Kategorizace, bodující lyžařské areály podle čistě infrastrukturních
kritérií, je jistě silně motivačním žebříčkem pro areály navzájem.
Je podobně významně vnímána i u zákazníků-lyžařů? Objektivní
zpracování informací ještě nezaručuje, že spotřebitel bude číst
výsledky jako bibli – samotná kritéria kategorizace i ve srovnání s
evropskými testy středisek si ale zaslouží obsáhlejší pohled v některém
z příštích SNOW.
Za nesouhlasné názory přetiskujeme reakci Víta Moudrého (pod
článkem Ivana Sosny), autora seriálu o horském byznysu a spolutvůrce
kategorizace, kde se ohrazuje proti některým tvrzením.
Článek Ivana Sosny ze SNOW 57 Time (vyšel 11. 11. 2010)
V loňském seriálu o horském byznysu vzpomněl autor Vít Moudrý
i na boje okolo srovnávání Alp a tamějších středisek s horami a areály
našimi. Dnes už je to zčásti historie, protože všude je k mání plno
informací a lyžaři nashromáždili vlastní zkušenosti. Ale tehdy se tomu
asi nedalo vyhnout.
Našemu neukojenému lyžaři se otevřely Alpy a české hory musely skokem
čelit lepší konkurenci. Jako trumfy měly ceny, vzdálenost, tradici a vazby.
S první zahraniční zkušeností začal lyžař srovnávat a poměřovat. Vše
možné se za pochodu měnilo: vlastnictví, veškeré ceny, mzdy, přístupnost
zahraničí, vybavenost našich areálů. 90. léta tak byla obdobím hledání
a definování toho, co je lepší, výhodnější. Jak praví obecná teorie,
zákazník-lyžař se snažil o maximalizaci užitku. Přitom zvažoval jednak
samotnou cenu, jednak poskytované benefity. Těch druhých čistě
lyžařských bylo v Alpách samozřejmě víc, k tomu ještě Alpy lákaly
nováčky a do nových míst (silný „pull“-motiv – viz infobox).
Tuzemské hory konkurovaly především cenou: skipasů, ubytování,
stravování i celkových nákladů.
Tahanice o hodnocení
Do tohoto procesu zasáhla napřed média (MF Dnes) bláhovým, i když asi
dobře míněným pokusem vypočítat jakýsi index výhodnosti, v němž díky
kilometráži alpská střediska deklasovala tuzemská.
Lanovkářský svaz (SPLV) reagoval tvrdou kritikou a poté interní hitparádou
našich (ne všech) areálů v podobě tzv. kategorizace. Ta ale přišla trochu
pozdě v době, kdy už náš dozrávající lyžař stále méně vyhledával a
potřeboval rady lobbistů. Média a veřejnost byla vlažná i proto, že
hodnocení vlastně zčásti hodnotili sami sebe (SPLV), veřejnost se
nedozvěděla, co jsou kritéria a jak jsou obodovaná, nehodnotila se celá
„střediska“, nýbrž jen „areály“. Lyžaři vlastně takový
žebříček nepotřebovali – kolik z nich se rozhodne jet na dovolenou v
Česku podle nějakých hvězdiček? Výsledkem měla být jakási pevně
obodovaná užitná hodnota, ale to byl zase pokus spočítat něco, co je pro
návštěvníka proměnné podle počasí, sezóny, návštěvnosti, sněhu.
Hrušky a jabka? Klidně
Bláhové by bylo „zakazovat“ zákazníkům-lyžařům srovnávání
středisek našich a alpských coby „hrušek s jablky“. Beru to jako
povinný (SPLV musí bojovat za své zřizovatele), leč zoufalý pokus
zabránit něčemu, co je přímo podstatou zákaznického chování. I bez
znalosti tehdy teprve počínajícího behaviorálního přístupu k
ekonomickému chování a ceně jde přece o přirozené mechanismy, které na
tržištích fungovaly už před tisíci lety a jež behaviorální ekonomie
spíše jen roztřídila, pojmenovala a prezentovala jako systém. (Např.
cenový model podle Biegera, Beritelliho & Weinerta 2005 – viz dále.)
Zákazník se nechová přísně racionálně. Kdyby ano, kolik všeho možného
bychom si nikdy nekoupili? Nehodnotí cenu jako reálný číselný údaj,
nýbrž tak, jak ji v konkrétním případě hodnotí, vnímá. Vnímáním
dospívá k subjektivní oprávněnosti ceny.
Oprávněná většinou znamená nákup, nejlépe opakovaný, a ideálně
loajalitu. Lyžař přijíždí pravidelně, středisko chválí a doporučuje
(ústní doporučení, „šeptanda“, byla vždy důležitá a dnes je díky
internetu a sociálním sítím ještě mnohem mocnější).
A naopak, shledá-li cenu neoprávněnou, neférovou, nepřijede. Je přitom
úplně jedno, jaká částka jí je. To ostatně vystihuje staré dobré
„nejsem tak bohatý, abych kupoval levné věci“.
Kdy je cena oprávněná?
Zde ale pozor. Zákazník někdy kupuje i produkt, který podle něj férovou
cenu nemá. Typické je to v podmínkách monopolu. Ale i jindy: je to blízko,
pohodlné, jednoduché apod. Není to náhodou stav, kdy bychom byli raději v
Alpách, ale kvůli času, vzdálenosti na půlden či den si holt dáme
Kotěhůlky? V takové situaci kupujeme, ale bez nadšení, z nutnosti (jasně,
život je řada kompromisů), jsme vnitřně odcizení, nedoporučujeme. Má
někdo zmapované, kolik „zablokovaných“, „odcizených“ lyžařů se mu
potácí po přeplněných svazích?
Obávám se, že u nás dosud funguje klasické „dokud máš frontu, jde o
houby“. Ano, fronta je, ale neloajální a naštvaná. V takových jsme se
ostatně za socíku nastáli dost a dost. Z takové bych nijak spokojený
nebyl.
St. Anton versus nevěstinec?
Je v lidské povaze, že si průběžně vytváří referenční rámce a k
nim vztahuje. Lidsky řečeno, neustále podle svých kritérií srovnává. Ze
svého pohledu bere cenu jako ekvivalent protihodnoty. Tou může být cokoliv
– klidně hrušky a jablka, velké ojeté auto a nové malé, lyžovačka a
návštěva nevěstince – dosaďte si cokoliv myslitelného, co za své
peníze můžu získat. Je nesmysl brát zákazníkovi „právo“ takové
srovnání dělat a je tedy nesmysl bránit mu, aby srovnával lyžovačku v
Horní Dolní se St. Antonem nebo Třemi údolími. Užitná hodnota
lyžařského střediska sama o sobě (odborný součet různých parametrů) se
hodí pro srovnání právě těch kritérií, ale na trhu má smysl až se
zákazníkem a jeho individuálním subjektivním hodnocením. (Jakkoli skvělá
lyžařská Francie je, já ji třeba nesnáším.) Bez návštěvníka je
sebelepší areál jen skanzen. On ho živí a on může všechno, hodnotit,
srovnávat, chválit, hanět. A dělat to bude, do svých peněz si mluvit
nenechá.
Je mi až trapné tohle vypisovat, vždyť to přece každý, inženýr i
metař, každodenně xkrát dělá. A nepotřebuje k tomu například studii
jedné švýcarské univerzity, z níž jsem, kromě jiného, čerpal. Ta
ostatně jen potvrdila a elegantněji nazvala to, co jsem si, vesměs do
šuplíku, několikrát napsal už před lety.
Při studiu podkladů nacházím v otevřených zdrojích materiály a odkazy na
řadu prací univerzitních a výzkumných pracovišť. Nejspíše jde o
objednávky z praxe, bezpochyby často grantové z peněz bohatých
turistických centrál. Jedny nedlouhé teze obsahovaly například 36 odkazů
na literaturu, většinou z této, nejdéle z minulé dekády. Takto jdou na
věc v Rakousku a Švýcarsku. Kolik lidí v našich areálech o takových
výstupech alepoň ví? (I s tím, že úplně všechny závěry do našich
podmínek přenést nejdou.)
Šílená cena?
Ale možná se nic neděje, lyžařů je dost a naopak by jich mělo být
ještě méně? Pak je asi škoda, že se žádný areál neodvážil
uskutečnit už letité Moudrého doporučení ke zdražení. Našim nejlepším
navrhoval možnou cenu až 1 100–1 200 Kč/den, tedy v dnešním přepočtu
až 48 euro, což je víc než kdekoliv v Rakousku nebo Itálii. Šílené?
Kdoví…
Může si někdo u nás dovolit strategii prestižní ceny, která komunikuje
positioning značky, která se lyžaři vrývá do vědomí jako prestižní?
Zjevně převládá obava, možná oprávněná. Vždyť i jednička Špindl,
už roky představovaný jako srovnatelný s nejlepšími v Evropě,
neprestižně zhřešil tím, že před lety „cukl“ z vyhlášené ceny 750
korun a na webu se chlubí, že už šest let ceny nezvýšil. Takže při
růstu průměrné mzdy vlastně zlevňuje.
Kde jsou ty časy, kdy český lyžař slízl označení kverulanta, který si
neumí najít informace. Zorientoval se a mizí do Alp. Možná až moc, možná
by se leckterý před patnácti lety znechucený podivil, jak se to zde
změnilo. Mizera se ale nevrací.
Pokud se vrátit má, bude třeba pro to udělat něco víc než jen zlevnit v
dubnu. Co třeba nějaké bonusy? Něco, co umí každý prodejce aut, když
nabídne třeba zimní pneumatiky. Oni k tomu museli dospět i v těch Alpách.
Ale rozhodně jsou zatím blíž. A pacholek lyžař na to slyší.
Článek Vítka Moudrého ze SNOW 59 (vyšel 27. 1. 2011)
Tvrzení:
…Lanovkářský svaz (SPLV) reagoval tvrdou kritikou a poté interní
hitparádou našich (ne všech) areálů v podobě tzv. kategorizace. Ta ale
přišla trochu pozdě v době, kdy už náš dozrávající lyžař stále
méně vyhledával a potřeboval rady lobbistů. Média a veřejnost byla
vlažná i proto, že hodnocení vlastně zčásti hodnotili sami sebe (SPLV),
veřejnost se nedozvěděla, co jsou kritéria a jak jsou obodovaná,
nehodnotila se celá „střediska“, nýbrž jen „areály“. Lyžaři
vlastně takový žebříček nepotřebovali – kolik z nich se rozhodne jet na
dovolenou v Česku podle nějakých hvězdiček?…
Reakce:
Hlavním cílem projektu kategorizace byla snaha o vytvoření jednotného
hodnocení českých lyžařských areálů (ne celých regionů) s využitím
evropských kritérií, nezpochybnitelný pohled na užitnou hodnotu
lyžařských areálů ČR s využitím evropských kritérií zajistila i
autorita generálních zpracovatelů projektu – Svaz provozovatelů lanovek a
vleků ČR (dále jen SPLV) a firma Sitour ČR, před realizací projektu
probíhaly po dobu 18 měsíců konzultace se všemi významnými organizacemi
horského byznysu v Evropě, právě postuláty tří hlavních alpských
hodnocení se staly základem pro vytvoření čtyř hlavních kapitol,
obsahujících celkem 25 kritérií s různým bodovým ohodnocením. Čtyři
hlavní kapitoly hodnocení a 25 kritérií bylo zveřejněno, pro regulérnost
hodnocení a případné manipulace s nimi nebyly zveřejněny pouze váhy
jednotlivých bodů, základ pro českou kategorizaci vybral ne SPLV, jak je
nepravdivě uváděno, ale evropsky i celosvětově uznávaná česká pobočka
rakouské firmy Sitour. Nevymyslela si je přitom. Vycházela z evropsky
uznávaných hodnocení Pisten Gütesiegel, Skiresort International a TÜV
Bayern, před zveřejněním projektu kategorizace prošel průběh zpracování
i výsledky kategorizace předem zvolenou Komisí pro závěrečnou supervizi,
zásadním požadavkem přitom bylo, aby všechny body hodnocení mohl sám
hodnocený subjekt ovlivnit, aby to byl výsledek především tohoto subjektu.
Proto bylo lyžařské středisko definováno jako „…zájmový prostor, ve
kterém může návštěvník vlastními silami (pěšky nebo na lyžích) v
rámci jednoho dne pohodlně navštívit veškeré sjezdové tratě jednoho
provozovatele“. Proto nebyl hodnocen např. celý region s několika různými
majiteli různé kvality, první kategorizace se zúčastnil nad očekávání
vysoký počet 206 lyžařských areálů, což tehdy bylo cca 70 % z celkově
známého počtu lyžařských areálů.
Na tomto místě by bylo vhodné dodat, že celý projekt Kategorizace odkoupila
i Slovenská republika, v jednání je podle mých informací i Slovinská
republika. V rámci evropských organizací O.I.T.A.F. a FIANET proběhla i
jednání o možnosti zavedení českého projektu „Lyžování v hranicích
lesa“ v celé Evropě. Kdyby byl tento projekt „interní hitparádou
SPLV“, jak opovržlivě uvádí Ivan Sosna, kupoval by ho někdo za těžké
peníze v zahraničí?
Autor ironizuje hvězdičky u našich lyžařských areálů jako zbytečné.
OK, také názor. Ale proč autor nekritizuje i ty zahraniční? Proč je tedy
má a desítky let používá i naprostá většina alpských lyžařských
areálů? Proč se mimo jiné podle nich přes 20 let rozhodují milióny
zahraničních lyžařů?
Tvrzení:
…je asi škoda, že se žádný areál neodvážil uskutečnit už letité
Moudrého doporučení ke zdražení. Našim nejlepším navrhoval možnou cenu
až 1 100–1 200 Kč/den, tedy v dnešním přepočtu až 48 EUR, což je víc
než kdekoliv v Rakousku nebo Itálii. Šílené? Kdoví…
Reakce: A skutečně to bylo tak, jak tvrdí autor? Takže
opět fakta:
Nikdy jsem nedoporučoval plošné zvýšení cen českých skipasů, natož v
naprosto nesmyslné hodnotě 48 EUR. To je naprostý nesmysl a nepravda.
Ano, před řadou let jsem se v tisku opakovaně zamýšlel, proč je v
lyžařském areálu Hochficht na rakouské straně Šumavy cena v přepočtu
kolem 1 100–1 200 Kč a v technologicky i sjezdovkami srovnatelném
Špindlerově Mlýně, kde již v té době navíc byla mnohem kvalitnější
doprovodná infrastruktura služeb, tehdy pouze cca 550 či 650 Kč. To ale byl
kurz Kč/EUR přes třicet korun a pouhým přepočtem mi vyšla uvedená cena
kolem 1 100–1 200 Kč.
A ještě jedna věc: v některém ze svých článků jsem hovořil o tolik
kritizovaných frontách v některých frekventovaných střediscích našich
hor. A v kontextu toho jsem uvedl, že nejde-li zvýšit kapacita lanových
technologií, nejdou-li vybudovat nové sjezdové tratě nebo stávající
rozšířit, zbývá při neklesající poptávce jako jediný regulátor front
cena.
Závěrem
Ano, jsem velmi kritický ke všem „novinářům“ a jejich pokusům hodnotit
nehodnotitelné. Ano, používám jako příklad, že na rozdíl od
porovnávání horských středisek veškerá automobilová hodnocení přísně
a přesně dodržují kategorie. A jedním dechem dodávám, že hodnotit
Bedřichov s výškou 700 m n. m. s Alpe d´ Huez s vrcholem Pic Blanc 3 330 m
n. m. je jako hodnotit hrušky s jablky.
Ano, doporučuji především novinářům pro korektní hodnocení srovnávat
české lyžařské areály s převažujícím lyžováním do 1 300 metrů
nadmořské výšky se srovnatelnými areály v zahraničí. Ano, doporučuji
lyžařům jet naprosto kamkoliv, zcela podle jejich libosti a uvážení, kde
se jim líbí a na co mají kapsu (naposledy např. ve SNOW 54).
Ivan Sosna ve svém článku používá mezititulek „Hrušky a jabka?
Klidně“. Také názor. Bude-li někdy v létě nějaká soutěž jablek,
nechť se se svou hruškou do této soutěže přihlásí. Přeji mu nehynoucí
úspěch.
A co vy, čtenáři? Jaké jsou vaše názory na chování českého lyžaře? Připojte se do diskuze na SNOW.CZ!