Švýcarská speciálka Fritschi přivádí na svět Vipec Evo 12 s novým, exkluzivním designem předních pinů, které umožňuje stranové uvolnění. Také pata se liší od ostatních pinových vázání, není otočná. V torzní tuhosti to ovšem podle laboratorních testů proti ostatním modelům výhodou není. Přesto si Vipec vedl velmi solidně především ve sjezdu, což potvrdili i praktičtí testeři. Když přijde na kyvadlový test bočních nárazů, Vipec reaguje dynamicky, podobně jako Tecton, který má stejnou přední pastičku, a zajišťuje tak ochranu proti nechtěnému uvolnění. V tomto testu si lépe vedla jen rámová vázání a Atomic Shift. Během testu bočního vypínacího systému se stejně jako u modelu Tecton pin krátce zasekl v insertu, i když s menší razancí než u Fritschi Tecton. V praxi to však neznamená zvýšení rizika úrazu.
Při kontrole vypínacích sil byly reálné spouštěcí síly jen lehce nad hodnotami nastavenými, při vertikálním zatížení se ale lišily o 15 až 35 %. To však může být ošetřeno správným nastavením vázání na konkrétního lyžaře s použitím vhodné technologie. Při působení otáčivé síly vzadu je vypínací síla o 24% vyšší, než je ideální hodnota. Rental verze váží 645 gramů, čímž nevybočuje z průměru a je vhodné pro delší túry. Torzní tuhost během výstupu je o něco menší než u ostatních pinových vázání, ale v praxi zcela dostačující. Nevýhody nebyly při testování znatelné.
Díky speciálnímu navaděči je nastupování do pinů velmi jednoduché a přesné, skoro jako u sjezdových vázání. Praktická je i změna režimu z výstupu na sjezd bez sundání lyže z nohy – hodí se při krátkých sjezdech bez sundání pásů. Stupně pod patou lze také měnit jednoduše pomocí hůlky, haršajzny namontujete jednoduše během sekundy. Může se ale stát, že ledové krystalky ucpou otvor pro haršajzny a je potřeba vyčistit. Nastavení tohoto vázání na různé boty má velký vliv, každopádně by takové nastavení měl provádět expert.
Oblast použití: skialpinismus, především alpské přechody a rekreační túry
Výhody: univerzální, dobrý poměr hmotnost / výkon
Nevýhody: zadrhnutí při bezpečnostním vypínání, ne zcela intuitivní přepnutí mezi režimy sjezd / výstup
Hmotnost: 500 g bez brzdy, Z-Wert 5 - 12