Závodní lyže pro amatéry
11.03.2008 17:56:09 #1
(jarda, ) Před několika lety by mě něco takového ani nenapadlo, trošky
odvahy mi postupně dodával Ivan svými články a vyjádřeními v diskusích
a také přispěvatelé z Epicski, kteří teoreticky byli obrovsky vyspělí,
jezdili dle svých vyjádření bez problémů svěťáková prkénka, ale
jejich výkony na přiložených foto nebo video nebyly dle mého soudu až
takový zázrak. Takže jsem nejdříve okoštoval obřačky, které byly na
vrcholu komerční řady a zároveň jimi začínal race katalog a ejhle, ono to
opravdu nebyl žádný děs, nekompromisně tvrdá a neovladatelná bestie se
neobjevila. Takže jsem letos kolekci obohatil o novou skutečně „ostrou“
babskou slalomku Rossi 9S WC (sezóna 05/06) a jsem jí jednoznačně nadšený.
Přesná, citlivá, poslušná, zachovávající si vlastnosti na tvrdém
i rozježděném povrchu, zkrátka paráda. Jedině snad ve vyšších
rychlostech až příliš živá na má stará kolena:-) Paradoxně se přitom
některé skutečně WC lyže, hlavně ty ze starších sezón, dají pořídit
za ceny nižší než je současný cenový průměr na komerčním trhu.
Co jsem tím chtěl říct? Docela by mě zajímalo, jak se k WC lyžím
propracovali ostatní sportovní nadšenci a těm váhajícím dodat trošku
kuráže – při uváženém výběru ty zážitky opravdu stojí za to.
11.03.2008 20:50:43 #2
(arsi, ) Asi nebudem zapadať do tebou myslenej kategórie.Nejak obvzlášť
zaujímavými cestičkami som sa k závodným lyžiam nedostával.Objednané
cez domáci ski club ako pretekár.Prakticky celý lyžiarsky život(ako
decko,ako veterán) som vlastnil len závodné lyže.Jazdil som samozrejme aj na
iných,ale moje boli len v tejto kategórii.Ako chalan som mal aj závodné
lyže zn.Sulov.Kolegovia na ne nadávali.Ale za totality to bolo bežné,že len
to zo západu je dobré:-)Ja som ich mal moc rád a mrzí ma,že ich už roky
nemám:-( Nechal by som si ich na pamiatku.
Jasne,že všetkým naozaj športovým nadšencom pravé závodné lyže
odporúčam.Samozrejme vhodne zvolené.Napr.obračka 190cm+ ako ochutnávka
na úvod nie je tá dobrá voľba:-)O tom sme tu už písali.Ostré slalomky
sú bezproblémové.A obračky s novými rádiusmi,už bežnej verejnosti
odskočili.Ale ak je niekto naozaj nadšenec a má chuť sa zlepšovať aj na
takéto lyže „dorastie“.
Jarda nie sú ti tie babské Rossi mäkké a krátke?Len sa pýtam,asi máš
iné telesné parametre,je by som sa na babských asi zabil:-)
12.03.2008 07:30:05 #3
(jarda, ) Jo, jo, babské rosničky jsou krátké (155) a měkoučké, ale pro starce s pouhými 170/70 je taková maličká a heboučká ženská přesně to pravé pro chycení druhého dechu
12.03.2008 08:33:02 #4
(Martin Sichyngr, martin.sichyngr@praha8.cz) Má cesta se skutečným „race department“ lyžím, tety lyžím ze závodních oddělení firem se děje přes jednoho velice ochotného majitele obchodu s lyžemi v Bavorsku, který dodává lyže tamním oddílům. Jsou to samozdřejmě modely určené, pro širokou závodní lyžařskou základnu a nadšené amatéry jako jsem já. Nyní jezdím na Völklech SL 165cm pro sezonu 08/09 a jelikož nejezdím příliš silově a má váha také není příliš vysoká tak mě „měkší“ Völkle velice vyhovují, třeba v porovnání s novými vlaštovčími Fisherkami. Slalomky Völkl pro sezonu 08/09 oficielně malinko narostly v délce 165 cm mají katalogově 117–65–99, mnou změřené rozměry jsou 116 – 64,5 – 99, měřeno v mnou odhadovaných nejširších a nejužích místech. V ČR se na podobné lyže specializuje třeba obchod www.zavodni-lyze.cz
16.03.2008 21:25:29 #5
(ivan, ) Možná by pro začátek bylo vhodné diferencovat mezi „WC“ a
racestock=raceroom“ lyžemi. Předpokládám, že se zde bavíme především
o druhých, tedy o „pravých závodních“, nicméně vesměs sériových,
používaných lyžaři POD úrovní Světového poháru a při troše snahy
dostupných i řadovému zájemci. K těm prvním, tedy modelům vyrobeným
pro závodění na úrovni WC, se smrtelník dostane jen velmi těžko.
Vzpomínky mi říkají, že kdysi býval mezi tím, na čem se závodilo, a
tím, co se dalo koupit v obchodech, mnohem menší rozdíl než dnes.
A takové Rossignoly ST Competition, jež jsem v 70. letech měl postupně
několikery, byly IMO totožné s těmi, na nichž závodili naši borci až do
úrovně Evropského poháru. Takže když si člověk takové obstaral
(s problémy, ale nakonec jsme všichni nějak nějaké splašili), racestock
lyže vlastně měl.
První se slušnou zárukou „vysokého původu“ jsem měl jeté obřačky
Elan, které takřka určitě pocházely původně od Bobase Zemana. Bohužel
byla jedna prošláplá s uměle nahoněným vzpruhem, který záhy odešel.
No, ještě jsem je prodal, já padouch… Pak jsem měl sjezdovky Fritzmeier,
koupené zabalené nejeté od tehdy také reprezentanta Dušana Porubského.
Těžké, tvrdé, hrozně pomalé, ale tehdy sehnat pravou 220cm sjezdovku
nebylo snadné… Pak byly ty Rossi ST, viz výše. Vesměs koupené v krámě.
A taky Fischer C4 Competition, legendární lyže Franze Klammera, která IMO
taky byla dost festovně závodní a na svou dobu úžasná. Koupená
v krámě, vlastně byla papírově oddílová s mým malým doplatkem.
Mezitím byly ještě jiné, těžko říct, jak moc závodní, byť tak
proklamované. Např. svého času dost rozšířené Lange snad prý nějaká
verze Dynamiců VR, byly omezeně v krámech.
V „nové době lyžařské“ se snad s opravdovou závodní lyží dost
kryla katalogová a prodávaná obřačka Atomic ARC 24, vlastně poslední
model před nástupem Bety 9.28. Koupená u dovozce. A pak taky obřačka
Fischer, ještě sendvič těsně předtím (cca 1998), než začali dělat
komerční vakuovou konstrukci. Koupená jako předváděcí lyže od
dovozce.
Pak už jsem (po kratší pauze vyplněné oslněním krátkostí, krojením a
funcarvery) měl svou nejmilovanější obřačku Head, nezničitelnou a
skvělou, tu jsem dostal od kamarádů ve fabrice a byla ze série 24 párů
vyvzorovaných pro tehdy začínající závody ve skicrossu.
Superobřačku Fischer jsem koupil za babku skoro nejetou ze zásob mladého
Bobase (měnil tehdy značku, jestli se dobře pamatuju). Další obřačku
Atomic GS 11.21 jsem koupil jako doprodej staršícho modelu od dovozce.
Podobně jsem od dovozce získal obřačku Dynastar 64. Ta byla asi opravdu
dost závodní, protože festovně tvrdá a protože Dynastar vždycky vyráběl
raceroom lyží jen málo. Zatím poslední Blizzard GS standardně na
objednávku přes Svaz lyžařů. Nepočítám do toho Sporten 07 GS, protože
ji mám jen půjčenou k vyzkoušení.
Celkově jde říct, že cesty jsou buďto na včasnou objednávku (ev.
doprodej) přes dovozce, nebo přes specializované prodejce (ti se k těm
lyžím dostávají asi různými cestami), případně odkoupení přímo od
závodníků (jeté, někdy i nové).
IMO: pro toho, kdo se nechce jen pohodlně vozit a má na to technicky (a
částečně i fyzicky, to ale nechci moc zdůrazňovat, aby se tyhle lyže
nadměrně nedémonizovaly), jsou coby výzva rozhodně zajímavé.
17.03.2008 08:50:00 #6
(arsi, ) Slušná kopa lyží Ivan:-) A aj rôznych značiek.Ja som tých
značiek v živote moc nevyskúšal.Ako decko Völkl niekoľko párov,potom
pár krát Elan(tie som mal moc rád),Sulov(aj tie som mal rád).A posledných
cca 8 sezón už len Fischer.Sorry nemám pamäť na presné označenia
lyží.Fischerky sú všetky RC4:-) Tie C4 som nestihol mať.
Ivan ako moc sa líšia právé „pohárovky“ od racestockov,ktoré sme vždy
všetci brávali/brávame cez oddiel od dovozcu?Jasné,že sa po WC lyžiach
nepachtím(asi ten sveťák už jazdiť nebudem:-),len ma to zaujíma.Či je to
poznať.
17.03.2008 09:43:26 #7
(jarda, ) Ivan je jako vždy nekompromisně upřesńující, já jsem ani na
chvíli nepomýšlel na modely vyráběné skutečně pouze pro WC i když si
myslím, že i takový kousek se někdy objeví ve volném prodeji.
Vzpomínám, že tak 2 roky zpátky se na různých místech objevovala
téměř za babku zřejmě tatáž obřačka od Atomiků, podle označení
pekelně tvrdá. Skoro to vypadalo, že vždy někdo koupil, pak zjistil, co je
to za kolejnici a vzápětí znovu nabízel, ale možná jich bylo více
kousků.
Původně mě zajímalo, JAK (nikoliv KDE) se k takovým lyžím propracovali
normální smrtelníci, u bývalých/stávajích racerů to je jasné. Pro
mě carving na začátku znamenal pouze a výhradně FUN a všichni, co jezdili
po vnější s r> 10m byli „divní“. Bylo to dáno i tím, že carv
tehdy byl velmi aktivně žijící a snadno dostupný zdroj informací, skiplus
byl v té době na můj vkus až moc teoretický a zkostnatělý – vždyť
oni dokonce mluvili o pluhu Ale s postupem času jsem k vlastnímu překvapení začal
zjišťovat, že se dá nádherně krájet i po vnější a delší lyži.
Navíc pro „opojení“ rychlostí při zachování dostatečné jistoty a
stability jsou tahle delší prkénka téměř nezbytností. Je jenom škoda,
že se zřejmě stále více a více vzdalují sportovní veřejnosti, jak
z hlediska snadné dostupnosti, tak FIS pravidel (chlapský R27 už asi
využije málokdo) a vlastně i využitelnosti (přeplněné svahy).
17.03.2008 14:38:24 #8
(ivan, ) No, zase tolik jich nebylo, uvážíš-li to časové rozpětí.
Jaký je ten rozdíl, bohužel přesně nevím. Proslýchá se samozřejmě
ledacos. Nejvíce se hovoří o rozdílných bočnicích, lepší skluznici a
lepších hranách. Pochopitelně i individuálně doladěná tvrdost
i jednotlivých částí lyže, docílená nejspíše určitým profilem
jádra, případně v případě celkové tuhosti tlustším titanalem (pro
metrákové pořízky a la Miller). Taky si dovedu představit výběr lépe
narostlého dřeva pro jádro lyže, to hlavně asi u sjezdovek, případně
jiné pospojování lamel…
„Formálně“, tedy rozměry a radiusy, se lišit asi nebudou. Když se jeden
můj známý stal jakýmsi agentem Headu ve Švýcarsku, uveřejnil tabulku
existujících závodních lyží. Z ní vyplývalo, že vedle sebe existují
stejně vypadající (design i ozznačení, oboje jako iGS RD a iSL RD)
„repliky“ a „originály“, odlišené formálně jen cenou. (A délka
195 byla jen originál.) Ta tabulka už bohužel na webu není a případnou
aktualizaci neznám. Protože ale nevylučuju, že bych o Headech na příští
rok uvažoval, zkusím se možná popídit.
17.03.2008 16:25:10 #9
(ivan, ) Jo, popisuješ to velmi výstižně. Je to i moje zkušenost, že
volně k mání je velmi často nějaká tvrdá bestie, kterou nikdo buďto
vůbec nechce, nebo vyzkouší a na časech ověří, že je moc tvrdá.
Řekl bych, že přesně popisuješ i názorový vývoj ovlivněný diskusemi
na Carvu a Skiplusu. Ale vrchol opojení velkým krojením jednou přijít musel
a po něm otázka „a co dál?“ Někomu výzva náklonů a čisté brázdy
zůstala jako ultimátní cíl, jiní zkoušeli dál. A tak tu vedle
telemarkistů, freeskierů máme i „racery“ logicky inklinující k lyži
obřákového typu.
A souhlasím konečně i s tím, že těch 27 metrů při minimální
obvyklé délce 185 cm už tuhle lyži posílá do tábora speciálek někam
k superobřačkám nebo prašanovkám.
Otoh, pojezdil jsem teď na komerčních lyžích s R 18 až 19 m a k mému
překvapení to vůbec nebylo špatný:
1. Atomic GS12pb 180 cm, 111–66–94, R 19 m a
2. SX12pb 183 cm, 116–68–99,5, R 18 m. Obě (nové) držely, vedly,
snesly i docela tempo, fungovaly na tvrdu. Hlavně na SX bylo zatáčení
opravdu skoro „zadarmo“, ta široká špička chce jen malinký impuls a
lyže hned zatáčí jako divá, ale při té délce slušně ustojí i delší
oblouk. Docela jsem dokázal pochopit ty, kdo si začnou libovat v téhle
snadnosti (na té GS se už trochu máknout musí, ale pořád je to pohodička)
a přestanou stát o „přemáhání radiusu“. A pokud si vezmete SX12 ve
176 cm (R 17), jsou to úplné zatáčivé orgie.
To neberte jako propagaci Atomiků, podobně by asi dokázaly jet
i srovnatelné topmodely pár jiných značek. Jde mi o to, že existují i
„ne-obřačky“ s R pod 20 metrů, které jsou pro civilní volnou jízdu
zdatného sportovního lyžaře docela hezky nadupané a vděčné. No a ta
obřačka je holt jakási prémiovka pro znalce. Jen si to ego trochu
naleštěme, bratři
17.03.2008 16:28:58 #10
(Milan, ) Nevím jestli opravdu je takový démonický rozdíl mezi různými stupni závodních lyží a top komercí. Docela by mě zajímalo kolik by WC borec ztratil v točivých disciplínách na komerčním modelu, možná méně než si myslíme. Rozhodně mám pocit, že rozhodující podíl na výkonu má stále především lyžař. Druhá otázka je kolik WC materiál může přinést amatérovi, myslím že naprostá věšina sportovních lyžařů nedokáží využít ani potenciál komerčních modelů. Na jaké úrovni prodává třeba Bilek original race ski netuším, ale když nabízí i DH tak je jasné, že se na tom pojede 130km/h amatér , neamatér a nemůže to být žádná měkota. Jak píše Ivan že se stále zvětšuje rozdíl mezi závodními a komerčními modely tak to nechápu vůbec. Právě dnes s carvingem a umělou tvrdou podložkou, může využít tyto lyže sportovní lyžař více než kdykoli předtím. Jardo proč odcházet od funu, vždyť ta technika race-extrem-fun carvového oblouku je pořád stejná i s GS materíálem.
17.03.2008 18:55:41 #11
(jarda, ) Milan mi dnes konečně vyloudil úsměv na rtech, bo jsem si vzpomněl, jak občas při prohození lyží a přesednutí ze slalomky na obřačku zapomenu na čem stojím a první oblouk zajedu převážně na vnitřní. Schválně používám GS k skorofunovému „charlestonu“ pouze při absolutně nudných dojezdech některých sjezdovek. Programově jsem se ho vzdal kvůli šetření kolen a i na slalomce plně vyhovující fun specifikaci se raději bavím snahou o dosažení maximálních náklonů, ale s odpovídajícím odklonem trupu a při rovnoměrném zatížení obou nohou. Má největší úchylka je snaha o skutečně čisté řezání a rýsování ideálních kolejí, což byl vlastně taky impuls k postupnému prodlužování lyží. Na těch krátkých s malým r holt určité sklony svahu už prostě čistě udržet nejdou. Občas dokonce sním o tom jak by se některé střechy krásně krájely na takových DH, jenže kde dnes najít kopec prostý ostatních lyžníků.
17.03.2008 21:26:12 #12
(ivan, ) Milane, otázka č. 1 dneska už u obřaček vlastně ani nejde
zjistit. Komerční modely jsou přece někde úplně jinde krojením, např.
nejdelší (185 cm) komerční Atomic GS12pb má R 19,5 m, tedy o skoro
10 metrů míň než to, na čem běžně ten WC borec jezdí. Na „jeho“
tratě je určitě WC lyže vhodnější a byl by na ní rychlejší. Pokud ne,
jistě by ještě loni jezdil na 21 metrech a ne na už tehdy běžných cca
28.
Pokud jde o slalomku, nedokážu to dost dobře posoudit, ale věřím, že
lehčí borec by za určitých podmínek (svah, sníh, trať) mohl na pár
komerčních topmodelech sjet docela slušně. Tam ten rozdíl zdaleka není tak
velký a krojení je skoro identické.
Otázka č. 2 patří k evegreenům diskusí amatérských závodníků, viz
např. Nastar v USA. Tam pak samozřejmě záleží především na jezdci,
jeho úrovni, případně i na kategorii absolvovaných závodů, ale stejně
tak i na typu, délce a tvrdosti lyže. Právě měkčí babské cca 182ky s R
24 mohou být ještě pohodové, kdežto chlapské 193ky s R 28 do závodu
nesmyslné a na volné ježdění možné až problematické. Pak vznikají ty
obvyklé názory, že taková lyže není na naše sjezdovky a že musí jet
aspoň 80 kmh, aby fungovala.
V typickém amatérském závodě (tedy hodně zatočeném placatém
obřáčku) bude amatér určitě spokojenější a rychlejší s R pod 20 m,
tedy s lyží komerční. Dovedu si představit, že i závodník by mohl být
rychlejší v nahuštěných brankách, tedy třeba při tréninku s dětmi.
Tohle chci dokonce už dlouho vyzkoušet na sobě a doufám, že si letos na
jaře budu moct vzít na ledovec nějakou tu SX nebo podobnou a změřit se na
ní vs. obřačce staré (R 23–24) vs. nové (R 27+). Ale zobecnění z toho
stejně vzejít nemůže, protože půjde o jednoho člověka a o konkrétní
trať. A já to stejně jedu moc kulatě, ten přímý nájezd a drift se
zaseknutím už asi nenacvičím, to bych musel být pořád v tyčích
s někým, kdo tak jezdí, a i tak kdoví, jestli.
No a WC slalomka by pro amatéra neměla být v měkčím provedení žádným
problémem, jako hodně tvrdá by pak fungovala spíš jen na placce a na
omezený počet oblouklů a jízd, pak už by „poddimenzovaného“ jezdce
vyždímala a on by jí nedal to, co potřebuje.
Jenže, a to je důležité, jsou tady i jiné momenty: emoce a prestiž, a ty
hrají taky svou roli.
Není to IMO úplně špatně: nabušená lyže, jež má nad svým jezdcem
stále MÍRNĚ (ne příliš!) navrch, je výtečnou učitelkou. Stále ho nutí
pracovat a nenechá flákat. Což je jeden z předpokladů zlepšování.
Je ale asi taky pravda, že komerční topmodel, dejme tomu slalomku 165 a
racecarver 185 cm, asi normální amatér sotva dostane při volné jízdě do
kolen. Chleba se bude lámat nejspíš na brutálně tvrdém, v opravdové
rychlosti a v brankách.
Bohužel ale, jak jsem už psal dřív jinde, je takto vysoce dimenzovaných
lyží stále méně. Stále více komerčních lyží mi připadá na
požadavky ambiciozního razantního amatéra až příliš krotkých,
pohodových. A pak holt nastupuje kult závodních lyží – nejenom proto,
že se amatér chce pochlubit, na čem že to on, borec, jezdí, ale taky proto,
že taková lyže ho podrží a nezklame.
17.03.2008 23:00:04 #13
(arsi, ) Ďakujem Ivan za odpoveď ohľadom rozdielov.Zaujímalo ma to aj preto,že kamarát mal slalomku od chalana (Ital),ktorý jazdí Európsky pohár.Jazdil som na nej a pripadalo mi ako keby ju ladili pre mňa:-)Fajn náhoda.Bola len o trošku tvrdšia než moja a jazdila krásne.Lepšie držanie hrán som pripisoval o 1 stupeň agresívnejšiemu brúseniu z boku.Tá lyža bola až príjemná.Ale samozrejme „živá“,presná a fungujúca.Uvedomujem si ale,že to bola slalomka a nie GS WC špeciál.Asi s rastúcou rýchlosťou naprieč disciplínami rastú aj rozdiely medzi racestockom a WC lyžou.
18.03.2008 00:40:29 #14
(ivan, ) Mám úplně stejnou zkušenost se slalomkou Stanleyho Hayera z poslední sezony, kdy ještě jezdil alpské discipliny předtím, než se definitivně dal na skicross. Absolutně pohodová lyže, která plynule a snadno zatáčela i v pomalé jízdě na placce. Na kterou bych klidně postavil i rekreačního jezdce se slušnými základy techniky. Pravdou je, že byla po sezoně, s hranami na konci života, tedy vyměklá používáním. Ale tak příjemnou a harmonickou slalomku jsem snad nezažil. Naprostý opak tradovaných bestiálních fošen, které normální smrtelník neprohne a které ho zničí. Houby…
18.03.2008 10:01:26 #15
(jarda, ) Proč si vlastně kupovat takovou lyži?
1) věřím si, že ji zvládnu a užiju
2) mám ambice se nadále zlepšovat
3) mám „jistotu“, že už nic lepšího není a můžu se na ni maximálně
spolehnout
4) je (hlavně u modelů z minulých sezón) podstatně levnější než
komerční top model
5) pohladím si ego
Při uvážlivém výběru bych se dokonce ani příliš nebál toho, že ta
lyže má oproti mým schopnostem velkou výkonovou rezervu. Myslím tím ovšem
vlastnosti jako třeba drživost na tvrdém, rychlostní limit, maximální
prohnutí, atd. ne to, že ji nedokážu bezpečně ovládat !
18.03.2008 10:20:44 #16
(Milan, ) Zkusím trochu odvahy. Možná je zbytečně démonizován i WC jezdec, který dokáže z lyže vymačkat max oproti amatérovi. Ale proč? Vždyť cíleně sportující amatér může mít kolikrát větší sílu i fyzičku než jezdec WC, navíc pokud je sportovní lyžař tak to lyže hodně pocítí. Samozřejmě bude vždy pomalejší nemá ten cit, techniku, natrénováno, ale to se netýká přenosu sil. Dost jezdců WC jsem osobně viděl a nejsou to žádní terminátoři, fyzicky lepší vypadají jezdci rychlostních disciplín, u závodníků točivých není vyjímka ani slušné bříško nebudu jmenovat. Ivane amatérské slalomy jsou i na prudších svazích, na mírnou placku bych si, ale vybral radši ty GS s rádiusem 27+ právě proto, aby mě to nutilo jet hranu a pořádně vylehávat v brankách. Dle mých zkušenností mnohem rychlejší varianta než se flákat s malým rádiusem a jet většinu po skluznici, navíc když nemám cit pro skluz. Ještě k těm rozdílům mezi lyžemi, než se dostane závodník k tomu nejlepšímu materiálu, tak toho musí přece dost vyzávodit proti WC borcům třeba v EC na běžně dostupném materiálu. Tak že to nemůže být tak propastný rozdíl. Jardo moc nechápu jak šetříš kolena při tréninku maximálního náklonu proti funu, vždyť fun je to samé akorát s příklonem otočeného trupu ke svahu a ručních hrátek.
18.03.2008 12:54:19 #17
(arsi, ) Súhlasím s tebou,že sila nie je všetko.Sám patrím medzi
silových jazdcov,ale úspechy v pretekoch oproti tomu akú silu viem vyvinúť
ani zdaleka nezodpovedajú.Na mnohých tratiach je
„zľahka+technicky+mäkké nohy“ úplný základ úspechu.
Čiastočne by som môhol súhlasiť aj s tvrdením že:„cíleně
sportující amatér může mít kolikrát větší sílu i fyzičku než
jezdec WC"Ale takýchto príkladov nebude veľa.Bavíme sa stále o závodnom
alpskom lyžovaní a o účelovej sile,nie o kulturistovi,ktorý si sem tam
zalyžuje.Aj z vlastnej skúsenosti ti môžem povedať,že v dávnych dobách
keď som ešte poctivo trénoval,som mal telo navyknuté na určitý objem
záťaže a ako záťaž som to už ani nepociťoval.Tým chcem povedať,že
v spojení s vynikajúcou technikou by som môhol solídne jazdiť preteky a
zároveň pozorovať ako mi rastie bruško:-)Takých "bruškatých“ máme
medzi staršími pretekármi veľa a výkony a výsledky majú vynikajúce.
Rozdiely medzi lyžami,píšeš:„Tak že to nemůže být tak propastný
rozdíl“.Možno pre nás to priepastný rozdiel nie je,ale pre jazdcov WC
áno.Dôsledne si vyberajú pre seba tú najlepšiu lyžu z mnohých párov.To
sa bavíme o tých mäkkých.A pri tých tvrdých,nebudem démonizovať a
odporúčam vyskúšať,ak budeš mať možnosť.Možno budeš prekvapený a
možno nie.Nie je nad osobnú skúsenosť.
18.03.2008 14:13:02 #18
(Milan, ) Arsi dobře otázka zní, jestli Ty závodník nižší soutěže s dobrou kondicí jsi schopen, nebo byl jsi schopen prohnout WC lyži v oblouku, tak aby očekávaně zafungovala tj. zdá má smysl i pro užší sportovní veřejnost. Samozřejmě, že pro profesionály kterým na výsledcích leží obživa má jakékoliv i nepatrné zlepšení vždy smysl. Vezmi si třeba rozdíl setinu na branku, což neznamená že umíš hůř lyžovat než ten rychlejší, ale třeba jen že nejsi v tak dobré psychické kondici nebo máš velmi drobný materiálový handicap. Když to přepočítáš na celé cca 50 brankové kolo závodu máš ztrátu 0,5 s když na dvě kola už to čistě teoreticky je 1 s, což je v GS rozdíl v umístění třeba 5 pozic. Bohužel nemám možnost jezdit race stock a lepší materiál, třeba je někdy alespoň otestuju. Sám cítím, že mi ještě do 100% využití komerčních top modelů něco schází, ikdyž menší vibrace na rozbitém tvrdu by se hodily okamžitě.
18.03.2008 15:44:14 #19
(arsi, ) Na tebou jasne formulované otázku,jasne formulovaná odpoveď,pre
kategóriu jazdcov ktorú si ty určil:
1.Slalomky WCšpeciál,ako už bolo písané viac krát bez problémov.
2.ObračkyWCšpeciál,podľa dĺžky a tuhosti,pri tvrdých WC obračkách cez
190cm a rádiuse blízko 30m už s problémami aj pre silnejšieho chlapa bez
patričného tréningu,alebo menšej váhy.(nemám osobne otestované)
3.Slalomky race stock:veľmi malé,až skoro žiadne rozdiely oproti WC
špeciálom(testoval som len jeden pár)
4.Obračky race stock dámske,rádius >23m:Pre technicky zdatného jazdca bez
problémov aj pri nižšiej hmotnosti a sile(oproti race carverom menej
vibrácií lepšie a živšie,podla mňa vhodná volba pre ambiciózneho
jazdca)
4.Obračky race stock chlapské,rádius >27m:Pre technicky zdatného
jazdca,s určitou silou a váhou dobrá voľba(najlepšia pre tých navyše
ambicióznych,ktorý sa nezľaknú prvých prípadných neúspechov a budú mať
chuť trénovať ďalej)V tejto kategórií je často dosť značný rozdiel
medzi dĺžkami a jednotlivými značkami.
Na tvoju základnú otázku o WCšpeciál „zdá má smysl i pro užší
sportovní veřejnost“.Tak podľa mňa nemá moc veľký zmysel,oproti race
stock lyžiam,ktoré pre takých jazdcov,ako si asi aj ty zmysel
majú.WCšpeciál beriem ako takú čerešničku na torte,nikdy neodmietnem
otestovať a ponúknutý,za dobré peniaze(najlepšie nejazdený)beriem,ak mi
sadne.Určite ale každému pretekárovi,ktorý nejazdí WC/EC stačí race
stock.Takže po takýchto lyžiach sa nepachtím.
Race stock lyže sú v dnešnej hlavne internetovej dobe ľahko
dostupné.Bohužial nemám momentálne žiadne obračky na vyradenie.V opačnom
prípade by som ti jedny hneď venoval.Po sezóne budem mať jedny slalomky
156cm,ktoré ti určite nepomôžu a slalomky 166,ktoré sa chystám používať
aj naďalej ako „kameňačky“(chuderky stratili cca 3cm hrany a
potrebovali by výsek a vložiť kus novej)
18.03.2008 15:48:53 #20
(arsi, ) Prepáčte oprava:testoval som len jeden pár slalomiek WC
špeciál.Slalomky race stock jazdím bežne.
pardón.
20.03.2008 00:57:03 #21
(ivan, ) Milane, bral jsem to tak, že AMATÉR v typických placatých amatérských slalomech (tak si je aspoň představuju, jak píšeš, některé jsou i na prudším, ale není to menšina?) bude rychlejší na vykrojenějších lyžích, protože on – dejme tomu na rozdíl od tebe – nedokáže „pořádně vylehávat v brankách“ a bude vděčný za pomoc radiusu. Jinak samozřejmě pro toho, kdo to umí, bude větší krojení pomalejší. V extrémním případě to přece dokládají současné obřačky 27+ a „nekulatý“ způsob jízdy s nimi. Jinak pokud jde o démonizaci borců ze špičky WC, hodně k tomu už napsal arsi. Po fitkách lze jistě nasbírat kvanta maníků lepších na benči, dřepujících víc, s lepším břichem. Neboli s vyšší úrovní vnitřních – příslušnou osobou produkovaných – sil. Ale při jízdě přece nesoutěžíme v tom, jak kdo na suchu prohne kontrakcí příslušných svalů lyži drženou v rukou. A jsme, málo platné, u techniky, která umožní optimální management sil vnitřních a VNĚJŠÍCH. A v tom jsou ti borci zcela mimo měřítka obyčejných smrtelníků. Někdy před 10 lety jsem při tréninku koukal zblízka na tehdy nejlepší Deborah Compagnoni a říkal si „sakra, ta by to musela nandat spoustě chlapů“. A ona mi to pak potvrdila, že s nimi taky trénuje a že rozhodně nebývá nejpomalejší. A i když jistě nešlo o borce kalibru WC, i ti nesporně byli silnější než ona. Ale ona měla úžasnou techniku. A podobně jsem koukal na Freddyho Nyberga. Měl 65 kilo a na obřačce na festovním kopci najížděl tak krásné koleje s tak utaženým radiusem, že se nám o tom ani nesní. A tahle technika jim ve větší či menší míře zůstane, i když jim třeba po kariéře naroste pupek a celková kondice klesne. Takhle jsem kdysi koukal na pupkatýho maníka, který vystřelil jako z praku a vyšvihl parádní jízdu. Určitě už nebyl kdovíjaký sportovec ve skvělé kondici, ale David Zwiling, kdysi mistr světa, to prostě pořád měl v nohách. Takže suma sumárum, jsme opět u toho, co se svého času za mé účasti probíralo na Carvu, Carveru i třeba carvingski: TECHNIKA ueber alles! Jak píše arsi, ten kulturista, co si občas půjde zalyžovat, by sice možná lyže zlomil v pařátech, ale když nebude mít techniku, neprohne je v reálu tak jako dobrý lyžař, protože nebude umět svoje vnitřní síly dostatečně nasadit k využití sil vnějších. My 2 cents, takhle to aspoň vidím já.
27.12.2008 22:23:57 #22
(Jakub, dolezal.jakub@o2active.cz) Při pročítání celé diskuse k závodním lyžím jsem si sám pro sebe stále pokyvoval souhlasně hlavou. Nejen, že mě toto téma oslovuje, ale ztotožňuji se s většinou vyřčeného. Ne, že bych si chtěl pořizovat několik párů závodních lyží na každou sezonu, ale rád bych se každouezonu podíval, co se v kategorii race stock nabízí. Poradíte cestu k race katalogům (tisk či internet), popřípadě k informacím z RD firem? Předem díky za odpověď
05.01.2009 11:11:20 #23
(Martin Sichyngr, martin.sichyngr@praha8.cz) Pokud budeš mít zájem mohu Ti poslat v pdf. katalog od Headu a Völklu na seozonu 08/09 v únoru budu mít na 09/10. Martin
04.02.2014 16:35:24 #24
Dovolím si oživit toto starší téma, jelikož jsem se nakonec i já propracoval k podobným úvahám. Jsem typickou „obětí“ tohoto fóra. Přišel jsem sem, abych se poradil o slalomkách a od té chvíle jen zvětšuji rádius a délku svých lyží a je mi to ku prospěchu i radosti. Větší rádiusy mne navíc zbavily problémů s pravým kolenem. Lyže mám teď v rozmezí rádiusů 15 – 22m. Moc mě baví komerční Racetiger GS 06 180/19 a Stöckli Cross Pro CR24 08 185/22. Odtud samozřejmě není daleko k úvahám o závodní obřačce, nebo něčemu, co je jí hodně blízko. Bude to na občasné svezení a tak by to neměla být velká investice, tudíž předpokládám, že půjde o několik let starý model a nebo použité lyže v rozumném stavu. Testování bohužel nepřipadá v úvahu. Jsem 180/80, věk 53 let. Lyžuju odmalička, jen mezi 30. a 43. rokem jsem měl pauzu, protože jsem si na lyžování připadal starý:-) Lyžař tedy snad dobrý se snahou jít ještě dál. Ty komerční Racetigery mi v porovnání se Stöckli přišly dost točivé a tak uvažuji o rádiusu určitě 21 a víc a délce minimálně 185cm.
Po lehkém „průzkumu trhu“ (v předpokládané cenové relaci) mne zatím zaujaly: K2 Moto GP Comp 186cm (rok výroby nevím, nové, starší model), R21(176), 99/64/91 – vím K2 už dávno nejsou ve WC, ty tam jsou doby amerických dvojčat Phila a Steva, ale K2 obvykle dělají dobré lyže a tak by i tyhle obřačky nemusely být špatné a asi budou spíše z těch přívětivějších. Máte s nimi někdo zkušenost?
Pak mě zaujaly závodní Racetiger 06 196/21, jen mají, na mě, brutální vázání 10–20 DIN.
No a pak je tu několik lyží s R27:
Salomon GS 2V 191/27 Völkl GSR 193 i 187/27 Nordica Dobermann GSR 193 i 186/27 Blizzard FIS Race 192/27
Zkusit těch 27 a nebo radši neblbnout a držet se „při zemi“ někde kolem těch 22m? Jak je to s tvrdostí uvedených lyží, máte s nimi někdo zkušenost? Asi bych se přikláněl k lyžím měkčím. Stökli GS jsem v uvažovaném limitu do cca 8 tis bohužel nenašel.
04.02.2014 19:19:48 #25
>> #24, klokanito, 04. 02. 2014 16:35:24
Zajímavé jsou Luštincovy 191/27m, ale v měkčím provedení. Velmi příjemná lyže. Pokud bys měl zájem, obrať se na Daliho – má s ní své zkušenosti a umí ji sehnat.
04.02.2014 22:05:29 #26
>> #24, klokanito, 04. 02. 2014 16:35:24
>> #25, HonzA_, 04. 02. 2014 19:19:48
Ty Lusti 191/27 ve dvou verzích tuhosti by asi neměl bejt problém (nakonec současná babská FIS 188/30 z nich vychází a měla by bejt i dost podobná). Myslím, že by neměl bejt problém ani 186/24.
No a pak, jak se mi doma tak trochu hromaděj lyže(toho času 10 párů GS lyží), měl bych na prodej málo jetý Blizzard 192/27 a skoro nejetý (6 lyžopůldní?) Blizzard 185/27. Jestli chceš, pošli SZ, třeba něco vymyslíme, leccos by se dalo i vyzkoušet.
04.02.2014 22:30:07 #27
>> #24, klokanito, 04. 02. 2014 16:35:24
Těžko radit, když tě neznáme. Nevýhodou těch R 21 bude věk, to budou lyže už dost staré. Ne že bych měl problém koupit si dobře skladovanou nejetou lyži třeba 8 let starou, ale co se nimi za dobu jejich života dělo?
U měkké lyže R 27, spíše v kratším provedení cca 186, nevidím na volnou jízdu problém, ale zase, neznám tě.
Zajímavé kritérium by byla cena. Tohle, především 190/27, jsou coby ojetiny dneska v podstatě takřka neprodejné lyže, zbývá jich určitě víc, než kolik je případných zájemců.
Blizzardy jsem jeden čas jezdil, ale zklamaly mě v tom, že se u obou následných modelů začala odchlipovat vrchní fólie. Na estetiku kašlu, ale zůstávala pod ní voda a vlhko. Nakonec jsem tu fólii strhával a lyže udal za pár šupů. Ale třeba to taliáni časem vychytali?
Kdyby sis přijel, dám ti zadarmo Atomic 191/27, akorát k tomu nemám kompletní vázání (Race 1018 bez základen). Lyže tak trochu nedrží na tvrdu (důvod neznám, tuším ošizená střeva, ale za cca 7 let jsem se nedostal k rozřezání), ale použitelná je.
U Dalího máš dobrou záruku, že ti slušnej kluk nevnutí nějakej šmejd.
04.02.2014 23:25:41 #28
>> #25, HonzA_, 04. 02. 2014 19:19:48
>> #26, Dali, 04. 02. 2014 22:05:29
>> #27, ivan, 04. 02. 2014 22:30:07
Tak jsem si chlapi myslel, že mi budete lyže s R27 spíš rozmlouvat a vy mi je zatím sami nabízíte:-) Děkuji za nabídku Ivane, zítra Ti Dali napíšu SZ.
04.02.2014 23:32:09 #29
>> #28, klokanito, 04. 02. 2014 23:25:41
No sweat, konzultuj dle libosti. Fandím ti. Musíme si pomáhat, nicht wahr?
06.02.2014 16:44:22 #30
>> #29, ivan, 04. 02. 2014 23:32:09
>> #26, Dali, 04. 02. 2014 22:05:29
Tak v rádiusu mám zhruba jasno, půjdu do 27m. Dumám pořád nad tou délkou 186 nebo 192. Lyži bych raději měkčí, takže spíš 186 a budu spokojený. Ale 192 láká představou o lepším vedení lyže v oblouku díky větší délce. Když pominu předpokládaný rozdíl ve tvrdosti obou délek, jaké jsou obecně další rozdíly. Určitě to bude lyže od lyže různé, ale dá se nějak zobecnit, jestli je lepší jít do delší, ale tvrdší lyže a nebo těch 6 – 7 cm v délce lyže (a tedy hrany) není pro hobíka amatéra až tak podstatných a proto je lepší se pro volné ježdění (závodní ambice jsem rozhodně nikdy neměl) držet spíš kratší a měkčí. Chápu, že i to bude individuální, bohužel s možnostmi testování je to u mě fakt nalevačku. Možná se ptám úplně blbě, ale momentálně se v tom tak trochu plácám:-)
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.