pokouší řešit vedle ve vláknu podobné dilema. Nebere ji sice carving, ale ráda si užije zaříznutí lyží do svahu a vykroužení oblouku.

Tebe nežere nic; jen taková podružnost, jakou je úroveň společnosti a postavení učitelů v ní, je Ti trnem v oku.

Doporučuji Ti, ve Tvém vlastním zájmu, trn rychle vytáhnout a místo nechat odborně ošetřit – jinak se rána zanítí a Ty o oko nadobro přijdeš.

S trnem v oku, ba dokonce i jen s jedním okem, se sice lyžovat dá, ale není to tak úplně ono, s oběma očima je to lepší.

To, že jsem nelyžař, se snažím už několik let nepříliš úspěšně maskovat psaním příspěvků. Nepomáhá to.

22.01.2013 19:26:19 #87 

Příspěvků: 767

Gravedigger

Jak uz tady nekdo v zacatku tohoto vlakna zminil, tak ja mam take velke dilema, vzdycky, kdyz vidim nejakeho instruktora pachat nejake totalni zverstvo na klientech, jestli na to upozornit ony klienty nebo/a instruktora nebo delat, ze nic nevidim. Jaky nazor na to mate vy, zde diskutujici instruktori i potencialni klienti?

22.01.2013 19:56:10 #88 

Příspěvků: 6843

˘Ö˘Krab muž

>> #87, Gravedigger, 22. 01. 2013 19:26:19

Zrovna včera jsem přemýšlel, že si na to asi pořídíme sólo vlákno, do kterého budeme shromažďovat komentovaná videa z činnosti certifikovaných LŠ a možná i zvláště podařené prvky z výcviku některých závodních oddílů (aby jim to nebylo líto). Jakmile něco natočím, vlákno založím – jestli mě nepředběhneš.

Hleď na profesionální sounáležitost. Jak by bylo Tobě, kdyby Tě někdo takto kritizoval? Do výuky nezasahovat, klienty nevarovat, můžeš nanejvýš ostentativně předvést daný cvik lépe a radostněji, popřípadě předvést přesně opačnou věc, pokud je demonstrován nesmysl, který k lektorem proklamovanému cíli nemůže vést.

Co Ty nemůžeš, to my ano: velmi účinné jsou hlasité komentáře ve frontě na vlek, popř. veřejné poučení vlastního dítěte, že „to a to není dobře, protože …“. Také máme sehrané úspěšné představení, kdy jedno dítě poučuje jiné dítě, že „tamta paní jezdí úplně blbě“ a navzájem se dožadují podpory pro své argumenty, popř. se rovnou nabízejí, že se té paní půjdou zeptat (nebo pána). Zlatíčka.
Ještě pár let a neprodají nám nikde skipasy.

To, že jsem nelyžař, se snažím už několik let nepříliš úspěšně maskovat psaním příspěvků. Nepomáhá to.

22.01.2013 20:33:46 #89 

Příspěvků: 767

Gravedigger

>> #88, ˘Ö˘Krab, 22. 01. 2013 19:56:10

Jako kritizovany instruktor bych se urcite zastydel a zacalo by mi vrtat hlavou, co vsechno delam blbe. Jako klient bych byl rad, ze me nekdo upozornil na problem.

Jasne ze nebudu rypat, ze „toto cviceni melo nasledovat po tamtom a ne naopak“, ale od urcite hranice instruktorske nekompetentnosti je to podle me na povazenou. Tuto zimu jezdim casto na mensi kopce s malymi skolickami, a co tam lze videt, je fakt sila. To se mi nekdy rovnou otevira kudla v kapse, kdyz je instruktor nejen lyzarsky neschopny, ale navic hulvat a k sverenemu decku se chova jak k psovi.

22.01.2013 20:46:59 #90 

Příspěvků: 3637

m3 muž

>> #87, Gravedigger, 22. 01. 2013 19:26:19

Jo,tak přesně toto se před asi 2 roky obrátilo proti mě a kolegovi.Námi dobře míněná rada směrem k rodičům ,aby zkusili vyměnit instruktora se nakonec zvrhla v nadávky nejen od instruktora ,ale i od rodičů.K fyzické inzultaci nedošlo,protože kolega je naštěstí „urostlej“ a tak si uraženej rádoby instruktor netroufnul.Prostě jak se říká – každý dobrý skutek musí být po zásluze potrestán.Pro mě z toho plyne ponaučení – nestrkat do toho nos.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.

Komerční tipy